Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vervangen wissels flm profi door wob
Vandaag om 16:23:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Forever Rocofan
Vandaag om 16:14:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:09:34
Terschellinger Spoor door Jelmer
Vandaag om 16:08:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door NL-modelspoor
Vandaag om 16:06:03
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 16:01:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Wisselwachter
Vandaag om 15:53:11
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:42:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 14:58:30
Wat herkent AI van onze hobby? door Hans GJ
Vandaag om 14:36:38
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 14:10:14
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 13:23:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:34
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 11:19:04
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 07:20:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
09 October 2025, 20:16:47
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
09 October 2025, 20:10:25
  

Auteur Topic: Boek Het grensbaanvak Hengelo-Bad Bentheim 1961-2014  (gelezen 3314 keer)

E94

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Boek Het grensbaanvak Hengelo-Bad Bentheim 1961-2014
« Gepost op: 28 February 2015, 09:26:28 »
Bij Uquilair komt een vierde boek van Alex Wouters over grensbaanvakken uit: Het grensbaanvak Hengelo-Bad Bentheim 1961-2014. In de advertentie in Railmagazine 322 staan enkele prachtige foto’s die stoom, diesel en elektrische locs laten zien die met onder andere NS-rijtuigen (plan D, plan K, ICR) de grens over rijden. Met name worden de Holland Scandinavië Expres, Nord-West Expres en Hoek Warszawa Expres genoemd, treinen die ook op dit forum in de folder Treinsamenstellingen uitgebreid besproken zijn. Ik kijk er naar uit.   
mvg, Heinz

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1821
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Boek Het grensbaanvak Hengelo-Bad Bentheim 1961-2014
« Reactie #1 Gepost op: 03 March 2015, 20:11:40 »
Hoi E 94,

Enig idee wanneer dat boekje uit gaat komen over Hengel Bad Bentheim

Met vriendelijke groeten,

Bernard

E94

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Boek Het grensbaanvak Hengelo-Bad Bentheim 1961-2014
« Reactie #2 Gepost op: 08 March 2015, 19:01:53 »
Hoi Bernard,

Nee, geen idee. Ik zou de website van Uquilair maar in de gaten houden.
mvg, Heinz

E94

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Boek Het grensbaanvak Hengelo-Bad Bentheim 1961-2014
« Reactie #3 Gepost op: 28 April 2015, 19:39:20 »
Het boek is uit en het is weer een prachtige uitgave geworden. Het begint met DB-stoomlocs die D-treinen als de “Holland-Scandinavië Expres” en de “Harz Expres” de grens over trekken. De “Scandex” bestond in die tijd bovendien nog voor het grootste deel uit NS-rijtuigen. Verderop in het boek komen dezelfde treinen terug, maar nu achter een loc van de serie 220 en met een geheel andere samenstelling. Ook de “Nord West Expres” en “Hoek Warszawa Expres” hebben een plaats gevonden in dit boek, net als verderop de Interregio en later de IC naar Berlijn. Diverse goederentreinen, extra ritten en omleidingen maken een zeer afwisselend geheel van het boek.
mvg, Heinz

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Boek Het grensbaanvak Hengelo-Bad Bentheim 1961-2014
« Reactie #4 Gepost op: 28 April 2015, 21:39:03 »
Na de schitterende voorgaande boekjes, ben ik toch iets minder enthousiast over deze laatste: wat me opvalt is dat er veel foto's in staan van treinen die over die lijn (Hengelo-bentheim) gereden hebben. Op zich mooie foto's en interessante treinen die ook daadwerkelijk over dat traject reden, maar diverse van die foto's zijn op "aangrenzende " trajecten gemaakt. Da's jammer en kennelijk een gevolg van het feit dat er niet genoeg foto's van dat traject zelf zijn.
Verder ook jammer dat er weinig aandacht is geweest voor de belangrijkste grote stations uit de titel van het boekje. Wel wordt kort in de onderschriften beschreven hoe de lokwissel ging in Bentheim na de elektrificatie en  het draaien van de grote Duitse stoomloks in Hengelo.
Al met al wel een leuk overzicht van internationale treinen die hebben gereden!

Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 8998
  • Hengelooo 1:160
Re: Boek Het grensbaanvak Hengelo-Bad Bentheim 1961-2014
« Reactie #5 Gepost op: 29 April 2015, 19:25:43 »
Schitterend boekje! Maar liefst vijf foto's van mijn favoriete trein (220 met Plan D's tussen Bad Harzburg en Amsterdam). Fraaie plaatjes van een omgeving die ik zo goed ken maar na 1975 danig is veranderd door de elektrificatie, het geeft een heel ander beeld. Maar ik mis wel een paar interessante zaken: goederentreinen met NS locs 1000, 2900 en DB 216. Allemaal dagelijkse kost in die tijd. Ook mis ik de elektrische treinstellen type materieel '54, '64 en ICM van NS. ICM en materieel '64 kwamen sporadisch naar Bad Bentheim als vervangend materieel maar de Hondekoppen kwamen jarenlang werkdagelijks naar die plaats als douanetrein 's-morgensvroeg en verder nog als extra en gezelschapstreinen (voor zover die twee categorieën niet samenvallen natuurlijk). Materieel '54 had dus zeker niet mogen ontbreken. Evenwel een mooi stuk documentatie, vooral de laatste Plan D-trein op blz. 48 waar meteen het vervangende materieel voor vanaf de volgende dag aan werd meegegeven... En wat te denken van blz. 44? Ik denk dat ik toch die zesdeurs Stalen D van Artitec maar bestel...   
« Laatst bewerkt op: 29 April 2015, 19:52:41 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.