Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Silvolde
Vandaag om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Raadplaatje door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 23:32:27
Da's Daz 2 door Huup
08 September 2025, 23:27:35
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
08 September 2025, 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
08 September 2025, 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
08 September 2025, 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
08 September 2025, 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
08 September 2025, 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
  

Auteur Topic: Firmaschilden op een ketelwagen  (gelezen 14424 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Firmaschilden op een ketelwagen
« Gepost op: 24 January 2015, 14:06:56 »
Aral op een plaatje.

De modelspoorfirma's brengen heel wat ketelwagens uit in model. