Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: Inchecken op treinstations  (gelezen 2640 keer)

Peter Korsten

• Offline Offline
Inchecken op treinstations
« Gepost op: 08 October 2007, 08:16:14 »
Kijk eens aan:

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2007/10/8/081007_schiphol_plan.html

(Samenvatting: de luchtvaartsector presenteert heeft plannen om Schiphol beter bereikbaar te maken, waarbij treinstations in de Randstad een belangrijke rol spelen. Reizigers kunnen daar bijvoorbeeld inchecken en parkeren.)

De spoorfanaat in me vraagt zich natuurlijk meteen af: hoe gaan ze de bagage vervoeren? Gaan ze bagagetreinen inzetten, bijvoorbeeld? Dt is immers bewerkelijk en echt veel capaciteit is er ook weer niet op het spoor in de Randstad.

Of wordt het toch met de vrachtwagen gedaan? De A4 en de A9 zijn immers ook geen wegen waar je afhankelijk van wil zijn met zo'n tijdskritisch proces als dit.

Later vandaag zullen we ongetwijfeld meer weten.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

hubertus

• Offline Offline
Re: Inchecken op treinstations
« Reactie #1 Gepost op: 08 October 2007, 08:32:10 »
Als je thuis incheckt via internet, wat bij een aantal maatschappijen inmiddels kan, neem je toch ook zelf je bagage mee?
Bovendien heeft niet iedere reiziger ruimbagage bij zich.

Ik meen me trouwens te herinneren dat je jaren geleden al op Den Haag CS kon inchecken.

Huub

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 08 October 2007, 08:37:25 »
Op Schiphol kun je ook voor veel bestemmingen zelf inchecken. Het inchecken bestaat uit de gegevens van je ticket (e-ticket vaak zelfs) invoeren, paspoort scannen en de gewenste zitplaats in het vliegtuig aanwijzen. Bagage droppen staat hier dus los van. Zoiets zal het dus ook wel worden op de stations. Op Schiphol hoef je dan alleen nog maar je bagage af te geven en te laten stickeren.
No dress rehearsel, this is our life.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 08 October 2007, 12:22:54 »
Mja, maar dan zit je dus met je bagage in de trein te slepen. Uit ervaring kan ik vermelden dat dit niet leuk is en is een reden dat we (op een keer dit jaar na) niet meer op Schiphol vliegen, maar in plaats daarvan op Düsseldorf. Als de keus bestaat tussen de trein tussen Schiphol en Weert, de auto tussen die twee plaatsen of de auto naar Düsseldorf, dan is de keuze snel gemaakt.

Maar in Duitsland heb je de AIRail service, waarbij je incheckt in Keulen of Stuttgart en meteen je bagage daar laat. Het lijkt me niet meer dan logisch om dat in Nederland (en kennelijk is er een proef gaande in Antwerpen naar Schiphol) ook te doen. Aangezien een ICE een stuk harder rijdt dan een vrachtauto en men in Nederland een nogal volle infrastructuur heeft, vroeg ik me af hoe ze dat gaan bekokstoven. Maar inderdaad is het misschien eerder de vraag of ze het gaan doen.

Maar zoals gezegd, het plan zou veel aan belang inboeten als dat niet wordt gedaan.

Edit: kennelijk hoef je je bagage niet mee te nemen, zie hier.

- Peter
« Laatst bewerkt op: 08 October 2007, 12:25:39 door Peter Korsten »

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 08 October 2007, 12:33:27 »
Ik kan me voorstellen dat je de bagage ook op het station achterlaat en dat die d.m.v. een pendeldienst met trailers naar schiphol wordt gebracht.
Het aantal trailers zal aanzienlijk lager zijn dan het aantal personenauto's dat anders naar schiphol zou zijn gereden.
Al met al nog steeds een aanzienlijke reductie.
Maar misschien zijn de ideën veel geavanceerder en denkt men aan speciale treinen waar een aantal speciale bagage wagons in worden gezet.
Geen idee of de huidige spoorse infrastruktuur de toename aan zou kunnen.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 08 October 2007, 13:01:56 »
@Eernest: ik denk niet dat die paar trailers de file-problemen op de A4 bij Leiderdorp op gaan lossen.... Misschien milieutechnisch wel een gering voordeel.

Ben nu inderdaad heel benieuwd hoe ze dit logistiek aan gaan pakken. Komen er weer spijkstaal karretjes op de perrons en Pec-aanhangers voor de HSL-treinen???

MRP_Peter

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 08 October 2007, 14:50:15 »
Het fenomeen ' inchecken op treinstations ' kennen ze hier in Maleisie al geruime tijd en werkt goed.
Niks is makkelijker dan dat, ik heb er zelf ook een paar keer gebruik van gemaakt en bevalt me prima.
Inderdaad geen lange wacht tijden en je bagage gaat gewoon mee op de eerst volgende trein van het station naar de luchthaven.
Maleisie heeft hiervoor een aparte ruimte in de trein die als bagage ruimte zelf vergroot of standaard  kan zijn  door middel van stoelen en banken in de trein die opgevouwen kunnen worden zodat meer ruimte voor bagage ontstaat.
De trein zelf rijdt op automaat bedrijf, dus zonder machinist op de bok.
Vanuit Kuala Lumpur centrum naar de luchthaven die 60km verderop ligt is het ongeveer een 30 minuten met de trein ( inclusief 2 stops).
Al met al een redelijk snelle verbinding te noemen die ook nog eens comfortabel is.

Met vriendelijke groet,

Peter.
« Laatst bewerkt op: 08 October 2007, 14:53:19 door MRP Micro Railway Products Sdn.Bhd. »

Robertus

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 08 October 2007, 15:26:46 »
Op zich zou het geen probleem moeten zijn om met met name op rechtstreekse treinverbindingen je koffers met de(zelfde) trein mee te laten reizen.
Moeten ze wel een potige vent met een eind hout op die stapel koffers zetten anders zijn bij aankomst schiphol alle koffers verdwenen!!!!!!

De vraag zou moeten zijn of je de verstokte automobilist hiermee in de trein krijgt.
Dat denk ik niet, anders zouden er nu toch al veel meer mensen met de trein naar Schiphol gaan. Of je nou op het station met je koffers loopt te zeulen van auto naar incheckbalie of op Schiphol, dat maakt natuurlijk geen verschil dus wat nou het voordeel van het een t.o.v. het ander is?

Met name voor als je thuiskomt is er een veel betere oplossing die nu ook al werkt:
Gewoon je koffer als vermist opgeven bij aankomst Schiphol, gauw met de trein naar huis en dan komt van Gend en Loos hem vanzelf wel een keertje gratis en voor niks thuis brengen. Met een beetje mazzel binnen een paar uurtjes nadat jezelf bent thuisgekomen. Schijnt echt te werken.
Als iedereen dat doet scheelt dat pas echt een hoop autoverkeer rond Schiphol....

Rob

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 08 October 2007, 20:49:45 »
Eh, op die laatste paragraaf zal ik maar niet ingaan, behalve misschien met het advies dit forum niet te gebruiken voor zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. ;)

Om even op je tweede vraag terug te komen, dat denk ik dat je verkeerd ziet. Met bagage in de trein en daarna op Schiphol is echt een ellende. Heb je al eens geprobeerd een zware koffer boven je hoofd te tillen? Of tussen een rij stoelen te schuiven, wat ook al niet meer kan omdat ze nauwelijks nog stoelen met de rug naar elkaar hebben?

Als je dan eindelijk je koffers uit de trein hebt weten te halen, wat met de korte stoptijden en volksoploop rond de deuren ook geen pretje is, kom je er achter dat er nergens op Schiphol een bagagekarretje te vinden is.

Op de terugweg is het niet veel anders. Je wacht gemakkelijk een half uur of langer op je bagage, de karretjes staan helemaal aan de zijkant van de nogal fors uitgevallen hal en dan begint het geneuzel met de koffers en de trein weer.

Als ik Schiphol vergelijk met Düsseldorf, dan heeft het betere treinverbindingen, maar daar houden de voordelen ook op. Echter, alle nadelen die ik genoemd heb komen voort uit het gehannes met de bagage. Dus als je dat op kunt lossen, dan wordt het opeens erg voordelig om met de auto naar het station te rijden, daar in te checken en verder je geen zorgen hoeft te maken.

