Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 21:31:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 21:20:49
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
Vandaag om 21:00:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:47:27
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
Vandaag om 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
Vandaag om 19:12:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 18:54:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:37:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
  

Auteur Topic: Ik begin weer met N  (gelezen 2582 keer)

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Ik begin weer met N
« Gepost op: 13 February 2015, 14:12:50 »
Afgelopen zaterdag was ik na meer dan 30 jaar geleden een eenvoudige HO baan te hebben ingepakt in dozen en boxen, die nog altijd aanwezig zijn, naar Arnhem getogen om me weer eens te laten inspireren met een verse blik op deze hobby.
Met een hobbykamer met al ruimte in gebruik voor wargame-legers, een schildertafel en computer had ik eerst optimistische ideeën om verder te gaan met HO, maar na wat tafels in Arnhem te hebben bekeken zag ik dat N toch meer mogelijkheden geeft op ongeveer 3 bij 1 meter! Dat was al een goed resultaat voor die ene dag vind ik zelf.  (y)
Van die kleine modelspoorboekjes uit de jaren '70 heb ik er nog wat, of geleend van collega op het werk, dus een sporenplan doorkijken lukt ook al.

Nu vroeg ik me af: is het handig om gewoon de rails van Fleischmann te nemen? En kun je de HO-trafo van Fleischmann gewoon inzetten voor N-spoor loks?
Mijn ambitieuze plan is om onafhankelijk een sneltreinspoor te bouwen voor lange treinen, en apart (te besturen) een zijlijn/zijlijnen via een 2e besturing (met blokvakken om rangeren her en der mogelijk te maken). Ik hou het dus op analoog werken.
Nu vroeg ik me ook af: hoe belangrijk is het om al vooraf allerlei blokvakken vooraf in te plannen? Of kun je al bouwende, of later, nog makkelijk een blok ergens tussenin plaatsen zonder veel te slopen (wat is jullie ervaring)?


Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Ik begin weer met N
« Reactie #1 Gepost op: 13 February 2015, 14:30:03 »
Trafo's zijn hetzelfde voor N en h0, dus da's geen probleem.

Rails? Tja, wat wil je en welke eisen stel je? Zelf zou ik als ik N zou gebruiken naar de lage peco rails kijken. Mooi laag. Belangrijker is misschien of je losse railstukken wilt gebruiken of dat je aan flexrails denkt. Flex is in principe mooier. Maar: hoe realistisch wil je het hebben. Beetje rails en scheuren maar of wil je Oh en Ah uitroepen hebben vanwege het perfecte landschap :)

Qua keuze digitaal/analoog: er zijn twee manieren om digitaal te rijden. Je kan alles inclusief wissels en treinbeïnvloeding digitaliseren. Maar je kan ook alleen je treinen digitaal maken. Gewoon handbesturing, geen beïnvloeding en alle wissels/seinen analoog. Even voor de zekerheid mocht je "digitaal" te uitgebreid zien. Zelf vind ik digitaal rijden (en de rest analoog) makkelijk en lekker, vooral omdat je minder stroomloze secties hoeft te maken. Maar.... ik werk in h0 en dan is het inbouwen van decoders in analoge tweedehands loks relatief makkelijk. :)

Blokken vooraf is wel het makkelijkste. Achteraf kàn wel. Rails met een dremel+slijpschijfje doorslijpen en zorgen dat de twee rails niet tegen elkaar aan komen. En je moet ook een gaatje boren om weer een draadje aan te sluiten. Dus.... netter en makkelijker om het van te voren te doen. Maar er zijn ergere dingen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Ik begin weer met N
« Reactie #2 Gepost op: 13 February 2015, 15:50:55 »
Bedankt Reinout,
Is dat Peco spoor voor alle wielen van N-merken te bereiden? (Ik vroeg me dat ineens af, want zat over allerlei spoormerken te lezen in "Het grote modelspoor handboek" van Tiedtke en Rohde, welke ik als enige aanschaf meenam uit Arnhem.)

Ik wil het nu als 46-jarige wel serieus aanpakken als uitgangspunt, alhoewel natuurlijk ieder z'n benadering zal hebben in deze hobby hoe puur je wilt gaan. Voor mij is het de bedoeling een leuke baan na jaren te bouwen, waarin het idee is de industrie het hoofdthema te laten zijn, met een dorp en of stad op de achtergrond. Waar een hoofdstation de hoofdlijn en zijlijn(en) samen laat komen en verder laat gaan. Verkeer kan aftakken. Goederen van één winpunt naar een afzetgebied gaan. Van groeve, naar betonfabriek bijvoorbeeld. Of gerst van het land naar de bierfabriek, enzovoorts. Dus de industriewijk van een stad op de voorgrond en de woonkwartieren erachter. En ook aandacht voor het spoorbedrijf zelf zo uitgebreid als de ruimte toe laat. Het passagiersbedrijf is een combi dan van internationaal/grootregionaal passerend vervoer met overstappen op lakale persoonslijn voor forensenverkeer.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Re: Ik begin weer met N
« Reactie #3 Gepost op: 13 February 2015, 15:55:56 »
Ik rij zelf op Peco code 55 N sp[oor.

Locomotieven van Fleischmann, Roco en Minitrix rijden zonder problemen.

Een locomotief van Arnold ratelt een beetje over de bielzen, maar rijder verder wel goed.

Qua wagens haan alle merken er goed over.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Ik begin weer met N
« Reactie #4 Gepost op: 13 February 2015, 16:04:34 »
Ik laat me graag corrigeren door iemand die wel verstand heeft van N, maar... volgens mij was die peco rails voor al het N materieel geschikt. Volgens mij is er bij N geen oud wielprofiel geweest dat "erger" is dan wat je nu hebt. Bij h0 heb je bij knetteroud Trix spul ofzo nog wel iets dat niet past, maar bij N is dat het probleem niet. Maar... wacht dus even met beslissen tot er een N kenner heeft geantwoord :)

Je idee qua onderwerp klinkt leuk. Het klinkt ook een beetje als "beetje veel voor 3 m2", maar dat hangt van je indeling af. 3x1 meter als plaat of langs de muur is al heel verschillend.

Zo'n aftakkende zijlijn is altijd leuk qua verkeer dat het genereerd. Het geeft treinen ook duidelijk iets te doen: overstapverkeer enzo. Combi met goederenverkeer klinkt leuk!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Ik begin weer met N
« Reactie #5 Gepost op: 13 February 2015, 16:06:39 »
Jeroen: waarom ik peco suggereerde was omdat het bij h0 zulk lekkere rails is. De bovenkant is wat afgerond waardoor het contact met de wielen beter is en er minder vuil op blijft zitten. Jij weet waarschijnlijk of dat bij peco N ook zo is?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Ik begin weer met N
« Reactie #6 Gepost op: 13 February 2015, 16:32:39 »
Bedankt allen voor de Peco rails!

En qua onderwerp tot verhouding ruimte... ja, hoe dat uitvalt hangt nog helemaal af van het baanplan. Daar fantaseer ik nu alleen nog over en schets ik zo hier en daar wat. Tijd dus binnenkort voor echte schaalplannen... en de erbij behorende beperkingen.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Ik begin weer met N
« Reactie #7 Gepost op: 13 February 2015, 20:00:30 »
Peco N code 55 rails is een speciaal ontwerp. De rails is eigenlijk code 80 hoog, maar bestaat uit een code 55 railstaaf met een extra voet deel er aan vast, verborgen in de bielzen. Omdat de rail hierdoor gelijk al stevig verbonden is met de bielzen, hoeft er niet persé een railklem om de voet van de railstaaf nagebootst te worden, die de functie in het echt heeft, maar normaal ook in model vorm. De railklem imitatie is aan de binnenzijde daarom ook achterwege gelaten. De kans op het steeds net raken van imitatie railklemmen bestaat dan ook niet.
« Laatst bewerkt op: 13 February 2015, 20:02:59 door Michel van den Hof »

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Ik begin weer met N
« Reactie #8 Gepost op: 14 February 2015, 17:00:30 »
Of ik nu wel of niet een keuze maak voor Peco rails of Fleischmann rails, even een extra vraagje. Wanneer je voor de railbedding onder de rails een systeem gebruikt van kurk of anderszins, dan moet je toch ook rekening houden met het op de juiste hoogte brengen van perrons, stations en andere gebouwen langs spoorlijnen? (Ik neem aan dat allerlei modellen daar op zich geen rekening mee houden)

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Ik begin weer met N
« Reactie #9 Gepost op: 14 February 2015, 22:34:48 »
Modellen zijn in de regel op hoogte, gerekend vanaf de zelfde ondergrond hoogte als waar de rails op ligt. Of alle merken exact even hoog ligt betwijfel ik. Dus (iets) aanpassen zal vrijwel altijd nodig zijn.

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Ik begin weer met N
« Reactie #10 Gepost op: 24 February 2015, 20:01:44 »
Ik denk dat ik gewoon met Fleischmann rails als uitgangspunt verder ga. Dan kan ik ook de eenvoudige sjabloon gebruiken om het baanplan te ontwerpen op papier. Op papier ja, want dat ontwerpen per computer vind ik teveel werk.

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 510
Re: Ik begin weer met N
« Reactie #11 Gepost op: 27 February 2015, 14:29:01 »
Wanneer je voor de railbedding onder de rails een systeem gebruikt van kurk of anderszins, dan moet je toch ook rekening houden met het op de juiste hoogte brengen van perrons, stations en andere gebouwen langs spoorlijnen?

Erwin,

Daar zijn de NEM normen handig voor. Zie voor perronhoogte: https://images.beneluxspoor.net/bnls/NEM_102_NL.pdf
De overige normen in het Nederlands vind je hier: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25140.0.html

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Erwinmk

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
    • Baanplan Ruhrgebied
Re: Ik begin weer met N
« Reactie #12 Gepost op: 27 February 2015, 15:04:06 »
Bedankt Bjor, ik zal ze meenemen.
« Laatst bewerkt op: 27 February 2015, 15:13:31 door Erwinmk »