Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ontraxs 2026 door Ronald Halma
Vandaag om 14:10:13
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:07:55
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:44:41
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
Yamorc 7001 dood door maartenvdb
Vandaag om 13:18:59
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Hasenwald
Vandaag om 12:53:30
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Bierwagen
Vandaag om 12:49:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:31:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:06:54
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door Met een sik
Vandaag om 12:05:08
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 12:04:34
Modelwensen 2026 door steven346
Vandaag om 11:28:56
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door grossraumwagen
Vandaag om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:24:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:19:24
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronaldk
Vandaag om 10:48:10
Layne, Somewhere South. door Reeks77
Vandaag om 10:15:14
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 09:57:05
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Pauldg
Vandaag om 09:32:07
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 02:43:24
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
25 December 2025, 22:51:02
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
  

Auteur Topic: Hoe analoge baan aan te sluiten  (gelezen 2288 keer)

marcombv

  • Gast
Hoe analoge baan aan te sluiten
« Gepost op: 17 February 2015, 21:26:56 »
Hallo,

Ik heb als thema een dubbelsporige rondlopende hoofdbaan met een kopstation
Klik in de link in mijn onderschrift voor een reportage van de opbouw.

Nu wil ik op de dubbelsporige hoofdbaan twee trienen (elk met een eigen trafo) tegeelijkertijd een verschillende richting op laten rijden.
Ik heb het nu als volgt aangesloten.



Als ik bij een spoor de + en - omdraai werkt het wel.
Maar dit geeft natuurlijk korstsluiting bij het wisselen van spoor.
Bij een kruising gaat het goed omdat de sporen dan van elkaar geisoleerd zijn

Wat doe ik hier verkeerd?

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6816
  • Spaar ze allemaal.
Re: Hoe analoge baan aan te sluiten
« Reactie #1 Gepost op: 17 February 2015, 21:31:53 »
Je moet wel de 2 ovalen elektrisch van elkaar scheiden (tussen je kruiswissel en de bovenste wissel)
Als je van de ene naar de andere baan wilt moet je de beide trafo's in dezelfde stand zetten.

Stephan.

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Hoe analoge baan aan te sluiten
« Reactie #2 Gepost op: 17 February 2015, 21:34:14 »
De + en - bepalen de rij richting.
Dus de wissels en kruising zijn daar op gemaakt.

Tussen de binnenbaan en buitenbaan zullen beide spoorstaven geisoleerd moeten worden.
Op het plaatje tussrn het wissel rechtsboven en de engelsman (kruising).
Mocht er nu een trein van spoor wisselen moeten beide transformatoren dezelfde kant op staan en even ver open.
Dan zou het goed moeten gaan.

Edit: zoals gebruiker Prutser ook al aangeeft. Typ niet zo snel op tablet...

marcombv

  • Gast
Re: Hoe analoge baan aan te sluiten
« Reactie #3 Gepost op: 17 February 2015, 21:45:21 »
Inderdaad vergeten te vermelden, de binnen en buitenbaan zijn electrisch van elkaar gescheiden.  :o

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Hoe analoge baan aan te sluiten
« Reactie #4 Gepost op: 17 February 2015, 21:46:01 »
Als ik bij een spoor de + en - omdraai werkt het wel.
Klopt, dat is de manier  ;) Alle sporen tussen de binnenste en buitenste ring moeten worden geïsoleerd.

