Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw  (gelezen 142455 keer)

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #465 Gepost op: 29 februari 2020, 09:27:53 »
Oké, bedankt voor de info zover.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #466 Gepost op: 29 februari 2020, 18:04:45 »
Vandaag hebben we de nieuwe laptop locatie gerealiseerd. En de strook voor de oude Uhlenbrock besturingscomponenten voor het handmatig rijden.

Verder hebben we de draaischijf 4mm verhoogd qua ligging zodat deze nu mooi strookt met de C-Rails van het station 'Centraal'.

Dus al met al aardig wat werk verricht.

Wat rest is nog een stopcontact voor de laptop voeding. En nog een voeding voor de 3e IB (ingesteld als 2e IB Control).

Nu is het zaak om de hele baan grondig te stofzuigen en te reinigen, want dat is al een poosje geleden.  :)

Ik haal de ESU53900 van de week wel. En ik wil nog een Loksound Decoder kopen om er mee te experimenteren in de BR218. Vooral de voorkeurs geluiden toepassen lijkt mij wel leuk.







MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #467 Gepost op: 03 maart 2020, 16:58:34 »
Vandaag kort gespeeld met de ESU LokProgrammer en de ESU Decoder Tester.

Als proef even de oude decoder uit de Marklin Koploper er op geprikt en uitgelezen. Dat ging vlotjes en het blijkt een LoPi v3.0 M4. Het programmaatje dat bij de LokProgrammer zit is overzichtelijk en op de Decoder Tester kan je het een en ander volgen met de indicatie LEDs.

In de koploper zit nu een ESU LoPi v4.0 DCC omdat na het eenmalig rijden op DCC via de IB2 met deze oude decoder en vervolgens weer terug gezet op Motorola de Koploper brak reed. En we twijfelden toen nog of deze decoder wel DCC verstond. Maar dat doet een Lopi v3.0 M4 toch? Dit is alweer een poos geleden besproken in dit topic.

De decoder uit de BR218 laat zich niet uitlezen. Alleen de decoder info verteld dat het een ESU is maar niet welke. Het zou mij niet verbazen als de decoder technisch wel uitgelezen kan worden maar dat dit niet gebeurt vanwege gemaakte afspraken tussen Esu en Marklin. Op de decoder zit een sticker met de datum uit 2008 en de firmware is al wat ouder volgens de decoder info dan die van de oude LoPi v3.0 M4 uit de koploper. Ik vermoed zelf dat de decoder van de BR218 een Loksound v3.0 M4 is gezien de geluiden die op deze loc zitten.

Maar goed we hebben er weer wat digitaal speelgoed bij om mee te prutsen.  :)

Ik ben overigens een leek op decoder vlak hè, en dit is zoals ik het nu zie. Dus als mijn veronderstellingen niet kloppen. Don't shoot me!  ;)

In de bijlage is de bovenste de oude LoPi v3.0 M4 uit de Koploper en de onderste is de decoder uit de BR218.



MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #468 Gepost op: 03 maart 2020, 17:41:33 »

In de koploper zit nu een ESU LoPi v4.0 DCC omdat na het eenmalig rijden op DCC via de IB2 met deze oude decoder en vervolgens weer terug gezet op Motorola de Koploper brak reed. En we twijfelden toen nog of deze decoder wel DCC verstond. Maar dat doet een Lopi v3.0 M4 toch?


Een V3.0 M4 luistert niet naar DCC, je kunt dat na zien bij Decoder ==> Special options:



Luistert dus alleen naar Motorola.

De andere decoder zou je eens kunnen proberen uit te lezen met de oude software V2.7.9 Die moet je dan even downloaden bij Esu: http://www.esu.eu/download/software/lokprogrammer/ en installeren op je laptop.

Gr, Ben.

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #469 Gepost op: 03 maart 2020, 18:00:26 »
Dat ga ik dan even proberen Ben.

Wordt vervolgd.

Weet jij ook waar de M4 voor staat dan, in de v3.0 decoder naam. Ik dacht zelf voor 4 protocollen.  :)

Net als de v4.0 M4 die ik recent heb gekocht en die wel DCC verstaat.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #470 Gepost op: 03 maart 2020, 18:04:02 »
M4 is de naam voor het MFX protocol van Marklin. Esu mag de naam MFX niet gebruiken want die is beschermd en daarom noemen ze het M4.

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #471 Gepost op: 03 maart 2020, 19:01:52 »
Dat werkt prima. Hij leest hem uit en toont de decoder instellingen. Alleen de losse CV's (nog) niet. Dat tabblad blijft leeg als ik op die button klik.

Maar ik ben verder dan eerst met deze bewuste decoder.

Bedankt voor de tip van die versie van de LokProgrammer software.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #472 Gepost op: 07 maart 2020, 12:10:53 »
Naast het spelen met de decoders ook een nieuwe planstudie gestart.  :)

Het betreft een rangeer uitbreiding langs de muur aan beide kanten van de schoorsteen.

De uitbreiding zou dan moeten aansluiten op spoor 12, het uitloopspoor waarop ook gerangeerd wordt van en naar spoor 9 t/m 11 op station 'Centraal'.

Het plan is om de oude op en afritten van de vorige baan te gebruiken in straal R4 en R5 en wat rechtstanden. Zo krijg je een enkelsporig baanvak van ca. 10 meter lang tussen hoofdbaan en het rangeer gebied.

De realisatie zal naar verwachting pas na de zomerstop plaatsvinden.

 

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #473 Gepost op: 07 maart 2020, 15:21:34 »
Hierbij de proefopstelling van het stukje luchtspoor voor het goederen tracé.

Door hergebruik van oude helling delen van de Triplex van ca. 6 mm kan de basis redelijk snel opgetuigd worden. Ik probeer daarbij zo veel mogelijk R5 delen te gebruiken.

Zodra de basis staat leg ik er spoor op. Dan pas kan ik exact zien wat er nodig is aan spoor materiaal. De C-Rail collectie is daarvoor uitgebreid genoeg.



MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #474 Gepost op: 21 maart 2020, 13:32:47 »
Zo, het is weer tijd voor de zomer stop wat modelspoor betreft.

Ik zou zeggen tot in het najaar, modelspoor vrienden.

Nu verder met de andere 2 hobby's.

Al zal de meeste hobby tijd achter de PC zijn. :)
 


MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #475 Gepost op: 21 maart 2020, 13:33:47 »
Fijne zomer. En blijf gezond...... :)

Gr, Ben.

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #476 Gepost op: 21 maart 2020, 13:42:06 »
Bedankt Ben, jij ook.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #477 Gepost op: 02 november 2020, 16:31:24 »
Het seizoen is ook voor ons weer begonnen.  :)

Om de een of andere reden rijdt de nieuwe aanwints super op een baan waar al 8 maanden niet op gereden is.

Ze moet nog wel een eigen 'route' krijgen.


'Edelweis' is gearriveerd op station 'Centraal'

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #478 Gepost op: 02 november 2020, 19:48:38 »
Blijf het knap vinden dat iemand zolang niet of nauwelijks naar zijn baan/modelspoor kom kan kijken.
Zelf ben ik er elke dag wel mee bezig op welke manier dan ook.

Maargoed, succes met het verder bouwen en instellen :)

Gr Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #479 Gepost op: 02 november 2020, 20:13:17 »
Prachtige aanwinst! En zorgvuldig bouwen heeft zich dus uitbetaald.

Groeten,
Jelmer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel