Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
Vandaag om 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 23:05:43
Sfeer op je modelbaan door raymond erdtsieck
Vandaag om 23:02:39
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 22:18:48
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:27
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 21:33:56
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 21:29:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 21:19:12
Intellibox probleem door BenPluim
Vandaag om 21:18:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 20:55:10
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 20:45:29
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Sofie
Vandaag om 20:19:38
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
Vandaag om 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
  

Auteur Topic: Afmetingen Nederlandse seinen  (gelezen 13919 keer)

marcel p

  • Gast
Re: Afmetingen Nederlandse seinen
« Reactie #15 Gepost op: 04 October 2007, 12:26:42 »
Hoi Peter,

Het gaat hier om HO, maar het type wat ik bedoel is wat op de stations gebruikt wordt. (weet zo niet wat de type aanduiding hiervoor is)
Gaat hier om het driehoekige model met 3 lampen.

Groetjes,
Marcel

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Afmetingen Nederlandse seinen
« Reactie #16 Gepost op: 04 October 2007, 15:36:21 »
Dwergseinen kunnen op drie verschillende manieren geplaatst zijn.

- Normaal op de grond.
- Op een paaltjes, plus minus 1 meter hoogte. (voor een beter zicht)
- Gekanteld, langs een perron, zodat het sein vrij staat (buiten profiel van de voorbijrijdende treinen.

Ik denk dat Peter dat bedoeld.

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Afmetingen Nederlandse seinen
« Reactie #17 Gepost op: 04 October 2007, 16:25:32 »
@Ries,

Klopt, maar de afmetingen van het dwergsein ansich blijven volgens mij gelijk, hoe het sein ook staat. Hoogstens gekanteld tov elkaar ;)

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Afmetingen Nederlandse seinen
« Reactie #18 Gepost op: 04 October 2007, 16:35:52 »
Ja, afmetingen van de driehoek blijven gelijk.

Een afwijking is verder nog een bordje P , om aan te duiden dat het een Permissief dwergsein is.
Bij mijn weten alleen in Denhaag en op de Botlek toegepast.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
Re: Afmetingen Nederlandse seinen
« Reactie #19 Gepost op: 04 October 2007, 17:52:45 »
Waar zou die moeten staan dan?

MRP_Peter

  • Gast
Re: Afmetingen Nederlandse seinen
« Reactie #20 Gepost op: 04 October 2007, 18:18:13 »
Dat is dan een hele hoge uitzondering dat een dwergsein als permissief sein gebruikt wordt, zal ook in de algemene regelgeving zo goed als niet voorkomen.
De verschillende dwergseinen die er naar mijn weten zijn, zijn 3 a 4 types,eigenlijk 5 met die van Amsterdam CS meegerekend.
Ik heb het over het seinstelsel van na de jaren 60 van de vorige eeuw.

Dwergseinen kunnen als volgt voorkomen:

Zeer laag bij de grond,normaal gepositioneerd met groen bovenin,deze staat op een buis gemonteerd die op zijn beurt weer aan een stalen plaat bevestigd is.

Op buis en betonnen sokkel geplaatst waardoor iets hoger.

Op hoge buis geplaatst zoals op Amersfoort het geval is.

En zoals je al eerder aangaf,de dwerg welke je op het perron vind,die ook op een redelijk hoge buis +/- 1 meter hoogte of meer geplaatst is,deze zul je echter nooit gekanteld geplaatst zien.

De dwerg die tussen perron en spoor instaat is in veel gevallen(zeg maar gerust altijd) in gekantelde positie geplaatst vanwege het vrije ruimte profiel, doch in slechts zeer zeldzame gevallen vindt je ook een gekantelde dwerg op een perron.

De uitzonderingen op de normale gekantelde dwergen zijn de dwergseinen met 2 kleuren, te weten welke op Amsterdam CS staan waarbij de gele lamp is vervangen door een gele driehoek op een zwart vlak met de punt naar beneden wijzend, en het zogezegde rijden op zicht sein welke alleen de kleuren geel en rood kan tonen, dit sein bevindt zich tussen een A en B spoor.