Maar dit geeft natuurlijk korstsluiting bij het wisselen van spoor.
Nouwja, als de trein in de buitenbaan linksom rijdt en die in de binnenbaan rechtsom dan gaat het je ook niet lukken om van spoor te wisselen. Je zal in dezelfde richting moeten gaan rijden => in een van de banen moet je "achteruit" gaan rijden. Ofwel, de rijregelaar de andere kant op open draaien. Hierdoor zal de polariteit van de rail ook wisselen en tada, geen kortsluiting.  ;)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 259
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: Hoe analoge baan aan te sluiten
« Reactie #5 Gepost op: 17 February 2015, 21:56:46 »
Het zou volgens mij inderdaad goed moeten gaan indien je de plus overal aan de buitenste spoorstaaf hebt verbonden en de - dus aan de binnenste spoorstaaf. Als je op beide rondjes een trein wilt laten rijden in tegengestelde richting van de ander zal je bij analoog inderdaad de ring moeten isoleren van de ander en moeten verbinden met een 2e trafo. Hierbij wel in het achterhoofd houdend dat je bij baanwisseling moet zorgen dat de ene trafo gelijk staat aan de ander (volgens mij hoeft alleen de polariteit gelijk te zijn maar dat weet ik niet helemaal 100% zeker).

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Hoe analoge baan aan te sluiten
« Reactie #6 Gepost op: 17 February 2015, 22:12:40 »
Citaat
Mocht er nu een trein van spoor wisselen moeten beide transformatoren dezelfde kant op staan en even ver open

Ik wens je enorm veel succes.....

Dat "even ver open" gaat niet op. Trafo's zijn nooit identiek aan elkaar.

mvg,
 Sander

mvg,
 Sander

draaischijf2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: Hoe analoge baan aan te sluiten
« Reactie #7 Gepost op: 17 February 2015, 22:29:49 »
Zo kan het ook:Isoleer de engelse wissel. Schaf een relais 10019 van Roco aan.
Dat heeft 4 dubbele contacten waarvan je er 2 dubbele nodig hebt.
Sluit de middencontacten aan op de + en de - van de engelse wissel.
Sluit bv trafo 1 aan op de linker contacten aan (+ en -) en trafo 2 op de rechter.
De trafo van het onderste spoor kan in de rijrichting blijven staan en de trafo van het bovenste spoor idem.
Bij rijrichting van het bovenste spoor over de engelse wissel naar spoor 3 kun je het relais via schakelaar bedienen en kunt met dezelfde trafo
Zonder knopdraaierij over de engelse wissel.
De contacten van het relais die over zijn kun je gebruiken om het gedeelte voor de engelse wissel stroomloos te zetten.waardoor botsingen
Met over die wissel naar spoor 3 rijdende treinen worden voorkomen.
Ik rij al jaren analoog op deze manier.
Succes mvg Romani-P
tijdperk 3 NS in opbouw

marcombv

  • Gast
Re: Hoe analoge baan aan te sluiten
« Reactie #8 Gepost op: 17 February 2015, 22:37:07 »
Ik heb het probleem al een stuk eenvoudiger voor mijzelf gemaakt.
De Engelse wissel wordt vervangen door een kruising.

Het gaat om de twee doorgaande sporen, dus daar wil je geen trein hebben die tegen het verkeer in rijdt.  ;D

Dit was aan de rechterkant, aan de linkerkant dus hetzelfde een kruising ipv een Engelse wissel.

Na de wissel begint aan beide kanten het stiondeel en die wordt weer door een andere trafo aangestuurd.
Dus opletten bij een aftakkende binnenkomende trein dat die rijrichting wel goed staat.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1461
Re: Hoe analoge baan aan te sluiten
« Reactie #9 Gepost op: 17 February 2015, 22:39:45 »
... dat je bij baanwisseling moet zorgen dat de ene trafo gelijk staat aan de ander (volgens mij hoeft alleen de polariteit gelijk te zijn maar dat weet ik niet helemaal 100% zeker).

Het tussen haakjes deel klopt, bij gebruik van een gewone ouderwetse "gelijkstroom" trafo (mag ook een MSF zijn). Het is voldoende dat de polariteit klopt. Zolang de trein door beide trafo's gevoed kan worden, wordt de snelheid bepaald door de trafo met de hogere spanning.

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 395
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Hoe analoge baan aan te sluiten
« Reactie #10 Gepost op: 24 February 2015, 17:10:33 »
Heel goed idee. Zo kan ik een sneltrein laten rijden en ook aan lokaal verkeer doen. Eigenlijk dus gewoon een bloksysteem.