Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door Boerammetje
Vandaag om 20:54:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Rick
Vandaag om 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling door Rick
Vandaag om 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 20:44:18
Modellbau Lingen 2026 door Ronald69
Vandaag om 20:43:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roco
Vandaag om 20:40:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:38:46
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 19:59:34
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:48:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:08:10
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 18:06:50
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
  

Auteur Topic: Werking spoorwegovergang Duitsland  (gelezen 4616 keer)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4488
Werking spoorwegovergang Duitsland
« Gepost op: 19 February 2015, 19:59:21 »
Hoi!

Een interessant filmpje gevonden over hoe een spoorwegovergang in Duitsland werkt.
Nooit geweten dat het sein nog met de hand op groen gezet moet worden  :o

https://www.youtube.com/watch?v=rHgVU5ltjfQ

enjoy!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Seinwezen

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re: Werking spoorwegovergang Duitsland
« Reactie #1 Gepost op: 19 February 2015, 21:04:17 »
Mooi.

er zijn zelfs nog handbediende overgangen in Duitsland.

http://www.youtube.com/watch?v=xZYvQNB5FXY

Wat dat betreft lopen ze nog behoorlijk achter op Nederland.

Groeten Sander

Dewey

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: Werking spoorwegovergang Duitsland
« Reactie #2 Gepost op: 21 February 2015, 18:48:33 »
Hee Sander,

Die bewuste overgang waar jij net een filmpje van stuurde is in september van dit jaar helaas vervangen door een vol automatisch exemplaar. Daarmee is ook de laatste overwegwachter in Niedersachsen verleden tijd. Op dezelfde lijn, Hildesheim - Bad Harzburg, heb je nu enkel nog in Derneburg (1), Baddeckenstedt (2) en in Othfresen (1) handbediende overwegen.

Groeten Dewey

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4488
Re: Werking spoorwegovergang Duitsland
« Reactie #3 Gepost op: 21 February 2015, 22:30:54 »
Bizar he? Anno 2015
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Seinwezen

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re: Werking spoorwegovergang Duitsland
« Reactie #4 Gepost op: 22 February 2015, 20:14:41 »
Inderdaad wel raar dat er nog steeds handbediende overwegen zijn.

Maar ook in Nederland zijn er ook nog wel handbediende.
Alleen worden deze wel op afstand bediend.

http://www.youtube.com/watch?v=0WpvnqDT0_I

Groeten Sander

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Werking spoorwegovergang Duitsland
« Reactie #5 Gepost op: 22 February 2015, 20:26:35 »
Toevallig zag ik deze week op de NDR een film over het traject Hannover-Bad Harzburg, dat eind vorig jaar was opgenomen.
 Daar kwam het seinhuis van Goslar WF in beeld ,waar van gezegd werd dat het "biinnenkort " zou worden gemoderniseerd, d.w.z. de beveiliging dan. Dan zullen dus de stations die hierboven  genoemd werden wel automatische bomen krijgen .
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7794
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Werking spoorwegovergang Duitsland
« Reactie #6 Gepost op: 22 February 2015, 20:35:04 »
Ik wist niet dat er nog handbediende overwegen in Nederland waren! Bij dat filmpje van sander stond er "EBO overweg", dus heb ik daar op gegoogled: http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrisch_bediende_overwegbomen.

Kennelijk worden ze voor twee of drie overwegen met veel sporen gebruikt. Alle seinen staan op rood. Overweg wordt door een centrale post gesloten (met camerabewaking). De bomen sluiten de weg geheel af. Daarna gaat het sein pas op groen. Identiek aan het Duitse filmpje!

("Handbediend" is eerder "handgeschakeld", trouwens. Handbediend klinkt als een mannetje dat aan hendels draait. De bomen worden hier gewoon door een motor aangedreven.)

Nadeel is, ook hier in Nederland, dat de bomen erg vroeg dicht moeten. Ik herinner me in Duitsland dat ik het me op vakantie als kind wel eens afvroeg waarom die bomen 5 minuten voor de trein kwam al dicht waren. Ik was duidelijk alleen Nederlandse AHOBs gewend :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4488
Re: Werking spoorwegovergang Duitsland
« Reactie #7 Gepost op: 22 February 2015, 20:42:45 »
Hier in Nederland vroeg dicht?
In Duitsland is het erg  :o
Vanuit het huis van m'n schoonouders kan ik er 1 zien.
Soms wel 10 minuten voor de trein komt...

Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

zweistein

  • NS jaren '80 en trams
  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Werking spoorwegovergang Duitsland
« Reactie #8 Gepost op: 22 February 2015, 23:38:41 »

Kennelijk worden ze voor twee of drie overwegen met veel sporen gebruikt.

Roermond, Zutphen en Naarden-Bussem. Deze overwegen hebben de nare eigenschap (niet voor de omwonenden) dat deze niet voorzien zijn van bellen.
Groeten, Ronald.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: Werking spoorwegovergang Duitsland
« Reactie #9 Gepost op: 23 February 2015, 18:15:24 »
Hier in Nederland vroeg dicht?
In Duitsland is het erg  :o
Vanuit het huis van m'n schoonouders kan ik er 1 zien.
Soms wel 10 minuten voor de trein komt...
Het ging over een EBO hé, niet over een standaard NL'se Ahob :)

EBO's hebben ook even tijd nodig, misschien wel minder dan in Duitsland, maar toch meer dan de Ahob's  ;)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4488
Re: Werking spoorwegovergang Duitsland
« Reactie #10 Gepost op: 23 February 2015, 19:14:50 »
Ohw op die manier.
Die doen er ook lang over ja.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Landsee

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Werking spoorwegovergang Duitsland
« Reactie #11 Gepost op: 05 March 2015, 19:46:13 »
Voor wie de EBO's nog op de foto wil zetten.

In Naarden Bussum wordt deze in de loop van 2017 vervangen door een twee sporige Ahob.
In Zutphen wordt de overweg dit jaar of begin 2016 vervangen door een tunnel.

Blijft over Roermond, waar ook gekeken wordt of de overweg verplaatst kan worden en vervangen door een Ahob.