Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:26:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door grossraumwagen
Vandaag om 17:06:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 16:57:18
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 16:43:28
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
Vandaag om 16:38:11
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:23:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Aanpassen baanplan bestaande baan door VAM65
Vandaag om 11:43:23
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30

Auteur Topic: Beschikbaarheid Roco Line rails  (gelezen 8266 keer)

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
Beschikbaarheid Roco Line rails
« Gepost op: 26 February 2015, 15:42:44 »
Misschien rare vraag/opmerking, maar mij is het opgevallen dat het vinden van Roco Line rails op de beurzen een moeilijk karwij is.
Voor mijn nieuwe baan heb ik het plan om deze met Roco Line rails te maken, dus heb al wel een boel flexrails gekocht bij de modelbaantoko, maar het is ook altijd leuk als je wat rails kan aanschaffen op de beurzen, aan een iets betere prijs, zeker als je een boel rails/wissels gaat nodig hebben.
Echter valt het me enorm op dat je eigenlijk vooral Fleischmann Profi rail, Piko rails en Tillig tegenkomt ( buiten de Marklin rails dan ). Je komt wel hier en daar meestal ook wel enkele Roco Line wissels enz tegen, maar vergeleken met het andere aanbod is het peanuts. Dikwijls zijn de wissels dan ook uit de startsets van Roco, en dat wil zeggen dat je ze niet kan polariseren.
Is het maar een idee van me, of is dit correct en moet ik misschien maar eens nadenken om ipv ROco Line bv Piko rails te gebruiken voor men baan ? Ik had gekozen voor de Roco Line ivm de goede reacties erop, en de mooie lange 10° wissels.

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
Re: Beschikbaarheid Roco Line rails
« Reactie #1 Gepost op: 26 February 2015, 16:21:01 »
RocoLine wordt al enige jaren niet meer gemaakt, Roco Geoline wel. Kun je daar wat mee?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Ed K.

• Offline Offline
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
« Reactie #2 Gepost op: 26 February 2015, 16:25:02 »
Dit klopt niet,: Roco Line met bedding wordt al jaren niet meer gemaakt, Roco Line zonder bedding wordt nog steeds gemaakt.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 26 February 2015, 18:29:29 »
Rocoline met bedding vind je nog wel in Houten, maar het is inderdaad niet dik gezaaid. Rocoline zonder bedding kan ik daar nauwelijks vinden.

Ik heb over een tijdje ook aardig wat Rocoline zonder bedding nodig, maar ik heb niet het idee dat het ergens erg voordelig te verkrijgen is. Misschien wil je lokale winkelier wel korting geven als je een hele partij tegelijk koopt.
Reinier

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #4 Gepost op: 26 February 2015, 18:40:28 »
Dikwijls zijn de wissels dan ook uit de startsets van Roco, en dat wil zeggen dat je ze niet kan polariseren.

Als ze een railbedding hebben moet het bijna "geoline" rails zijn. Rocoline is alleen nog maar in de variant zonder bedding te krijgen.

Is het maar een idee van me, of is dit correct en moet ik misschien maar eens nadenken om ipv ROco Line bv Piko rails te gebruiken voor men baan ? Ik had gekozen voor de Roco Line ivm de goede reacties erop, en de mooie lange 10° wissels.

Rocoline wordt nog gewoon gemaakt, je kan gewoon via je winkelier bij Roco bestellen. Mogelijk dat de winkelier het wel op voorraad heeft.

Ik heb over een tijdje ook aardig wat Rocoline zonder bedding nodig, maar ik heb niet het idee dat het ergens erg voordelig te verkrijgen is. Misschien wil je lokale winkelier wel korting geven als je een hele partij tegelijk koopt.

Als je een goede winkelier hebt wel. Ik heb zo inderdaad mijn rocoline goedkoop kunnen inkopen. Gekeken op wat websites en navraag bij andere winkeliers bleek de winkelier "om de hoek" het goedkoopste te zijn.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #5 Gepost op: 26 February 2015, 18:41:15 »
Gekeken op Roco-site, wat ik dat "Geoline zonder bedding" was heet dus gewoon "RocoLine"

Toch nog iets geleerd vandaag.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Wummeke

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 26 February 2015, 21:02:16 »
Ik herken het probleem, ook ik rij op RocoLine (zonder bedding dus). De hele tweedehandsmarkt lijkt overspoeld met (bijna) alles behalve RocoLine zonder bedding. En als je wat vindt met die omschrijving is het vaak het oude spul het vorige RocoLine systeem(?).

Op Houten en diverse andere beurzen in Nederland (Rijswijk, Eurospoor) staat er wel vaak "een Duitser" die redelijk wat tweedehands RocoLine verkoopt. Hoe die heet en waar hij altijd staat op Houten durf ik je niet te zeggen, ik ben er nog niet zo heel vaak geweest (en ik snap nooit wat men bedoelt met bijv. links in de achterste zaal ;) ). Ik weet wel dat ik bij hem verspreid over  verschillende beurzen wissels en railstukken heb gekocht. En anders heeft ETS uit Emmen altijd wel wat ik zoek (maar das nieuw spul).
Gr,

Jan Willem

henk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 26 February 2015, 21:16:46 »
Hetzelfde geldt voor Peco en Tillig. Het zit niet in startsets, je moet er echt voor kiezen en als de doorsnee liefhebber klaar is met lijm, verf en ballast, dan is het tamelijk onverkoopbaar.  ;D
Binnenkort nog wel wat restanten vrijwel nieuw in de aanbieding als de rails hier ligt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #8 Gepost op: 26 February 2015, 21:34:45 »
OK, dus het is geen inbeelding dat je ze moeilijk vindt op de beurzen.
Heb uitgerekend, in totaal zou ik voor een 3000 euro aan Roco Line rails moeten hebben aan nieuwprijs.
Had gehoopt toch hier en daar wat tweedehands van kunnen te pakken krijgen, maar dat lijkt dus redelijk ijdele hoop.

Fleischmann Profirails weet ik niet zo goed wat mee te doen, heb al mooi resultaat gezien als men extra bedding over de bestaand ebedding heeft gebracht, maar lijkt me toch maar vervelend.
Tillig Elite weet ik niet zo goed, en gaat tevens hetzelfde probleem geven met beschikbaarheid tweedehands als het Roco Line spoor.
En Piko A-Gleis zou dan niet voor de beginner zijn, en tevens hebben ze geen lange rechte wissels, enkel korte 15° wissels. Op men  opstelsporen onder de baan is dat niet erg, maar aan de stations op de baan zelf, zou ik toch liever lange wissels willen.
Peco Streamline zoals iemand aanhaalt heeft dan wel weer veel keuze in wisselgrotes, maar die vindt je hier ook weer heel moeilijk.
« Laatst bewerkt op: 26 February 2015, 21:41:14 door Falcon10 »

G8

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 27 February 2015, 03:34:43 »
In Houten ben ik nog niet geweest, en van het Roco aanbod heb ik ook geen idee...

maar ik loop ook al +6 maand te zoeken naar een berg Piko A, maar zoals je al
aanhaalde igv Roco, ook bijna onvindbaar op beurzen en 2dehands...  >:(
(allessinds hier in BE toch)

ik heb uiteindelijk enkele koopjes op ebay.DE gevonden  ;)

ES44C4

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 27 February 2015, 07:57:42 »
@ Falcon10:  zie p.b.

henk

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 27 February 2015, 08:38:41 »
OK, dus het is geen inbeelding dat je ze moeilijk vindt op de beurzen.
Heb uitgerekend, in totaal zou ik voor een 3000 euro aan Roco Line rails moeten hebben aan nieuwprijs.
Had gehoopt toch hier en daar wat tweedehands van kunnen te pakken krijgen, maar dat lijkt dus redelijk ijdele hoop.

Als ik je verhaal goed lees, dan wil je realistisch ogende rails met een mooi profiel, slanke wissels en zelf ballasten. Dat is nu net het type rails dat door mensen flink onder handen wordt genomen en daarna dus niet meer is te verhandelen. Het aanbod aan tweedehands rails bestaat voor 95 procent uit Märklin en Fleischmann en de rest is Geoline met bedding.
Bij zo'n aanschaf zal er best een winkel zijn die korting wil geven. Je kan ook Piko in het schaduwstation leggen en Rocoline in het zichtbare deel.
Persoonlijk bezuinig ik niet op rails. Het is de basis van je modelbaan en als het ligt is het lastig te vervangen. Ik koop het dus altijd nieuw. Twee jaar geleden kon ik een partij overnemen van iemand die het nieuw had gekocht, maar had besloten een andere hobby te nemen. Dat is een gelukkie, maar daar kan je moeilijk op gaan zitten wachten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #12 Gepost op: 27 February 2015, 08:46:58 »
RocoLine is nog steeds een van de betere raillsystemen. Zoals ook bv. Piko A en Peco.
Dus popolair en 2e hands lastig verkrijgbaar.

RocoLine met bedding is iets minder populair omdat die niet meer wordt gemaakt
Dus die kom je bv. in Houten zat tegen.
Van de normale rails kun je zo een gewone RocoLine maken door de bedding eraf te halen. Jammer dat dat met de wissels niet kan...

HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 27 February 2015, 09:01:53 »
Probeer peperkamp in ede, die heeft dat spul volgens mij tweedehands liggen
Spoor 0 adept

Falcon10

• Offline Offline
  • Wel Belg, niet gek !
« Reactie #14 Gepost op: 27 February 2015, 09:09:15 »
Henk,
Als ik het goed begrijp kan je dan Piko met Roco koppelen zonder al te veel problemen ?
Want dat is inderdaad een goed alternatief. Alles bovengronds ( incl de draaischijf ) Roco, en in de schaduwstations Piko A spoor.