Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 17:39:49
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:33:04
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
Vandaag om 17:31:40
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door VAM65
Vandaag om 17:05:22
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 16:48:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 16:46:19
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:16:06
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
  

Auteur Topic: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw  (gelezen 142769 keer)

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #420 Gepost op: 29 december 2019, 17:22:23 »
Zo de eerste 56 rijwegen van en naar station 'Centraal' staan in WDP. Er kunnen er nog 12 bijkomen als ik de locs laat omlopen via een kort stukje spoor voor de wisselstraat. Daarvoor zou ik de twee resterende terugmeld contacten kunnen gebruiken op de massa detectie terugmelder. Maar dat parkeer ik ff.

De eer was aan de BR E44. De rit was vanaf halte 'Zuid' spoor 4 naar station 'Centraal' spoor 5. Alle rijwegen voor het omlopen staan er ook in, dus nu de taak om deze omloop routine in WDP te gaan zetten voor de 6 sporen met overloop wissels.

Wordt vervolgd...

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #421 Gepost op: 31 december 2019, 08:35:40 »
Ik heb even een treinritje in elkaar gezet voor het omlopen. Dat omlopen gaat perfect. Het oppikken van de trein ook. Alleen het ontkoppelen gaat weliswaar prima maar dan moet er geen hapering optreden. Waar en hoe die hapering optreedt doet er dan niet toe. Maar het bepaald wel of hart ontkoppelrail precies onder de koppeling terecht komt.

Dus wat gaat ik nu doen: een tussenkomst van een ontkoppel persoon introduceren in de treinenloop.

Daar bedoel ik mee dat ik de loc laat stoppen boven de ontkoppelrail maar dat ik moet controleren of de ontkoppeling ook echt is gebeurt. Dan druk ik op een knop waarna de trein volledig automatisch omloopt. Als de loc omgelopen is en de trein oppikt, wat tot nu toe 100% lukt, laat ik de loc ook wachten en gaat er een andere lamp knipperen waarop ik moet drukken voor bevestiging van het succesvol aankoppelen. Door op de bevestigingsknop te drukken gaat de trein weer verder met zijn route zodra de vertrektijd is verstreken.

Door er ook schakelaars tussen te zetten kun je het drukken voor bevestiging ook overrulen. Maar omdat een trein toch met geruime wachttijd op het station staat voordat deze weer vertrekt voor de volgende rit zie ik deze tussenkomst wel zitten.

Om dit alles een mooi aanzicht te geven kan ik met de Switch Control de lampen in de knoppen laten knipperen zodat ik er op getriggerd wordt dat er een handeling van mij verwacht wordt. Dat zie je in het echt ook wel eens op een controle paneel. En ik vind dat geinig om te bouwen in de tafel en te programmeren in WDP.  ;)

Consequentie van niet correct ontkoppelen: als een loc niet goed ontkoppeld is en deze gaat deze rangeren (omlopen) met een staart er achter dan resulteert dat in een chaos. En heeft mogelijk ook financieel gevolg.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #422 Gepost op: 31 december 2019, 20:22:22 »
Allen een hele fijne jaarwisseling!
En een voorspoedig modeltreinjaar in 2020.

MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 31 december 2019, 20:34:29 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #423 Gepost op: 31 december 2019, 21:19:32 »
Eensgelijks en vooral een jaar in goede gezondheid.
Hopelijk mogen we weer volop genieten van je modelspoor bouwkunsten.
Met vriendelijke groet,
Peter

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #424 Gepost op: 01 januari 2020, 12:48:34 »
Ook de beste wensen voor 2020 in goede gezondheid.
Nu ik mijn doka heb opgedoekt, is jou zolderbaan een inspiratiebron voor mijn toekomstige baan. Ik kijk uit naar jou nieuwe stukkies.
Ride On

Rino

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #425 Gepost op: 01 januari 2020, 13:20:24 »
Iedereen nog de beste wensen voor 2020!

We gaan als het goed is de baan een beetje aankleden dit jaar. Op een paar terugmelders na ben ik volgens mij wel klaar met de baan. En de 30 resterende seinen is het werk niet meer.

Er staan nog wel wat kleine uitbreidingen in de planning voor de komende jaren, zoals de draaischijf bovenop de spiraal en een metro/lightrail traject met 3 haltes en bestuurd met LISSY op K-Rails. Harde voorwaarde is wel dat alles goed bereikbaar moet blijven zoals het nu ook is op deze open tafel structuur. Maar dat heeft geen haast.

Voor de rest vooral de treinenloop opzetten in WinDigiPet. En eindelijk investeren in treinen i.p.v. digitale componenten en rails.  :)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #426 Gepost op: 03 januari 2020, 21:09:39 »
Na hard werken aan de modelbaan de afgelopen maand was het vandaag tijd om punt 2 van de plannen voor dit jaar ten uitvoer te brengen.

