BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: RudyB op 11 februari 2015, 18:29:28

Titel: Arduino DCC Functie Servo Sound Decoder
Bericht door: RudyB op 11 februari 2015, 18:29:28
Voor degenen die misschien zelden in het topic "Banen of diorama's" kijken, maar wel hier het Digitaal nieuws volgen: binnenkort verschijnt nieuwe Arduino DCC Functie Servo Sound Decoder software.

Ja ... met Sound!

Meer info en filmpje in deze post. (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,61093.msg3221544767.html#msg3221544767)
Titel: Re: Arduino DCC Functie Servo Sound Decoder
Bericht door: Robert E op 11 februari 2015, 20:49:50
Hoi,

Kun je niet beter een tweede Arduino ernaast zetten? Dan heb je geen PC nodig voor geluid.
Als voorbeeld

http://www.instructables.com/id/Playing-Wave-file-using-arduino/

Is dan wel WAV file en kwaliteit geluid is niet je van het...

Mvg,

Robert
Titel: Re: Arduino DCC Functie Servo Sound Decoder
Bericht door: Hans van de Burgt op 11 februari 2015, 21:32:55
@Robert,

De kwaliteit van het geluid wordt niet zozeer door het bestandsformaat, als door de kwaliteit van de versterking en de speakers.
Om met dat laatste te beginnen. Als het zou lukken om het geluid van een bewegende loc niet uit een minuscuul speakertje te krijgen, maar dynamisch uit meerdere (grote) speakers onder de baan, zou dat in theorie beter geluid moeten opleveren.
Er bestaat overigens een dergelijk (Amerikaans) systeem - maar dat kost dan wel een vermogen!

De inspanningen van Ruud en jou, kunnen mogelijk leiden tot een goedkopere, maar bruikbare oplossing.

Ook in de UK wordt er naar goedkope(re) oplossingen gezocht op basis van de Arduino en/of de Raspberry Pi. Als je wilt, stuur ik je de link naar een Yahoo-Group over dit onderwerp.

Grzz, Hans
Titel: Re: Arduino DCC Functie Servo Sound Decoder
Bericht door: Cor Stoom op 12 februari 2015, 01:29:11
mag ik die link van je Hans.
mvg,
Cor. 8)
Titel: Re: Arduino DCC Functie Servo Sound Decoder
Bericht door: Hans van de Burgt op 12 februari 2015, 05:24:47
@Cor,

Zie: https://groups.yahoo.com/neo/groups/layoutsound/info

Grzz, Hans
Titel: De software is beschikbaar voor download
Bericht door: RudyB op 15 februari 2015, 20:20:45
In samewerking met Erik Holewijn is de software voor de Arduino DCC Functie Servo Sound Decoder, samen met de bijbehorende Windows PC software, vandaag beschikbaar gekomen voor download.

Het idee voor de sound decoder kwam van Erik. Hij had de benodigde software er ook al voor gemaakt. Samen hebben we wat functies toegevoegd en aan de Arduino sketches en aan de PC software geschaafd, tot wat het nu is.

Zie deze blog post voor meer info en download link. (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/02/15/the-arduino-sound-decoder-software-is-available/)

Voor wie het nog niet gezien had ... deze blog post  bevat een video van de mogelijkheden. (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/2015/02/11/arduino-dcc-function-servo-sound-decoder/)

Veel plezier ermee. As always: use at your own risk.
Titel: Briljant
Bericht door: RudyB op 05 april 2015, 14:03:48
Wie de Arduino PC software gebruikt vanaf versie 1.6 zou met de DCC Decoder tegen een foutmelding aan kunnen lopen die rept over een probleem met 'prog_char'. De oorzaak ligt in het feit dat deze instructie 'deprecated' is, terwijl deze in de Mynabay DCC library meerdere malen gebruikt werd.

