Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 12:31:59
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Her-(her-)beginnen door BartvD
Vandaag om 12:02:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:26:27
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 11:12:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
booster vraag door Dirk
Vandaag om 10:28:12
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07

Auteur Topic: Conducteurs mishandeld en bedreigd  (gelezen 7593 keer)

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Conducteurs mishandeld en bedreigd
« Gepost op: 09 March 2015, 09:19:10 »
Het is afgelopen weekeinde erg misgegaan merk ik.
Een conductrice mishandeld;
En zaterdag en zondag weer...
Nu werkt het tekenen van een petitie niet tegen deze incidenten. Natuurlijk brengt deze actie dit probleem wel onder de aandacht. Maar zonder je er mee te gaan bemoeien, je hoeft alleen maar naast de conducteur te gaan staan, aanwezig te zijn en de situatie in de gaten te houden. Daarmee kan je al een verschil maken.

Groet,
michel

ReneH0

• Gast
Re: Conducteurs mishandeld en bedreigd
« Reactie #1 Gepost op: 09 March 2015, 10:23:16 »
Idd, erg triest dat, dit soort dingen gebeuren.

Echter, kan soms het gedrag van medewerkers ook problemen veroorzaken.
Zie filmpje hier zet ik echt mijn vraagtekens bij.
Die man blijft rustig en ondergaat het, maar als hij agressief had geworden, had ik het niet raar gevonden.
« Laatst bewerkt op: 09 March 2015, 10:25:59 door Bert van Gelder. Reden: URL gefixt... »

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 09 March 2015, 11:15:28 »
Wat nu in de media komt is helaas maar een topje van de ijsberg. Ik zit bij Vangrail en hoor genoeg gevallen van agressie en dat soort zaken. En dat zijn dan vooral van mensen die echt geen arrogante cowboy's/girls zijn.

Waar ik heel simpel van word is dat er agressie geuit wordt naar collega's om hun geaardheid...... Alsof dat wat uitmaakt zeg!  ???
Ik ben benieuwd waar de ministers mee komen. 2 jaar geleden is er op Almere Oostvaarders een conducteur in elkaar geslagen en ook toen werden er toezeggingen gedaan door hun. Helaas constateren we met z'n allen dat er van die toezeggingen (extra politie, snelle reactie van politie enz enz) niks terecht is gekomen. De roep om de poortjes dicht te doen is leuk, maar zolang de plaatselijke politiek en reizigersverenigingen protesteren blijft er minimaal 1 poortje open.

Het is een groot maatschappelijk probleem welke niet alleen de conducteurs en machinisten treffen. Ook andere hulpverleners kampen met dit a-sociale gedrag.
Groeten Joop, machinist Lls

Buchberg

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 09 March 2015, 12:01:05 »
Dat filmpje is inderdaad ook ongelooflijk. Ik ben sowieso tegen agressie en zeker vanwege iemands geaardheid en wat mij betreft kunnen ze daar niet hard genoeg tegen optreden.
Wat in mijn beleving ook een rol speelt is dat de collega's van de NSR het voor elkaar verknoeien. Ik reis veel per trein maar in nog geen 10% van de gevallen wordt er gecontroleerd en nee ik reis bijna nooit in de spits want dan is er voor de conducteur geen doorkomen aan. Maar ik neem aan dat ze niet betaald worden voor krantlezen in de 1e klas of plaatsnemen in de bestuurders cabine. Dat laatste is naar ik heb begrepen zelfs verboden! Als er geregeld gecontroleerd wordt weten de reizigers dat, ook de zwartrijder, en nemen ze minder risico. Ofwel de hardwerkende conducteur wordt mede gestraft door zijn "luie" collega.

Blijft staan dat agressie van wie dan ook ontoelaatbaar is.

Cor
If a train station is where the train stops, what is a work station?

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #4 Gepost op: 09 March 2015, 12:05:31 »
Het is zeker erg en op geen enkele manier goed te praten.
Maar zelfverdedigingsinstituut Witkamp heeft hier al vaak op gewezen. En een oplossing aangedragen.
Maar de NS reageert niet eens. En als je via via wel iets hoort dan is het zo dat de machinisten en conducteurs niet naar een cursus willen als dat in hun vrije tijd moet. Aan de ene kant snap ik dat wel. Aan de andere kant, als je zelf investeerd in je eigen veiligheid dan kun je je verweren als je wordt aangevallen. Ook buiten werktijd. Spoorwegpolitie is mooi maar komen pas in actie NADAT er iets is gebeurd.
Mijn voorstel is dan ook dat zelfverdediging in de opleiding van spoorwegpersoneel komt. En voor het personeel dat al in dienst is. Een opleiding deels in eigen tijd, deels in de baas hun tijd. Voor je eigen veiligheid.
Maar hoe dan ook, aggessie naar spoorwegpersoneel of wie dan ook is nooit goed te praten.
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 09 March 2015, 12:05:48 »
Ik praat het niet goed hoe sommige collega's hun werk doen, maar dan nog vraagt dat niet om mishandeld te worden als de zwartrijder gesnapt wordt.

Overigens.... In de bediende cabine is het niet toegestaan dat de hc daar plaats neemt. In de onbediende cabine uiteraard wel. En bij sommige treinen zullen ze wel moeten, omdat er geen hc-hok is. Even rustig hun administratie bijwerken, en in de spits 1e klas een plaats bezetten voor de betalende klant is niet de bedoeling ;)

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #6 Gepost op: 09 March 2015, 12:09:36 »
Ik denk niet dat dit de plek is om mijn mening te spuien...
ONAANVAARDBAAR is hier dus alles wat ik wil zeggen! (Naast sterkte voor de slachtoffers uiteraard)

Ik kan mij voorstellen dat het personeel de dienst staakt, en op het Binnenhof hulp en steun EIST! Ook al levert dit mij een probleem omdat er geen trein rijdt: er moét iets gebeuren!

Frans
« Laatst bewerkt op: 09 March 2015, 13:12:09 door NS8714. Reden: even aangepast »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 09 March 2015, 12:10:34 »
Het is zeker erg en op geen enkele manier goed te praten.
Maar zelfverdedigingsinstituut Witkamp heeft hier al vaak op gewezen. En een oplossing aangedragen.
Maar de NS reageert niet eens. En als je via via wel iets hoort dan is het zo dat de machinisten en conducteurs niet naar een cursus willen als dat in hun vrije tijd moet. Aan de ene kant snap ik dat wel. Aan de andere kant, als je zelf investeerd in je eigen veiligheid dan kun je je verweren als je wordt aangevallen. Ook buiten werktijd. Spoorwegpolitie is mooi maar komen pas in actie NADAT er iets is gebeurd.
Mijn voorstel is dan ook dat zelfverdediging in de opleiding van spoorwegpersoneel komt. En voor het personeel dat al in dienst is. Een opleiding deels in eigen tijd, deels in de baas hun tijd. Voor je eigen veiligheid.
Maar hoe dan ook, aggessie naar spoorwegpersoneel of wie dan ook is nooit goed te praten.
Uhm, de dames en heren van Veiligheid & Service krijgen allemaal die cursus aangeboden hoor. Machinisten en conducteurs niet. En ik wil dat niet eens. En nee, niet omdat het eventueel in mijn eigen tijd zou moeten, maar ik ben machinist en geen vechtmachine. En er komt nog wat anders om de hoek kijken...... Wij, machinisten en conducteurs worden meteen aangeklaagd voor gebruik van geweld tegen de reiziger en we mogen dan, samen met een advocaat van NS, proberen te bewijzen dat het zelfverdediging was. En wat je via via hoort.....Ene oor in, andere oor uit. Klopt gewoon niet.

lok1614

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 09 March 2015, 12:40:36 »
Hoe iemand zijn beroep uitoefent is nog geen reden om hem lijfelijk aan te vallen. Het lijkt heel gewoon te worden in deze samenleving. Ongacht of het een conducteur, machinist, ambulancepersoneel, brandweer, kortom IEDEREEN op zijn muil slaan hoort niet.

RICROO

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 09 March 2015, 12:53:30 »
Wat rijdend personeel aan opleidingen etc. krijgen, weet ik niet, ik ga daar ook geen commentaar op geven.

Ik reis zeer regelmatig met de trein en vorige week duurde een rit van Brussel naar Rotterdam 6 uur, ik wordt daar dan natuurlijk ook niet echt vrolijk van. Maar dat is geen reden om personeel van de spoorwegen (NS of Thalys of welke maatschappij dan ook) iets aan te doen. Om de trein te evacueren (stond vast in de tunnel bij Barendrecht) werd een heel circus opgetuigd en voor mij als trein hobby persoon was dat natuurlijk weer een geweldig moment om foto's te maken.

Helaas waren vele van mijn medereizigers minder blij. Er worden opmerkingen gemaakt die voor het personeel ook niet echt leuk zijn. De eerste reactie in dit forum is precies hetgeen ik ook doe. Zodra een conducteur problemen krijgt ga ik er bij staan, bemoei me er verder niet mee, maar ik hoop dat het helpt om een escalatie te voorkomen. Verbaal redden conducteurs zich verder prima, daar hebben ze mij niet voor nodig.

Overigens sta ik er in het dagelijkse leven ook zo in, tot nu toe een echtstrijd die fataal dreigde te eindigen weten in te dammen, een vechtpartij op straat tussen twee gasten beeindigd en een bijna escalerende woordenwisseling tussen twee automobilisten aangepakt. Deze incidenten speelden zich af tussen 1979 en vandaag. Niet zo heel vaak meegemaakt dus.