Ze stonden al een tijdje op de verlanglijst maar sinds vanavond rijden ze dan toch rond, de Silberlingen inclusief een stuurstandrijtuig.

En om het geheel compleet te maken heb ik van vrouwlief ook een bijpassende loc, de BR E 110.1 (37108), er bij gekregen. Moest alleen wel eerst de complete voortuin 'Kärcheren'.  :)

Op de film wordt de trein overigens getrokken door een E50, de E10 is momenteel niet leverbaar maar staat wel in bestelling. Dus even geduld nog.


Filmpje 1

Filmpje 2


MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #427 Gepost op: 04 januari 2020, 17:51:16 »
Vandaag na wat nieuwe treinritten aangemaakt te hebben voor de 'Silberlingen' met stuurstand rijtuig een tijdje rondgereden met de nieuwe aanwinst. De rijtuigen zijn helaas wel wat langer dan de rest waardoor ze wat verder uitwijken in de bogen, en dan vooral in de slingers in de wisselstraten. Geef mij maar gewoon de Märklin rijtuigen met niet correcte lengte, die voldoen prima en geen kniesoor die daar om geeft. Maar het gaat goed en er staat nog niks binnen dit nieuwe 'Silberlingen' PVR.  :)

Verder ook de Vorm seinen van Viessmann juist ingesteld in WDP en daarbij een defecte decoder ingang aangetroffen in een van de magneetartikel decoders van Viessmann. Gelukkig zitten er diverse decoders nabij met vrije ingangen zodat ik daarvan een adres kon gebruiken. Het gaat om de uitrij seinen van spoor 1 en 2 in station 'Centraal'.

En zojuist ook de extra terugmelder aangesloten in het bruggen tracé en aansluitend wat oude draadjes gesorteerd en opgeruimd zodat we die mooi kunnen opmaken voor oa. de wissellantaarns.

Ik ga proberen om in de 'Silberlingen' Viessmann LED strips te monteren met tweepolige stroomvoerende koppelingen, eveneens van Viessmann. Daar heb ik namelijk nog 4 sets van liggen. Lukt dit niet dan kan ik nog altijd overstappen op de Märklin verlichting en toebehoren. Met name die tweepolige koppelingen ben ik benieuwd naar of dat echt werkt. Zo ja dan zou ik alles vanuit het stuurstand rijtuig kunnen voeden.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #428 Gepost op: 05 januari 2020, 16:35:16 »
Deze middag voorgenomen om niet te klussen, maar dan lig je toch weer in het zaagsel onder de tafel te multitoolen om de laatste 6 vorm seinen in station 'Centraal' te plaatsen.  :)

En als je dan toch bezig bent boor je ook gelijk even de twee extra blokseinen in het bruggen tracé. Eveneens vormseinen van Viessmann.

Verder de langste rijweg, ca. 12m, even opgedeeld in twee deeltrajecten in WDP. Dit komt de treinenloop ten goede. Vandaar ook de twee extra blokseinen in het bruggen tracé.

En uiteraard de treinenloop verder in WDP gezet. De diverse type treinritten zoals, pendelen, omlopen en rondrijden staan er nu in. En uiteraard het LOC wisselen in halte 'Zuid' van en naar de rolbrug. Dus nu is het een kwestie van heel veel kopiëren in de diverse databases van WDP en aanpassen in de 'Profiel Editor'.

De 'Silberlingen' is een mooie aanwinst maar op de oude modellen met artikel nummer 43800 en 43810 zitten draaistellen met remblokken en die piepen heel irritant, ondanks oliën. Dus die wil ik uitwisselen met de type draaistellen van de andere rijtuien. Het gaat dan om reserve artikel nummer 115228 (2x).

Verder zou ik ook graag nog de andere stuurstand rijtuig er bij kopen, het gaat dan om artikel nr. 43820. Dan kan ik eventueel ook twee korte 'Silberligen' treinstellen samenstellen of het stuurstand rijtuig gewoon inzetten met rijtuigen van een ander type/model/uitvoering.



MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #429 Gepost op: 05 januari 2020, 18:32:11 »
Ik blijf geboeid bij dit topic en volg in stilte. Maar ik laat toch even weten dat ik het een prachtig project vind zo!

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #430 Gepost op: 05 januari 2020, 19:56:47 »
Ach, ik vind het gewoon fijn om na een (mid)dagje of avondje hobbyen een kort bouw-/werkverslagje te maken en hier te delen. Men is niet verplicht om te reageren en ook niet om het te lezen.  :)

Maar bedankt voor het compliment!

We gaan gewoon gestaag door met de hobby.

