Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 21:30:51
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
Vandaag om 21:28:38
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:25:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 21:19:04
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
Vandaag om 21:07:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:04:42
PB models: koplopers (voorbespreking) door barry1972
Vandaag om 21:03:02
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
Vandaag om 21:01:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 20:36:36
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
Vandaag om 20:34:06
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 20:32:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 20:24:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:21:40
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
Vandaag om 19:21:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:16:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:50:21
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
Vandaag om 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
Vandaag om 17:19:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:03:29
Configureren GCA50/GCA50a door Gijs
Vandaag om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:34:23
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 14:20:22
  

Auteur Topic: Boek Het grensbaanvak Hengelo-Bad Bentheim 1961-2014  (gelezen 3284 keer)

E94

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Boek Het grensbaanvak Hengelo-Bad Bentheim 1961-2014
« Gepost op: 28 February 2015, 09:26:28 »
Bij Uquilair komt een vierde boek van Alex Wouters over grensbaanvakken uit: Het grensbaanvak Hengelo-Bad Bentheim 1961-2014. In de advertentie in Railmagazine 322 staan enkele prachtige foto’s die stoom, diesel en elektrische locs laten zien die met onder andere NS-rijtuigen (plan D, plan K, ICR) de grens over rijden. Met name worden de Holland Scandinavië Expres, Nord-West Expres en Hoek Warszawa Expres genoemd, treinen die ook op dit forum in de folder Treinsamenstellingen uitgebreid besproken zijn. Ik kijk er naar uit.   
mvg, Heinz

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1814
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Boek Het grensbaanvak Hengelo-Bad Bentheim 1961-2014
« Reactie #1 Gepost op: 03 March 2015, 20:11:40 »
Hoi E 94,

Enig idee wanneer dat boekje uit gaat komen over Hengel Bad Bentheim

Met vriendelijke groeten,

Bernard

E94

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Boek Het grensbaanvak Hengelo-Bad Bentheim 1961-2014
« Reactie #2 Gepost op: 08 March 2015, 19:01:53 »
Hoi Bernard,

Nee, geen idee. Ik zou de website van Uquilair maar in de gaten houden.
mvg, Heinz

E94

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Boek Het grensbaanvak Hengelo-Bad Bentheim 1961-2014
« Reactie #3 Gepost op: 28 April 2015, 19:39:20 »
Het boek is uit en het is weer een prachtige uitgave geworden. Het begint met DB-stoomlocs die D-treinen als de “Holland-Scandinavië Expres” en de “Harz Expres” de grens over trekken. De “Scandex” bestond in die tijd bovendien nog voor het grootste deel uit NS-rijtuigen. Verderop in het boek komen dezelfde treinen terug, maar nu achter een loc van de serie 220 en met een geheel andere samenstelling. Ook de “Nord West Expres” en “Hoek Warszawa Expres” hebben een plaats gevonden in dit boek, net als verderop de Interregio en later de IC naar Berlijn. Diverse goederentreinen, extra ritten en omleidingen maken een zeer afwisselend geheel van het boek.
mvg, Heinz

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 721
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Boek Het grensbaanvak Hengelo-Bad Bentheim 1961-2014
« Reactie #4 Gepost op: 28 April 2015, 21:39:03 »
Na de schitterende voorgaande boekjes, ben ik toch iets minder enthousiast over deze laatste: wat me opvalt is dat er veel foto's in staan van treinen die over die lijn (Hengelo-bentheim) gereden hebben. Op zich mooie foto's en interessante treinen die ook daadwerkelijk over dat traject reden, maar diverse van die foto's zijn op "aangrenzende " trajecten gemaakt. Da's jammer en kennelijk een gevolg van het feit dat er niet genoeg foto's van dat traject zelf zijn.
Verder ook jammer dat er weinig aandacht is geweest voor de belangrijkste grote stations uit de titel van het boekje. Wel wordt kort in de onderschriften beschreven hoe de lokwissel ging in Bentheim na de elektrificatie en  het draaien van de grote Duitse stoomloks in Hengelo.
Al met al wel een leuk overzicht van internationale treinen die hebben gereden!

Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8994
  • Hengelooo 1:160
Re: Boek Het grensbaanvak Hengelo-Bad Bentheim 1961-2014
« Reactie #5 Gepost op: 29 April 2015, 19:25:43 »
Schitterend boekje! Maar liefst vijf foto's van mijn favoriete trein (220 met Plan D's tussen Bad Harzburg en Amsterdam). Fraaie plaatjes van een omgeving die ik zo goed ken maar na 1975 danig is veranderd door de elektrificatie, het geeft een heel ander beeld. Maar ik mis wel een paar interessante zaken: goederentreinen met NS locs 1000, 2900 en DB 216. Allemaal dagelijkse kost in die tijd. Ook mis ik de elektrische treinstellen type materieel '54, '64 en ICM van NS. ICM en materieel '64 kwamen sporadisch naar Bad Bentheim als vervangend materieel maar de Hondekoppen kwamen jarenlang werkdagelijks naar die plaats als douanetrein 's-morgensvroeg en verder nog als extra en gezelschapstreinen (voor zover die twee categorieën niet samenvallen natuurlijk). Materieel '54 had dus zeker niet mogen ontbreken. Evenwel een mooi stuk documentatie, vooral de laatste Plan D-trein op blz. 48 waar meteen het vervangende materieel voor vanaf de volgende dag aan werd meegegeven... En wat te denken van blz. 44? Ik denk dat ik toch die zesdeurs Stalen D van Artitec maar bestel...   
« Laatst bewerkt op: 29 April 2015, 19:52:41 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.