Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw  (gelezen 142425 keer)

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #285 Gepost op: 15 januari 2018, 17:26:50 »
Bedankt voor de correctie Gerard,

Ik heb even een foto gemaakt van de het sporenplan zoals deze nu op tafel ligt. Dit wijkt iets af omdat ik het Scarm document al een tijdje niet bijhoud.

Ik neem aan dat jij het over het met geel gemarkeerde stukje spoor hebt waar je met een loc kan rangeren. Een rijtuig er bij kan helaas niet. Zie foto's.

Ik heb ook even twee aangepaste seinplannen geschetst. De eerste, schets 1, is een plan met een extra uitrijsein i.v.m. het overloopwissel en met een voorsein. Ik hoop dat het voorsein er mag komen omdat ik een dergelijke combi verder nergens heb op de baan en ik het wel een interessante combi vindt

In het tweede seinplan, schets 2, heb ik de seinen opgeschoven en voor het eerder ontbrekende overloopwissel gezet.

Echter kom ik bij het uitzetten van een rangeeractie, volgens rangeervoorbeeld, er op dat ik dan ook dwergseinen moet hebben in het stukje spoor tussen de twee kruiswissels t.h.v. de verbinding met de hoofdbaan???



foto 1 en 2


schets 1


schets 2


rangeer voorbeeld

Rangeeractie:
1 - Trein staat voor sein 1,
2 - Trein rijdt op tot sein 2,
3 - Loc rangeert via sein 3 en 4 naar de achterkant van de trein,
4 - De loc duwt de trein het kopspoor op en eindigt voor sein 5.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #286 Gepost op: 16 januari 2018, 11:58:48 »
Ziet er goed uit. Je legt zo echter wel wat druk bij de heren seinhuiswachters. Persoonlijk zou ik sein 4 laten vervallen. Als ik het met N (mijn schaal) vergelijk is dat stuk welis waar groot genoeg voor een flinke locomotief, maar deze staat vreselijk in de weg. Bovendien heb je dan nog een sein nodig om de locomotief te laten stoppen. Mijn alternatief. Laat de trein doorrijden het kopspoor op. Vervang dit sein door een Hp00/Hp1/Hp2/Sh1 variant en je bent klaar.

Overigens waarom staan er onderaan bij de helix een vraagteken bij de seinen?

Voorsein: Plaats een voorsein voor de genoemde rode seinen. Circa 75 cm in h0 voor het echte sein.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #287 Gepost op: 16 januari 2018, 14:47:46 »
Met uw opmerkingen kom ik op het onderstaande seinenplan.



De seinen met vraagtekens waren nog onzeker. Deze kan je niet (goed) zien.

De blokseinen in de sporen die rondom de spiraal lopen kunnen iets meer naar voren zodat deze wel goed zichtbaar zijn. De rest is fictief, ook die in de spiraal (niet getekend).

De aantallen wijken af omdat het sporenplan wat op tafel ligt iets anders is.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #288 Gepost op: 17 januari 2018, 21:56:10 »
Na wat verder meetwerk in SCARM blijken de lengtes van de vrije baandelen mooi deelbaar door 6,5m. Dit wordt dan ook de nieuwe baanvaklengte in dit project.

In een nieuwe afbeelding heb ik toegelicht hoe de baanvakken worden ingedeeld in rij-, rem- en stop secties. Ook de tijdelijke keerlus heb ik er nu ingezet. Misschien dat deze nog iets wijzigt wat positie en omvang betreft, maar zoals deze nu getekend is kan prima.

Ook de lay-out op het eiland met het Station en Depot kon een beter sporenplan hebben. Nu is het meer een station met lange en brede forensen perrons en enkele kleinere goederen perrons. Mooie combi voor station gerelateerde scenery. En er is zo ook wat meer plek voor die scenery objecten tussen de sporen.

Ik had de uit te frezen wissel contouren al afgetekend. Maar deze komen nu te vervallen. En het seinenplan wijzigt hiermee ook iets.  :)

Maar goed dit gebied komt pas aan de orde na de afwerking van de hoofdbaan en de bouw van de tijdelijke keerlus.









MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #289 Gepost op: 19 januari 2018, 15:53:55 »
Ik heb deels even de werkelijke situatie opgenomen en in SCARM gezet. Anders wordt het lastig om alles weer terug te leggen na het rubber. Voordat het rubber er op gaat frezen we eerst de wissels uit.

Het bijgewerkte seinenplan heb ik ook in SCARM aangegeven met de overeenkomende kleuren bij de spoorposities.

Waar ik ook aan zit te denken is om dit grote project te downsizen naar een wat kleiner project. Wat inhoud dat het grote station bovenop vervalt en dat de tijdelijke keerlus definitief wordt en daar een perron in te maken en seinen te plaatsen. Zie onderstaande afbeelding (1e).

Maar goed dat zal ik morgen even afstemmen met mijn collega. Zodra we kiezen voor deze alternatieve eindsituatie kunnen we de keerlus gelijk definitief maken. Anders wordt het de tijdelijke volgens afbeelding 2.


Bijgewerkt ontwerp met alternatieve eindsituatie.


Bijgewerkt ontwerp met tijdelijke keerlus.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #290 Gepost op: 20 januari 2018, 20:16:00 »
Vandaag het terrein bouwrijp gemaakt met een nieuwe voorraad rubber ondertapijt.

Daarvoor moesten wel eerst de wissel contouren uitgezaagd worden met de Multitool. Een mooie taak voor (o)pa.

Ook de tafel moest na het uitzagen van de sparingen her en der verstevigd worden van onder omdat er veel balken door of grotendeels ingezaagd moesten worden. Dat was mijn taak.

Nu ligt er weer een mooi strak zwart stuk bouwgrond klaar voor de (weder)opbouw. ;)

De keuze voor het definitieve ontwerp is gevallen op de alternatieve eindsituatie conform afbeelding 1.

Verder was ik tijdens het uitzagen op zoek gegaan naar de oude seinen uit 2006. Helaas geen lichtseinen, op 2 na dan. Deze 2 lichtseinen heb ik destijds aangeschaft om alvast mee te kunnen spelen voordat ik een grote investering zou doen. Echter de baan moest afgebroken worden vanwege een verhuizing en daarna is er niet meer getreind tot twee jaar terug. :)

Deze oude vorm seinen, misschien niet allemaal, wil ik echter wel her en der op de baan gaan plaatsen samen met de nieuwe lichtseinen. Mits ze het nog doen uiteraard.

De resterende uitsparingen snij ik uit na het uitzaken van het ondertapijt, misschien morgen dus.


De 40L bij het seinbeeld Hp0/Hp1/Hp2 moet 60L zijn, ofwel 60 LED. Dus nog een uh63410 erbij.  ;D









MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #291 Gepost op: 20 januari 2018, 22:34:23 »
Ik mag toch wel hopen dat je grootverbruikers-korting krijgt  ;)  Dat zal wel heel erg mooi zijn straks met al die verlichtte seinen. Net als bij de echte grote stations.

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 777
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #292 Gepost op: 20 januari 2018, 22:53:25 »
Gaaf die foto met dat nieuwe rubber. Het ziet er mooi afgewerkt uit, strak werk!  Ik vind de organische vormen van de baan heel kenmerkend, dat maakt het speels.

Komt je draaischijf nog terug? ( of heb ik ergens een tekening gemist?) Ik vond voor de herinrichting van je baan juist dat eiland met draaischijf er mooi uitzien.



Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk


PMBW

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #293 Gepost op: 21 januari 2018, 08:27:22 »
Hardstikke goed bezig (y)
Voor wat is de 4-kante uitsparing in de mat?

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #294 Gepost op: 21 januari 2018, 10:53:16 »
Ik mag toch wel hopen dat je grootverbruikers-korting krijgt.

Was maar waar, tot op heden nog geen modelspoorwinkel gevonden die 'echte' kortingen geeft boven een bepaald bestelbedrag.  ;)


Voor dit project is vrijwel geen spoormaterialen meer nodig dus dat scheelt. Hoofdzakelijk Viesmann seinen en schakeldecoders van Uhlenbrock.

De nog benodigde scenery materialen daargelaten, hopelijk neemt mijn collega die voor zijn rekening.  ;D  In eerste instantie Langmesser (gips)mallen, maar die zijn momenteel niet op voorraad dus even geduld dan maar.


Komt je draaischijf nog terug?

Jazeker, nu boven de spiraal op een uitneembaar deksel. Zie tekening.


Voor wat is de 4-kante uitsparing in de mat?

