Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Luc2000
Vandaag om 14:31:04
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 14:29:54
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Schroefkoppeling voor H0. door Wim1969
Vandaag om 14:14:09
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 14:07:48
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
Vandaag om 13:51:33
Pendel module Viessmann 5214 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:37:36
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 12:46:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:27:26
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 11:58:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 11:57:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:56:46
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 11:26:13
Maasvlakte Zuid door Eric B
Vandaag om 11:03:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door RikJ
Vandaag om 10:54:18
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 10:45:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 10:42:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Eric B
Vandaag om 10:09:55
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 09:59:34
REE Modeles 2025: NS 1300 door Corné81
Vandaag om 09:36:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:27:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:23:43
PB Models, ICR-rijtuigen door RikM
Vandaag om 08:56:15
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:00:38
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 00:15:17
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
18 October 2025, 21:58:13
The Summer of 69 door Huup
18 October 2025, 21:41:51
  

Auteur Topic: Canfranc Estacion  (gelezen 3331 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12512
    • sleutelspoor
Canfranc Estacion
« Gepost op: 24 March 2015, 20:25:56 »
Dames en Heren, daar ik heeeel moeilijk op het raadplaatje kan komen probeer ik het eens op deze manier. Bij goed zal ik een kleine reportage over dit onderwerp plaatsen.

Ik ben benieuwd. Plaatje is op 17 maart 2015 geschoten.
« Laatst bewerkt op: 24 March 2015, 21:19:57 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

pyth

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
  • DB/NS TP3, LocoNet, 3rail, MDRRC, zelfbouw
Re: Op reis.
« Reactie #1 Gepost op: 24 March 2015, 21:16:01 »
Die combi kan maar op een plek (in mijn beperkte kennis van spoorwegemplacementen): Canfranc. Ben ik in 2009 geweest, blijft één van de boeienste, niet opgeruimde, spoorwegplekenk in Europa. Ben benieuwd naar de kleine reportage!

Dirkjan
***

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12512
    • sleutelspoor
Re: Canfranc Estacion
« Reactie #2 Gepost op: 24 March 2015, 21:35:12 »
Het is inderdaad Canfranc Estation in de Pyreneeën. Canfran ligt aan de N134 tussen het Spaanse Jaca en het Franse Pau. Helaas is de verbinding tussen deze plaatsen onmogelijk geworden en ligt het station er eigenlijk zinloos bij. Vanaf Jaca is er geen verbinding meer het he Esstation. Hele stukken spoor liggen er nog wel maar veel tunnels zijn dicht en viaducten gewoon weg gehaald. Op mijn reis van 17 maart 2015 zag ik dat aan de Franse zijde alle rails tot aan Oloron-Sainte-Marie zijn weg gehaald. Het gekke is dat alle tunnels en viaducten een opknap beurt krijgen. Het lijk mij sterk dat het voormalige trace een voet en fietspad gaat worden. Ik krijg meer het idee dat er een soort toeristische tram of lightrail gerealiseerd gaat worden? Wie het weet mag het zeggen.

Tot hier bestaat de lijn nog. Gezien in de richting van Pau


En zo ziet het er in de richting Spanje uit


Er wordt duidelijk aan gewerkt


De hoofdingang van Canfrac Estation


De rest zonder woorden












Volgens mij zijn ze er nog een vergeten?!


Beetje overbodige afsluiting......




 
« Laatst bewerkt op: 24 March 2015, 22:49:34 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re: Canfranc Estacion
« Reactie #3 Gepost op: 24 March 2015, 22:20:09 »
Kom maar op met die plaatjes, een spoorzoek draadje is nooit weg (alla Railtrash).
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4062
Re: Canfranc Estacion
« Reactie #4 Gepost op: 25 March 2015, 07:55:21 »
Het gedeelte Oloron - Bedous wordt in 2016 heropend met de astronomische aantal van 4 treinen per dag. De regio's Aquitaine en Aragon hebben voor de rest (Bedous - Canfranc en verder naar Saragosa) een intentieverklaring getekend voor heropening na 2020. Zie wikipedia

Dus er is hoop (hoewel dat de sfeer van Canfranc niet ten goede zal komen)

dirkjan

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Canfranc Estacion
« Reactie #5 Gepost op: 25 March 2015, 08:21:29 »
Hebben ze de wrakken dump geruimd? Op oude urbex foto's staat voor het station een reeks oldtimers weg te rotten

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12512
    • sleutelspoor
Re: Canfranc Estacion
« Reactie #6 Gepost op: 25 March 2015, 10:26:46 »
Afgelopen woensdag is de overweg in Oloron , die van de foto, er uit gehaald. Verder was langs de hele Fransekant van het traject veel activiteit te bespeuren. In bijna alle tunnels en op viaducten werd gewerkt. De foto's op Wiki  van weg kruisende stalen bruggen aan de Spaanse kant van de lijn zijn allemaal uitgenomen en verdwenen!!!!





De bedoelde overweg in Oloron-Saint-Marie
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Canfranc Estacion
« Reactie #7 Gepost op: 25 March 2015, 21:49:36 »
Als ik het zo begrijp moet de oude rails wijken voor nieuwe.... :D

En 4 treinen per dag is bij veel Franse spoorlijnen een heel normale frequentie ;D
********

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Canfranc Estación
« Reactie #8 Gepost op: 12 January 2022, 23:49:21 »
Vandaag een retour Zaragoza - Canfranc gedaan. Ik had een vervallen station verwacht te zien, maar sinds begin 2020 is de buitenkant van het gebouw gerenoveerd en binnen is de boel versterkt met een hoop gewapend beton. Alle sporen rond het gebouw zijn weggehaald en achter het oude station is een nieuw station gebouwd met gebruik van de  spanten van de oude overkapping, eindpunt van de lijn Zaragoza ---> Canfranc. Er gaan 2 treinen per dag (en 2 van Canfranc ---> Zaragoza).
Het grootste deel van het terrein was afgezet wegens de werkzaamheden, dus er was verder weinig te zien, nog wel een paar oude gebouwen en wagons.

De bedoellng is het oude station te verbouwen tot luxe hotel en de oude wagons te restaureren en een soort openluchtmuseum van de omgeving te maken.

Spaanse kant station:


Franse kant:


Tunnelingang:


Het station Zaragoza-Delicias is trouwens ook wel de moeite waard: 10 sporen naast elkaar onder een vrije overspanning van meer dan 100 meter:


Meer foto's.
« Laatst bewerkt op: 13 January 2022, 00:14:28 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 906
Re: Canfranc Estacion
« Reactie #9 Gepost op: 13 January 2022, 10:11:13 »
Ik heb daar twee jaar geleden een fraai boek over gekocht. Een aanrader!   (y)

Bor

PaulC

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Canfranc Estacion
« Reactie #10 Gepost op: 13 January 2022, 22:56:02 »
Verleden jaar is het nieuwe station van Canfranc officieel in gebruik genomen. Het is gebouwd naast (achter) het bestaande gebouw dat helemaal gerenoveerd wordt.
Men heeft inderdaad de intentie om de spoorlijn terug te openen. Oorspronkelijk had men gedacht aan 2026, maar door Corona zal dit wel wat vertraging oplopen.
Er is tenminste al een akkoord tussen Frankrijk en Spanje. De mensen uit de streek zijn in elk geval wel positief en zien er naar uit om de Fransen te ontvangen en zelf ook makkelijker naar Frankrijk te kunnen reizen.

Als je de zoekterm "Estacíon de Canfranc" invoert in Youtube krijg je verschillende filmpjes over de inhuldiging en de verwachtingen (zijn wel allemaal in het Spaans)