Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 16:21:27
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
Vandaag om 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
Vandaag om 16:17:27
Arlbergbahn.. ? door Sikko
Vandaag om 16:16:22
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
Vandaag om 16:11:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:02:51
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 15:57:22
NS-1000 in spoor-1 door spoorzeven
Vandaag om 15:50:56
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Joz
Vandaag om 15:46:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:31:50
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 15:05:43
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door NL-modelspoor
Vandaag om 15:00:15
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:48:45
Leubachtalbahn door Paul1969
Vandaag om 14:48:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:44:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:42:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 14:01:30
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door spoorzeven
Vandaag om 13:59:40
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
Vandaag om 13:21:00
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
Vandaag om 13:03:59
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Edwin2121992
Vandaag om 12:37:57
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:24:33
SPIJKSPOOR: 11 oktober te Poortugaal. door MOVisser
Vandaag om 11:20:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 11:06:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Duikeend
Vandaag om 11:02:37
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Duikeend
Vandaag om 10:48:14
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 10:08:28
Een insulfrog polariseren. door Albert de Heer
Vandaag om 08:08:29
  

Auteur Topic: Wissels schakelen met een relais  (gelezen 7927 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10748
Re: Wissels schakelen met een relais
« Reactie #15 Gepost op: 12 August 2015, 14:12:49 »
Is schaal N niet altijd 2 rail ?  ;)
Altijd. 3-rail in N is er niet.
No dress rehearsel, this is our life.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22561
Re: Wissels schakelen met een relais
« Reactie #16 Gepost op: 12 August 2015, 16:23:46 »
Een enkele afficionado daargelaten natuurlijk.



Het was indertijd ook helemaal geen raar idee. Stroomafname is 30 jaar een hoofdpijnpunt geweest in schaal n.
« Laatst bewerkt op: 12 August 2015, 16:25:21 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1008
  • Metrop-Märklin
Re: Wissels schakelen met een relais
« Reactie #17 Gepost op: 13 August 2015, 00:49:06 »

a. Hannes, waarom wil je een extra relais gebruiken om wissels te schakelen?

b.  In de situatie zoals getekend kan de keerlus gepoold worden aan de hand van de wisselstand.
a. Relais
Tja, waarom een relais plaatsen op de Maaskant Lichtsluis?
Dat zat ik mij ook dus te vragen.

Analoog is dat begrijpelijk, maar digitaal minder vanzelfsprekend.
De lichtsluis in kwestie geeft een prima signaal voor een decoder.
Digitaal zou je die decoder het wisselrelais laten schakelen.

Als analoog-rijder zou ik zelf dat signaal zo kort mogelijk willen hebben, zeg 22-30 ms.
Digitaal ben je juist gebaat bij een langer durend signaal vanwege de relatief lage baudrate van de decoders.

De enige reden om toch een relais te gebruiken bij een digitale toepassing in een keerlus, vond ik hier: http://www.floodland.nl/aim/info_keerlus_1.htm
Er zijn kennelijk ook wat minder compatibele decoders op de markt gebracht, en die worden daarin genoemd.

b. keerlus-oplossing 2-rail n-spoor (met wisselstand):

Een klassieke analoge n-spoor oplossing is b.v. deze:
http://k.f.geering.info/modellbahn/technik/kehrschleife.htm

Analoog of digitaal,, het principe blijft gelijk.
« Laatst bewerkt op: 13 August 2015, 03:30:42 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail