Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 19:56:24
Sfeer op je modelbaan door Rob Ellerman
Vandaag om 19:46:38
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:43:10
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:30:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:52
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 18:56:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
  

Auteur Topic: Voorbereidende werkzaamheden derde spoor Duitsland gestart  (gelezen 2527 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12463
    • sleutelspoor
Voorbereidende werkzaamheden derde spoor Duitsland gestart
« Gepost op: 15 April 2015, 14:52:04 »

Op maandag 20 april starten in Duitsland de voorbereidende werkzaamheden voor de aanleg van een derde spoor   tussen Zevenaar en Oberhausen. Met het derde spoor krijgt de Betuweroute een betere verbinding met Duitsland en kunnen er in de toekomst meer treinen van deze route gebruik maken. Het gaat om zeer omvangrijke werkzaamheden die maar liefst 7 jaar zullen gaan duren.
Meer goederentreinen op Betuweroute verwacht
Een goede infrastructuur voor goederenvervoer per spoor is voor de economische ontwikkeling van Nederland heel belangrijk. Het vervoer over de Betuweroute is de afgelopen jaren al gegroeid. Naar verwachting zal dit de komende jaren verder toenemen. Bijvoorbeeld door de nieuwe terminals op de Tweede Maasvlakte die dit jaar in bedrijf gaan. In Nederland zijn de Havenspoorlijn en de Betuweroute op deze groei voorbereid. Over de grens is dat nog niet zo. Om de verwachte toename in goede banen te leiden, is ook in Duitsland meer capaciteit nodig. Door het 3e spoor kunnen vervoerders meer goederentreinen inzetten op de Europese spoorlijnen voor het goederenvervoer. Ook het internationale spoorwegverkeer tussen Rotterdam en Genua verbetert hiermee.
Impact werkzaamheden Duitsland op Nederland
Voor de aanleg van een ruim 70 km lang derde spoor dwars door een aantal grotere plaatsen is zeven jaar uitgetrokken. Om de werkzaamheden te kunnen uitvoeren, zijn heel veel buitendienststellingen nodig. Regelmatig is gedurende een periode van een week hierdoor maar 1 spoor beschikbaar op de grensovergang bij Zevenaar. Een deel van het goederenvervoer over de Betuweroute moet dan van andere grensovergangen tussen Nederland en Duitsland gebruik maken. In 2015 en 2016 komen ook langere perioden met werkzaamheden voor. De werkzaamheden in Duitsland hebben daarmee impact op het spoorgoederenvervoer van Nederland naar Duitsland en visa versa.  Maar ook op de omgeving van de omleidingsroutes, die jarenlang met meer goederentreinen te maken krijgt. Onder leiding van het ministerie van Infrastructuur en Milieu werken betrokken partijen  samen in de Stuurgroep Derde spoor Duitsland aan maatregelen om de impact te beperken voor vervoerders, verladers en de omgeving van het spoor.
Vooraf ook mogelijkheid toelichting werkzaamheden Zevenaar
Voor de aanleg van het Derde Spoor zijn er ook in Nederland aanpassingen aan het spoor nodig tussen Zevenaar en de grens. Deze werkzaamheden zijn inmiddels in volle gang. Voorafgaand aan de bijeenkomst in Duitsland is er ook de mogelijkheid een kijkje te nemen bij de werkzaamheden in Zevenaar.
bron Prorail
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Andre Pronk

  • Offline Offline
  • Berichten: 739
    • Andre Pronk Flickr foto's
Re: Voorbereidende werkzaamheden derde spoor Duitsland gestart
« Reactie #1 Gepost op: 15 April 2015, 18:25:20 »
Bron: Keyrail

3e spoor Emmerich-Oberhausen

De Betuweroute krijgt een betere aansluiting richting Oberhausen. De spoorlijn tussen Zevenaar en Oberhausen (Duitsland) wordt uitgebreid met een 3e spoor. Hierdoor kunnen meer treinen gaan rijden. De bouw start in 2016 en het 3e spoor zal in 2022 klaar zijn.

Meer goederentreinen op Betuweroute verwacht

Het vervoer over de Betuweroute is de afgelopen jaren gegroeid. Naar verwachting zal dit aantal de komende jaren blijven stijgen. De eerste terminals op de Tweede Maasvlakte gaan in 2014 in bedrijf. Dit zorgt voor een groei van het goederenvervoer van en naar de Rotterdamse haven. De Havenspoorlijn en de Betuweroute zijn op deze groei voorbereid.
Om de verwachte toename in goede banen te leiden is ook in Duitsland meer capaciteit nodig. Door het 3e spoor kunnen vervoerders meer goederentreinen inzetten op de Europese spoorlijnen voor het goederenvervoer. Ook het internationale spoorwegverkeer tussen Rotterdam en Genua verbetert hiermee.

Werkzaamheden bouw 3e spoor Betuweroute

De werkzaamheden voor het 3e spoor bestaan uit:

aanleg 3e spoor over 70 kilometer en aanleg 4e spoor over 3 kilometer;
aanleg van 74 kilometer geluidschermen;
verbouwing van 11 stations;
aanleg of aanpassing van 47 viaducten en bruggen;
vervanging van 55 overwegen door 38 ongelijkvloerse kruisingen.
Volgens de planning in Duitsland zijn er eerst een half jaar lang werkzaamheden in 2016. Daarna zijn er werkzaamheden vanaf november 2016 tot aan de oplevering in 2022. Dit gebeurt volgens een ritme van 1 week intensieve werkzaamheden en vervolgens 3 weken geen werkzaamheden.

Omleidingen tijdens bouw 3e spoor

Om de werkzaamheden voor het 3e spoor te kunnen uitvoeren, zijn buitendienststellingen nodig. Tijdens een week met werkzaamheden is hierdoor maar 1 spoor beschikbaar op de grensovergang bij Zevenaar. Een deel van het goederenvervoer over de Betuweroute moet dan van andere grensovergangen tussen Nederland en Duitsland gebruik maken.

Aanpassen treinverkeer tijdens werkzaamheden Betuweroute

Hoe kan het goederenvervoer per spoor zo goed mogelijk blijven rijden tijdens de werkzaamheden? Dat onderzoekt het ministerie van IenM. Dit doet het ministerie samen met betrokken partijen zoals:

de havens van Rotterdam en Amsterdam; KNV; Keyrail; EVO; het Strategisch Platform Logistiek; DB Schenker; ProRail; Droge bulkverladers (EMO); Verladers van gevaarlijke stoffen (Sabic); Provincies.

Het is belangrijk om de impact van de werkzaamheden op en langs het spoor inzichtelijk te maken. Uitgangspunt daarbij is dat het spoorgoederenvervoer binnen de wettelijke kaders van geluid en externe veiligheid blijft. IenM streeft er naar om gevaarlijke stoffen zo veel mogelijk over de Betuweroute te laten vervoeren. Omwonenden moeten zo min mogelijk last hebben tijdens de bouwperiode.

Oktober 2014 heeft het ministerie van IenM de Tweede Kamer geïnformeerd over een totaal pakket aan maatregelen die kunnen zorgen voor een opvang van het capaciteitstekort tijdens de bouwwerkzaamheden van het derde spoor

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re: Voorbereidende werkzaamheden derde spoor Duitsland gestart
« Reactie #2 Gepost op: 22 April 2015, 09:01:58 »
Ik meen dat er enige tijd geleden er in een krant (dacht het AD) er een artikel heeft gestaan, dat er veel goederen treinen via Amersfoort worden omgeleid. Dus André lekker dicht bij voor jou ;D

Groet,
Bas

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Voorbereidende werkzaamheden derde spoor Duitsland gestart
« Reactie #3 Gepost op: 22 April 2015, 13:13:23 »
De verwerkingscapaciteit in Bad Bentheim is ook maar beperkt, voor de NIMBY's zullen het er veel zijn  ;D
Het zullen er wel meer worden als dat wat er nu rijd, maar verwacht geen treinen in file rijdend  ;)

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Voorbereidende werkzaamheden derde spoor Duitsland gestart
« Reactie #4 Gepost op: 22 April 2015, 13:30:15 »
Herr FdL in Bh zou eens overwerkt raken...... Bh is een lastige grensovergang, je moet: ofwel DIRECT doorrijden ofwel moet de aflosmachinist zich TIJDIG aanwezig melden bij de Fdl, met doorrij fahrplan. Zo niet, blijf je lekker in Odz staan....
« Laatst bewerkt op: 22 April 2015, 20:10:43 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: Voorbereidende werkzaamheden derde spoor Duitsland gestart
« Reactie #5 Gepost op: 22 April 2015, 14:18:05 »
opstel capaciteit is maar beperkt natuurlijk en sommige vervoerders hebben er een handje van om de boel de boel te laten. Herr Fdl zit ook niet te wachten op een trein die daar uren in de weg staat ;)

Dennis.

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
    • De Hoekselijn
Re: Voorbereidende werkzaamheden derde spoor Duitsland gestart
« Reactie #6 Gepost op: 23 April 2015, 14:05:33 »
Heeft ProRail al nagedacht over de capacteitsproblemen op de eigen Betuweroute.. Regelmatig sta je in Emmerich te wachten op een pad richting Nederland wegens 'geen capaciteit op de BR' vervolgens komt er dan ruim een uur geen trein voorbij, maar dat terzijde. Gelukkig is de aanvoer vanuit Duitsland met één spoor straks een stuk makkelijker te verwerken in Nederland  ;D