Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 19:07:46
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 19:07:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 18:44:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:23:00
Station Roodeschool door WesleyMunnik
Vandaag om 18:19:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:05:46
DCM motor van Märklin demonteren. door Bahn-AG
Vandaag om 18:00:57
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:20:02
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 15:47:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 14:05:04
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 12:57:55
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42

Auteur Topic: Rocky Rail- NS Plan U  (gelezen 120210 keer)

Pauw Gauwes

• Offline Offline
Re: Rocky Rail- NS Plan U
« Reactie #225 Gepost op: 14 December 2016, 10:14:17 »
Excuus Sven je hebt helemaal gelijk. Het is inderdaad een rare en dramatische conclusie. Gewoon niet communiceren je potentiële klanten negeren, dat is pas commercieel. Ik moet daar nog aan wennen, maar ooit komt het goed :o :o :o :o :o

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #226 Gepost op: 14 December 2016, 10:30:51 »
Ja, maar alleen omdat dat voor de fabrikanten een kwestie is van een ander kleurtje geven van een loc. Dat is nogal wat anders dan het compleet opnieuw ontwikkelen van een model voor een kleine markt als de Nederlandse. Dat is echt appels en peren vergelijken.
Dan nog is het geen appels met peren, als je dus 3-4 fabrikanten hebt die alle 3-4 een NS traxx op de markt brengen. Als RR denkt dat ze een goed product hebben, moeten ze het ook zeker doorzetten.
Groeten Joop, machinist Lls

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #227 Gepost op: 14 December 2016, 10:39:05 »
Nog steeds appels en peren. Die 186 is in diverse landen in diverse uitvoeringen inzetbaar. Daarom kan een investering om deze loc in model te maken zich prima terugbetalen. Voor meer dan een fabrikant. Plan U is alleen in Nederland inzetbaar. Als er al een fabrikant is die het model in diverse uitvoeringen uitbrengt, dan zal het voor een tweede fabrikant niet meer lonen een zelfde model te ontwikkelen want de kans dat ze er op verliezen is veel groter dan de kans dat ze er aan verdienen.

henk

• Online Online
« Reactie #228 Gepost op: 14 December 2016, 10:47:34 »
Wat is er mis met een 2e fabrikant die een Plan U op de markt brengt? Niks lijkt mij. Neem die 186-er in NS kleur. Wordt door 3-4 verschillende fabrikanten op de markt gezet.

Er is niks mis mee, maar persoonlijk vind ik het niet meer nodig.
Een bestaand model een ander kleurtje geven is echt wat anders. Met een plan U zou RR een heel groot financieel risico nemen. Ik denk niet dat een financier daarmee akkoord gaat. Het bedrijfje heeft al een keer een doorstart gemaakt hè.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #229 Gepost op: 14 December 2016, 11:32:40 »
Die 186 was inderdaad een loc waar de meeste fabrikanten al een basismodel van in hun programma hadden. Daar was het een kwestie van een andere kap en wat kleine aanpassingen. Bovendien was daarin ook een keus voor een dure (ACME, Brawa) en een goedkope (Matrix, Piko) versie van. Van de Plan U is nu de dure versie beschikbaar, dus ik denk dat alleen een goedkopere versie nog een kans heeft.

Dat RR niet op alle emails reageert is niet geheel vreemd. Het zal geen groot bedrijf zijn met een eigen klanten contactcentrum o.i.d.  :)

IJsselsteyn

• Offline Offline
« Reactie #230 Gepost op: 14 December 2016, 11:45:21 »
Dan nog is het geen appels met peren, als je dus 3-4 fabrikanten hebt die alle 3-4 een NS traxx op de markt brengen. Als RR denkt dat ze een goed product hebben, moeten ze het ook zeker doorzetten.

Van die Traxx-loc kan men vele varianten voor heel veel landen in Europa maken. En dus is het logisch dat men dan ook de NS-versie maakt. Gewoon een kleurvariant.
Van Plan U kan men alleen maar modellen in Nederland kwijt. Dus zou het gaan om ontwikkeling van een nieuw model, specifiek voor de Nederlandse markt.
Je vergelijk dus wel degelijk appels met peren. Als je dat niet begrijpt, dan begrijp je maar weinig van de modelspoormarkt.

Steyn

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #231 Gepost op: 14 December 2016, 14:16:10 »
Als je dat niet begrijpt, dan begrijp je maar weinig van de modelspoormarkt.
Je begon zo goed, met je reactie. Wel is waar een herhaling van wat meerdere reageerders al gezegd hadden. Maar moet je nou echt elke keer met van die vervelende sneren komen?
Groeten Joop, machinist Lls

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #232 Gepost op: 14 December 2016, 14:24:05 »
Van de Plan U is nu de dure versie beschikbaar, dus ik denk dat alleen een goedkopere versie nog een kans heeft.
In de aantallen die worden verkocht kan het voor een puur NL model bijna niet goedkoper voor een driedelig stel. Vergeet niet, dat Piko voor een hondekop nu ook al 190 EUR vraagt voor een model wat de investering vast al heeft opgebracht. En een lok vergelijken met een treinstel is qua investering niet mogelijk.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #233 Gepost op: 14 December 2016, 14:40:24 »
Excuus Sven je hebt helemaal gelijk. Het is inderdaad een rare en dramatische conclusie. Gewoon niet communiceren je potentiële klanten negeren, dat is pas commercieel. Ik moet daar nog aan wennen, maar ooit komt het goed :o :o :o :o :o
Even voor de duidelijkheid, ik ben de laatste die slechte communicatie met zijn klanten goedkeurt. Sterker nog, ik heb daar op 15 november nog over zitten mekkeren op mijn Facebook pagina (sorry, weet niet hoe je een bericht moet linken, dus even scrollen naar beneden). Het is uiteraard niet slim van Rocky Rail dat ze zo handelen. Dat ze een klein bedrijf zijn zonder klantenservice is geen excuus. Ik maak ook trammetjes in mijn eentje en antwoord meestal bijna gelijk op de mails. Nu krijg ik wellicht niet zoveel email als RR. Vraag het me over een paar jaar nog maar eens...  ;D

Ik denk dat het in de modelspoorwereld zo is dat je het wel heel bont moet maken, willen klanten niet dat ene mooie en speciale model van je kopen. Ik denk dat alleen Goovers daar (helaas) zeer dichtbij komt. Dus als RR zich gaat richten op dat ene mooie en speciale model, ziet de toekomst er niet zo zwart uit als door "sommigen" ;) wordt beweerd.

:D
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #234 Gepost op: 14 December 2016, 14:53:28 »
Maar als je wel de moeite neemt om over nieuwe modellen te roeptoeteren en vervolgens er nergens meer wat over vermeld kun je verwachten dat je mails krijgt.
Hoe zit het bv met de Hondekop 4, of de aangekondigde Fyra? Over die laatste heb ik wel een vermoeden ;D

Stephan.

ReneN

• Gast
« Reactie #235 Gepost op: 14 December 2016, 17:00:26 »
Eigenlijk is het uitbrengen van modeltreinen in Nederland altijd een dans op het slappe koord: een kleine markt met hoge eisen, een flinke voorfinanciering die je moet kunnen opbrengen, het hebben van vakbekwame medewerkers, het vinden van een fabrikant die tegen een redelijke prijs jouw ontwerp produceert en dan ook nog eens kwaliteit aflevert. Tja en dan maar hopen dat een ander je niet voor is...

Bijna elk merk is op deze fronten wel eens de mist ingegaan. Makkelijke verdienmodellen heb je in deze hobby nauwelijks. Vandaar dat ik toch respect heb voor degenen die dan hun nek uitsteken, of ze nu slagen of niet...

Pauw Gauwes

• Offline Offline
« Reactie #236 Gepost op: 14 December 2016, 19:08:35 »
Ben ik helemaal met je eens Rene,
Wat dat betreft worden we de laatste jaren echt verwend met Artitec als grote aanjager. Ik kom nog uit de tijd dat Trix Express als eerste met het hondekopmodel op de markt kwam, het befaamde tweetje. Daar was toen iedereen laaiend enthousiast over, koste destijds toch ook 90,-- gulden, was verlicht en de lampen wisselden met de rijrichting. Was toen de top maar in vergelijking met nu eigenlijk helemaal niets en relatief toch ook echt duur.
Mij hoor je dan ook niet klagen over wat er nu uitkomt, ook Roco met zijn plan T en V plus de laatste 1200 serie. Allemaal snoepjes voor de kleine kwetsbare markt.

Meppelspoor

• Offline Offline
« Reactie #237 Gepost op: 14 December 2016, 19:18:21 »
Ik ben er ook mee eens, nederland is veel te klein om alle nederlandse modellen te verwachten, daarom denk ik dat er nooit een SLT komt b.v. of een VIRM 1:87 de markt is daarvoor te klein, de Stadler sprinter maakt een grotere kans ivm dat het model door meerdere trein vervoerders worden gebruikt binnen en buitenland.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #238 Gepost op: 14 December 2016, 19:50:33 »
Plan E, 1200, ICM zijn allemaal modellen die alleen voor de Nederlandse markt zijn gemaakt. Dat de markt niet groot genoeg is voor een VIRM in 1:87 ben ik niet met je eens.

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #239 Gepost op: 14 December 2016, 23:11:21 »
VIRM 1:87 zie ik zeker niet komen, want wat ook mee speelt, Nederlanders hebben weinig ruimte voor een modelbaan, een VIRM is 4 tot 6 delig, dat gaat bij veel zolderbaantjes gewoonweg niet passen, een 1:100 model is al een enorme lengte (6 delig) daarnaast heeft Rivarossi de (V)IRM in levering wel 1:100.

Roco heeft de Plan V met een gok uitgebracht in 1:87 maar een nieuwe variant blijft uit, Plan T hebben ze slechts 2 kleuren van uitgebracht, verder hoor je er niks meer over.
Kleine treinstellen in 1:87 is de verkoopkans gewoon veel groter, daarom zie je ook dat veel kleine stellen 1:87 zijn en de grotere gewoon 1:93,5 of 1:100

De plan U is nooit eerder door een grote fabrikant uitgebracht dus het risico op modellen dat niet verkoopt beperkt. Dat de DE-2en bleven liggen had ook denk ik te maken met het DKM (holand rail) model dat veel mensen de flinke meerprijs het niet waard vonden.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?