Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Märklin Koploper ombouwen naar 2-rail gelijkstroom  (gelezen 12405 keer)

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Märklin Koploper ombouwen naar 2-rail gelijkstroom
« Gepost op: 10 april 2015, 22:25:34 »
Is er iemand op het forum die mij kan vertellen hoe ik het motordraaistel van een Marklin/Trix koploper kan demonteren? Ik heb vermoedelijk een gebroken tandwiel want één as draait zeer onregelmatig.
Ik heb het schroefje aan de bovenzijde er al uit en ook de bodemplaat van het draaistel en de wielen zijn al verwijderd maar ik durf niet te hard aan het draaistel te trekken. Ik kan echter niet ontdekken hoe ik hem los krijg.
Alvast bedankt.

groet Frits

« Laatst bewerkt op: 04 mei 2015, 20:58:24 door Bert van Gelder. Reden: Titel, op verzoek topic starter »
Groet Frits

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Motordraaistel van Marklin/Trix Koploper demonteren
« Reactie #1 Gepost op: 11 april 2015, 15:42:44 »
Zelf nog maar een poging ondernomen. Het blijkt dat je het draaistel naar voren kunt schuiven en tegelijk naar beneden kunt duwen. Je schuift hem dan zo uit het chassis.


Nog een vraagje. Heeft iemand voor mij het onderderlenblad van een Trix Koploper? Een linkje of een scan is ook goed natuurlijk.

gr. Frits
Groet Frits

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: Motordraaistel van Marklin/Trix Koploper demonteren
« Reactie #2 Gepost op: 11 april 2015, 17:27:35 »
Hallo Fritsprt,

Stuur me even je e-mail adres dan krijg je 'n PDF je met de onderdelen lijst.

Mvg Ad

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Motordraaistel van Marklin/Trix Koploper demonteren
« Reactie #3 Gepost op: 12 april 2015, 13:41:59 »
Ad, bedankt voor de gebruiksaanwijzing en onderdelenlijst van de Marklin Koploper.

Ik heb voor "weinig" een Marklin Koploper 37421 met sound en MFX decoder op de kop getikt. Zonder doos, gebruiksaanwijzing en accessoires. In de advertentie stond dat het treinstel zeer slecht reed. Ik dacht het zal wel een elektrisch probleem zijn en aangezien ik zelf tweerailer ben moest het treinstel sowieso omgebouwd worden. Zelf heb ik wel een Trix olympische Koploper, nieuw in doos, echter van iemand overgenomen en daar zit geen gebruiksaanwijzing in. Is deze weggeraakt of was deze er nooit?

Met de Marklin gebruiksaanwijzing de Marklin Onlineshop doorzocht. Deze munt niet uit in overzichtelijkheid maar na enige tijd vond ik dit: http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/37421_betrieb.pdf Deze link is NIET aanklikbaar maar als je hem in de adresbalk van je browser zet dan kom je bij de gebruiksaanwijzing van de Marklin 37421.

Op dezelfde Marklinsite vind je ook Trix.......dacht ik...maar na volhouden en zoeken kwam ik uiteindelijk de Ersatzteilliste voor de Trix 22355 tegen. Zoals Ad mij al zij is er inderdaad geen gebruiksaanwijzing (digitaal). Maar die hoef ik ook niet want wie leest er nu gebruiksaanwijzingen  ;D
De link naar de Trix ET-liste: https://www.maerklinshop.de/service/produktservice/listengenerator.php?brand=2&artikelnummer=22355&sid=847ec62826b9db8dd877b31df6c61f6f&cl=sparepartslists&gaugeid=3&mn=mklshopwindow (Deze is wel aanklikbaar)

Wat blijkt is dat de Trix onderdelen niet elektronisch te bestellen zijn. Het Trix draaistel heeft een ander nummer dan het Marklin draaistel. Het enige verschil dat ik kan bedenken is dat het draaistel compleet met (geisoleerde) wielen wordt geleverd. Dat zou mij voor de ombouw naar tweerail wel goed uitkomen. Dan heb ik twee vliegen in één klap. Een draaistel met goede tandwielen en gelijkstroomwielen. Ik zag dat het Marklin draaistel leverbaar is voor € 25,00 dus voor de prijs ga ik het niet laten. Nu eerst maar eens een mail naar Marklin sturen of het Trix draaistel leverbaar is.

Wordt vervolgd.

Gr. Frits
Groet Frits

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Motordraaistel van Marklin/Trix Koploper demonteren
« Reactie #4 Gepost op: 12 april 2015, 16:28:47 »
Er zit wel een soort gebruiksaanwijzing bij de Trix Koploper, maar daar mis je niks aan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ad.M

  • Offline Offline
  • Berichten: 738
Re: Motordraaistel van Marklin/Trix Koploper demonteren
« Reactie #5 Gepost op: 12 april 2015, 16:30:22 »
PB

Mvg Ad

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Märklin Koploper ombouwen naar 2 rail gelijkstroom
« Reactie #6 Gepost op: 02 mei 2015, 10:25:40 »
Na enig mailverkeer met Keuterman en Märklin tot de conclusie gekomen dat er geen Trix onderdelen leverbaar zijn voor de koploper. Inmiddels van medeforumlid Ad (bedankt) gelijkstroomwielen/sets voor de koploper overgenomen. Dat scheelt weer het afslijpen van de puntlagers van de door mij in Duitsland bestelde gelijkstroomwielen. Die komen wel weer van pas voor de ombouw van Märklin wagons. 

Afgelopen zaterdag liep ik in Houten tegen nog een defecte Märklin Koploper aan. Aangezien de verkoper niet de hoofdprijs vroeg deze meegenomen. En dan heb je ineens twee kapotte Koplopers.

Eerst maar eens de nieuwe aanwinst opengemaakt. Het viel me gelijk op dat er geknoeid was aan de besturingsprint in het motorrijtuig. Eén van de transistoren voor het ompolen van de verlichtingsspanning was weg, inclusief de bijbehorende printbanen. De decoder er uit gehaald en in de ESU Prüfstand gedaan en data uitgelezen. Zoals te verwachten is de decoder defect. De soundmodule op 16V aangesloten en de beide ingangen laag gemaakt. En waarempel, de soundmodule leeft.

Tijd voor een nieuw plan. UIt koploper 1 haal ik de print en de decoder en die zet ik in Koploper 2. Koploper 2  bouw ik verder niet om en verkoop ik 100% in orde aan een Märklinist.

Koploper 1 gaat volledig onder het mes. Deze bouw ik om van 3 rail naar 2 rail.
Naast de ombouw naar 2 rail ga ik de volgende aanpassingen maken:
- Omdat de print toch al stuk is verwijder ik de verlichtingsompoolschakeling. Ik ga de verlichting gewoon met blauw/wit en geel aansturen.
- Daarnaast wil ik rangeerverlichting. Die wordt aangestuurd met aux1
-Cabineverlichting op aux2
-beweegbare pantograven op aux3 en aux4
-In de motorloze kopbak komt een functiedecoder zodat daar de verlichting ook aangestuurd wordt op de normale manier incl de rangeerverlichting op aux1
-de binnenverlichting wordt  aangesloten op aux2 van de functiedecoder en via de stroomvoerende koppelingen naar de andere bakken gevoerd.

Tot zover de update. Binnenkort wat foto's van de ombouw als het jullie interesseert. Tips zijn altijd welkom.

groeten, Frits
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2015, 14:34:05 door Fritsprt »
Groet Frits

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Motordraaistel van Marklin/Trix Koploper demonteren
« Reactie #7 Gepost op: 02 mei 2015, 14:42:10 »
Hallo Frits,

Ik vind het op zijn zachtst gezegd raar dat er geen reserve onderdelen voor een Trix koploper verkrijgbaar zijn. Die treinstellen zijn nieuw en gebruikt bijhoorlijk duur en als er dan iets versleten of kapot is moet je maar bedenken hoe je het oplost. Jij hebt mazzel dat je via via onderdelen en een tweede treinstel hebt gevonden, maar om nou een compleet ( defect ) treinstel te moeten kopen als je onderdelen nodig hebt.......

Ik wil al heel lang een koploper hebben voor mijn Nederlandse collectie, maar door dit verhaal ga ik wel twijfelen om er één te kopen.

Succes met de ombouw in elk geval. Ik blijf het volgen.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Märklin Koploper ombouwen naar 2 rail gelijkstroom
« Reactie #8 Gepost op: 02 mei 2015, 15:39:34 »
Vervolg.

Was nog vergeten te zeggen dat de motorloze kopbak ook cabine verlichting krijgt. Die zal dan op aux3 komen. Op zich maakt het allemaal niet zoveel uit op welke aux uitgangen wat komt. Bij de ESU Lokpilots kan je later elke functietoets mappen naar een aux uitgang. Het is alleen even opletten dat bij de Lokpilot in de motorbak alleen aux1 en 2 voldoende stroom kunnen leveren om verbruikers rechtstreeks aan te sturen. In mijn geval loopt dat trouwens wel los omdat er zowel op aux1 als 2 alleen één smd ledje zit.
De functiedecoder in de motorloze bak heeft 4 versterkte uitgangen. Aux1 en aux2 is één smd ledje. Aux3 is de binnenverlichting. Die trekt dus meer stroom maar dat zal geen probleem zijn bij de functiedecoder.

Een ander verbouwpunt dat ik nog wil aanpakken is de motor, die midden in het interieur ligt, waardoor de helft van het interieur onzichtbaar is gemaakt en geen binnenverlichting heeft. Ik wil kijken of ik de motor geheel naar de achterzijde van de kopbak kan verplaatsen, zodat deze achter de deuren enigzins uit het zicht ligt. De aandrijving zal met een lange cardanas plaatsvinden, in de kleur van het interieur zodat die niet opvalt. Mocht de motor te hoog zijn, dan zal ik deze eventueel vervangen door een platte Mashima.

Maar goed, ik heb dus een Märklin 3-rail Koploper met een versleten tandwiel, dat wordt dus een nieuw draaistel en helaas zijn de Trix, gelijkstroom, draaistellen niet los leverbaar.



Het is nauwelijks te herkennen maar het ronde wiel naast het schuinvertande wormwiel was vroeger een tandwiel. Het lijkt me dat dit wiel bewust van kunststof gemaakt is zodat het bij slijtage vervangen kan worden. Jammer dat het niet los leverbaar is. Alle andere tandwielen in het draaistel zijn van messing, maar daarover later meer.



Voor € 25,- krijg je dus een compleet draaistel incl wisselstroomwielen en scheenplaten. Eerste hindernis is dat de assen van het motordraaistel 2,5mm zijn terwijl de assen van de overige draaistellen 2mm zijn. Mijn Trix assen zijn dus ook 2mm. Met een pullytrekkertje bij één motoras het rechterwiel eraf gehaald en bij de andere motoras het linkerwiel eraf gehaald. Bij twee gewone assen de geisoleerde wielen verwijderd en die met de hand opgeboord met een 2,4mm boortje. Vervolgens deze geisoleerde wielen op de motorassen geperst zodat na samenbouw er zowel links als rechts één wiel zit met een antislipbandje. Ik had in een ander draadje nl gelezen dat dat de trekkracht enorm verbetert. Vanaf de onderzijde ziet dat er na samenbouw dan als volgt uit:


 
De stroomafname bij het Märklin draaistel lijkt probleemloos geschikt voor 2-rail gelijkspanning. Aan beide zijden van het draaistel zit nl. een geisoleerde stroomafnemer. Echter na aansluiten van de motor op de stroomafnemers om analoog proef te draaien stotterde de motor hevig en de trafo gaf zelfs kortsluiting aan. Voor de goede orde, ik had nog niet verteld dat de Märklin Koploper een gewone gelijkstroommotor heeft dus dat de motor bij ombouw niet aangepast hoeft te worden.



Door de twee assen met antislipbanden tegengesteld te monteren en de messing tandwielen in het draaistel maken de assen in het rond omcirkelde gebied kortsluiting met de stroomafnemer. Märklin had natuurlijk de gaatjes in de stroomafnemers iets groter kunnen maken maar helaas. De oplossing is echter eenvoudig. Met een doorslag de asjes iets naar binnen getikt zodat ze aan beide zijden vrij draaien van de stroomafnemers.

Om de stroomafname verder te verbeteren ook het achterste draaistel van de kopbak van stroomafnemers voorzien. Omdat de Trix stroomafnemers ook niet leverbaar zijn zelf iets in elkaar geknutseld.



Het voorlopige eindresultaat ziet er dan als volgt uit. Op mijn testspoor kruipt de kopbak bij 1,5V zonder ook maar één schokje over het sppor.



Wordt vervolgd.

gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2015, 15:51:45 door Fritsprt »
Groet Frits

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Märklin Koploper ombouwen naar 2 rail gelijkstroom
« Reactie #9 Gepost op: 02 mei 2015, 16:32:51 »
De verlichting in de Matrix koplopers is op een zeer eigenaardige wijze gemaakt. En dat alleen om een functiedecoder of een extra draadje in de stroomvoerende koppelingen te sparen. Het veranderen van de front en sluitverlichting wordt gedaan door de polariteit van de voeding om te wisselen. Het schema van de originele verlichtingsprint is als volgt:

Als grijs positief is dan zullen de drie gele leds branden. Is de oranje echter positief t.o.v. de grijze draad dan branden de beide rode sluitlichten. Om de verlichtingsprint op de "normale" manier aan te sluiten moeten de omcirkelde componenten aangepast worden.
De beide rode leds moeten omgedraaid worden. De dioden in de SOT23 behuizing moet verwijderd worden en met een boortje van 0,8mm moet het printbaantje tussen R2 en R3 verwijderd worden. We krijgen dan het volgende schema:

Op de print ziet dat er dan als volgt uit:

En nog wat plaatjes van de praktijk:


Het laatste plaatje is het zeer belangrijke gereedschap als je aan smd componenten gaat solderen. Helemaal links zie je de dop van de fluxstift. Flux is een vloeimiddel om er voor te zorgen dat de soldeer goed vloeit. Bij elke soldeerhandeling tip ik het te solderen gebied hier even mee aan en zowel bij het desolderen als solderen is het effect van flux verbluffend. Ik voeg op een bestaande print eigenlijk nauwelijks soldeer toe, maar maak de verbindingen met de reeds aanwezige soldeer. Het moeilijkst van deze aanpassing was het desolderen van de rode smd leds. Daarvoor gebruikte ik de soldeerstift in het midden op de foto. Hiermee kon ik in 1 sec. de led aan beide zijden lossolderen en met de onmisbare pincet rechts op de foto wegnemen. Ik moet toegeven dat na het omdraaien van de rode leds 1 led minder licht gaf dan zijn broer. Deze led heb ik uiteindelijk vervangen door een nieuwe led.

Wordt vervolgd.

Gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2015, 16:39:25 door Fritsprt »
Groet Frits

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Märklin Koploper ombouwen naar 2-rail gelijkstroom
« Reactie #10 Gepost op: 04 mei 2015, 20:59:44 »
Hoi,

Titel is aangepast. Kan alleen door de titel van bericht #1 aan te passen..;)

Gr, Bert
Team forummoderatoren

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Märklin Koploper ombouwen naar 2 rail gelijkstroom
« Reactie #11 Gepost op: 04 mei 2015, 21:09:55 »
@Bert, bedankt voor het aanpassen van de titel. Deze dekt de lading beter.

Vandaag de basisprint van de Koploper eens flink onderhanden genomen. De vorige eigenaar had vermoedelijk zelf geprobeerd de print te repareren met als gevolg dat er op de plek waar ooit transistor T10 zat een grote zwarte vlek zit zonder printbanen. T10 zorgt samen met T11, T12 en T13 voor het ompolen van de spanning voor de verlichting. Omdat ik de verlichting op de conventionele manier ga aansluiten zijn die transistoren toch niet meer nodig dus ik heb ze allemaal verwijderd.


I.p.v. de transistoren komen er twee draadbrugjes, zodat de F0 front en F0 rear van de decoder doorverbonden worden met de soldeereilanden A6 en A7. De eilandjes A6 en A7 aan de voorkant worden vervolgens met de gele en witte draden van de (aangepaste) verlichtingsprint verbonden. Aan de achterzijde van de print zitten nog twee AB6 en AB7 soldeereilandjes. M.b.v. een klein boortje worden de printbanen die hier naar toe gaan onderbroken. De motorloze kopbak krijgt immers zijn eigen functiedecoder. De blauwe en groene draad van de verlichtingsprint worden op A12 (+) en A8 (aux 1) aangesloten. De geluidsprint die standaard op deze eilandjes is aangesloten heb ik laten vervallen, die was nl. toch stuk en als ik geluid wil zet ik er wel een Esu Loksound in.



De aux 2 zit standaard al op eiland A9. Hierop sluit ik later de led van de cabine verlichting aan.

De binnenverlichting wordt straks gevoed door de functiedecoder in de motorloze kopbak. Om dit mogelijk te maken heb ik de weerstand van 0 Ohm die op positie R22 zat verplaatst naar R21. Hierdoor zijn de leds van de binnenverlichting aangesloten op A10. D11 heb ik ook verwijderd en om de binnenverlichting te kunnen voeden middels de stroomvoerende koppeling is er een doorverbinding gemaakt op de plek waar D11 zat, zodat de plus van de voeding op AB7 binnenkomt.



Op bovenstaande foto is duidelijk te zien dat ik nogal wat overbodige electronica heb verwijderd. Tevens heb ik een 4 polige connector op de print gelijmd. Van beneden naar boven heb ik daar de volgende signalen op aangesloten: +, aux 3, aux 4 en gnd. Deze aansluitingen ga ik gebruiken voor de beweegbare pantograven. Maar dat wordt wel een project op zich. Tot slot nog wat foto's van de afgemonteerde print en verlichting, nog zonder kap.



Wordt vervolgd.

Gr. Frits
Groet Frits

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Märklin Koploper, volledige doorzicht motorloze bak?
« Reactie #12 Gepost op: 24 mei 2015, 21:39:41 »
Inmiddels al aardig wat doelen van de ombouw bereikt.
1. van 3-rail MFX ombouwen naar 2-rail DCC.
2. rangeerlicht toevoegen.
3. functiedecoder in motorloze kopbak (2) plaatsen.
4. cabineverlichting aan beide zijden.
5. binnenverlichting schakelbaar.
6. motor verplaatsen zodat de kopbak doorzicht heeft.
7. beweegbare pantograven.
8. pantograaf vonken.

1. is inmiddels helemaal klaar. De trein rijdt geweldig.
2. De verlichtingsprint en de basisprint van de gemotoriseerde kopbak (1) is aangepast en werkt perfect.
3., 4. en 5. komen later. Cabineverlichting in kopbak 1 zal niet heel moeilijk meer zijn. Het was wel een gepruts om de cabine los te maken. Daarvoor heb ik de voorste ramen er uit moeten breken. Echter wel op een manier dat ze zonder problemen terug te plaatsen zijn. De verlichting maak ik uit een smd ledje die wordt aangesloten op soldeerpad A9. Deze is verbonden met Aux2. (was vroeger van de geluidsmodule). De binnenverlichting wordt geschakeld door de functiedecoder in kopbak 2. Kopbak 2 is niet voorbereid om een decoder in te bouwen dus dat wordt nog even uitzoeken. Om de binnenverlichting in de tussenbakken te schakelen moeten er ook kleine aanpassingen in de tussenbakken gemaakt worden. Dat komt echter later.

