Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Arduino DCC Functie Servo Sound Decoder  (gelezen 4936 keer)

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Arduino DCC Functie Servo Sound Decoder
« Gepost op: 11 februari 2015, 18:29:28 »
Voor degenen die misschien zelden in het topic "Banen of diorama's" kijken, maar wel hier het Digitaal nieuws volgen: binnenkort verschijnt nieuwe Arduino DCC Functie Servo Sound Decoder software.

Ja ... met Sound!

Meer info en filmpje in deze post.
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2015, 18:31:26 door RudyB »

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: Arduino DCC Functie Servo Sound Decoder
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2015, 20:49:50 »
Hoi,

Kun je niet beter een tweede Arduino ernaast zetten? Dan heb je geen PC nodig voor geluid.
Als voorbeeld

http://www.instructables.com/id/Playing-Wave-file-using-arduino/

Is dan wel WAV file en kwaliteit geluid is niet je van het...

Mvg,

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: Arduino DCC Functie Servo Sound Decoder
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2015, 21:32:55 »
@Robert,

De kwaliteit van het geluid wordt niet zozeer door het bestandsformaat, als door de kwaliteit van de versterking en de speakers.
Om met dat laatste te beginnen. Als het zou lukken om het geluid van een bewegende loc niet uit een minuscuul speakertje te krijgen, maar dynamisch uit meerdere (grote) speakers onder de baan, zou dat in theorie beter geluid moeten opleveren.
Er bestaat overigens een dergelijk (Amerikaans) systeem - maar dat kost dan wel een vermogen!

De inspanningen van Ruud en jou, kunnen mogelijk leiden tot een goedkopere, maar bruikbare oplossing.

Ook in de UK wordt er naar goedkope(re) oplossingen gezocht op basis van de Arduino en/of de Raspberry Pi. Als je wilt, stuur ik je de link naar een Yahoo-Group over dit onderwerp.

Grzz, Hans

Cor Stoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Arduino DCC Functie Servo Sound Decoder
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2015, 01:29:11 »
mag ik die link van je Hans.
mvg,
Cor. 8)


RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
De software is beschikbaar voor download
« Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2015, 20:20:45 »
In samewerking met Erik Holewijn is de software voor de Arduino DCC Functie Servo Sound Decoder, samen met de bijbehorende Windows PC software, vandaag beschikbaar gekomen voor download.

Het idee voor de sound decoder kwam van Erik. Hij had de benodigde software er ook al voor gemaakt. Samen hebben we wat functies toegevoegd en aan de Arduino sketches en aan de PC software geschaafd, tot wat het nu is.

Zie deze blog post voor meer info en download link.

Voor wie het nog niet gezien had ... deze blog post  bevat een video van de mogelijkheden.

Veel plezier ermee. As always: use at your own risk.

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Briljant
« Reactie #6 Gepost op: 05 april 2015, 14:03:48 »
Wie de Arduino PC software gebruikt vanaf versie 1.6 zou met de DCC Decoder tegen een foutmelding aan kunnen lopen die rept over een probleem met 'prog_char'. De oorzaak ligt in het feit dat deze instructie 'deprecated' is, terwijl deze in de Mynabay DCC library meerdere malen gebruikt werd.

Een nieuwe versie van de library is beschikbaar via onderstaande downloads. Met dank aan Adam Whitehouse die de library software heeft aangepast en aan Nico Teering die heeft getest. Zoals altijd geldt: garantie tot de deur. :)

DOWNLOAD: DCC Servo & Function Decoder with PC Sound Software
DOWNLOAD: separate DCC Function Decoder and DCC Servo Decoder

De zip met de Sound Software bevat een handleiding.

Meer info over de Arduino DCC Decoder op de blog.
« Laatst bewerkt op: 05 april 2015, 16:17:10 door RudyB »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6102
Re: Arduino DCC Functie Servo Sound Decoder
« Reactie #7 Gepost op: 05 april 2015, 15:58:12 »
@Ruud,

Dan gaan we eens kijken of we eea nu wel aan de praat krijgen. :)

Grzz, Hans

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Arduino DCC Functie Servo Sound Decoder
« Reactie #8 Gepost op: 01 september 2015, 11:10:09 »
Hallo Rudy,

De afgelopen weken ben ik eindelijk toegekomen aan een functiedecoder. Hiervoor heb ik jouw combo-decoder sketch gebruikt. Ondanks de vele mogelijkheden miste ik er toch één. Die van de seinpaal. Hiervoor zijn ook twee pinnen nodig. Deze moeten echter, net als een wissel, afwisselend rood of groen zijn, afhankelijk van de gewenste stand.
Om dit te bereiken heb ik mode=1 (continuous) gebruikt en een outputpin2 toegevoegd.
Aan het einde van de main loop is een extra (onderste) regel toegevoegd:

// activate outputpin, based on value of output
  if (!accessory[addr].invert)
  {
    digitalWrite(accessory[addr].outputPin, accessory[addr].output);
    digitalWrite(accessory[addr].outputPin2, accessory[addr].output2);
  }
  else
  {
    digitalWrite(accessory[addr].outputPin, !accessory[addr].output);
    digitalWrite(accessory[addr].outputPin2, !accessory[addr].output2);
  }
if (accessory[addr].outputPin2 && accessory[addr].mode ==1) digitalWrite(accessory[addr].outputPin2, !accessory[addr].output);

 Door deze laatste regel wisselen het rode en groene licht. Daarbij staat 'rood' standaard aan.

Het volgende 'probleem' was het op het juiste moment wisselen van het sein door Traincontroller.
Het meest voor de hand ligt om een uitrijsein te koppelen aan het 'ingebouwde' uitrijsein van het betreffende blok.
Daardoor echter wordt het sein pas rood als het volgende blok bereikt is. Naar mijn idee moet een sein weer rood worden als de kop van de trein het sein voorbij is. Dit is bereikt door een virtual contact toe te voegen. Dit virtual contact is gekoppeld aan het fysieke 'uitrij'-contact van het betreffende spoor met een 'distance' van 40 cm en een reset door de fysieke indicator van het eerstvolgende blok.





Ik neem aam dat er over seinen ook nog een video komt?

Vraagje: Wat is de toegevoegde waarde van dcsound.exe als Traincontroller ook zelf al een deuntje kan spelen?

Groetjes,
Nico
« Laatst bewerkt op: 01 september 2015, 11:20:14 door NTeering »

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Goede vooruitgang
« Reactie #9 Gepost op: 01 september 2015, 17:13:08 »
Hoi Nico, da's mooi gedaan allemaal!

Ja, er komt waarschijnlijk ooit nog een video over seinen. Alleen ... ik heb er zelf (nog) geen op de baan dus er zelf niet echt mee spelen. Misschien iets voor jou om hier een video over te maken!? :)

Ja, TC en ook Koploper kunnen een geluid afspelen. Koploper echter maar 1 tegelijk (voor zover ik heb kunnen nagaan), TC weet ik niet, nog niet geprobeerd. Het programmaatje kan meerdere geluiden tegelijk afspelen, dcc bestuurd, of tijdgestuurd, of random. Kan soms handig zijn, maar zie  het vooral als een 'gadget'.

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Arduino DCC Functie Servo Sound Decoder
« Reactie #10 Gepost op: 02 september 2015, 11:26:06 »
@Rudy

Een video maken zie ik niet zo zitten. Dat zou wel erg uit de toon vallen bij jouw creaties.

Overigens is het aansluiten van een standaard (Viessmann) seinpaal aan een Arduino een verhaal apart.
Viessmann wil natuurlijk dat je ze aansluit op hun besturingsmodules. Maar voor dat geld koop je 8 Arduino's
In mijn eigen draadje zal ik daar nog wel een keer op terugkomen.

Ander vraagje:
Op veel schermen in TC zijn er aan de rechterkant twee radiobuttons te zien in een kader. Ook op het scherm als hierboven.
Enig idee waar die voor zijn? Ik kan er niks over vinden.

Nico
« Laatst bewerkt op: 02 september 2015, 11:29:05 door NTeering »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Arduino DCC Functie Servo Sound Decoder
« Reactie #11 Gepost op: 02 september 2015, 13:47:36 »
Overigens is het aansluiten van een standaard (Viessmann) seinpaal aan een Arduino een verhaal apart.

Wat is hier apart aan? Het zijn gewoon ledjes met een common anode, makkelijker kan het niet. Je gooit er een ULN2803 tegenaan en klaar.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: Arduino DCC Functie Servo Sound Decoder
« Reactie #12 Gepost op: 02 september 2015, 14:42:37 »
@Timo

Zo apart is het ook niet. Het past alleen niet in dit draadje van Rudy.

Die ULN2803 lijkt me overbodig.
Gewoon de common anode aan de 5V van de Arduino ipv de common kathode aan massa zoals gebruikelijk.
En in de sketch uiteraard HIGH en LOW omwisselen In de sketch van Rudy komt dat neer op:
accessory[n].invert = 1;
Ook de voorschakelweerstand is te groot omdat Viessmann uitgaat van 14-16 volt.
In mijn bouwpakket versie dus de meegeleverde 1k2 weerstand vervangen door 330 ohm en de ledjes toch maar aangesloten met common kathode.

Nico
« Laatst bewerkt op: 02 september 2015, 14:45:26 door NTeering »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Arduino DCC Functie Servo Sound Decoder
« Reactie #13 Gepost op: 02 september 2015, 17:04:55 »
Ik dacht al dat je andere beren op de wag zag  ;D

Als je ze zelf bouwt (of de weerstand wil veranderen) is aansluiten op de 5V een optie, dan kan de Arduino ze inderdaad direct aansturen. Wel zal ik ik altijd voor common anode gaan omdat dit eventueel aansturen via een transistor (of ULN2803) makkelijk maakt. Ook kan je je later niet vergissen omdat Viessmann het zelf zo ook levert. Maar zoals altijd, zoveel mensen zoveel wensen ;)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Goede vooruitgang
« Reactie #14 Gepost op: 02 september 2015, 17:48:14 »
Hoi Nico,

Die twee icoontjes zijn voor single of multiple edit mode. Stel je zit in het properties window van een blok, om de instellingen te bekijken of te veranderen. Als je dan een ander blok wilt bekijken moet je eerst afsluiten, dan dubbelklikken op het andere blok waarna het window opnieuw opent. Klik je op multiple edit mode, dan blijft het window open staan en kan je verschillende blokken na elkaar bekijken zonder eerst af te moeten sluiten. Is heel handig en ik begrijp eigenlijk niet waarom multiple mode niet de default, of zelfs de enige optie is.