Oproep aan alle treinreizende hobbyisten dus om in geval treinpersoneel in de problemen komt, niet als politie agent op te treden maar moreel steun te geven door er bij te gaan staan. Hopelijk helpt dat om de jongens en de meisjes van de NS hun werk te laten doen.

Richard.

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #10 Gepost op: 09 March 2015, 12:54:12 »
Een ieder heeft het recht om zichzelf te verdedigen. Joop, ik respecteer je mening dat je geen vechtmachine bent. Maar je bent ook geen boksbal waar een ieder maar op om kan slaan. Als jij jezelf verdedigd en je blijft binnen het wetboek van strafrecht, artikel 41 en 42 dan heb je geen probleem. En via via is niet via het roddelcircuit maar van mensen die bij de NS werken.
Er is een oplossing maar de NS reageert niet. Ja als er wat gebeurt. Een minister spreekt zijn afschuw uit en verder gebeurt er niets.Als er verkiezingen zijn ja ook dan willen alle partijen iets doen tegen geweld. Maar zijn de verkiezingen voorbij dan gebeurt er opnieuw niets. De actie met het toeteren is een statement en ben ik het helemaal mee eens. maar ik zou er ook niet van op kijken als ze het werk een keer neer zouden leggen. Wie het ook doet, ik hoop dat een ieder gewoon veilig zijn of haar werk kan doen.

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #11 Gepost op: 09 March 2015, 13:01:18 »
Dus al jij ziet dan een conducteur wordt aangevallen dan doe je niets. Je gaat gewoon staan kijken en steekt geen vinger uit. Er zijn ook mensen die staan te kijken en filmen het met hun mobiel en zetten het op facebook of U-tube.
Ik wil hier ook geen discussie over voeren. Ik wil alleen graag dat een ieder gewoon veilig zijn werk kan doen

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #12 Gepost op: 09 March 2015, 14:28:05 »
Dus al jij ziet dan een conducteur wordt aangevallen dan doe je niets. Je gaat gewoon staan kijken en steekt geen vinger uit.
en dat is dus wat ik niet bedoel. Zodra er wat gebeurt zal je moeten actief moeten reageren ter bescherming van de aangevallene. Maar voordat dat gebeurt kan door je passieve aanwezigheid, maar daardoor wel betrokkenheid, voorkomen dat de boel escaleert.

Groet,
michel

Edit: bij een ruzie tussen junks over GHB heb ik er gewoon bijgestaan en ze langzaam begeleid richting de sterke arm, zonder dat ze iets in de gaten hadden. Maar bij een winkeldiefstal heb ik getracht de dief tegen te houden door zijn weg te blokkeren. Hetgeen mij niet lukte, maar anderen wel in de gelegenheid stelde om de dief te grijpen.

« Laatst bewerkt op: 09 March 2015, 14:29:56 door tothebeach. Reden: edit toegevoegd »

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 09 March 2015, 15:23:33 »
@nscargo
Citaat
En via via is niet via het roddelcircuit maar van mensen die bij de NS werken.
Rijdend Personeel en de Wal medewerkers (plp, service medewerkers) is niks aangeboden. Er kan dus helemaal geen uitspraak over gedaan worden. Zullen wel uitspraken op voorhand zijn geweest. (als "ze" (ns) wilt dat, dan....)
Citaat
Er is een oplossing maar de NS reageert niet.
De oplossing is geen zelfverdedigingsopleiding. De oplossing is helemaal niet zo eenvoudig zoals je het wilt doen voor komen.

ReneH0

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 09 March 2015, 17:36:08 »
Ik ben van mening, dat mensen die met mensen werken binnen een servicedienst, een communicatiecursus moeten volgen.
Een meningsverschil of irritatie, kan snel voorkomen, zeker op het spoor. Maar hoe daar als medewerker op een respect volle manier mee om gegaan wordt,  is dan zeker heel belangrijk.

Verschillende bevolkingsgroepen of regios hebben verschillende aanpak of benadering nodig, iedereen is anders en uniek. Het is belangrijk om te leren, hoe je daar als medewerker op een goede manier mee om kan gaan. 
Ik denk, dat men zo heel veel agressie kan voorkomen.

Slaan is nooit een oplossing, maar een machtsmisbruik is natuurlijk ook geen oplossing en, dat komt helaas OOK heel veel voor. De pest is, dat je dat niet zo vaak hoort.

De idioot die gelijk zal slaan hou je altijd,  maar het gros kan je door respect vol communiceren (zonder machtsmisbruik)  voorkomen.

Vergeet ook de correcte reisinformatie niet, voorkomt ook een hoop irritatie.
« Laatst bewerkt op: 09 March 2015, 18:48:58 door René H »