Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 14:47:20
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 14:36:22
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Pools diorama H0 door Cegielski
Vandaag om 14:17:57
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Efteling spoorweg gaat elektrisch door sncf231e
Vandaag om 13:44:34
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door C_Jabaaij
Vandaag om 13:31:51
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door RhB-Mikey
Vandaag om 12:52:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
DR4024 door Bert_Apd
Vandaag om 12:13:45
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 11:56:11
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
  

Auteur Topic: stotterende trein  (gelezen 2055 keer)

Abraham

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
stotterende trein
« Gepost op: 05 april 2015, 14:46:51 »
Beste mensen,
Ik rijd fleischmann n digitaal. Ik heb twee locomotieven. Een grote en een kleine. De kleine is van de één op de andere dag stotterend gaan rijden, zelfs zo erg dat ik hem soms 10cm moet duwen voordat er weer beweging in komt. Vreemd genoeg rijdt hij achteruit wel goed. Ik heb een nieuwe kruiswissel gekocht. Hier reed hij feilloos overheen. Nu niet meer, hij blijft er gewoon op staan of ik nu voor- of achteruit rijd. De grote lok heeft nergens last van. Ik heb al van alles geprobeerd maar weet het niet meer. Wie weet de oorzaak, of een oplossing?
Ik hoor graag van jullie.
Abraham
 

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: stotterende trein
« Reactie #1 Gepost op: 05 april 2015, 15:24:25 »
Ik heb al van alles geprobeerd maar weet het niet meer. Wie weet de oorzaak, of een oplossing?

Abraham.
Welke lok is het ( Welk Fleischmann nummer)?
Wat heb je al geprobeerd?
- Heb je de wielen en de rails schoongemaakt?
- Kun je de baan ook analoog voeden? Zo ja, rijdt hij dan wel goed?
- Heb je de stroomafnemers gecontroleerd? Kan daar vuil tussen zijn gekomen of zijn één of meer stroomafnemers verbogen?
- Wat is de toestand van de koolborstels?
- Zie je zwarte aanslag op de collector?
- Heb je de lok recentelijk gesmeerd? Zo ja waarmee, op welke punten en hoeveel?
- Kan de decoder contact maken met het chassis? (Dat kun je controleren door de lok zonder kap te laten rijden) Zo ja, decoder van chassis isoleren.

Rijdt de andere lok nog wel gelijkmatig in beide richtingen?

Ben 
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

gerard wo

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: stotterende trein
« Reactie #2 Gepost op: 05 april 2015, 15:29:15 »
Beste Abram,

Vaak worden dit soort klachten veroorzaakt door vervuiling. Kijk of alle wielen goed schoon zijn, ook de contacten tegen de wielen. Een kleinere loc is hier wat gevoeliger voor. Als het een oudere loc betreft met de oude bekende Fleischmann motor, wil de collector van het anker door vuil en olie vaak flink vervuilen. Hierdoor maken de koolborstels slecht of geen contact meer, of erger, kortsluiting.
Mogelijk kun je hier iets mee,

Gerard.

Wil uit ZO drenthe

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
Re: stotterende trein
« Reactie #3 Gepost op: 05 april 2015, 15:38:27 »
Hoi Abraham,

Druk eens meteen klein schroevendraaiertje op de rail lassen van het kruiswissel, als de kleine loc er dan wel goed overheen rijdt, lag het aan de raillassen, die geen goed contact maken. De grote loc heeft daar geen last van , omdat er altijd stroom opnemende wielen buiten het kruiswissel stroom op nemen.

Zelfde probleem. De kleine loc is vuil. Soms gaat er stof tussen de stroom afnemers bij de wielen zitten. Haal de stof met een speld weg. De dot stof draait nu met het wiel mee en de ene keer verstoord hij wel het contact en de andere keer niet.

Hum, ook geen dot stof bij de wielen, tja, dan heeft de loc een schoonmaakbeurt nodig. Er zijn vele manieren, maar de collector, waar de koolborstels tegen aan drukken op poetsen met koperpoets vindt ik, de beste, want je krijgt een glimmende krasvrije collector en de koolborstels vinden dit heel erg fijn. De koolborstels verwijderen en even goed op poetsen met een oude droge lap. (Oude lap, dus, dat je niet een nieuw Armani overhemd daarvoor gebruikt.) Je hebt de loc nu toch open, dus dan kan je overal op de draaiende delen nog een drupje olie aanbrengen. hij (of is het zij?) zal weer als een zonnetje rijden.
Eerst hierna weer even kort in rijden, zowel vooruit als achteruit. De positie van de koolborstels is verandert, dus die moeten weer met weinig stroom in gesleten worden op de collector. Anders gaan ze vonken bij volle porrie en zorgen voor brandplekken op de koperen collector.

groetjes
Wil

« Laatst bewerkt op: 05 april 2015, 15:41:27 door Stuurman Wil. Reden: spatie werkt af en toe niet,waardoor woorden aan elkaar staan zonder spatie. Net als achter de komma. »
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er