Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Entity
Vandaag om 19:43:40
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 19:40:22
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:38:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44

Auteur Topic: Nieuwe start  (gelezen 12095 keer)

Hageneesje070

• Offline Offline
Re: Nieuwe start
« Reactie #15 Gepost op: 17 February 2015, 21:50:54 »
Vanavond toch nog even aan de baan gewerkt , heb het middenstuk tussen de rangeersporen en het station voorzien van groen , eerst dicht geplamuurd met houtlijm , dat ingestrooid met bruin gekleurd zand voor de ondergrond , daarna lichtelijk was gemengd gras erop gemaakt en vervolgens wat pollen erdoorheen gestrooid , toen dat was gedaan heb ik wat struikgewas geplaatst en als laatste de bomen neergezet , als de houtlijm is opgedroogd en mooi transparant is geworden zal
Ik nog kijken of er nog wat nawerk nodig is

Hageneesje070

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 18 February 2015, 18:29:11 »
Vandaag lekker inkopen gedaan bij de modelbouw winkel , de kolenbunker van kool voorzien , de draaischijf compleet gemaakt en de muren gekocht om te kijken hoe dat uitpakt , ik ben er nog niet helemaal uit , kale muren ?? Muren met groen erop ?? Ik heb ook twee soorten begroeting gebruikt gewoon om te proberen , zie hieronder het resultaat ... Wat denken jullie ? Meningen en tips zijn welkom ! Boven de muur komt gewoon een plaat met blauwe lucht

Johnnytrein

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 19 February 2015, 11:24:28 »
" Ik heb ook twee soorten begroeting gekocht"  u bedoelt?
Groetjes
Johnny

Hageneesje070

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 19 February 2015, 21:40:58 »
Whaha stomme autocorrect op dat apparaat ! Het moet zijn : heb twee soorten begroeing gebruikt

Hageneesje070

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 21 February 2015, 21:01:14 »
Vandaag heb ik alle rails van ballast voorzien , op het stations gedeelte na , daar moet ik even kijken hoe het met het perron uitkomt.
Ben begonnen met het aankleden van de kleine locloods alhoewel ik nu toch wel begint te twijfelen.
Mischien staat een rechte loods van 2 sporen beter op de achterste twee sporen en de vier sporen ernaast te gebruiken om de locomotieven te reinigen dus met een ontslakkings installatie , zandtoren en anderen attributen die een loc depot rijk is . Mischien dat deze kleur ondergrond en ballast nog moet veranderen bij de locloods.
Ik heb het seinhuisje bij de draaischijf verplaatst naar achteren en heb een mooie oude watertoren die nog van mijn opa is geweest op die plaats gezet omdat ik het wel een mooi idee vind dat er nog iets van zijn baan terug komt in mijn baan aangezien de beste man er niet meer is .
Bij het betreden van de draaischijf heb ik een oude bok van een locomotief veroudert en neergezet , vond ik wel een leuk detail.
Als je mischien een site of draadje hebt waarin een loc depot gebouwd is op een baan laat het dan even weten voor de nodige inspiratie , ik heb al in de beneluxspoor encyclopedie gekeken maar zou graag wat concrete voorbeelden zien waar ik iets mee kan.
Dat was hem weer voor deze dag.

Hageneesje070

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 25 February 2015, 19:24:05 »
Vandaag me nieuwe aanwinst voor het loccen depot binnen gekregen ! Erg blij mee ! Nu nog jacht maken op een zandtoren en anderen aanverwante artikelen voor een loccen depot ! Ook ben ik begonnen met de bouw van het station en perron , het word een perron waar ook het stations gebouw opstaat .
Al met al vordert het lekker !

Hageneesje070

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 25 February 2015, 20:48:04 »
En zo krijg je het binnen en dan jeuken me handen al ! En ja hoor alles in elkaar gezet en even gekeken hoe het op de baan komt te staan , ik
Moet zeggen dat het loccen depot gelijk al wat meer gezicht krijgt ! En even nog aan het station gewerkt , de ruwigheid van de plak naadjes rondom de voet van het station zie je straks niet meer omdat er een hekwerk rondom komt , behalve aan de kant van het busstation want daar komt over de hele breedte een trap zodat de reizigers het station wel kunnen bereiken , voor het station komt de bus te rijden .
Al met al op een krappe ruimte kan je toch heel wat leuks bouwen !

Hageneesje070

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 26 February 2015, 20:11:00 »
Heeft iemand ervaring met dit goedje van faller ? Je zou er wegen mee kunnen bouwen ... Maar heb het geprobeerd maar om nou te zeggen dat het strak is .... Heb het gelijk van me baan geschrapt ! Dus iemand die een ervaring hiermee kan delen ??

Hageneesje070

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 07 March 2015, 22:51:31 »
Vanavond besloten om eens prik op de baan te zetten ! Ik heb gisteren het 2e deel aangebouwd aan de baan , de keerlus ! Ik had op vee pagina's al gelezen dat je niet vanuit 1 spoor direct met een wissel een boog kon maken om direct op hetzelfde spoor weer uit te komen ivm sluiting , dus besloot om
Op het ene spoor te beginnen en via het anderen spoor weer terug te komen bij het station , zo gezegd zo gedaan , prik erop en rijden maar ! Dus niet !! Sluiting.... Dat was wel even flink balen !! Maar waar zat de sluiting ? Het gebouwde gedeelte lag er al en daar reed alles goed , dus ik dacht dat het in de keerlus zat , beiden gedeeltes apart getest en jawel beiden delen reden gewoon , tot ik ze weer koppelde , toen niks meer , na veel gezoek toch gevonden ! De wissel bij het station deed uiteindelijk alles kortsluiten , ik had toch gecreëerd dat de keerlus terug kwam op hetzelfde spoor ! , dus de wissel eruit gebroken want alles lag al netjes vast met lijm ! Best balen dus !! Maar goed we gaan alles netjes herstellen , het is niet anders , op de fotos kan je denk ok wel zien waar het fout gaat , bij de boosdoener heb ik een bliksemschichtje geplaatst zo kan je de oude en nieuwe situatie zien .

Hageneesje070

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 07 March 2015, 22:52:53 »

Hageneesje070

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 11 March 2015, 17:58:51 »
Beste mensen
Ik wil over mijn keerlus een mooie berg bouwen , ik heb heel veel gegoogled en rond gekeken maar krijg veel close ups van de bergen te zien , hebben jullie een tip of idee voor een mooie natuurlijke berg ? Of fotos die mij mischien op weg kunnen helpen ?

Hageneesje070

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 15 March 2015, 17:33:11 »
Langzaam begonnen met het bouwen van het berggebied aan de linkerkant van de baan . en ja waar gewerkt word is het een rommeltje !

Hageneesje070

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 29 March 2015, 23:27:51 »
Vandaag ben ik begonnen met een controle paneel te maken voor me baan , ik vond het geen gezicht om er een trafo bovenop of naast te zetten dus die heb ik erin geïntrigeerd . Er moeten nog her en der wat schakelaars ingezet worden want de sporen bij de draaischijf wil ik apart in en uit kunnen schakelen ondanks dat de draaischijf wel stroom doorvoert wil ik toch de sporen kunnen in en uitschakelen.
Al met al weer leuke klusjes want ondanks het toch mooi word was ik het gipsen van de bergwanden onderhand best beu. Gelukkig zit dat erop en kan ik beginnen met het bekleden van de bergwanden.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #28 Gepost op: 30 March 2015, 18:56:47 »
Heeft iemand ervaring met dit goedje van faller ? Je zou er wegen mee kunnen bouwen ... Maar heb het geprobeerd maar om nou te zeggen dat het strak is .... Heb het gelijk van me baan geschrapt ! Dus iemand die een ervaring hiermee kan delen ??
Mijn ervaringen waren best positief. Het was zonder al teveel moeite best glad te krijgen. Voor een prachtig glad resultaat afwerken met een vochtig plamuurmes, dat geldt voor heel veel gips-achtige producten.

Overigens ga je gemakkelijker dan ik ;) Ik zou over elke stap 10.000 keer nadenken voor ik wat doe ;) (er ligt dan ook nog steeds geen baan)

Hageneesje070

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 01 April 2015, 14:49:11 »
Hallo Menno , het afstrijken met een vochtig plamuurmes heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd maar ga ik zeker uitproberen ! En als ik jou dan een tip mag geven : gewoon gaan bouwen , niet te veel over je stappen nadenken , Als iets je niet helemaal bevalt kan je het altijd nog wijzigen , een baan ontstaat toch naar mate je meer gaat bouwen , als jij een idee hebt wat je ongeveer wilt zou ik gewoon lekker aan de slag gaan !