Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
  

Auteur Topic: Korter dan kortkoppelingen  (gelezen 4455 keer)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re: Korter dan kortkoppelingen
« Reactie #15 Gepost op: 20 April 2015, 20:17:40 »
Ik ben eruit.
Het zijn de Piko's geworden.
Per koppeling aan de kop 0.5mm eraf en de staart 0.5mm erbij.
Zie link:
https://drive.google.com/open?id=0Bz6CyL4bQkcRfmprc2FXZEJRZFlmdHJ6VXpjc21QY0NqT1otUUNmRDZHLWRKVWYyU2R5M1E&authuser=0

S&TL

  • Offline Offline
  • Berichten: 273
Re: Korter dan kortkoppelingen
« Reactie #16 Gepost op: 21 April 2015, 06:42:02 »
Het lijkt alsof ze elkaar raken. Ik zou bang zijn
voor contact metname in de bochten, waar rails
soms niet helemaal vlak ligt.

Ben je niet bang dat ze in de bochten veel zullen
ontsporen?

Maar eens. Het is wel erg strak!  (y)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re: Korter dan kortkoppelingen
« Reactie #17 Gepost op: 21 April 2015, 08:59:11 »
Dit was geduwd, zonder overbuffering.
Gesleept zijn ze wat uitgetrokken.
Dit werkt dus.
Waarom Fl/R/M dit niet kunnen snap ik niet.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Korter dan kortkoppelingen
« Reactie #18 Gepost op: 21 April 2015, 09:18:40 »
Mechanieken die echt buffer aan buffer of balg aan balg koppelen zijn nogal schaars. Fleischmann was altijd een merk dat dat meestal netjes deed, Roco wisselt nogal, Märklin koppelt eigenlijk nooit echt kort. De ICR rijtuigen van LSM koppelen prachtig balg aan balg, plan W lijkt weer nergens naar. Artitec plan E leek nergens op, DDM koppelt perfect. Nogal onvoorspelbaar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

E.r.i.k.

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Korter dan kortkoppelingen
« Reactie #19 Gepost op: 21 April 2015, 10:01:15 »
Hoi Henk,

Je geeft precies aan waarom er geen algemeen antwoord is op de kortkoppelingsvraag: iedere fabrikant heeft zo zijn eigen toleranties m.b.t. de NEM normen en schacht - zelfs per serie is het verschillend.

Er zijn dan een paar oplossingen: gebruik verschillende soorten koppelingen, telkens toegespitst op een specifiek rijtuig -of- trek de stoute schoenen aan en ga de NEM schachten aan je eigen norm aanpassen, zodat je telkens dezelfde koppelingen kan gebruiken

Ikzelf heb gekozen voor de iets luiere derde variant: Oost-Indisch blind voor de spleetjes tussen de balgen ;)
Ik gebruik overigens Roco Universal koppelingen, deze koppelen licht en schieten zelden los. Door aankoop van wat PBA-INOX rijtuigen van Trix heb ik ook een aantal Märklin kortkoppelingen, deze zijn bijna gelijk aan de Roco, maar ietsje hoger en voorzien van volledige beugel. 
Als de buffers van de rijtuigen hoog genoeg zitten kan je de Märklin koppelingen prima inzetten, ze zijn m.i. zelfs nog iets betrouwbaarder dan de Roco Universal, koppelen even kort maar net iets minder licht (door de beugel)

Groeten,
Erik

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2486
Re: Korter dan kortkoppelingen
« Reactie #20 Gepost op: 21 April 2015, 11:23:20 »
Hallo allemaal,

Leuk dat dit onderwerp hier voorbij komt. Ik zat me namelijk nogal te ergeren aan de afstand tussen een Roco 1600 loc en de eerste wagen van een Artitec DDM stam en heb toen twee Roco kortkoppelingen bewerkt en aan elkaar gemaakt met secondenlijm. Dit is nu een vaste koppeling, die wel gewoon uit de NEM schachten getrokken kan worden. De NEM schachten hoeven dan niet aangepast te worden. En bij treinen die toch in vaste stammen komen te rijden ( trek-duwtreinen ) hoeven de wagens niet op de baan afkoppelbaar te zijn.

Bij deze even de foto's met de standaard Roco kortkoppeling en met de aangepaste koppeling;






de ingekorte en met secondenlijm aan elkaar bevestigde kortkoppelingen.

De loc en de wagen staan nog niet buffer aan buffer, maar het is al een hele verbetering. Het was ook een eerste probeersel, dus het kan nog iets korter. En omdat de DDM stammen vast gekoppeld worden aan een loc heb ik bij deze loc's ook gelijk de verlichting in de kap afgeschermd aan de koppelzijde,  Dit is gedaan met een stukje zilverfolie ( hierbij wel opletten dat er geen kortsluiting kan ontstaan !!!) de aanpassing kan makkelijk weer ongedaan worden gemaakt en het is niet nodig om de verlichtingsfuncties aan te passen. Een loc waarvan de front- of sluitseinen branden terwijl er rijtuigen aan gekoppeld zijn vind ik niet erg realistisch ( ook al komt het in het echt wel een heel enkele keer voor )

Misschien is op deze maniere koppelen een bruikbare tip voor degenen die niet aan de NEM schachten willen verbouwen en toch korter willen koppelen.

m.v.g. Ruud B.

« Laatst bewerkt op: 21 April 2015, 11:26:38 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.