Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:42:50
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:14:35
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door ES44C4
Vandaag om 14:34:47
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door alex1212
Vandaag om 10:54:02
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36

Auteur Topic: Wie gaan er naar OntraXs 2015 en wat vonden we ervan?  (gelezen 54810 keer)

Maurice K

• Offline Offline
  • Ooit komt het af....en dan maak ik het weer anders
    • Kleverdam
Re: Wie gaan er naar OntraXs 2015 en wat vonden we ervan?
« Reactie #105 Gepost op: 08 March 2015, 19:26:22 »
Vandaag voor tweede keer geweest voor twee uurtjes met de kinderen. Zij hebben genoten van de speelbaantjes, helaas nog niet echt van de andere banen. Komt nog wel hoop ik.
Vrijdag alleen geweest en wel genoten van de banen. Terechte winnaar, echt mooi als je er voor staat hoe daar is gewerkt met diepte. Persoonlijk kon mij de Italiaanse baan erg boeien. Hoe wel van een afthanse sfeer.

Top organinisatie en hopelijk tot volgend jaar

Groet Maurice

Jefftrack

• Offline Offline
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
« Reactie #106 Gepost op: 08 March 2015, 19:48:41 »
Kunnen we hieruit opmaken dat IJselstein heeft gewonnen ??? en wie zijn tweede en derde geworden ???

Jeffrey

MB6400

• Offline Offline
« Reactie #107 Gepost op: 08 March 2015, 20:11:57 »

Het bosbouw baantje in Roemenie vond ik wel erg origineel vanwege de modernere tijd icm stoomlocs.

Ik heb al even gegoogled en heb al wel wat gevonden maar als iemand interessante links naar sites over het origineel of de baan weet dan graag !  (y)
Ook als iemand foto's heeft/weet zou ik erg geïnteresseerd zijn.

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #108 Gepost op: 08 March 2015, 21:02:39 »
Leuk weekend gehad op ontrax.
Samen met anderen de tafels bemand waar de kinderen een bouwpakket van een stationnetje in elkaar konden  zetten. Is leuk om te zien hoe trots ze zijn als het bouwwerkje klaar is en naar tevredenheid.  (y) (y)

Zelf maar kort en ff snel tussen de bedrijven door de meeste banen bekeken. Zag er goed uit!.

Gr.
Jeroen

Michel van den Hof

• Offline Offline
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
« Reactie #109 Gepost op: 08 March 2015, 21:03:40 »
Ik heb boven ook volledig gemist. Las er ook hier pas over en zag foto's van dingen die ik niet gezien heb. Zonde.

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #110 Gepost op: 08 March 2015, 21:13:23 »
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik me 3 dagen fantastisch vermaakt heb. Voor mij was Ontraxs dit jaar heel speciaal omdat dit de eerste keer was als deelnemer van een grote modelspoorbeurs met een eigen baan... Van veel bezoekers heel veel positieve commentaren gekregen over mijn baantje. Het viel me op dat er ook veel bezoekers uit Duitsland waren.. O.a. een aantal geboren Sachsen.. Leuk om van hun te horen dat de sfeer heel goed getroffen was. Zij zullen het tenslotte wel weten....  ;D Morgen de boel allemaal uitpakken en weer op de plek zetten... Nu vooral..... Bankhangen.....

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

JeanR

• Offline Offline
« Reactie #111 Gepost op: 08 March 2015, 22:29:20 »
Ik sluit me helemaal bij de woorden van Michael,3 prachtige dagen. (y)
Ik wil de organisatie bedanken die dit mogelijk hebben gemaakt.
Ook hulde aan de personeel van het spoorwegmuseum,super vriendelijk!!!

Grt. Jan.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #112 Gepost op: 08 March 2015, 23:28:28 »
Hallo allemaal,

Het zit er weer op, OntraXS 2015. De organisatie heeft veel werk verzet om deze editie weer goed te kunnen laten verlopen. Voorlopige getallen laten zien dat de bezoekersaantallen dit jaar wat achtergebleven zijn op vorige editie's en zo rond de 8000 zijn uitgekomen. Het mooie weer heeft ons zeker parten gespeeld, het was immers het eerste mooie weekeinde van 2015.

