Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: Opstelsporen: hoeveel heb je er nodig?  (gelezen 7183 keer)

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Opstelsporen: hoeveel heb je er nodig?
« Gepost op: 07 maart 2015, 13:03:23 »
Als herbeginner zit ik ook veelvuldig te neuzen op dit forum bij het onderwerp baanplannen, en dan zie ik soms dat anderen wel enorm veel opstelsporen inplannen in hun schaduwstation. Soms wel 6 of 8 of nog meer.

Maar is dat realistisch? Ik bedoel, dat betekent dat je dus ergens zoveel treinmateriaal hebt, dat je dit allemaal ergens moet weg stouwen en af en toe afwisselend over een stuk van je modelbaan wilt laten rijden. (En dat afgezien wat je allemaal maar wilt kopen aan rollend materiaal, inclusief loks!)

Ikzelf wil analoog gelijkstroom gaan rijden, en het lijkt me dat zelfs met een bloksysteem op diverse stukken van mijn nog te ontwerpen baan, je over het algemeen al ogen en handen en coördinatie tekort komt na 3 of 4 treinen tegelijkertijd te laten rijden. Dus kun je er misschien voor de afwisseling nog 2-4 kwijt, lijkt me. Afwisseling genoeg toch?

Natuurlijk kun je extra opstelsporen plannen en uiteindelijk bouwen, maar het is ook al een hele investering aan extra rails, wissels en schakelingen om te bedienen.

Wat is jullie ervaring en praktijk?

O ja, en dan meteen een extra vraagje: op zo'n opstelspoor kun je natuurlijk een lok met wagons laten staan. Maar hebben jullie bijvoorbeeld je opstelspoor zo ontworpen met een detectie systeem, dat je je lok automatisch ontkoppelt? Of is dat heel veel werk in zo'n 'onzichtbare' zône?

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1678
Re: Opstelsporen: hoeveel heb je er nodig?
« Reactie #1 Gepost op: 07 maart 2015, 13:34:23 »
Zoveel als je er kwijt kan in een nuttige manier dan.

Ik kan er maar 6 kwijt van 2 tot 2,7m. Als het aan mij lag waren het er min. 10 van 3,5m.
maar dat gaat helaas niet.

Gr Arnout.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Opstelsporen: hoeveel heb je er nodig?
« Reactie #2 Gepost op: 07 maart 2015, 19:23:21 »
Analoog gelijkstroom is geen enkele belemmering. Een groot schaduwstation is vooral een manier om veel materieel zonder ze veel uit de doos te halen op de baan laten zien. Het biedt afwisseling met weinig gedoe, behalve alle voorbereiding tijdens de bouw dan.

Met een bloksysteem lukt elk aantal treinen op de baan, je kan in principe met n+1 blokken elk n-tal treinen achter mekaar aansturen, zolang de kortste sectie maar lang genoeg is de langste trein door te laten en het achterliggend sein vrij te geven. Als je snapt wat ik bedoel.

Groet, Sicco Jan

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1537
Re: Opstelsporen: hoeveel heb je er nodig?
« Reactie #3 Gepost op: 07 maart 2015, 23:34:22 »
Ligt denk ik voornamelijk aan wat je zelf wilt.

Wil je veel treinen laten rondrijden, waarbij er regelmatig een andere trein verschijnt.
Of wil je een baantje met wat minder materieel en meer rangeren en samenstellen van nieuwe treinen.

Welke middelen (euro's, materialen) heb je tot je beschikking.

Dit is denk ik iets om eens over na te denken voordat je een baanplan maakt.

Tinus.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Opstelsporen: hoeveel heb je er nodig?
« Reactie #4 Gepost op: 08 maart 2015, 04:22:08 »
O ja, en dan meteen een extra vraagje: op zo'n opstelspoor kun je natuurlijk een lok met wagons laten staan. Maar hebben jullie bijvoorbeeld je opstelspoor zo ontworpen met een detectie systeem, dat je je lok automatisch ontkoppelt? Of is dat heel veel werk in zo'n 'onzichtbare' zône?

