Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Gebouwen station Den Dolder  (gelezen 7644 keer)

Stootjuk

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Gebouwen station Den Dolder
« Gepost op: 29 maart 2015, 21:12:18 »
Enige tijd geleden ben ik aan een nieuw project begonnen. Vroeger heb ik een aantal jaren in Den Dolder gewoon en ik dacht waarom niet proberen, om de gebouwen van station Den Dolder in HO te bouwen. Voor je begint eerst gegevens verzamelen, een aantal keren naar het station geweest om foto's te nemen en zoveel mogelijk maten op te nemen. Toen kreeg ik de Dolderse Kroniek van de Historische Vereniging Den Dolder onder ogen. Daar staat ook veel informatie en foto's in over het station door de jaren heen. Momenteel wordt het station zoveel mogelijk in de oude staat teruggebracht. Ik heb ook enige oude tekeningen in mogen zien, wat ook veel informatie heeft opgeleverd. De getoonde foto is van het toiletgebouw en goederen opslag.





Het eerst zal ik beginnen met het toiletgebouw en later zal hopelijk ook het eigenlijke station nagebouwd worden.




Ik ben al enige tijd bezig en dit zijn de eerste foto's die gemaakt zijn, later volgen er meer. Dit moet eigenlijk als een prototype gezien worden. Tijdens de bouw ben ik een aantal dingen tegengekomen, die ik bij het definitieve gebouw nog wil wijzigen. Bij het proefmodel wil ik ook de wijze van de verf aanbrengen uitproberen. Mogelijk zal ik ook eerst bepaalde losse onderdelen moeten schilderen. Ik twijfel nog tussen de kwast of de airbrush.
Binnenkort volgt er een update.

Wilfred

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Gebouwen station Den Dolder
« Reactie #1 Gepost op: 29 maart 2015, 21:57:33 »
Oogt al heel fraai.  (y)
Bij de update misschien ook iets over de gebruikte technieken?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
Re: Gebouwen station Den Dolder
« Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2015, 23:24:48 »
Alleen de gebouwen??  Of een diorama met stukkie spoor etc??

Groet

Matthijs

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Gebouwen station Den Dolder
« Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2015, 23:28:33 »
lekker bezig!  (y)

Noordpool

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Gebouwen station Den Dolder
« Reactie #4 Gepost op: 30 maart 2015, 08:07:38 »
Ziet er mooi uit. Echt een leuk project.

Als kleine jongen van 11 mocht ik alleen naar mijn oom en tante reizen welke in Den Dolder woonde. Helemaal alleen eerst met de bus naar Utrecht en daarna verder met de trein naar Den Dolder. Mijn eerste voorzichte voeten van zelfstandig reizen. Meestal een plan V maar heb ook nog eens keer in een Mat'46 gezeten.  Ook kan mij nog herinneren dat er een derde spoor lag. Daar heb ik wel eens 2200'en en 2400'en over zien rijden. Daarnaast ook veel goederenverkeer in die jaren. Met 1200 en 1300'en welke met zware lange goederentreinen voorbijreden en daarnaast natuurlijk de doorgaande intercity's met de hondekoppen. 
Lid:
OMC Hilversum

Myron

  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • NS jaren '90
    • Spoorinmodel
Re: Gebouwen station Den Dolder
« Reactie #5 Gepost op: 30 maart 2015, 08:19:59 »
Leuk project en een mooi begin (y). Doordeweeks reis ik altijd langs Den Dolder, dus leuk om het straks in model te zien. Succes en ik blijf de bouw volgen.

Groet, Myron

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Gebouwen station Den Dolder
« Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2015, 17:44:15 »
In werkelijkheid al een charmant gebouwtje. En in model gaat dat nu ook lukken zie ik. Mooi hoor.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Stootjuk

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Gebouwen station Den Dolder
« Reactie #7 Gepost op: 30 maart 2015, 21:07:45 »
Even een reactie op de positieve reacties. Hoe de opstelling uiteindelijk gaat worden weet ik nog niet. Ik ben begonnen met het kleinste gebouw, dan volgt waarschijnlijk het stationsgebouw. Dan blijven nog over het relaisgebouw halverwege  het perron, de overwegwachterswoning en mogelijk nog de goederenloods. Hoe het geheel er uit gaat zien weet ik nog niet, maar het schijnt dat de Historische Vereniging Den Dolder, wat wil tentoonstellen op hun jaarlijkse open dag. Na de gegevens verzameld te hebben ben ik met Autocad aan de slag gegaan. Daarna heb ik de software in de Cameo Silhouette plotter geladen en heb ik de eerste plot gemaakt. Als eerste  heb ik wat losse wandjes voor proef in elkaar gezet. 
De wanden wordt samengesteld uit verschillende lagen van 0,5 mm styreen plaat. Het onderste deel stenen deel van het gebouw bestaat uit 6 lagen 0,5 mm styreen. Daarachter aan de binnenzijde heb ik een plaat aangebracht met de hoge ramen erin. De kozijnen rond de ramen zijn gemaakt van styreen profiel van 1 x 1 mm. Ik twijfel nog of ik de lage muur met steenmotief zal plotten (21 lagen steen) of dat ik zoals op de foto te zien is de kartonnen plaat met het steenmotief zal gebruiken. Het dak wordt gemaakt van Goovers dakplaat. Binnenkort ga ik weer naar het station met de kleurenwaaier om te zien welke kleuren er toegepast zijn.

Wilfred

richardvandijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Gebouwen station Den Dolder
« Reactie #8 Gepost op: 30 maart 2015, 21:22:01 »
Hallo allemaal.

Wat leuk om te zien dat iemand het station van mijn dorpje namaakt. Waar ik zo'n 20 jaar heb gewoond.
Veel succes met bouwen en ik ga het zeker volgen.

Richard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Gebouwen station Den Dolder
« Reactie #9 Gepost op: 30 maart 2015, 21:25:35 »
Leuk bouwwerkje.
Uit de foto's krijg ik wel het idee dat de dakplaten verkeerdom liggen.

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1166
    • Modelspoor Design
Re: Gebouwen station Den Dolder
« Reactie #10 Gepost op: 30 maart 2015, 21:30:06 »
Klaas je hebt gelijk, foutje bedankt. Ik zal in het vervolg beter opletten, gelukkig had ik het pannendak nog niet vastgezet.

Wilfred
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

Stootjuk

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Gebouwen station Den Dolder
« Reactie #11 Gepost op: 31 maart 2015, 19:55:46 »
Nu het dak eraf is nu ook te zien dat de bovenzijde van de binnenwand uit één laag 0,5 mm bestaat en de onderzijde bij de vloer is 7 lagen van 0,5 mm dik.
Zoals te zien is laat ik de gordingen onder het afdak in zijn geheel doorlopen en de gordingen onder het dak kap ik achter de wand af. Voor de gordingen gebruik ik styreen strips van 1 x2 mm. De volgende stap is nu om de rest van de uitsparing in de kopwanden te maken,om de stukjes van de gordingen aan te brengen. Bij de volgende update zal ik proberen om de foto's wat scherper te krijgen.


Wilfred








Stootjuk

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Gebouwen station Den Dolder
« Reactie #12 Gepost op: 04 april 2015, 13:56:12 »
De rest van de gordingen heeft zijn plaats gekregen in het dakbeschot



Het gebouw is nu in de Vallejo Primer gezet. Wat mij opvalt dat de hechting op het styreen na bijna 24 uur drogen te wensen over laat. Voor het afplakken eerst licht opgescheurd met waterproef korrel 180 en daarna ontvet en afgespoeld en gedroogd met de fohn.


De deuren getekend en geplot in 0,3mm, zij worden gemaakt van 2 lagen styreen, om zo de deurpanelen te imiteren.

Hier een plaatje van een aantal uitgesneden deur panelen

Dit zijn de dakranden gemaakt van 0,3mm  styreen

Vandaag even langs het station geweest met de kleurenwaaier, om te bepalen welke kleuren er zijn toegepast. Echter zijn de kleuren niet terug te vinden in de kleurenwaaier. Eens informeren bij het schildersbedrijf, die het schilderwerk heeft uitgevoerd.

Wilfred

Stootjuk

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Gebouwen station Den Dolder
« Reactie #13 Gepost op: 05 april 2015, 18:34:30 »
Vanmiddag wezen experimenteren met het glaswerk en de spijlen. Aan de rechterzijde van de foto heb ik transparant styreen beplakt met vinyl folie, daarna deze folie met de plotter ingesneden en de folie op de plekken van de spijlen verwijderd, de folie op de plek van het glas laten zitten. Daarna de verf op het blanke styreen aangebracht en na het drogen de stukjes styreen verwijderd. Bij deze methode zie je als je goed kijkt, de witte doorsnede van de folie. Bij de 2 ramen links op de foto, weer vinyl folie op transparant styreen geplakt. Daarna de vinyl folie op kleur gebracht en met de plotter ingesneden en op de plek van het glas de stukjes folie verwijderd. Waarschijnlijk ga ik voor de optie links op de foto. Alleen de gebruikte kleur is is niet goed, dus ik zal nog even geduld moeten hebben. Deze week ga ik proberen om in contact te komen met het schildersbedrijf van de laatste schilderbeurt.

Wilfred



Stootjuk

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Gebouwen station Den Dolder
« Reactie #14 Gepost op: 05 april 2015, 20:16:26 »
Voor proef enkele ramen aan de kopwand geplaatst.



Aan de rechterkant zijn de spijlen geplakt van folie en de aan de linker kant zijn de spijlen geverfd.




Wilfred