Vond trouwens de oude 'Silberlingen' stuurstand rijtuig van Märklin met art. nr. 43820 op EBay bij ene Kees Marklin.  ;D

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #431 Gepost op: 09 januari 2020, 16:31:44 »
In onderstaand schema staan de verschillende treinritten zoals deze nu in WDP worden gezet weergegeven. Ik streeft naar een zo uitgebreid mogelijke dienstregeling maar wil het zo wel afbakenen. Want anders blijf je er steeds maar meer treinritten inzetten en dat is ook niet de bedoeling. Af en toe een poosje naar een automatische treinenloop kijken vanuit je stoel is ook leuk natuurlijk.

Ik heb in het station 'Centraal' de pendels met en zonder omloop naast elkaar gezet. De omlopers zijn 3 of 4 rijtuigen lang en de overige pendel treinen hebben 5 of rijtuigen. Behalve de TEE dis in 7 rijtuigen lang. De hele korte treinstellen zoals de hamburger, koploper etc. krijgen op spoor 7 en 8 hun bestemming.

De industrie sporen krijgen 3 goederen treinen te verwerken waarbij er altijd achterwaarts gerangeerd gaat worden. Het rangeer spoor ligt er overigens nu nog niet. Dat is tijdelijk weggehaald i.v.m. de werkzaamheden aan de tafel.

In halte 'Zuid' en de 'Passerel' kan er ingehaald worden waardoor er een nog dynamischer treinenloop mogelijk wordt. In halte 'Zuid' houd ik spoor 3 en 4 voorlopig als opstel spoor voor de goederen treinen.

Op de foto onderaan staan de 6 passagiers treinen waar ik de komende tijd mee ga rijden. Daarna volgen de goederen treinen. :)





MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #432 Gepost op: 10 januari 2020, 14:42:36 »
Het is leuk je locs laten omlopen, maar als er alleen een koppeling aan de tender kant zit, dan heb je toch echt een probleem. Daar kwam ik pas achter na één keer omlopen. Ja als je locs 13 jaar geleden hebt gekocht dan weet ik niet exact meer wat de kenmerken daarvan zijn. Wel grappig om er zo achter te komen.  :)

Dus wat doe je dan, nou je plaatst een draaischijf. Want die heb je toch liggen.  :D

Dat andere draaischijf avontuur, bovenop de spiraal, gaat dan niet door uiteraard. Dan blijft die hoek gewoon lekker open en overzichtelijk en vooral goed toegankelijk.

Het restant aan seinen en de stuurstand zijn ook binnen gekomen. Dus alles wat daar nu bij ligt zoals dat Viessmann spul en de wissel stellers en lantaarns moet nog deze winter onder de baan. Nou ja moet, het zou in ieder geval prettig zijn want dan is dat hoofdstuk ook klaar.

Het Märklin stuurstandrijtuig 43335 heeft een ingebouwde decoder met wat interessante schakelingen voor verlichting. Mooi ding en dit keer gespoten in matte kleuren.

De E10 loc en de laatste LED strip voor de Silberlingen inbouw laat nog even op zich wachten.







MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #433 Gepost op: 11 januari 2020, 10:50:39 »
Zojuist even in SCARM het geplande spoor van spoor 1 en 2 in station 'Centraal' naar de draaischijf en vice versa getekend.

Het is de bedoeling dat de korte omlopers gewoon over de overloop wissels omlopen en de lange omlopers en de stoom locs via de draaischijf.

En dan met name de stoom locs zonder een koppeling aan de voorzijde zoals de BR01 en BR05  :)

Wanneer ik aan de draaischijf ga beginnen weet ik nog niet, eerst de andere zaken maar afronden. Je bent vanuit enthousiasme snel geneigd om het andere te laten vallen zodra er weer een tafel uitbreiding op stapel staat. En ik kan (O)pa zijn advies en vaardigheden in deze ook wel gebruiken.

Maar goed in onderstaand sporenplan heb ik een extra ontkoppel rail geplaatst voor de langere treinen die via de draaischijf omlopen. Dan kan de trein samenstelling i.p.v. 4 rijtuigen uit 5 rijtuigen bestaan. De blauwe stukken krijgen terugmelding via massa detectie en de rode stukken krijgen terugmelding via stroom detectie. Die paar aansluitingen zijn precies nog beschikbaar op de aanwezige terugmeld modules.





MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #434 Gepost op: 13 januari 2020, 14:49:41 »
Vandaag zijn de drukknoppen binnengekomen voor de interactie van de dienstleider bij het ontkoppelen, omlopen en weer aankoppelen van de treinen in station 'Centraal'. Ik verwachtte ze overigens pas half februari.

Ze zijn wel 'cheap', zowel qua prijs als uiterlijk en wat grof. Het zijn onderdelen voor speelautomaten.  :)

Maar voor datgene waar ik ze voor ga gebruiken zijn ze ook uitermate geschikt.

Binnenkort maar even een schakelpaneeltje in elkaar zetten. De extra benodigde schakel module van Uhlenbrock (63410) is ook besteld.



MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet