Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS 3502 van zwart naar groen
door
orientexpress
Vandaag
om 21:42:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Huup
Vandaag
om 21:29:08
Märklin 2025
door
basjuh1981
Vandaag
om 21:19:31
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 20:54:25
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
nighttrain1
Vandaag
om 20:48:04
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
Vandaag
om 20:00:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Huup
Vandaag
om 19:48:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Bob R.
Vandaag
om 19:32:14
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 19:31:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Simplex
Vandaag
om 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:53:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:03:41
Led verlichting knippert
door
Menno
Vandaag
om 18:02:59
't Boemeltje
door
Huup
Vandaag
om 17:54:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308
door
klusser
Vandaag
om 17:18:57
Seinschakelaar
door
klusser
Vandaag
om 16:58:24
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
eemstede
Vandaag
om 15:29:57
Roco wagon openen
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:52:36
Raadplaatje
door
chrvdv37402
Vandaag
om 13:43:17
De wijntrein
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Falkenberg
Vandaag
om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0) (gelezen 6627 keer)
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6554
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
«
Reactie #15 Gepost op:
25 November 2007, 10:05:14 »
Hallo Sander,
Je kunnen werken met het Basis Plus Systeem van Modellplan GbR uit Göppingen/ Duitsland. Helaas levert dit bedrijf niet aan Nederlandse klanten. Maar daar zou via dit forum wel een mouw aan te passen zijn.
De diameter van de hele klimspiraal is 1000 mm
Het systeem werkt met twee of meerdere halfcirkelvormige delen multiplex met een dikte van 12 mm . De multiplex delen zijn voorzien van twee bevestigingsogen. Hierdoor worden draadeinden gestoken.
Met ringen en moeren wordt de minimale hoogte van 7 cm ingesteld. De halfcirkelvormige delen kunnen onderling verbonden worden met metalen klemprofielen.De spiraaldelen zijn afgestemd op de meest gangbare H0-boogstralen. U kunt ze gebruiken voor zowel enkel als dubbelsporige trajecten en mèt of zonder bovenleiding. Bij gebruik van een bovenleiding, kunt u gebruik maken van normale masten en rijdraden.
Doorrijhoogten/stijgingspercentages:
7 cm = 3,6 % Stijging binnenbaan en 3,0 % buitenbaan
Baanlengte = Spoordiameter x 3,14
- De binnenbaan heeft dus een lengte van 2260 mm. ( 2 x 360 mm x 3,14);
- De buitenbaan heeft een lengte van 2747,5 mm.
In onze encyclopedie staat een bouwtekening. Je zou het geheel immers ook helmaal zelf kunnen maken.
Zie hiervoor:
http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec95/sec97
Voor meer informatie bij Modellplan GbR: Info@modellplan.de
groetjes,
Hans van de Burgt
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Jan Bennink
Offline
Berichten: 602
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
«
Reactie #16 Gepost op:
25 November 2007, 10:37:48 »
Sander,
Ik heb op mijn vorige baan (RhB) de hoogteverschillen opgelost door te werken met een ovaal die ik langs de wand van de modelbaantafel monteerde, als het ware in een kist. De kist was niet vierkant maar rechthoekig. Hoe langer de kist, hoe meer hoogteverschil tussen de "spiralen". Aan de binnenzijde van de spiralen heb je plaats genoeg voor onderhoud aan de spiralen en aan de bovenzijde van de kist (het landschap). Eventueel kan je meerdere spiralen in elkaar vlechten, dus niet voor iedere richting een kist.
Ik gebruikte voor de spiraal multiplex 12 mm, die ik met metalen hoekjes aan de wand schroefde. Ik heb helaas geen digitale foto bij de hand.
En dan wat betreft Hengelo. Sinds mijn schooltijd in Hengelo zie ik het station als ultiem voorbeeld voor een leuk modeltreinbedrijf. Treinen uit vier richtingen, volgens het spoorboekje, met internationaal erbij, het kan niet op
. Maar de lengte van de sporen, met treinen aan beide zijden van het kruiswissel, daardoor is het er nooit van gekomen. Ik ben benieuwd hoe jij dat gaat oplossen. Ik volg je berichten.
met groet, Jan
Gelogd
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB
https://rhb1op87.blogspot.com
nu een HTM trambaan in dezelfde schaal
https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website:
https://www.htm-modeltrambaan.nl
Sander
Offline
Berichten: 4666
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
«
Reactie #17 Gepost op:
25 November 2007, 10:56:45 »
Ik zal eerdaags eens een begin maken met die spiraal. Als die klaar is kan de rest in hoogtempo kwa ruwbouw opgebouwd worden.
Ik heb een meter of 7 rijlengte ter beschikking, het station kan ik nimmer op ware grote nabouwen dus moet ik consessies maken, Ik vind het belangrijk als er 3 bakken aan weerszijden van het kruiswissel kunnen staan, over het algemeen genomen is dat dus minimaal een 2tje kwa trein.
Dit zijn overigens ook de kortste treinen waar ik mee rijd, maximaal is voor mij een loc met 5 bakken en 2 gekoppelde koplopers. Dat wil zeggen passagiers treinen, je zit dan aan een lengte van ongeveer 180 cm, stationsporen zou je dan richting 220 tot 250 cm moeten maken denk ik. Op mijn vorige baan kwam dat prima uit de verf.
Mijn goederentreinen zullen maximaal 300 cm lang zijn. Met deze consessies kan ik een redelijk natuurgetrouw station nabootsen ala hengelo denk ik zelf.
Om het station bouw ik mijn stad, meer gebouwen aan de voorkant dan aan de achterkant van mijn station.
Tevens zal de boog richting Oldenzaal opgevrolijkt worden met wat boerenlandschap zoals we dat hier in de omgeving kennen.
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
Sander
Offline
Berichten: 4666
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
«
Reactie #18 Gepost op:
25 November 2007, 22:35:02 »
Stoute schoenen aangetrokken en begonnen, ik hoop volgend weekend mijn spiraaltje af te hebben. Resultaat zal op dit forum verschijnen.
Eerst weer 4 dagen van huis ivm werk.
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
Matthijs van Heijningen
Offline
Berichten: 2409
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
«
Reactie #19 Gepost op:
25 November 2007, 22:41:09 »
Foto's....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
mvg,
Matthijs
Gelogd
Lars Smelter
Offline
Berichten: 999
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
«
Reactie #20 Gepost op:
26 November 2007, 16:45:31 »
Met welke rails ga je werken Sander?
Zijn daarvan standaard kruiswissels te koop? Met Fleischmann profigleiss wordt de parallelle afstand tussen de rails veel groter als ik er een kruis tussen plak... Heel irritant vind ik dat. En aangezien ik zelf ook al eens in mn hoofd had om Hengelo ooit na te gaan bouwen...
Gelogd
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x
Sander
Offline
Berichten: 4666
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
«
Reactie #21 Gepost op:
29 November 2007, 22:21:35 »
Lars,
vroeger had roco die in zijn programma, zij werkten toen nog met messingrail. Daar ikzelf de wat oude fleischmann rails heb, ook van messing, past dit prima op elkaar.
De rails is wellicht niet natuurgetrouw maar ik heb er kapitalen van en ben eigenlijk niet van plan om dat in te ruilen of aan te passen. Ik heb de consessie gemaakt om met messing rail te rijden, wat airbrushen doet al een hoop dacht ik zelf.
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
Lars Smelter
Offline
Berichten: 999
Re: Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)
«
Reactie #22 Gepost op:
30 November 2007, 17:50:42 »
okee, weet ik dat ook weer
alleen jammer dat het niet meer gemaakt wordt
Succes met je spiraal van het weekend! Wel foto's laten zien he
Gelogd
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Hengelo anno 1991 - (Baanplan H0)