Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:06:16
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 20:40:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 20:32:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:10:53
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Falcon10
Vandaag om 19:30:44
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:35
Klompentrein door Huup
Vandaag om 17:06:34
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:39:19
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 13:44:48
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
  

Auteur Topic: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)  (gelezen 6633 keer)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6554
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
« Reactie #15 Gepost op: 25 November 2007, 10:05:14 »
Hallo Sander,

Je kunnen werken met het Basis Plus Systeem van Modellplan GbR uit Göppingen/ Duitsland. Helaas levert dit bedrijf niet aan Nederlandse klanten. Maar daar zou via dit forum wel een mouw aan te passen zijn.



De diameter van de hele klimspiraal is 1000 mm

Het systeem werkt met twee of meerdere halfcirkelvormige delen multiplex met een dikte van 12 mm . De multiplex delen zijn voorzien van twee bevestigingsogen. Hierdoor worden draadeinden gestoken.

Met ringen en moeren wordt de minimale hoogte van 7 cm ingesteld. De halfcirkelvormige delen kunnen onderling verbonden worden met metalen klemprofielen.De spiraaldelen zijn afgestemd op de meest gangbare H0-boogstralen. U kunt ze gebruiken voor zowel enkel als dubbelsporige trajecten en mèt of zonder bovenleiding. Bij gebruik van een bovenleiding, kunt u gebruik maken van normale masten en rijdraden.

Doorrijhoogten/stijgingspercentages:
7 cm = 3,6 % Stijging binnenbaan en 3,0 % buitenbaan

Baanlengte = Spoordiameter x 3,14
- De binnenbaan heeft dus een lengte van 2260 mm. ( 2 x 360 mm x 3,14);
- De buitenbaan heeft een lengte van 2747,5 mm.

In onze encyclopedie staat een bouwtekening. Je zou het geheel immers ook helmaal zelf kunnen maken.
Zie hiervoor: http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec95/sec97

Voor meer informatie bij Modellplan GbR: Info@modellplan.de

groetjes,

Hans van de Burgt

Jan Bennink

  • Offline Offline
  • Berichten: 602
    • HTM Modeltrambaan
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
« Reactie #16 Gepost op: 25 November 2007, 10:37:48 »
Sander,

Ik heb op mijn vorige baan (RhB) de hoogteverschillen opgelost door te werken met een ovaal die ik langs de wand van de modelbaantafel  monteerde, als het ware in een kist. De kist was niet vierkant maar rechthoekig. Hoe langer de kist, hoe meer hoogteverschil tussen de "spiralen". Aan de binnenzijde van de spiralen heb je plaats genoeg voor onderhoud aan de spiralen en aan de bovenzijde van de kist (het landschap). Eventueel kan je meerdere spiralen in elkaar vlechten, dus niet voor iedere richting een kist.
Ik gebruikte voor de spiraal multiplex 12 mm, die ik met metalen hoekjes aan de wand schroefde. Ik heb helaas geen digitale foto bij de hand.

En dan wat betreft Hengelo. Sinds mijn schooltijd in Hengelo zie ik het station als ultiem voorbeeld voor een leuk modeltreinbedrijf. Treinen uit vier richtingen, volgens het spoorboekje, met internationaal erbij, het kan niet op :). Maar de lengte van de sporen, met treinen aan beide zijden van het kruiswissel, daardoor is het er nooit van gekomen. Ik ben benieuwd hoe jij dat gaat oplossen. Ik volg je berichten.

met groet, Jan
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB https://rhb1op87.blogspot.com nu een HTM trambaan in dezelfde schaal https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website: https://www.htm-modeltrambaan.nl

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
« Reactie #17 Gepost op: 25 November 2007, 10:56:45 »
Ik zal eerdaags eens een begin maken met die spiraal. Als die klaar is kan de rest in hoogtempo kwa ruwbouw opgebouwd worden.

Ik heb een meter of 7 rijlengte ter beschikking, het station kan ik nimmer op ware grote nabouwen dus moet ik consessies maken, Ik vind het belangrijk als er 3 bakken aan weerszijden van het kruiswissel kunnen staan, over het algemeen genomen is dat dus minimaal een 2tje kwa trein.

Dit zijn overigens ook de kortste treinen waar ik mee rijd, maximaal is voor mij een loc met 5 bakken en 2 gekoppelde koplopers. Dat wil zeggen passagiers treinen, je zit dan aan een lengte van ongeveer 180 cm, stationsporen zou je dan richting 220 tot 250 cm moeten maken denk ik. Op mijn vorige baan kwam dat prima uit de verf.

Mijn goederentreinen zullen maximaal 300 cm lang zijn. Met deze consessies kan ik een redelijk natuurgetrouw station nabootsen ala hengelo denk ik zelf.

Om het station bouw ik mijn stad, meer gebouwen aan de voorkant dan aan de achterkant van mijn station.
Tevens zal de boog richting Oldenzaal opgevrolijkt worden met wat boerenlandschap zoals we dat hier in de omgeving kennen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
« Reactie #18 Gepost op: 25 November 2007, 22:35:02 »
Stoute schoenen aangetrokken en begonnen, ik hoop volgend weekend mijn spiraaltje af te hebben. Resultaat zal op dit forum verschijnen.

Eerst weer 4 dagen van huis ivm werk.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2409
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
« Reactie #19 Gepost op: 25 November 2007, 22:41:09 »
Foto's....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  8) ;D

mvg,

Matthijs

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 999
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
« Reactie #20 Gepost op: 26 November 2007, 16:45:31 »
Met welke rails ga je werken Sander?

Zijn daarvan standaard kruiswissels te koop? Met Fleischmann profigleiss wordt de parallelle afstand tussen de rails veel groter als ik er een kruis tussen plak... Heel irritant vind ik dat. En aangezien ik zelf ook al eens in mn hoofd had om Hengelo ooit na te gaan bouwen...
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
« Reactie #21 Gepost op: 29 November 2007, 22:21:35 »
Lars,

vroeger had roco die in zijn programma, zij werkten toen nog met messingrail. Daar ikzelf de wat oude fleischmann rails heb, ook van messing, past dit prima op elkaar.

De rails is wellicht niet natuurgetrouw maar ik heb er kapitalen van en ben eigenlijk niet van plan om dat in te ruilen of aan te passen. Ik heb de consessie gemaakt om met messing rail te rijden, wat airbrushen doet al een hoop dacht ik zelf.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 999
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
« Reactie #22 Gepost op: 30 November 2007, 17:50:42 »
okee, weet ik dat ook weer  ;D alleen jammer dat het niet meer gemaakt wordt  :(

Succes met je spiraal van het weekend! Wel foto's laten zien he  ;)
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x