Er zijn in het seinstelsel vanaf 1946 ook gebruik gemaakt van een 1 lamps dwergsein met kleurenschijf, precies werkend zoals het 1- en het 3 lamps hoogtesein uit hetzelfde seinstelsel.
Doch dit 1 lamps dwergsein is bij mijn weten op een beperkte schaal door NS destijds toegepast vanwege de vele storingen die seinen met een meer-kleuren schijf hadden.

Overigens,de 'dwerg' driehoek is 45-90-45 graden, en zoals Bart ook al zei, veranderd er aan het uiterlijk van de dwerg qua afmetingen nauwelijks iets, hooguit de lampen die op een andere plaats zitten( afhankelijk van het sein).

Het dwergsein zal omgerekend naar HO op een maat uitkomen van 5,2mm op de korte zijden van het sein.
Ik kan je uit mijn eigen ervaring zeggen dat het zelf maken van dit sein geen makkelijke opgave is, zeker niet zonder goeie hulpmiddelen.
Je hebt ook met goed fatsoen geen of nauwelijks de ruimte om de leds in het sein te monteren,vandaar dat andere producenten gebruik maken van lichtgeleiders en externe leds.
Ik heb dit sein overigens uitgerust met SMD leds en aparte 1,8mm ronde lensjes omdat het met conventionele leds in deze afmetingen van het sein gewoonweg niet goed te doen is.
De reden dat ik voor SMD gekozen heb is dat op deze manier de behuizing redelijk goed dun blijft want je houdt meer ruimte over wat weer ten goede komt aan het uiteindelijke resultaat van het sein.

Zodra ik de beschikking heb over foto's zal ik ze plaatsen.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Met vriendelijke groet,

Peter.


Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Afmetingen Nederlandse seinen
« Reactie #21 Gepost op: 04 October 2007, 18:44:43 »
@ Rail4chem

Aan je nickname te zien doel je op de Botlek?  ;D

Hij stond vroeger, ben er al jaren niet meer geweest, op het middelste spoortje richting Botlekbrug. Vraag me niet meer naar het spoornummer, dat heb ik weten te verdringen :-|

Het "Haagse P-dwergseintje" staat als je Denhaag CS (Gvc) uitrij richting Voorburg, net voorbij het Wegviadukt en nog voor het spoorviadukt.

@ Peter
Aardige parate kennis, heb je in huis ;)

Dat 1 licht dwergseintje, staat heel mooi getekend in het boek, "de KilometerKampioen", hebben die niet in Denbosch gestaan?
Ze zullen ongetwijfeld wel op de lijn Utrecht-EdeWageningen-Arhem zijn voorgekomen, daar hangen nu nog steeds van die 1 lamps hoogteseinen.

MRP_Peter

  • Gast
Re: Afmetingen Nederlandse seinen
« Reactie #22 Gepost op: 04 October 2007, 19:00:17 »
ik zal eens kijken of ik van het 1-lamps dwergsein een foto kan vinden.
Zodra ik die gevonden heb plaats ik die, en als ik de locatie ook weet zal ik die er ook bijvermelden.

@Ries: Ik ken bijna het gehele nederlandse daglichtseinstelsel uit mijn hoofd, iets wat gezien mijn werkzaamheden in de modelspoorwereld als zelfstandig ondernemer noodzakelijk is.  ;) ;D

Het klopt ook dat het spoortraject tussen Utrecht en Arnhem nog (deels) uitgerust is met deze meer-kleurenschijf seinen, er zullen vast nog meer locaties zijn waar ze (nog) staan.



Met vriendelijke groet,

Peter.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
Re: Afmetingen Nederlandse seinen
« Reactie #23 Gepost op: 05 October 2007, 06:02:25 »
@ Rail4chem

Aan je nickname te zien doel je op de Botlek?  ;D

Hij stond vroeger, ben er al jaren niet meer geweest, op het middelste spoortje richting Botlekbrug. Vraag me niet meer naar het spoornummer, dat heb ik weten te verdringen :-|



Da's denk ik de oude situatie, er staan er nu nog een paar als uitrijder voor het ncbg,doorgaande spoor (naar de brug) is met hoge seinen
 begon te twijfelen aan mijn wegbekendheid ;D
« Laatst bewerkt op: 05 October 2007, 06:04:54 door Rail4Rem »

MRP_Peter

  • Gast
Re: Afmetingen Nederlandse seinen
« Reactie #24 Gepost op: 05 October 2007, 07:52:41 »
Een uitrijsein als permissief sein?? Hmmm, dat is wel een hele bijzondere situatie dan omdat doorgaans uitrijseinen door de treindienstleider (post T) bediend worden, zulks los van het feit dat samenkomende sporen geen permissieve seinen hebben omdat in zo'n situatie de treindienstleider ( post T )de gekozen uitrijweg bepaalt.

Uitrijseinen kunnen hooguit permissief zijn als je de situatie hebt van een station wat op een stuk permissief traject ligt waarbij er geen extra parallelsporen aanwezig zijn en dus het perron aan de doorgaande sporen ligt, maar dan nog...je kunt dan niet echt spreken van uitrijseinen in dat geval.

Wat wel kan is dat er, bij een permanente traject snelheidsbeperking van max 40km/u, gebruik gemaakt wordt van lage hoofdseinen ( lees dwergseinen ), alleen in dat geval kan een dwergsein permissief zijn als deze deel uitmaakt van een seinenreeks op een permissief spoortraject.

Intussen ook even gespiekt op de foto's die ik van de diverse uitrijseinen van station Gouda heb, hier tref ik ook geen permissieve uitrijseinen op aan.
Ook niet op de doorgaande -niet-perronsporen.

Echter en stuk verderop richting Rotterdam/Den Haag is er wel sprake van een permissief gedeelte op de 2 spoortrajecten.

Beide spoortrajecten hebben overigens ook een zogezegde " dubbel-enkelspoors beveiliging " , ook wel in de volksmond genoemd als " verkeerd spoor rijden " , welke ook weer door de treindienstleider ( post T ) ingesteld worden al naar gelang de situatie.
De permissieve seinen worden namelijk door de trein zelf ' bediend ' en niet door de treindienstleider ( post T ) .

Met vriendelijke groet,

Peter.
« Laatst bewerkt op: 05 October 2007, 08:02:23 door MRP Micro Railway Products Sdn.Bhd. »

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
Re: Afmetingen Nederlandse seinen
« Reactie #25 Gepost op: 05 October 2007, 13:04:12 »
Foutje mijnerzijds,
bedoelde dat er een paar dwergseinen staan als uitrijsein :-[.
Elk sein wat een wissel afdekt is geen p-sein. Dit moet altijd door de trdl bediend worden.

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Afmetingen Nederlandse seinen
« Reactie #26 Gepost op: 05 October 2007, 14:48:20 »
Citaat
Beide spoortrajecten hebben overigens ook een zogezegde " dubbel-enkelspoors beveiliging " , ook wel in de volksmond genoemd als " verkeerd spoor rijden " , welke ook weer door de treindienstleider ( post T ) ingesteld worden al naar gelang de situatie.

Dubbel enkelspoor beveiliging wordt inderdaad door trdl ingesteld, de "rijrichting" wordt dan gekeerd.

De term "Verkeerd Spoor rijden" VS, heeft hier echter niets mee te maken, het "volk spreekt verkeerd"  ;D

Verkeerd Spoor, werd toegepast op baanvakken niet voorzien van een seininrichting, waar het toch noodzakelijk werd geacht om ten tijde van een calamiteit, toch van het "verkeerde" linkerspoor gebruik te maken.

De machinist moest indien hij naar VS geleid werd, voorzien zijn van een lastgeving Verkeerd Spoor.
Rijweginstelling naar VS geschiedde met een "knippertje" (geel knipper)
De lastgevingen lagen meestal bij de telefoonkast van het sein dat toegang verschafte (de geel knipper)

In 1992 toen ik met de mcn opleiding begon, hebben wij dat nog moeten leren, het waren toendertijd nog twee baanvakken waar VS gereden kon worden. Zit hard te denken welke het waren, maar helaas  ???

Door de (vele) keren dat de procedure VS verkeerd ging, is men afgestapt van deze procedure en is gekozen voor het op vele trajecten aanleggen van "dubbel-enkel spoor" beveiliging, of Linkerspoor beveiliging.

Voel de volgende vraag al gesteld gaan worden  ;)

Enkel spoor beveiliging.Alleen het rechterspoor in de rijrichting gezien is beveiligd.
Enkelspoorbaanvakken hebben dan ook een Enkelspoor beveiliging, aleen staan er dan aan beide zijde in de 2 verschillende richtingen seinen.

Linkerspoor beveiliging
Rechterspoor heeft inrijsein en uitrijsein en om blokken te creeren ook P-seinen.
Het linkerspoor kent dan alleen uitrijseinen, voorsein en inrijsein > station
uitrijsein, voorsein, inrijsein etc.
Er bevinden zich op het linkerspoor geen P-Seinen.

Dubbel enkelspoor beveiliging.De naam zegt het al, zowel linkerspoor als rechterspoor hebben de zelfde seininrichting > uitrijsein > P-seinen > Inrijsein.

Het is op diverse sites ook allemaal na te lezen, met mooie tekeningen erbij, maar dit is ook wel even leuk en handig zo  ;)

Groetjes,
Ries

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
Re: Afmetingen Nederlandse seinen
« Reactie #27 Gepost op: 05 October 2007, 15:27:57 »
Citaat
In 1992 toen ik met de mcn opleiding begon, hebben wij dat nog moeten leren, het waren toendertijd nog twee baanvakken waar VS gereden kon worden. Zit hard te denken welke het waren, maar helaas
 

Zijn er nu nog steeds twee, waarvan een een grensbaanvak, maar vraag me niet welke ;)

Je vergat de dubbelspoorbeveiliging, wist dat er 4 waren, moest hem zelf ook even opzoeken :-[ , al is dit natuurlijk de versie met VS

Dus
Enkelspoorbeveiliging
dubbelspoorbeveiling
dubbelspoor met linkerspoorbeveiliging
dubbelenkelspoor

meer smaken zijn er niet ;D

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Afmetingen Nederlandse seinen
« Reactie #28 Gepost op: 05 October 2007, 19:44:07 »
Ja klopt, komt natuurlijk dat ik hem erboven uitgebreid beschreven had  ;)

Komt nog een aanvulling, aan het begin van het baanvak staat ook nog een bordje, wit vierkant, met de letters VS in het zwart.
Betekenis, voorbij rijden toegestaan, mits in bezit Lastgeving VS.

Op deze site staat trouwens alles met tekeningen erbij  :D

http://www.homepages.hetnet.nl/~marctiny/




MRP_Peter

  • Gast
Re: Afmetingen Nederlandse seinen
« Reactie #29 Gepost op: 06 October 2007, 07:13:11 »
Zou het kunnen zijn dat het spoortraject Coevorden- duitse grens dit het bedoelde traject is?
Ik heb er in de tijd dat ik voor het spoor werkte als technicus seinwezen de nodige bekabeling voor moeten aanleggen tesamen met andere collega's.
Er was toen al sprake van een mogelijke verdubbeling van het traject, buiten het feit dat deze ge-electrificeerd is vanaf 1985-1986.
Als dit traject inderdaad verdubbeld is, is dat gedaan onder de verouderde regelgeving.

Met vriendelijke groet,

Peter.