Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
  

Auteur Topic: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden  (gelezen 4559 keer)

roy1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
    • aux 34 versterker
NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Gepost op: 22 February 2015, 00:24:08 »
Maak je een Nederlandse baan de seinen werken als volgt boven naar beneden Groen Geel Rood en niet anders,
zo als in het filmpje van af 12:21 tot 14:36
verkeerd sein beeld 12:21
Bron Youtube @1972Bertus01

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #1 Gepost op: 22 February 2015, 07:24:07 »
Alleen is dit dus niet "verkeerd", maar slechts ouderwets.
Reinier

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #2 Gepost op: 22 February 2015, 07:36:25 »
Wel verwarrend als de ene keer oranje en dan weer groen in het midden zit.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #3 Gepost op: 22 February 2015, 09:47:50 »
Wat is daar verwarrend aan dan? (Heb er totaal geen last van )

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #4 Gepost op: 22 February 2015, 11:56:08 »
Juist vanwege dit soort uitzonderingen zit er toch een groot deel 'wegbekendheid' in de opleiding tot machinist?
En als je bekend bent met het traject is het niet verwarrend meer.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #5 Gepost op: 22 February 2015, 12:03:58 »
Waarom zou het verwarrend zijn. Groen blijft groen waar je die lamp ook zet.
Idem voor geel (oranje vindt je alleen in verkeerslichten  8) ) en rood.
En bij donker weer / nacht zie je van eena fstand toch niet waar de lamp zit. Alleen de kleur. En daar gaat het tensloten om.
Gr.
Eric

Frans

  • Offline Offline
  • Berichten: 316
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #6 Gepost op: 22 February 2015, 12:31:42 »
Waarom zou het verwarrend zijn. Groen blijft groen waar je die lamp ook zet.


Voor mensen die kleurenblind zijn, die zien alleen een lamp oplichten.
Maar zover ik weet word je dan niet aangenomen als machinist.

mvg Frans

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #7 Gepost op: 22 February 2015, 12:33:58 »
Idem voor geel (oranje vindt je alleen in verkeerslichten  8) ) e
verkeerslichten zij officieel amber geel ;)

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #8 Gepost op: 12 March 2015, 00:43:22 »
Nog even terugkomen op bericht #2368 over de volgorde van de lampen, want ik mis de achtergrond bij dit verhaal. Vanaf de invoering van het lichtseinstelsel 1955 werd het seinbeeld dubbel geel toegepast, met als betekenis "Snelheid verminderen tot halve dienstregelingssnelheid" en als aanwijzing voor de dienstuitvoering "Rekenen op een stoptonend sein op ten minste remwegafstand van het sein. Tussen het sein en het mogelijk stop tonend sein bevindt zich een lichtsein." Het seinbeeld kwam te vervallen met de introductie van het seinreglement 1990, maar is op Heerhugowaard, Schagen en Anna Paulowna middels een directieaanschrijving nog tot 1995 in dienst gebleven tot de beveiliging daar vernieuwd werd.

Om de seinbeelden geel en dubbel-geel op afstand niet te verwarren, werden de twee gele lampen zo ver mogelijk uit elkaar geplaatst: de ene helemaal boven, de andere helemaal onder. Van boven naar beneden werd de volgorde daarmee geel-groen-rood-geel. Uit uniformiteit werd indertijd ook in drie-aspectenseinen de gele lamp bovenin geplaatst, alhoewel ik betwijfel of dit ook consequent is gebeurd. Op diverse plaatsen staan nog van deze seinen, zowel in de vier- als drie-aspectenuitvoering. Met de komst van de LED-seinen zijn deze in rap tempo aan het uitsterven omdat de LED-units niet goed passen in het lamphuis van deze z.g. D-seinen en omdat het vanwege de leeftijd van deze seinen voordeliger is om ze geheel te vervangen en niet slechts gedeeltelijk. Bij de tegenwoordig toegepaste AY-seinen zit zowel in de lamp- als LED-uitvoering de groene lamp boven, de gele in het midden en rood onder. Alleen de laatste is verplicht: door het ontbreken van een zonnekap onder de rode lamp, kan zich geen sneeuw ophopen voor de lamp. Groen en geel zouden zonder problemen andersom mogen zitten.

Groeten,
Peter

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #9 Gepost op: 12 March 2015, 01:03:59 »
Alleen de laatste is verplicht: door het ontbreken van een zonnekap onder de rode lamp, kan zich geen sneeuw ophopen voor de lamp. Groen en geel zouden zonder problemen andersom mogen zitten.

Groeten,
Peter

Kijk, dat zijn nu leuke weetjes!
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #10 Gepost op: 12 March 2015, 07:54:08 »
Toch blijft dat sneeuwargument een raar verhaal.
De gevolgen van het missen van een geel sein kunnen veel groter zijn dan bij het missen van een rood sein. Als je geel mist, zul je rood meestal ook voorbij rijden. Als je geel niet mist, kun je nog steeds rood voorbij rijden, maar normaal gesproken gebeurt dat dan met een veel lagere snelheid. Daar is ook de hele veiligheidsfilosofie van ATB op gebaseerd, voorkomen dat geel wordt gemist c.q. niet op wordt gereageerd. Pas met de komst van ATB NG en later ATB VV speelt rood ook een rol binnen de ATB.
Sowieso, een niet afgekruist gedoofd hoofdsein moet als stoptonend sein worden beschouwd. Dus ook als rood achter een berg sneeuw verborgen gaat, moet je voor dat sein stoppen.

Bovendien, in aanzienlijk sneeuwrijkere landen als Frankrijk en Zwitserland zit rood, behoudens uitzonderingen, juist niet onderin.

Huub
« Laatst bewerkt op: 12 March 2015, 08:06:00 door hubertus »

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #11 Gepost op: 12 March 2015, 09:28:45 »
Een gedoofd hoofdeinde hoeft niet altijd voor gestopt te worden ;)
Als je vorige sein groen was en je komt met 140 aanzeilen en ziet vervolgens dat het sein gedoofd is, dan is op tijd stoppen niet altijd mogelijk  ;)
Stoppen is alleen verplicht als het vorige sein geel toonde en dus het gedoofde sein logischer wijs rood had moeten tonen. Zo zijn er nog wel een n paar regeltjes mbt gedoofde seinen.
« Laatst bewerkt op: 12 March 2015, 09:30:55 door Remco vM »

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #12 Gepost op: 12 March 2015, 09:48:46 »
Dat weet ik, maar is in dit verhaal niet relevant. Het gaat hier om het vermeende veiligheidsbelang dat de rode lamp niet zichtbaar is door opgehoopte sneeuw als die niet onderaan zou zitten. In dat geval heeft het vorige sein geel getoond en moet je dus wel degelijk stoppen voor een gedoofd sein. Of dat sein echt gedoofd is of dat achter die hoop sneeuw dan nog een rode lamp brandt die niet zichtbaar is, maakt geen wezenlijk verschil meer.
In de tijd dat er voor werd gekozen om rood onderaan te zetten, was er van ATB nog geen sprake, althans niet buiten de ontwerpfase. Dan is het missen van geel een veel groter probleem dan het missen van rood. Het trieste voorbeeld is de ramp bij Harmelen. Het rode sein is niet gemist, het gele wel. Als het omgekeerde het geval was geweest, zou mogelijk ook wel een ongeval zijn gebeurd, maar bij een veel lagere snelheid en vermoedelijk dus met veel minder grote gevolgen. Precies de filosofie die bij ATB is gehanteerd.
« Laatst bewerkt op: 12 March 2015, 09:50:40 door hubertus »

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #13 Gepost op: 12 March 2015, 09:55:08 »
Het is misschien niet relevant, maar een zin dat voor elk gedoofd sein gestopt moet worden klopt dus gewoon niet,vandaar mijn reactie!  (Als je het weet moet je het ook niet neerschrijven ;) dit zou door onwetende voor waar aangenomen kunnen worden.)
Voor de rest ben ik het helemaal met je eens ;)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: NS/Prorail: Nederlandse seinbeelden
« Reactie #14 Gepost op: 12 March 2015, 09:58:15 »
Ik had het inderdaad beter iets anders kunnen verwoorden.