Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw  (gelezen 142449 keer)

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #15 Gepost op: 12 januari 2016, 19:28:11 »
Het heeft even geduurd door de renovatie van het huis, maar we kunnen eindelijk weer wat tijd besteden aan de modelspoor hobby.

De plannen zijn zelf niet gewijzigd maar de aanpak wel.

Voorlopig komt er een basic modelbaan waar ook de kleine bink van kan genieten.
 
Dus een tafel op 50cm, 70cm en 90cm boven de grond.

Nog geen geavanceerde automatisering maar meer handbediening en mogelijk wat basic automatisch rondjes rijden.

De tijdelijke tafel wordt een lichtgewicht constructie met uitsluitend spoor en alle wissel en overige actieve delen zullen allen via de C-Raildecoders geactiveerd worden en ook de wisselverlichting wordt gevoed vanuit de baan.

Hieronder een impressie van het sporenplan.



Wordt vervolgd...

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #16 Gepost op: 13 januari 2016, 19:48:02 »
Ik heb het tijdelijke 'speel' tracé iets aangepast door nagenoeg alle resterende spoordelen in de baan te plaatsen.

De hoogtes kunnen nog wat opgerekt worden omdat er voldoende afstand tussen de tafel en het schuine dak zit. Het wordt dan wel kruipen i.p.v. over de baan heen stappen bij de deur  :P.

Er is wel een ongelijkvloerse kruising toegevoegd zodat de treinen in één ronde zowel de binnenbaan als de buitenbaan trotseren.

De (om)keer wissels rechts boven op foto 1 moet ik nog verplaatsen, dan kan vanuit alle richtingen gekeerd worden op de keerbaan bij het raam





MvG,

Timaximus.
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #17 Gepost op: 14 januari 2016, 13:40:03 »
Hierbij de tijdelijke Speeltafel opbouw, gewoon recht toe recht aan MDF platen 8mm en frame van vuren latten en balken op stelpootjes.

De hellingen worden waarschijnlijk gemaakt van 4mm dik MDF met rondingen i.v.m. het PVR.





MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #18 Gepost op: 14 januari 2016, 15:21:35 »
Die kleine boft maar.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #19 Gepost op: 14 januari 2016, 15:30:38 »
Inderdaad!

En hij is net als zijn vader, hij vind Lego geweldig maar de modeltreinen nog veel meer.

Hij stond ook al een hele tijd gefascineerd te kijken naar de voorraad aan de muur.

Wat hem betreft gaan ze dit weekend al rijden.  ;)

Dat zou wel kunnen op de grond, haal ik gewoon de niveaus even weg.

Maar ik laat hem nog wel een tijdje wachten.  ;D

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #20 Gepost op: 14 januari 2016, 16:45:19 »
Hallo,

Ik lees in je draadje dat een deel wil ophangen aan het plafond.
Daar zou ik nog maar een nachtje over slapen.
Een huis zet uit en krimpt het hele jaar door(ook al is het huis al wat ouder misschien)
En het dak heeft een geheel ander uitzettingsgedrag dan de vloer waar de rest van de tafel op staat.
Toch vervelend als de zaak een centimeter of wat uit zn verband wordt getilt

succes jandcargo

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #21 Gepost op: 14 januari 2016, 18:11:41 »
Deze mogelijke uitzetting problematiek is tijdens het ontwerpen wel even langs gekomen.

Misschien kunnen we daarin wat doen met de spiraal(veer) tussen niveau 3 en 5, één die in x-y-z-richting flexibel is.

En misschien moet ik een meetopstelling plaatsen die het gedrag van het dak t.o.v. de vloer één heel jaar monitort (een geveerd potlood loodrecht op een vel papier principe).

Of we lozen het luchtspoor uit het ontwerp.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #22 Gepost op: 14 januari 2016, 20:43:56 »
Als je met een trekveer gaat werken moet je wel nog zorgen dat de hele verdere baan star is. Bijvoorbeeld met trekdraden naar de grond. Ik kan me zomaar voorstellen dat de veerkracht in mdf ed. Nog steeds kleiner is dan die van de trekveer en de veer dus 'gewoon' met dezelfde lengte met het dak mee blijft bewegen. Sterker nog, dat is wel zeker. En vooral ook niet al te zware treinen op dat spoor anders verandert de massa van de baan en rekt de veer verder uit. Zakt de baan door...

Groet, Sicco Jan

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #23 Gepost op: 14 januari 2016, 20:52:36 »
hallo,

Het geheel lijkt mij een buitengewoon interessant natuurkundig experiment.
Maar als je toch de voorkeur geeft aan lekker je treintje probleemloos te laten rijden dan zou ik een andere oplossing met beide bene op de grond zoeken.

succes jandcargo

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #24 Gepost op: 14 januari 2016, 23:16:52 »
Ik zat zelf te denken aan zoiets als onderstaand.

Maar goed dat is voor een later stadium, nog genoeg tijd om dit verder uit te werken.



Nu eerst zorgen dat zoonlief snel kan treinen.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #25 Gepost op: 15 januari 2016, 21:46:35 »
Wissel de spanschroef en de veer in dit plaatje en het scharnierende stuk is niet nodig. Terwijl je uiteraard wel een deel van het gewicht van de klimspiraal via het plafond wegneemt/afvoert.

Groet, Sicco Jan

Ps, top plaatje trouwens!
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2016, 21:48:34 door Sicco Jan. Reden: Ps toegevoegd »

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #26 Gepost op: 15 januari 2016, 21:46:50 »
Ik heb het tracé voor de tijdelijke speelbaan toch maar even in Scarm gezet.

Komt iets anders uit dan op de grond maar dat was te verwachten.

De draaischijf en restanten wissels en spoor plaatsen we wel in het wild als de basis klaar is.



MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #27 Gepost op: 15 januari 2016, 21:48:53 »
Oké. Bedankt voor de feedback omtrent de Klimspiraal.

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #28 Gepost op: 16 januari 2016, 19:27:11 »
Vandaag het eerst goede voornemen voor het nieuwe jaar volbracht, de werkplaats opruimen.
Dat was hard nodig, je kon er letterlijk niet meer lopen door de ...... zooi.  :D




De vloerbaan is weer opgeruimd en de eerste 4 speeltafel segmenten liggen al klaar. Nog 6 te gaan voor de basis.
Het zijn lichtgewicht segmenten geworden van vuren en multiplex plaat i.p.v. MDF.




MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Timaximus

  • Offline Offline
  • Berichten: 742
Re: Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw
« Reactie #29 Gepost op: 17 januari 2016, 19:44:55 »
Vandaag even de 4 tafels op poten gezet.

Zodra alle tafels staan worden ze uiteraard nog gericht, waterpas en ter lood gezet en gekoppeld.

De poten worden nog voorzien van schoren voor extra stabiliteit.

En zoonlief is nu al niet meer van de zolder weg te slaan.   ;D


Echte actie foto

Maar in de weg lopen dat ie doet  >:(, nee hoor niet echt, hij helpt juist met meten en schroeven.  ;)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet