Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:07:32
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 19:00:00
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door lrrw
Vandaag om 18:55:29
Handregelaar aan IB Basic door laurent
Vandaag om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:37:44
20 jaar BNLS door Pauldg
Vandaag om 18:09:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door maartenvdb
Vandaag om 17:48:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:21:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:22:52
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
  

Auteur Topic: Clapton Junction baanontwerp  (gelezen 3258 keer)

Myuktrains

  • Offline Offline
  • Berichten: 307
Clapton Junction baanontwerp
« Gepost op: 27 February 2015, 10:47:35 »
Ik ben al heel wat jaren bezig met een module baan maar door omstandigheden geen vooruitgang geboekt.

Nu we dat achter de rug hebben wil ik een nieuwe start maken met deze module baan.

Voor de nieuwe baan (in 00 schaal) die 'Clapton Junction' zal gaan heten heb ik alvast een schets op papier gezet:



Clapton Junction is een fictieve plaats in Engeland en speelt zich af tussen 1983 en 1994 (tijdperk 8 )

Het zichtbaar deel (landschap) is ongeveer 4 meter lang x 70 cm diep.

Groet,
Martijn


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Clapton Junction baanontwerp
« Reactie #1 Gepost op: 27 February 2015, 11:45:04 »
Martijn, we hebben het zoals je weet een hele tijd geleden eens over een Britse modulebaan gehad.
Inmiddels is er de BNLS-forumbaan, die al een paar keer op beurzen opgetreden heeft.
De BNLS-baan is ongeveer geworden waar wij het toen over hadden, alleen niet 100% Brits.

Zou je het niet leuk vinden om ook daaraan mee te doen?:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54190.375.html

Leen.

Myuktrains

  • Offline Offline
  • Berichten: 307
Re: Clapton Junction baanontwerp
« Reactie #2 Gepost op: 27 February 2015, 12:01:45 »
Hallo Leen,

Ik kan daar maar een antwoord op geven: nee.
Niet dat ik het niet wil maar ik wil me alleen maar met mijn modulebaan bezighouden.

Groet,
Martijn

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Clapton Junction baanontwerp
« Reactie #3 Gepost op: 27 February 2015, 12:02:43 »
Prima hoor en ik wens je er veel plezier bij.

Leen.

Myuktrains

  • Offline Offline
  • Berichten: 307
Re: Clapton Junction baanontwerp
« Reactie #4 Gepost op: 07 October 2015, 22:18:22 »
Het oude plan (v1) is gesneuveld. Het nieuwe plan (v2) bied meer ruimte voor lange passagierstreinen wanneer er een kopstation op de baan komt (loc + 5 rijtuigen = ongeveer 160 cm). Dit geeft ook meer rijmogelijkheden. Ook krijgt de werkplaats / TMD zo meer ruimte dat bij de eerste schets. Het station kan bij een boog eindigen (station B) of recht (station A). Mijn voorkeur is station B.



De naam Clapton Junction is ook niet meer correct meer met dit plan. Het is zo immers geen junction meer. Zal dus een andere naam moeten komen.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 07 October 2015, 22:22:52 door Myuktrains. Reden: Naam modelbaan »

class 37

  • Offline Offline
  • Berichten: 722
  • class 37 Fan
Re: Clapton Junction baanontwerp
« Reactie #5 Gepost op: 07 October 2015, 22:33:58 »
leuk plan Martijn ben benieuwd  ;)
British Rail diesel Fan

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10743
Re: Clapton Junction baanontwerp
« Reactie #6 Gepost op: 08 October 2015, 17:55:21 »
De naam Clapton Junction is ook niet meer correct meer met dit plan. Het is zo immers geen junction meer. Zal dus een andere naam moeten komen.
Je kunt ook station B bouwen (oogt inderdaad wat dynamischer) èn de aanzet van de sporen naar staion A, dat echter in de loop der jaren buiten gebruik is geraakt en waarvan alleen nog een aanzet van het tracé aanwezig is. Voorbeelden genoeg van in Londen.
No dress rehearsel, this is our life.

Myuktrains

  • Offline Offline
  • Berichten: 307
Re: Clapton Central baanontwerp
« Reactie #7 Gepost op: 09 October 2015, 08:40:49 »

@ Marc,

Dat is eigenlijk ook niet zo'n slecht idee maar ik denk dat het gewoon een station wordt met de bebouwing er om heen.

Ook was ik een beetje aan het google voor het stationsontwerp en kwam dit ontwerp tegen:



Dit station is precies wat ik zocht maar ligt niet in londen (maar dat hoeft natuurlijk niet) en het heeft omloop mogelijkheden.

Nu maar eens kijken of het qua ruimte allemaal past.

Een nieuwe naam heb ik misschien ook al: Clapton Central?

Martijn
« Laatst bewerkt op: 09 October 2015, 15:26:24 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »

Myuktrains

  • Offline Offline
  • Berichten: 307
Re: Clapton Central baanontwerp
« Reactie #8 Gepost op: 10 October 2015, 22:11:37 »
Vandaag heb ik wat op papier kunnen zetten van het plan dat ik gisteren op internet tegen kwam.



De sporen links op de tekening lopen verder naar links en gaan voor een groot deel samen. De onderste sporen die uit richting van de helix / schaduwstation lopen zullen dus samen komen met die van de sporen uit het station.

Klopt het dat er, wanneer er vier sporen zijn de twee binnenste voor het langzaam verkeer zijn en de twee buitenste voor snel verkeer? Op de tekening heb ik dat namelijk zo gedaan. IK heb het hier natuurlijk over het trein verkeer wat in Engeland rondreed tussen 1985 en 1995 gezien waar mijn modelbaan straks in wordt uitgebeeld.

Verbeteringen en opmerkingen zijn welkom ;D

Martijn
« Laatst bewerkt op: 10 October 2015, 22:18:55 door Myuktrains »

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Clapton Junction baanontwerp
« Reactie #9 Gepost op: 11 October 2015, 08:50:56 »
Hoi Martijn,

wat mij opvalt, is dat in jouw situatie (
Citaat
Klopt het dat er, wanneer er vier sporen zijn de twee binnenste voor het langzaam verkeer zijn en de twee buitenste voor snel verkeer?
) en met dit railplan het volgende probleem ontstaat: Als je over up fast binnenkomt (bovenste spoor), kom je alleen aan spoor 2, en vanaf daar kom je helemaal niet meer terug naar down fast, niet eens naar down... Misschien moet je je meest linkse wisselstraat doortrekken naar up fast, en de wisselstraat waarmee spoor 1 en 2 aangesloten zijn helemaal naar down fast, met een Hosenträger. Dan moet je wel even dat spoor naar het schaduwstation anders aansluiten.

Verder mooi plan, ik ben benieuwd! (y)

Groet,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2145
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Clapton Junction baanontwerp
« Reactie #10 Gepost op: 11 October 2015, 09:07:51 »
Hoi Martijn,
Er schijnt niet een regel te zijn in de indeling van vast en slow tracks. De meest voorkomende vormen waren up and down fast naast elkaar en up and down slow, of zoals jij hebt gekozen de up tracks naast elkaar en de down tracks naast elkaar, maar waarbij voor zover ik het begrijp de slow tracks (meestal?) aan de buitenkant zitten. Mijn informatie komt hier vandaan.

Groeten,
Gerard