Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw  (gelezen 142457 keer)

Ronaldp

  • Offline Offline
  • Berichten: 797
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #330 Gepost op: 09 december 2018, 17:56:18 »
Handig hulp middel op de grond voor je draad.

Mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #331 Gepost op: 09 december 2018, 18:31:37 »
Wat is er zo speciaal aan je kabelschoenen?

Gr. Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Groet Frits

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #332 Gepost op: 09 december 2018, 19:13:11 »
@Frits,

Die alternatieve kabelschoenen hebben langere en wijde vleugels aan het uiteinde waarmee je de kabel mantel beetpakt zeg maar.

En dat vergt extra dichtknijp bewegingen. Gebruik namelijk een platbek tangetje daarvoor. Heb geen krimptang.

En bij de kabelschoenen die ik normaliter gebruik gaat dat eenvoudiger en past het samengeknepen metaal makkelijker in de krimpkous die ik gebruik.

Vandaar.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #333 Gepost op: 09 december 2018, 19:15:52 »
@Ronald,

Die zelf gefabriceerde kabelrol houder stamt nog uit 2003, toen we onze eerste banen bouwde.  :)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #334 Gepost op: 10 december 2018, 18:05:36 »
Gebruik namelijk een platbek tangetje daarvoor. Heb geen krimptang.

Ik heb ooit zo'n krimptang gekocht op Ebay. Kan hem aanraden.

Gr. Frits
Groet Frits

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #335 Gepost op: 12 december 2018, 20:44:13 »
Moest ff in het ritme komen maar de benodigde voedings- en terugmeld draden voor het verrijdbare deel zitten er in.

De oorspronkelijke kabelschoenen kwamen vandaag binnen, ipv. 6 weken levertijd werd het 6 dagen.  :) 

Nu de wissels voorzien van aandrijving en raildecoder.

En als laatste de vormseinen van Viessmann plaatsen en aansluiten.

Het beruchte schakelkastje met de 1.771.470 schakel combinaties t.b.v. de commando's aan Win-Digipet staat ook al klaar.  8)

 




MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #336 Gepost op: 13 december 2018, 17:39:36 »
De rolbrug is na 11 jaar weer in bedrijf. De bediening gebeurt middels de bekende K84 schakeldecoder van ViessMann.

Om ook de terugmelding te testen heb ik gebruik gemaakt van een C-Rails wissel lampje (LED), zie puntje boven gele pijl op foto 1.

Het in bedrijf nemen ging niet helemaal zonder slag of stoot. Het is dat het dak van het huisje niet rookdicht is want anders had ik te laat opgemerkt dat de motor te heet was geworden door een te grote loopweerstand. Dit kwam doordat ik in eerste instantie net als 13 jaar geleden de terugmeld draden in de rolbrug uitgevoerd had als massieve elektra draad. De 3 extra slepers onder de loopbrug liepen vast omdat de draad niet helemaal vlak lag. Ook trok de brug scheef. Dit is verholpen door de terugmeld draden uit te voeren als soepel draad. Daarvoor heb ik soepele installatie draad ontdaan van de mantel en 15 aders uit de vrijgekomen draadbos weer samengevoegd tot een terugmeld draad gedraaid. Deze soepele terugmeld draden liggen nu mooi strak in de uitgefreesde goten in de rolbrug en het wrijvingsprobleem is opgelost. De motor wat destijds ook al een irritantje dus onder de kestboom ligt straks een Faulhaber motor.  ;)





MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #337 Gepost op: 15 december 2018, 21:42:41 »
Vandaag de wissels voorzien van aandrijving, raildecoder en verlichting.

Verder de draden gesorteerd en gebundeld en middels een kroonsteen voorzien van een spoor 1 draad en één gemeenschappelijke stekker.

In principe kan alles aangesloten worden, m.u.v. de twee benodigde UH63330 3R terugmeld modules voor massa, die komen in de loop van de week.

Misschien morgen ook even handmatig proefrijden (rangeren). Dan uiteraard eerst op de kop van de tafel een schot plaatsen.   ;)

Als alles werkt kunnen de kabels netjes opgebonden worden en kan aansluitend een start gemaakt worden met de ViessMann vorm seinen.
 





MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #338 Gepost op: 16 december 2018, 17:35:49 »
De testritten met de 'Duitse Krokodil' zijn geslaagd. Hij rijdt soepel over het tracé.

Ook alle sporen van de rolbrug met succes bereden en benaderd via de rolbrug.

Enkel een defecte nieuwe raildecoder.

Ter controle de omzetter op een Viesmann magneetartikel decoder getest en die deed het wel.

Verder ook een defect nieuw kruiswissel.

Omzetten naar rechtstand gaat prima maar in boog leggen gaat niet. Hij loopt ergens tegenaan maar ik kan niet vinden waar. Lamp al verwijderd. De omzetter even weg gehaald maar nog steeds geen volledige omzet beweging in te krijgen. Alleen bij veelvuldig de hefboom omzetten wil hij een enkele keer wel doorschieten en volledig omzetten.

Deze week maar even langs de leverancier.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #339 Gepost op: 16 december 2018, 17:36:46 »
Nu de verrijdbare keerlus sectie met halte 'Zuid' getest is en rijdbaar wordt het ook tijd om alvast verder te kijken en een begin te maken met de verbinding tussen dit tafeldeel en de spiraal.

Dus zojuist de MDF en Triplex op elkaar gelijmd. En er wat contra gewicht opgezet.

Het wordt een slank viaduct met drie oplegpunten.

Normaal doet (O)Pa dit soort werkzaamheden maar die is op dit moment even uit beeld helaas.



MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #340 Gepost op: 16 december 2018, 18:10:48 »
De testritten met de 'Duitse Krokodil' zijn geslaagd. Hij rijdt soepel over het tracé.
...

Geen foto of filmpje gemaakt?  :)



....
Deze week maar even langs de leverancier.
....

Met de aantallen die jij inkoopt moet dat volgens mij geen enkel probleem zijn  ;D


Met vr. groet, Martijn.



Edit: PS Hoop dat O(pa)  niets ernstigs heeft?


Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #341 Gepost op: 16 december 2018, 18:28:09 »
Mooi!! ik blijf heerlijk volgen, wat een mooi bouwwerk is dit.

Heb je een detailfoto van dat kastje met die schakelaars misschien? Dat ziet er erg strak uit.

Groet en veel bouwplezier!

Daniël


Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #342 Gepost op: 16 december 2018, 18:54:51 »
@Rondje_HO

Het is waarschijnlijk, ondanks de afgelopen chemo, toch weer foute boel. Hij is op dit moment niet in staat om maar wat te doen helaas.


@ Daniels

Bij deze een close up van het schakel paneeltje.

Ik heb nog 10 RVS beldrukkertjes gevonden en laat ik nou net nog 12 aansluitingen hebben op een van de UH63330 terugmeld decoders. Dan komt het aantal mogelijke combinaties op 2.361.960 commando's. 



MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #343 Gepost op: 16 december 2018, 20:03:57 »
Dankje voor de foto!

Veel sterkte toegewenst!

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #344 Gepost op: 16 december 2018, 22:40:07 »
Oh  :(  In dat geval ook veel sterkte gewenst daar.