Een nieuwe versie van de library is beschikbaar via onderstaande downloads. Met dank aan Adam Whitehouse die de library software heeft aangepast en aan Nico Teering die heeft getest. Zoals altijd geldt: garantie tot de deur. :)

DOWNLOAD: DCC Servo & Function Decoder with PC Sound Software (https://app.box.com/s/yqj8uizitcmitm2ddil1tn8qnn23y8d9)
DOWNLOAD: separate DCC Function Decoder and DCC Servo Decoder (https://app.box.com/s/9lz8vzxbq2db43enqiaeq5tavx0lu6yj)

De zip met de Sound Software bevat een handleiding.

Meer info over de Arduino DCC Decoder op de blog. (https://rudysmodelrailway.wordpress.com/software/)
Titel: Re: Arduino DCC Functie Servo Sound Decoder
Bericht door: Hans van de Burgt op 05 april 2015, 15:58:12
@Ruud,

Dan gaan we eens kijken of we eea nu wel aan de praat krijgen. :)

Grzz, Hans
Titel: Re: Arduino DCC Functie Servo Sound Decoder
Bericht door: NTeering op 01 september 2015, 11:10:09
Hallo Rudy,

De afgelopen weken ben ik eindelijk toegekomen aan een functiedecoder. Hiervoor heb ik jouw combo-decoder sketch gebruikt. Ondanks de vele mogelijkheden miste ik er toch één. Die van de seinpaal. Hiervoor zijn ook twee pinnen nodig. Deze moeten echter, net als een wissel, afwisselend rood of groen zijn, afhankelijk van de gewenste stand.
Om dit te bereiken heb ik mode=1 (continuous) gebruikt en een outputpin2 toegevoegd.
Aan het einde van de main loop is een extra (onderste) regel toegevoegd:

// activate outputpin, based on value of output
  if (!accessory[addr].invert)
  {
    digitalWrite(accessory[addr].outputPin, accessory[addr].output);
    digitalWrite(accessory[addr].outputPin2, accessory[addr].output2);
  }
  else
  {
    digitalWrite(accessory[addr].outputPin, !accessory[addr].output);
    digitalWrite(accessory[addr].outputPin2, !accessory[addr].output2);
  }
if (accessory[addr].outputPin2 && accessory[addr].mode ==1) digitalWrite(accessory[addr].outputPin2, !accessory[addr].output);

 Door deze laatste regel wisselen het rode en groene licht. Daarbij staat 'rood' standaard aan.

Het volgende 'probleem' was het op het juiste moment wisselen van het sein door Traincontroller.
Het meest voor de hand ligt om een uitrijsein te koppelen aan het 'ingebouwde' uitrijsein van het betreffende blok.
Daardoor echter wordt het sein pas rood als het volgende blok bereikt is. Naar mijn idee moet een sein weer rood worden als de kop van de trein het sein voorbij is. Dit is bereikt door een virtual contact toe te voegen. Dit virtual contact is gekoppeld aan het fysieke 'uitrij'-contact van het betreffende spoor met een 'distance' van 40 cm en een reset door de fysieke indicator van het eerstvolgende blok.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/VCref.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/VCref.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/VCmem.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/VCmem.jpg)

Ik neem aam dat er over seinen ook nog een video komt?

Vraagje: Wat is de toegevoegde waarde van dcsound.exe als Traincontroller ook zelf al een deuntje kan spelen?

Groetjes,
Nico
Titel: Goede vooruitgang
Bericht door: RudyB op 01 september 2015, 17:13:08
Hoi Nico, da's mooi gedaan allemaal!

Ja, er komt waarschijnlijk ooit nog een video over seinen. Alleen ... ik heb er zelf (nog) geen op de baan dus er zelf niet echt mee spelen. Misschien iets voor jou om hier een video over te maken!? :)

Ja, TC en ook Koploper kunnen een geluid afspelen. Koploper echter maar 1 tegelijk (voor zover ik heb kunnen nagaan), TC weet ik niet, nog niet geprobeerd. Het programmaatje kan meerdere geluiden tegelijk afspelen, dcc bestuurd, of tijdgestuurd, of random. Kan soms handig zijn, maar zie  het vooral als een 'gadget'.
Titel: Re: Arduino DCC Functie Servo Sound Decoder
Bericht door: NTeering op 02 september 2015, 11:26:06
@Rudy

Een video maken zie ik niet zo zitten. Dat zou wel erg uit de toon vallen bij jouw creaties.

Overigens is het aansluiten van een standaard (Viessmann) seinpaal aan een Arduino een verhaal apart.
Viessmann wil natuurlijk dat je ze aansluit op hun besturingsmodules. Maar voor dat geld koop je 8 Arduino's
In mijn eigen draadje zal ik daar nog wel een keer op terugkomen.

Ander vraagje:
Op veel schermen in TC zijn er aan de rechterkant twee radiobuttons te zien in een kader. Ook op het scherm als hierboven.
Enig idee waar die voor zijn? Ik kan er niks over vinden.

Nico
Titel: Re: Arduino DCC Functie Servo Sound Decoder
Bericht door: Timo op 02 september 2015, 13:47:36
Overigens is het aansluiten van een standaard (Viessmann) seinpaal aan een Arduino een verhaal apart.

Wat is hier apart aan? Het zijn gewoon ledjes met een common anode, makkelijker kan het niet. Je gooit er een ULN2803 tegenaan en klaar.


Timo
Titel: Re: Arduino DCC Functie Servo Sound Decoder
Bericht door: NTeering op 02 september 2015, 14:42:37
@Timo

Zo apart is het ook niet. Het past alleen niet in dit draadje van Rudy.

Die ULN2803 lijkt me overbodig.
Gewoon de common anode aan de 5V van de Arduino ipv de common kathode aan massa zoals gebruikelijk.
En in de sketch uiteraard HIGH en LOW omwisselen In de sketch van Rudy komt dat neer op:
accessory[n].invert = 1;
Ook de voorschakelweerstand is te groot omdat Viessmann uitgaat van 14-16 volt.
In mijn bouwpakket versie dus de meegeleverde 1k2 weerstand vervangen door 330 ohm en de ledjes toch maar aangesloten met common kathode.

Nico
Titel: Re: Arduino DCC Functie Servo Sound Decoder
Bericht door: Timo op 02 september 2015, 17:04:55
Ik dacht al dat je andere beren op de wag zag  ;D

Als je ze zelf bouwt (of de weerstand wil veranderen) is aansluiten op de 5V een optie, dan kan de Arduino ze inderdaad direct aansturen. Wel zal ik ik altijd voor common anode gaan omdat dit eventueel aansturen via een transistor (of ULN2803) makkelijk maakt. Ook kan je je later niet vergissen omdat Viessmann het zelf zo ook levert. Maar zoals altijd, zoveel mensen zoveel wensen ;)


Timo
Titel: Goede vooruitgang
Bericht door: RudyB op 02 september 2015, 17:48:14
Hoi Nico,

Die twee icoontjes zijn voor single of multiple edit mode. Stel je zit in het properties window van een blok, om de instellingen te bekijken of te veranderen. Als je dan een ander blok wilt bekijken moet je eerst afsluiten, dan dubbelklikken op het andere blok waarna het window opnieuw opent. Klik je op multiple edit mode, dan blijft het window open staan en kan je verschillende blokken na elkaar bekijken zonder eerst af te moeten sluiten. Is heel handig en ik begrijp eigenlijk niet waarom multiple mode niet de default, of zelfs de enige optie is.
Titel: Re: Arduino DCC Functie Servo Sound Decoder
Bericht door: NTeering op 02 september 2015, 18:00:54
Rudy,

Natuurlijk meteen even geprobeerd.
Ik snap wat je bedoelt. Je kunt inderdaad direct een ander blok (or whatever) dubbelklikken om te editen.
Kan heel handig zijn.
Een derde optie erbij was nog handiger geweest: Meerdere propertie windows naast elkaar openen.
Dan kun je makkelijk vergelijken.

Nico