Als de functiedecoder in kopbak 2 zit zal e.e.a. op de volgende manier geschakeld worden.

kopbak 1   ESU 54614
   
F0F     frontverl. Kopbak 1        wit
F0R     sluitverl. Kopbak 1        geel
aux1   rangeerverl. Kopbak 1   groen
aux2   cabineverlichting 1        paars
aux3   pantograaf 1                 grijs
aux4   pantograaf 2                 rose

   
kopbak 2  ESU 54620

F0F        frontverl. Kopbak 2          wit
F0R        sluitverl. Kopbak 2          geel
aux1      rangeerverl. Kopbak 2     groen
aux2      cabineverlichting 2          paars
aux3      interieurverlichting          grijs
aux4      pantograaf vonken          rose

Maar allereerst wil ik de manier waarop de motor in het interieur zit aanpassen. Of liever gezegd, hoe het voorste gedeelte van het interieur geblindeerd is vanwege de motor. De eenvoudigste oplossing is om de zwarte plastic houder waarop de basisprint bevestigd is te verwijderen. Echter dan heb je een prachtig zicht op de motor. Een oplossing zou zijn om een kleinere motor te plaatsen.



Een ander idee dat ik in eerste instantie had was om de motor helemaal achterin de kopbak te plaatsen.



Afgezien van het probleem dat de motor dan in de knoop zit met het kortkoppelmechanisme neemt hij toch best veel ruimte in.



De originele plaats van de motor heeft als voordeel dat hij enigszins verzonken ligt. Door een kleinere motor te nemen ziet dat er in doorzicht zo uit.



De bevestigingspilaren van de basisprint steken nu boven de motor uit. Die zou ik makkelijk kunnen wegfreesen. Op die manier zou de motor nog zichtbaar zijn zoals ook de motor in de Plan V en T van Roco.

Al passende kwam ik op het idee om de motor verder te verzinken zodat deze in de apparaatkasten komt te liggen.



De motor kan dan al gauw zo'n 5mm lager liggen. Als ik het zo bekijk dan zou het vliegwiel aan de achterzijde kunnen. Het motortje op de foto heb ik alleen even voor de maat gebruikt. Ik ben voornemens om er een Mashima motor in te leggen. Alvorens ik überhaubt iets aan het chassis ga veranderen zal ik de motor eerst op proef monteren en kijken of de trein nog steeds goed rijdt. Op dit moment rijdt de trein met de originele Märklin motor uitstekend en geruisloos. Dat wil ik wel zo houden.

Zijn er mensen met ervaring of ideeën hoe ik e.e.a. het beste kan oplossen?

Groet Frits

« Laatst bewerkt op: 25 mei 2015, 21:01:01 door Fritsprt »
Groet Frits

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Märklin Koploper ombouwen naar 2-rail gelijkstroom
« Reactie #13 Gepost op: 25 mei 2015, 12:50:07 »
Geen ideeën, maar ik vind het wel een geweldig mooi beschreven ombouw (y). Zouden we hier vaker moeten zien ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Märklin Koploper ombouwen naar 2-rail gelijkstroom
« Reactie #14 Gepost op: 25 mei 2015, 18:33:27 »
@ Ruud, Dank je  ;D
Jouw draadjes mogen er ook zijn. Ik heb daar al wat inspiratie uit opgedaan.

Ik twijfel of ik genoegen zal nemen met een iets lagere (kleinere motor) op de plek van de bestaande motor of toch de bodem uitfreesen en de motor deels in de apparatenbakken laten zakken. Het voordeel is dat de motor dan vrijwel tussen het interieur kan verdwijnen. Het nadeel is dat je nu tussen de apparatenkasten kunt kijken en dat kan dan niet meer.



Ik moet dus kiezen tussen een interieur waar je doorheen kunt kijken of apparatenkasten waar je doorheen kunt kiezen. Ik denk dat ik voor de eerste kies. Het is dan de vraag of de apparatenkast voldoende stevigheid biedt om de motor te bevestigen. Dat is van later zorg. Ik ga eerst maar eens een kleiner motortje plaatsen om te kijken of de trein nog steeds goed rijdt. Want dat is wel een voorwaarde die ik mijzelf heb opgelegd. Doorzicht in de kopbak maar niet ten koste van de rijeigenschappen.
Groet Frits