Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 23:30:01
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
MOVisser
Vandaag
om 23:26:21
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV.
door
Tedo
Vandaag
om 23:23:34
Station Roodeschool
door
Sikko
Vandaag
om 23:05:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
lrrw
Vandaag
om 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder
door
RICROO
Vandaag
om 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM
door
MOVisser
Vandaag
om 22:14:13
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips?
door
spock
Vandaag
om 22:11:03
Railcom zender bouwen
door
AP3737
Vandaag
om 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
moonlicht
Vandaag
om 21:53:32
Rails roestig verven
door
Sven
Vandaag
om 21:49:59
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
Dave.......
Vandaag
om 19:30:36
20 jaar BNLS
door
Marco1044
Vandaag
om 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:27:27
Handregelaar aan IB Basic
door
laurent
Vandaag
om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 17:59:07
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
KNed
Vandaag
om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen
door
AlbertG
Vandaag
om 16:33:28
Spoorhumor
door
Eric B
Vandaag
om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:43:27
EifelBurgenBahn
door
Jelmer
Vandaag
om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
damngrazy
Vandaag
om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Rick
Vandaag
om 10:12:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Basisnet vergroot veiligheid voor omwonenden van spoor, weg en water
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Basisnet vergroot veiligheid voor omwonenden van spoor, weg en water (gelezen 979 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12420
Basisnet vergroot veiligheid voor omwonenden van spoor, weg en water
«
Gepost op:
02 April 2015, 12:02:44 »
Op 1 april is de regeling ‘Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen’ in werking door een wetswijziging. Het Basisnet verhoogt de veiligheid van mensen die wonen of werken in de buurt van rijksinfrastructuur (auto-, spoor- en vaarwegen) waarover gevaarlijke stoffen worden vervoerd. In de regeling ligt vast wat de maximale risico’s voor omwonenden mogen zijn. Die begrenzing was er tot nu toe niet. Bovendien zorgt het Basisnet ervoor dat gevaarlijke stoffen tussen de belangrijkste industriële locaties in Nederland en het buitenland vervoerd kunnen blijven worden.
‘Dichtbevolkte gebieden worden waar mogelijk ontzien, terwijl chemische bedrijven bereikbaar blijven. Zo draagt het Basisnet bij aan veiliger vervoer van goederen’, aldus staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu (IenM).
In Nederland is de kans op ongelukken met het vervoer van gevaarlijke stoffen erg klein. Dat moet zo blijven, vindt het kabinet, ook als dit vervoer in de toekomst groeit. De meeste gevaarlijke stoffen worden vervoerd via pijpleidingen (circa 52%) of met binnenvaartschepen (circa 40%), de rest in vrachtwagens (circa 6%) en in goederentreinen (circa 2%)1 .
Risicoplafond
Per traject geeft Basisnet een risicoplafond voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. ProRail houdt het aantal ladingen van het spoorvervoer bij. Rijkswaterstaat doet dit voor weg en water. Het ministerie van IenM let erop dat het vervoer inderdaad binnen deze risicoplafonds plaatsvindt.
IenM overlegt met vervoerders en verladers (de chemische industrie) indien overschrijding van een risicoplafond op een traject dreigt. Het risico moet immers binnen de grenzen blijven. Daarvoor zijn aanvullende maatregelen mogelijk: bijvoorbeeld het veiliger maken van voertuigen (ketels met dikkere wanden, verklikkers voor hete assen aan ketelwagons, dubbelwandige tankers) of het aanpassen van de infrastructuur (minder wissels in het spoor). In het uiterste geval moet de vervoerder een andere route nemen. Het vervoer van gevaarlijke stoffen moet waar mogelijk verschuiven van spoorlijnen waarop personen- en goederentreinen rijden naar de Betuweroute waarop alleen goederenvervoer plaatsvindt.
Naast het verhogen van de veiligheid voor omwonenden zorgt het Basisnet ervoor dat de bevoorrading van chemische bedrijven verzekerd blijft. Ook maakt de regeling helder waar in de omgeving van rijksinfrastructuur gebouwd mag worden en waar niet. Informatie over het Basisnet is te vinden bij het Kenniscentrum Infomil van Rijkswaterstaat:
www.infomil.nl
.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Basisnet vergroot veiligheid voor omwonenden van spoor, weg en water