Bij Virgin Atlantic hebben ze namelijk onderzoek gedaan waar luchtreizigers zich het meest aan ergeren. Voor hun eerste-klasse-reizigers hebben ze die opgelost. Het begint met de reis naar het vliegveld, dus je wordt opgehaald door een chauffeur. Dan is er de bagage; die wordt door de chauffeur gedragen. Inchecken is ook vervelend, dus dat gaat in één moeite door wanneer je met de auto aankomt.

Natuurlijk zal niet iedereen hier gebruik van gaan maken, maar als je de voordelen van de trein kunt bieden zonder de nadelen, heb je een sterke troef in handen.

- Peter

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 08 October 2007, 21:00:53 »
Jaaa, voor een echte topervaring; probeer eens met bagage (koffer of rugzak) een zitplaats te vinden in een VIRM.  Trappetjes op en af, die vreselijk onhandige glazen klapdeuren....
Ik probeer altijd een wegbrenger te strikken...

NS 1100

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 08 October 2007, 21:12:29 »
Daarom moet je ook zorgen dat op die lijnen ICM of ICR rijdt. :P

Arnold

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 08 October 2007, 22:18:57 »
De koffer een dag van te voren ophalen en laten nabezorgen... De DB had in het verleden toch ook zo'n systeem voor oude vrouwtjes?

henk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 08 October 2007, 22:30:57 »
Ik meen me trouwens te herinneren dat je jaren geleden al op Den Haag CS kon inchecken.

Ja en dat was met name bedoeld voor de zakelijke reiziger die alleen met handbagage op stap gaat. Zou dat ook nu niet de voornaamste doelgroep zijn?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

FCA

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 08 October 2007, 22:40:22 »
Inchecken op het station...
Het klinkt aardig maar zal het gaan werken?

Zelf reis ik vrij regelmatig via Schiphol en ik pak nooit de trein.
De hoofdredenen:
- zoals al reeds genoemd..probeer maar eens tijdens de spits met 2 koffers de trein in te stappen
- als je een vroege vlucht heb dan rijden er nog geen of praktisch geen treinen.

Als je bedenk dat de eerste vluchten vanaf Schiphol rond 6.00 uur vertrekken dan zouden die incheckpunten op de stations al rond 02.00 - 03.00 open moeten zijn?

Het heeft overigens geen zin om alleen maar zo'n incheck zuil neer te zetten op het station. Inchecken op het station zou gelijkwaardig moeten zijn aan het inchecken op Schiphol (dus gelijk bagage afgeven, doorlabelen, extra bagage en douane formaliteiten afhandelen).

Hoe ze die kofers gaan vervoeren..daar zal wel een oplossing voor te vinden zijn ..mits ze maar niet te laat op Schiphol afgeleverd worden..Niets is zo vervelend om zonder bagage in Verweggistan te zitten...

Ook moet je op voldoende stations kunnen inchecken, lijkt me.
Het heeft weinig zin om bijvoorbeeld eerst een half uur met je koffers in de trein te gaan zitten voordat je bij een groot station ben waar je kan inchecken.

Al met al lijkt het me wel een goed plan..mits het maar goed uitgevoerd wordt.

P.s. Rob, dat van die laatste paragraaf...heb je dat zelf ooit eens geprobeerd???
In de praktijk werkt dat namelijk niet tot zelden
...Een beter tip, zorg dat je via Heathrow of Charles de Gaulles vlieg met minder dan 1,5 uur overstaptijd...90% kans dat je bagage niet aankomt (en het is compleet legaal!).

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 08 October 2007, 22:45:51 »
Leuk systeem als je in de randstad woonachtig bent, en dan wel aan een lijn van het nacht net. De rest van Nederland heeft er niet altijd wat aan, bij gebrek aan een nacht net.
Ook in de luchtvaart komen vertragingen voor, en het is natuurlijk geweldig als je net de laatste trein mist voor de verdere reis op een lijn waar geen nacht net rijdt.
En dan is er overdag de lol van het reizen met bagage in overvolle treinen.
Wie eens wil oefenen met bagage en spits kan ik de London Underground naar Heathrow van harte aanbevelen   :P

Groeten, Alexander