Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 10:58:05
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door Treinbestuurder
Vandaag om 10:51:04
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 10:31:47
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:25:34
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Met welke tang knip je verenstaal? door Theovh
Vandaag om 10:03:33
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Karben
Vandaag om 09:57:48
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door spoorijzer
Vandaag om 09:21:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:40:52
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02

Auteur Topic: Lima DDM superen  (gelezen 5099 keer)

MetalForever

• Offline Offline
Lima DDM superen
« Gepost op: 05 February 2015, 16:45:13 »
Hallo,

Na een ‘pauze’ van bijna 10 jaar (studie, klein huis en geen ruimte) ben ik recent weer begonnen met de treinenhobby. Zo heb ik onder andere de Trix DD-AR set gekocht. Een prachtig ding maar naast dit model zag mijn oude Lima DDM stam er opeens wel heel erg lelijk uit. Natuurlijk zou ik het liefst direct de Artitec DDM hebben gekocht maar helaas wil de geldboom op mijn balkon maar niet groeien. Dus toen heb ik besloten de Lima DDM eens een opknapbeurt te geven. Ik vind het namelijk zonde om een stam van vijf rijtuigen zomaar in de doos te laten liggen en het gaf mij direct de kans om te oefenen met het in- en ombouwen van een trein zonder het risico dat ik direct een duur model om zeep help. Ik heb tot nu toe het volgende aangepast:

- LED seinen gemonteerd (van Tom van Weert), ik had zelf al LEDjes gemonteerd maar die zaten een beetje houtje-touwtje vast en overleefden de ombouw naar digitaal niet. De set van Tom is makkelijk in te bouwen en geeft een prachtig resultaat, ik heb een 2e set in mijn Rivarossi mDDM geplaatst en ook die is er enorm van opgeknapt. Vooral de sluitlichten zijn een wereld van verschil, zelfs bij digitaal gebruik. Echt een aanrader.
- Baanruimer geplaatst (via Chris van het Groterdam Project), het ontbreken van een baanruimer was mijn grootste bezwaar tegen de Lima DDM. De kop zag er naar mijn mening gewoon niet uit zonder baanruimer. De ombouw verliep makkelijk, mede door het goede voorbeeld op de site van Chris. LINK.
- Onderstel, draaistellen en daken geverfd (vanwege het plaatsen van de baanruimer), Het onderstel en de draaistellen zijn gespoten met Vallejo Model Air – zwart grijs, de daken in het iets lichtere Duits grijs. De daken zijn nog steeds een stuk donkerder dan de Trix DD-AR maar het geheel ziet er stukken beter uit dan voor de verfbeurt.
- Raamkozijnen zwart gemaakt met permanent marker;
- WC-ruiten wit gemaakt;
- LED binnenverlichting geplaatst, naar voorbeeld van DIT topic. In de stuurstand zitten zes stripjes, in de overige rijtuigen zitten er acht.
- Stam elektrisch verbonden met Roco 4-polige stroomgeleidende koppelingen. De stuurstand is voorzien van een functie decoder die de seinen aanstuurt en de binnenverlichting voor de hele stam verzorgt. De stroomvoorziening voor de functiedecoder komt van de standaard stroomopname van de stuurstand (wordt nog aangepast), deze heb ik echter via de Roco stroomgeleidende koppelingen doorverbonden met de stroomopname van de locomotief (Roco 1838). De stam rijdt probleemloos over de wisselstraten van mijn testbaantje zonder dat de verlichting knippert.

Nog te doen:
- Reizigers plaatsen (zijn besteld);
- Nieuwe stroomafnemer op het dak van de stuurstand plaatsen (is besteld), de originele is ronduit lelijk naar mijn mening;
- Stroomopname voorste draaistel stuurstand aanpassen ivm detectie digitaal rijden.

En dan nu de foto’s.

Drie bakken net voorzien van zwarte raamkozijnen. De stroomafnemer op het dak komt later.

De stuurstand met baanruimer en zwarte raamkozijnen.

Naast de Roco 1838. Ik heb de koppeling van de loc eraf gesneden, deze wordt toch niet meer gebruikt en ik vond het niet mooi staan.

De stam is al zijn glorie.

De WC heeft nu geen inkijk meer.

Geen verlichting.

Wel verlichting. Het verschil is klein overdag, misschien dat ik de verlichting nog wat feller zet. Maar aan de andere kant, in het echt straalt er overdag ook weinig licht naar buiten.

In het (semi-)donker.

En toen was er licht!

Veel licht!

Als volgende project ga ik mijn Trix DD-AR stam voorzien van binnenverlichting en reizigers en ga ik proberen een Symoba kortkoppeling onder de Rivarossi mDDM geplaatst te krijgen. Daarna volgt de Lima IRM, deze krijgt een boveninterieur (weer van het Groterdam Project afgekeken), binnenverlichting, reizigers en koppelingen op de stuurstanden. Ik heb namelijk twee IRM-IV stammen en die wil ik kunnen combineren. Werk genoeg dus!

Thymen
Thymen

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
Re: Lima DDM superen
« Reactie #1 Gepost op: 05 February 2015, 17:09:34 »
 (y)

henk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 05 February 2015, 17:25:27 »
Zeg dat.
Ik vind de binnenverlichting eigenlijk precies goed zo.

Er bestaat een handleiding voor het plaatsen van een kortkoppeling op het mDDM motorrijtuig. Heb je die? Ik zou even moeten zoeken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MetalForever

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 05 February 2015, 17:30:31 »
Er bestaat een handleiding voor het plaatsen van een kortkoppeling op het mDDM motorrijtuig. Heb je die? Ik zou even moeten zoeken.
Die handleiding heb ik niet. Als je die voor mij zou kunnen opzoeken, graag!
Thymen

henk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 05 February 2015, 17:47:50 »
Je hebt een pb.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jan Breman

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 05 February 2015, 18:58:34 »
Mooi hoor, ik ben bezig ongeveer hetzelfde te doen, alleen gaat het een stuk langzamer door gebrek aan tijd haha.
Maar het ziet er erg gaaf uit en bedankt voor de link, nu nog een digitale ledstrip zoeken.

MetalForever

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 05 February 2015, 19:01:38 »
Ik heb DEZE gebruikt. Het is de zelfde als in het eerder genoemde topic.
Thymen

Jan Breman

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 05 February 2015, 19:46:33 »
Die losse leds heb ik al (via ebay zijn ze voor zo'n 4 euro inclusief verzendkosten vanuit china te koop)
Ik bedoel de functiedecoder moet ik nog ophalen bij een modelspoorzaak.