Waarom zou dit soort leuke actie uit het zicht willen ?
Wat ik her en der lees is het ook lastig dit (analoog) 100% betrouwbaar te krijgen en dan moet je je denk ik toch af gaan
vragen of het wel handig is. Regelmatig een storing in een schaduwstation ben je snel zat lijkt me.
Groet, Ronald.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Opstelsporen: hoeveel heb je er nodig?
« Reactie #5 Gepost op: 08 maart 2015, 09:20:08 »
Meestal begint de bouw van je baan onderaan. Het ligt dus voor de hand dat je eerst het schaduwstation bouwt en dan pas de rest eroverheen. Als dat eenmaal ligt kun je niet goed meer bij het schaduwstation. Het is dus handig dat schaduwstation op de groei aan te leggen, dus niet "hoeveel materieel heb ik nu", maar eerder "hoeveel materieel denk ik of hoop ik te gaan krijgen". Daardoor is bij veel mensen het schaduwstation ruimer dan voor het beschikbare materieel nodig zou zijn.

Ontkoppelen in een schaduwstation zou ik niet snel doen. Er gaat wel eens wat mis bij aan- of afkoppelen. Dan wil je er gemakkelijk bij kunnen. Dat is in een schaduwstation doorgaans niet het geval. Dan moet je weer ergens onder kruipen, of een stuk scenery verwijderen etc. Dat is één keer niet erg, maar als je dat zeg 10x per uur moet doen word je er wel flauw van denk ik.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Opstelsporen: hoeveel heb je er nodig?
« Reactie #6 Gepost op: 08 maart 2015, 09:23:47 »
Over dat ontkoppelen. Die vele opstelsporen hebben het voordeel dat je de hele combinatie kunt parkeren. Ontkoppelen betekent dat je rijtuigen/wagons los in het schaduwstation hebt staan, dan zou je ze ook 'blind' weer aan moeten koppelen. Ik geloof niet dat er veel banen zijn met dit concept.

Dan: hele trein uit het schaduwstation, op de zichtbare baan afkoppelen en andere lok ervoor, hele nieuwe combi weer terug naar het schaduwstation.

Als je een hoofdbaan hebt met (niet zichtbaar) rangeerterrein kan je zelfs de loks voor het hoofdspoor altijd op de baan houden, en enkel rangeerloks het schaduwstation in laten rijden. Dan heb je er wellicht wat meer nodig dan op een station gestationeerd zouden zijn, maar desnoods koop je er een paar met hetzelfde bedrijfsnummer...  ;D en de hoofdspoorloks kunnen mooi in voor een lokloods paraderen.

Mogelijkheden zat maar voor afkoppelen in het schaduwstation zou ik niet kiezen.

 Groet, Sicco Jan

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Opstelsporen: hoeveel heb je er nodig?
« Reactie #7 Gepost op: 08 maart 2015, 10:30:06 »
Het ontkoppelen leek mij ook al een moeilijke klus in een schaduwstation, maar ik dat het eens te vragen, want misschien waren er wel mensen die dat makkelijk voor elkaar kregen. Op zich wil ik het inderdaad op de open baan doen voor rangeerwerk, etc.

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Opstelsporen: hoeveel heb je er nodig?
« Reactie #8 Gepost op: 08 maart 2015, 11:45:37 »
....je over het algemeen al ogen en handen en coördinatie tekort komt na 3 of 4 treinen tegelijkertijd te laten rijden. Dus kun je er misschien voor de afwisseling nog 2-4 kwijt, lijkt me. Afwisseling genoeg toch?

Natuurlijk kun je extra opstelsporen plannen en uiteindelijk bouwen, maar het is ook al een hele investering aan extra rails, wissels en schakelingen om te bedienen.

Een investering wordt het al snel als je deze hobby wat groter wil opzetten.  ;)
Zelf rijd ik al jaren analoog, elke trein is voorzien van een magneetje om onderweg de reedcontacten tussen de rails aan te sturen. Deze reedcontacten schakelen de seinen die op hun beurt weer voor de blokbeveiliging zorgen. Ook gebruik ik reedcontacten om wissel mee te schakelen.

Passeert de trein een sein aan de ingang van een nieuw blok dan wordt deze rood en het voorgaande sein kan naar groen (of geel) Afhankelijk van het te gebruiken seinstelsel. Er zijn diverse seinen in de handel waarmee je een deel van het spoor stroomloos kunt schakelen bij "rood". De lengte van een dergelijke stopsectie kun je zelf bepalen.
Wil je dan nog verder dan kun je met analoge bouwstenen een trein geleidelijk laten stoppen en vertrekken zonder dat je hier zelf handelingen voor hoeft te verrichten.

Mijn schaduwstation werkt dus geheel automatisch en zolang ik mijn treinen niet langer maak dan 1,65m dan gaat het altijd goed. (1,65m is mijn kortste opstelspoor in het schaduwstation.)
Overzicht heb ik doordat ik pas een trein het schaduwstation in kan sturen wanneer er in het schaduwstation een spoor vrij is. De trein die een opstelspoor in het schaduwstation verlaat schakelt de inrijwissels zo dat een binnenkomende trein dit vrije spoor neemt.

Met wat (bi-stabiele) relais werkt dit prima. Het afstellen heeft enige tijd geduurd maar daarvoor is het een hobby. ;)
Wat zie je als de grootste uitdaging/waar beleef je het meeste plezier aan? Deze keuze kun je alleen zelf maken.
groet,

Ivo vS

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Opstelsporen: hoeveel heb je er nodig?
« Reactie #9 Gepost op: 08 maart 2015, 11:56:47 »
Bedankt Ivo, weer wat geleerd dat er diverse schakelingen of elektrotechniek etc. op de markt is.
Inderdaad, seinen onderling laten schakelen is interessant, alsook treinen laten vertragen en optrekken i.p.v. keiharde stops en vertrek.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
Re: Opstelsporen: hoeveel heb je er nodig?
« Reactie #10 Gepost op: 08 maart 2015, 21:36:19 »
42
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2015, 21:39:15 door Mark D. »

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2146
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Opstelsporen: hoeveel heb je er nodig?
« Reactie #11 Gepost op: 09 maart 2015, 00:43:38 »
Handig Mark D, dat is het antwoord op alle vragen.  (y)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

boekenwurm

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Opstelsporen: hoeveel heb je er nodig?
« Reactie #12 Gepost op: 09 maart 2015, 10:10:03 »
Erwinmk

Zelf ben ik ook een opnieuw beginner na 22 jaar. Ik rijd digitaal met Ecos, geen automatisering.
Zoveel opstelsporen als mogelijk neergelegd in wat aanvankelijk schaduwstation zou worden.
Maar omdat ik het een mooi gezicht vind en ook door wat anderen hier op dit forum doen met aankleding
van onderliggende niveau's heb ik de vrije ruimte verdubbeld en er een soort rangeerstation van gemaakt,
met een uithaalspoor en omrijd mogelijkheden en goede verlichting er boven.
Hier kan ik dan treinen samenstellen en klaar zetten om op de baan te sturen.
Niets geautomatiseerd, ook geen computerbesturing; als je rijdt ben je machinist en rangeerder en treindienstleider
ineen , vind dat mooi werk.

Met vriendelijke groet.

Paul

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Opstelsporen: hoeveel heb je er nodig?
« Reactie #13 Gepost op: 09 maart 2015, 11:51:32 »
1000
Spoor 0 adept

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re: Opstelsporen: hoeveel heb je er nodig?
« Reactie #14 Gepost op: 09 maart 2015, 12:19:03 »
4 per etage en langste opstelspoor is 3.20m,
dit dan weer opgedeeld in 3 ongelijke secties
hiermee kan koploper programma leuke dingen doen.

Soms staan er dus 3 treinen op 1 opstelspoor geheel aangepast op hun lengte.