Afgelopen dagen de discussie hier op het forum wel gevolgd. Inderdaad is er een afzegging geweest van een deelnemer, maar deze heeft ipv zijn originele kleine inzending een drie keer grotere naar Utrecht gebracht. Verder waren er niet veel minder banen dan in 2014 maar gewoon 27 stuks waarvan vooraf duidelijk was dat ze zuiver toevallig voor het grootste deel een smalspoor thema hadden. Wel jammer dat daar commotie over is ontstaan waarvoor excuses,  eigenlijk meer jammer vonden wij dat er klakkeloos onjuiste informatie in dit draadje werd gezet wat eerlijk gezegd voor ons wel wat ergerlijk was als je weet hoeveel werk er in een tentoonstelling als deze gaat zitten. Grotere rijbanen met een kwaliteit en bouwwijze die wij graag zien waren gewoon niet beschikbaar dit jaar.

Wij kijken desondanks terug op een zeer geslaagd weekeinde waarin eigenlijk alles prima verlopen is, relatie's aangehaald en onderhouden zijn, alles goed en gladjes is verlopen zonder problemen, zeer tevreden deelnemers, tevreden commercie, tevreden bezoekers, uitstekende verzorging en natuurlijk een onvermoeibaar ondersteuningsteam in de vorm van Team Mitropa. Grote dank voor hun inzet, zonder hen is dit alles niet mogelijk. Verder zijn de voorbereidingen voor editie 2016 alweer opgestart en die zal zeker weer anders zijn als de huidige. En ja, die zal hoogstwaarschijnlijk wat grotere banen in zich hebben maar daarover later dit jaar meer.

Voor iedereen die geweest is een hartelijk dank, jullie zijn het die ons bestaan als mooiste tentoonstelling van Nederland waarborgen en garanderen door jullie komst. Wij als organisatie kunnen dat alleen maar enorm waarderen en dat doen we ook.
Samen op naar editie 8 op 11, 12 en 13 Maart 2016!!!

Namen de organisatie Marty van Beek, Chris van Diesen, Hans Louvet, Jelle Rijnhout en het NSM,

Ronald Halma.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #113 Gepost op: 08 March 2015, 23:41:54 »
Het bosbouw baantje in Roemenie vond ik wel erg origineel vanwege de modernere tijd icm stoomlocs.

Ik heb al even gegoogled en heb al wel wat gevonden maar als iemand interessante links naar sites over het origineel of de baan weet dan graag !  (y)
Ook als iemand foto's heeft/weet zou ik erg geïnteresseerd zijn.
Hier heeft nog een liefhebber, hier niet onbekend, van dat betreffende baantje veel foto's geplaatst:
http://forum.modelspoorwijzer.net/ontsporen/ontraxs-2015-wat-vonden-we-ervan/msg21090/#msg21090
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Eric-Jan Hartstra

• Offline Offline
« Reactie #114 Gepost op: 09 March 2015, 00:08:01 »
Ik heb gisteren een hele leuke dag gehad op OntraXs. Begon al in de trein er naar toe. Met de sprinter van Utrecht CS naar station maliebaan. In de trein was het goed druk. Wat mij op viel in de trein was de enorme diversiteit van het publiek. Jonge gezinnen, stelletjes, oudere liefhebbers van alles wat kun je bijna zeggen. Ik had dat stukje spoor nog nooit gereden en moet zeggen dat het wel wat heeft dwars door de stad. Als dan de conductrice je ook nog veel plezier wenst bij het verlaten van het perron is het begin er voor een leuke dag.

Om een uur of 12.00 vond ik het te druk bij de banen. Maar OntraXs is ook het museum, de treinen buiten met het mooie weer en de handel. En wat die handel betreft, daar is deze beurs wat mij betreft redelijk uniek in. Er wordt verkocht maar er is vooral ook te zien wat er te koop is. Een importeur als De Kleine verkoopt vier dingen maar heeft een enorme stand waarin het aanbod staat. Een beeld van de stand van zaken op dit moment. En ook bij veel stands zag ik niet alleen de drang om zo veel mogelijk te verkopen, er was tijd voor een gesprek over de hobby.
Zelf heb ik (nog) geen baan en bouw vooral auto's, ik ging naar huis met de nieuwste Artitec containers, twee bussen en tien diamantvijltjes. Maar ook het draaiorgel is iets waar ik blij van wordt. Hebben jullie de man met het mansbakje herkend? Hoe kom je op het idee.

Wat betreft de banen, ik heb genoten. De details, dat is waarom ik naar OntraXs kom. En die zijn er. Mijn persoonlijke favoriet was de plantage, gevolgd door de Italiaanse baan en IJsselstein. En dan heb ik het nog niet over het wijnkistje, de kraanfabriek en en en...

Persoonlijk weet ik wat ik kan verwachten, dat weet ik ook bij de andere grote beurzen in het land. Juist door die verschillen is het interessant om er meerdere te bezoeken per jaar.

En op het gevaar af dat ik iemand boos maak, ik heb ook een rugzak bij me, ik weet wat voor zwieper ik daar iemand mee kan verkopen en hou daar denk ik rekening mee. Als iedereen nou eens denkt hoe hij of zij zelf behandeld wil worden, doe dat dan ook zelf. Vaak hebben mensen geen idee wat het gevolg is van hun gedrag.  Op de terugweg in de trein liet een mevrouw een vouwfiets uit haar handen vallen op mijn tenen. Auw.. Haar reactie: 'ik deed het niet expres hoor". Maar het deed wel pijn en je kunt ook sorry zeggen.

Maar goed, had ik al gezegd dat ik een top dag heb gehad?

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #115 Gepost op: 09 March 2015, 00:17:02 »
En ook de BNLS vrijwilligers bedankt die horden kleine kinderen hebben afgevangen voor ons demo-kasteel.  ;D (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #116 Gepost op: 09 March 2015, 00:18:25 »
Kunnen we hieruit opmaken dat IJselstein heeft gewonnen ??? en wie zijn tweede en derde geworden ???

Jeffrey

Tweede was....zoeken, moeilijke naam....Pabrik gula jairuba (eerste bij de kids awards !)
Derde was Venhuizer Spoortje.

Top dagen gehad. Veel mensen ontmoet, leuke gesprekken gehad, lol gehad met Team Mitropa en mijzelf uitstekend vermaakt 3 dagen lang in het museum.
Nieuwe plannen (waarvan er 1 nu al geheel is uitgewerkt) voor Ontraxs 2016 kwamen tijdens de beurs overal vandaan, van winkeliers tot fabrikanten en van banenbouwers tot redacties van tijdschriften, iedereen wil zijn steentje weer bijdragen aan Ontraxs 2016, en dat geeft je echt een heel goed gevoel.

Iedereen heel erg bedankt !

Ik heb er nu al weer zin in. Wel eerst effe naar bed nu :)
« Laatst bewerkt op: 09 March 2015, 00:20:19 door Chris »

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #117 Gepost op: 09 March 2015, 00:20:36 »
Oh, ik dacht dat je morgen vrij was?  ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #118 Gepost op: 09 March 2015, 00:21:36 »
Zeker te weten zelfs :) Maar dat bed klinkt wel heel erg goed nu :)
Er is ook geen bal op tv en hier thuis hebben we geen bar !
Dan maar naar bed  8)
« Laatst bewerkt op: 09 March 2015, 00:23:14 door Chris »

Thom

• Offline Offline
« Reactie #119 Gepost op: 09 March 2015, 01:11:01 »
Voor zover ik weet wordt de 3737 gewoon steeds binnen het museum verplaatst, zonder extern transport als trucks en hijskranen. Wie weet is er hier iemand die er meer over kan vertellen?
De 3737 staat alweer een tijdje in de expositie ruimte rechts achterin het museumgebouw op een geïsoleerd stuk spoor en is daar gekomen met hulp van een dieplader buiten het pand om :)

Wat je zegt was eigenlijk juist het probleem, regelmatig veranderd de indeling van het museum door bv evenementen als Ontraxx en moest de lok regelmatig van plek verhuizen en dat is niet echt ideaal voor een lok die al problemen met het drijfwerk heeft.
Nu heeft hij een eigen plek waar ze niet in de weg staat en daarmee hoeft ze niet meer verzet te worden, wat niet echt ideaal is voor een lok met wat drijfwerk problemen.

Terugkomend op Ontraxx, tussen het rijden van de Heimwee een een paar keer een rondje gelopen, maar ondanks dat het druk genoeg was toch gewoon een ruime opstelling met voldoende loopruimte en dat is tochwel erg prettig  :)
Uiteraard me ook prima vermaakt met het bekijken van al het moois  ;D
« Laatst bewerkt op: 09 March 2015, 01:14:36 door Thom »