Dat is een mangat zodat ik overal goed bij kan achterin de keerlus.


MvG,

Timaximus




Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3730
  • de hondsrug baan
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #295 Gepost op: 21 januari 2018, 19:45:42 »
hoi,


ziet er super fraai uit, maar hoe krijg je die rondingen in het hout van de lijst om de baan.



mvgr Evert

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #296 Gepost op: 21 januari 2018, 21:18:45 »
De rand is gemaakt van buig Triplex. Gekocht bij de Gamma. De stroken zagen we met een precisie zaagje en lijmen deze rond de rand van de tafel. Daar waar nodig zetten we een klosje om de boog vast te lijmen en zetten we her en der een spijkertje zodat de lijm kan drogen. Het spijkertje laten we zitten en slaan we er in met een drevel.

----

Vandaag de wissels uitgesneden in het ondertapijt en het spoor teruggeplaatst.

De inrij wissels in het station heb ik voorzien van aandrijving, raildecoder en LED. Voor zover dit nog niet aanwezig was op het wissel. Alleen de overloopwissels in de station sporen hebben (nog) geen LED. En er zitten in de dubbele wisselstraat op dit moment (nog) 4 uitrij wissels zonder aandrijving. Dit materiaal ontbreekt nog.



MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #297 Gepost op: 27 januari 2018, 16:06:23 »
Vandaag even een vrije dag wat bouwen betreft. Dus tijd genoeg om het seinenplan verder uit te werken en definitief te maken.

De vormseinen plaats ik aan de kant van de spiraal en de lichtseinen plaats ik aan de kant van de twee stations.

In het grote station komen naast de Märklin lichtseinen nog enkele vorm seinen van VIESSMANN.

De keuze voor de Märklin lichtseinen is omdat deze er gewoon mooier uitzien en zeer eenvoudig te programmeren zijn en je geen draden meer hoeft te trekken naar decoders.

De extra investering wordt gecompenseerd door het gebruik van de oude vormseinen en de besparing op het grote station op laag 1 dat is komen te vervallen.

De resterende wissels en aandrijving + rail decoders zijn vandaag bij Modeltreinmarkt besteld om, hopelijk volgende week, de keerlus provisorisch op te bouwen met de reststukken Triplex.

Zodat de exacte contouren van het spoor op de Triplex platen afgetekend kan worden. De schets in SCARM zal ongetwijfeld in de buurt zitten maar de exacte ligging van het spoor bepaal je toch op de tafel zelf.


Het uiteindelijke seinenplan.

MvG,

Timaximus
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2018, 09:25:50 door Timaximus »
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #298 Gepost op: 30 januari 2018, 17:56:56 »
Nu de bouw van de keerlus aanstaande is heb ik de verbinding tussen de keerlus en de spiraal voorzien van Flexrails (paars).

Hierdoor kunnen we de keerlus vrij positioneren aan de zuidzijde.

Nadat de keerlus sectie (blauw) gebouwd is kan een pas stuk gemaakt worden tussen de overgang rails (roze).

Het bouwen van de keerlus sectie hoeft dus niet perse op die locatie.



MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #299 Gepost op: 01 februari 2018, 19:10:39 »
Het bestelde spoor is binnen dus even de contouren van de keerlus provisorisch neergelegd.

Het sporenplan heb ik iets moeten aanpassen i.v.m. de beschikbare ruimte en de koppeling met de spiraal straks.

De lus is iets kleiner door het elimineren van de rechte stukken tussen de bogen.

Die 18cm winst heb ik nodig omdat anders de doorgang te smal wordt.

Ik heb ook een foutje gemaakt met de bestelling dus de rest, nog een links wissel en 4 setjes wisselstellers + raildecoders, komt morgen.

Op basis van het definitieve sporenplan voor de keerlus heb ik even in CAD de hoeveelheid latten en platen bepaald waaruit de contouren van het spoor straks gezaagd kunnen worden.

Een voordeelpak latten en 6 platen Triplex a 122 x 61 x 0,6cm.

Ik denk dat ik het landhoofd aan de spiraalkant vlak naast de spiraal zet en vandaar één vloeiende boog Flex naar de keerlus sectie trek. Dus zonder de getekende rechtstanden (grijs), m.u.v. de overgangsrails voor C<>K (magenta).





MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet