Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 10:14:55
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:14:03
365 "Het is weekend foto's" door puntenglijder
Vandaag om 10:09:29
Sikje 225 door spoorijzer
Vandaag om 10:08:31
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 09:39:12
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:12:10
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 09:10:56
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:12:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Miniature Holland
Vandaag om 03:47:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01

Auteur Topic: Upgraden Minitrix 1117 botsneus  (gelezen 4866 keer)

jowi

• Offline Offline
Upgraden Minitrix 1117 botsneus
« Gepost op: 02 February 2015, 15:15:55 »
Afgelopen dagen besteed aan het upgraden van een Minitrix 1117 botsneus. De 1117 botsneus is een redelijk zeldaam en gewild exemplaar.

De originele motor is er uitgehaald en vervangen door een Maxon motor van SB Modelbau. Daarnaast zat er een slag in 1 van de wielen, waardoor het draaistel tijdens het rijden licht stond te waggelen. Een donor 1127 heeft daarvoor een setje wielen af moeten staan. Tevens is er eea gewisseld met tandwielen en asjes om een zo geruisloos mogelijke loop te krijgen. Wel apart om te zien dat met het ene asje of het andere het draaistel geruisloos loopt, of krakend en piepend...

De 1117 is tevens voorzien van een Kuehn N45 decoder, gele leds voor de frontseinen en de rode leds voor de sluitseinen. De front- en sluitseinen zijn afzonderlijk te schakelen zodat er ook trek- en duwbedrijf mogelijk is.

Voor het inbouwen van de motor moet aan beide zijden van de motorruimte een 1,5mm weggehaald worden. Voor de decoder is een kleine sleuf weggevijld zodat deze iets verdiept komt te liggen. Boven de motor heb ik een 'switchboard' geplaatst, hierop worden de functieuitgangen van de decoder standaard voorzien van een 9K smd weerstandje. Op deze manier is het later makkelijker wisselen van decoder of aanpassen van de weerstand mocht dat nodig zijn.

Voor de verlichting maak ik gebruik van een techniekje die ik al eerder toepaste bij een 1100 en 1200, een plaatje styreen van 0.5mm waarop de ledjes nauwkeurig op de juiste positie gelijmd worden, en dat geheel wordt op het frame gelijmd en past dan precies in de kap. Dit is vaak nogal een werkje om dat stukje styreen netjes op maat te vijlen met alle rondingen, zodat het goed past, en dat de kap ook nog goed sluit. De kap mag niet te hoog worden, maar het styreen ook niet te laag, aangezien de rode sluitleds helemaal bovenin de kap komen. Precies werkje. Bij de 1117 is dan nog een extra uitdaging omdat het schildje door de botsneus uit 2 delen gemaakt moet worden.

Ik heb nog gedacht om voor de frontseinen het gloeilampje te laten zitten, maar een gloeilampje geeft veel hitte, en de verspreiding van het licht door de geleider is niet geheel gelijkvormig, dus je ziet verschillen tussen de 3 lampjes, en dat veranderd ook een beetje afhankelijk van de hoek waarin je kijkt. Ook is de kleur niet helemaal goed, en is het lastiger om er een geelfilter oid voor te zetten. Dus dan maar leds.

Als de plaatjes mooi op maat zijn, kun je ze in de behuizing plaatsen en met een dun stiftpotloodje oid de plek van de ledjes aangeven. De leds worden dan vervolgens op het styreen geplakt met een klein drupje 1 seconden lijm. Dit vergt wat oefening ;D ook niet vergeten eerst even met de multimeter de led te testen... het lijmen zelf doe ik onder een stereomicroscoop bij 20x vergroting. Na het lijmen boor ik gaatjes in het schild om de draden naar achteren te voeren. De led's komen bij Ledbaron vandaan (402, golden white) en zijn al voorzien van 0.1mm koperdraad.

Bij de 1127 en beide 1200's gebruikte ik een Digikeijs printje voor de front- en sluitseinen. Op de 1117 was hier geen ruimte meer voor. Het leuke aan de Digikeijs was dat het een kant en klaar printje was, met de mogelijkheid om rangeerverlichting te gebruiken, maar aangezien ik nu gekozen heb om de sluitverlichting schakelbaar te maken, en ik maar 4 functieuitgangen heb, heb ik daar geen behoefte meer aan. Feitelijk is het printje dan niets meer dan een plaatje met een paar voorschakelweerstanden. Ipv het digikeijs printje heb ik nu mbv smd strokenprint een klein printje achterop de styreen plaatjes gemaakt met daarop de aansluitingen en een voorschakelweerstand. Eigenlijk is het beter om per ledje een weerstand te gebruiken, om verschillen op te vangen, maar aangezien het digikeijs printje ook 1 weerstand gebruikt voor meerdere leds doe ik het ook maar zo. Tot nu toe geen problemen gehad daarmee.

Daarna moet uiteraard eerst getest worden of de printjes het wel doen :) dus even los aansluiten op de lok en voorzichtig de rails op.

Als alles dan goed werkt kunnen de plaatjes op het frame gelijmd worden en de bedrading netjes en op maat gemaakt.
De lichtgeleiders aan de binnenkant van de kap zijn verwijderd en vervangen door 3 stukjes 'glasvezel' (plastic lichtgeleider van Conrad, 1mm diameter). Deze worden wederom onder de microscoop netjes op maat gemaakt en voorzien van vlakke, rechte kanten. Voor de geleiders van de sluitverlichting worden gaatjes van 0.8mm in de kap geboord, en een stukje lichtgeleider van 0.75mm ingezet. Deze stukjes worden dmv een aanstekervlam voorzien van een bol lensje. Als je de geleider een fractie van een seconde bij de vlam brengt komt er een mooi 'paddestoelvormig' lensje op de geleider. Voor het mooie een aantal keer proberen zodat je steeds dezelfde grootte hebt.

De 1117 heeft ook een transparant venster voor de cabine, die is net als bij de 1127 het geval is, aan de achterkant zwart geverfd zodat er geen licht doorheen komt.
Als laatste voorzie ik de golden white led's nog ieder van een stukje geel kapton tape, om ze echt geel te maken.
Als alles daarna in elkaar zit is het verhaal compleet (y)

Een prachtige 1117 botsneus met rode sluitverlichting in de top, en mooie, gelijke gele frontseinen 8)

Video's
http://youtu.be/O4Qenqfe0eg
http://youtu.be/hu9oX_4SoqM
« Laatst bewerkt op: 02 February 2015, 16:37:43 door jowi »

Dave.......

• Offline Offline
Re: Upgraden Minitrix 1117 botsneus
« Reactie #1 Gepost op: 02 February 2015, 15:59:34 »
Ziet er goed uit!  (y)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Calimero

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 02 February 2015, 16:31:15 »
Dat gepriegel met SMD LED's moet ik me ook nog eens eigen maken  :-\

Ziet er goed uit hoor !
Groet, Ronald.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 02 February 2015, 16:34:44 »
Met de microscoop en een fijn smd pincetje en een soldeerboutje met fijne punt kom je een heel eind (y)

Tedo

• Offline Offline
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
« Reactie #4 Gepost op: 02 February 2015, 20:54:09 »
Netjes! En dat in N.  (y)
Maar: een 1100 in trek-duw bedrijf?  ???
Grtz!
Tedo

jowi

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 02 February 2015, 21:16:20 »
Mwaah... dichterlijke vrijheid. Punt is dat de sluitverlichting uit kan als er een sleep achter zit.

Pjotr500

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 02 February 2015, 21:55:26 »
Mooi stukje werk en heel netjes uitgevoerd.

Ik ben wel benieuwd hoe je zo'n Maxon motor nu inbouwt. Leveren ze daar bij SB nieuwe steuntjes voor of kun je de oorspronkelijke exemplaren hergebruiken ?

Groeten,
Pieter

3Dbuildr

• Offline Offline
  • Fred
« Reactie #7 Gepost op: 02 February 2015, 22:01:26 »
Heel mooi gedaan!  (y)
Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube

jowi

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 02 February 2015, 22:03:31 »
Het is alleen een kleine, compleet rondde motor met asjes en al gemonteerde schroefwormen, geen beugels of andere wijze van ophanging. Ook geen schroefgaatjes oid. Je kunt de oude beugels ook niet hergebruiken. De motor komt op de vloer van de motorruimte te liggen, is maar de helft zo smal als de originele motor, en je moet zelf iets fabrieken om de motor in het midden van de motorruimte en gefixeerd te houden. Ik maak een soort sandwiches van plaatjes styreen met daartussen dubbelzijdig tape, waarmee ik de motor klem zet in het frame. De tape is iets samendrukbaar. Als de motor eenmaal goed ligt fixeer ik alles voorzichtig met wat drupjes seondenlijm.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 01 March 2015, 10:07:53 »
Afgelopen dagen met dezelfde methode een blauwe 1100 (zonder botsneus) die ik al eerder had behandeld, opnieuw gedaan, aangezien ik er de vorige keer een mashima motor in had gezet, en dat beviel me toch niet. Dus deze keer ook een Maxon en alles even opnieuw gedaan.

Maar nu heb ik een raar probleem, de lok blijft af en toe staan, heeft ook duidelijk veel meer last van contactproblemen. Soms blijft ie stil staan, reageert nergens meer op, en dan zie je de ledjes allemaal heel zachtjes branden... dus er is wel contact. Enig idee wat dit kan zijn? Decoder kapot?

Pjotr500

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 01 March 2015, 15:58:28 »
Hallo Jowi,

Recentelijk had ik dit ook aan de hand bij een oud exemplaar van de Minitrix 1100.  Als het contactproblemen zijn zou ik eerst de draaistellen bekijken. Contact tussen draaistel en het frame kan ook wel eens te wensen overlaten. Zeker als er een vorige eigenaar met verkeerd vet of een siliconengoedje aan de slag is geweest.  Beetje ATF er tussen. Bij mij hielp dat prima.

Nog bedankt voor je antwoord  inzake het inbouwen van een Maxxon van SB. Begrijp ik dat de Maxxon gewoon op de bodem gefixeerd wordt en dat daarmee de afstand tussen wormwiel en tandwielen ook meteen correct is ?

Groeten,
Pieter

jowi

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 01 March 2015, 16:46:10 »
Als je de maxon inderdaad op de bodemplaat fixeert, is de hoogte meteen correct. Waar je wel een beetje op moet letten is dat beide wormschroeven zo goed mogelijk midden boven de tandwielen komen, dat wil nog wel eens problemen geven, bijv. dan rijd de lok in de ene richting keurig geruisloos, en in de andere richting met wat geratel. Dit is soms op te lossen door de hele motor een hele of halve mm voor of achterwaarts te schuiven, of anders moet 1 van de wormwielen zelf iets terug of verder de as op geschoven.

Vwb de contactptoblemen, het rare is dus dat ie wel contact maakt, immers de lampjes branden allemaal heel zacht, en knipperen heel snel lijkt het. Dus er is wel degelijk contact... de decoder doet alleen verder niks. Reageert niet meer. Effe een zetje en hij loopt weer. Bij richting wisselen hetzelfde, soms als ie gestopt is, wil hij niet meer omkeren, maar gaat dus zachtjes staan knipperen. Heb hem al een keer gereset, geen effect.

Pjotr500

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 01 March 2015, 21:27:22 »

Klinkt ook wel als iets mechanisch.  Kan het zijn dat er ergens iets vastloopt ?
Als de loc loopt, brandt de verlichting dan wel weer normaal of blijft dat knipperen dan ook doorgaan.

Zelf gebruik ik de laatste tijd alleen nog maar Zimo decoders. Welke decoder heb jij in gebruik ?

jowi

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 01 March 2015, 21:44:28 »
Een Kuehn N45. Als ie eenmaal rijd, rijd ie netjes en brand de verlichting ook goed. Er is niets mechanisch mis. Ik denk dat het een combinatie is van kort contactverlies, en de decoder die daar om 1 of andere niet goed mee om gaat... Ik ga er maar eens een nieuwe decoder inzetten.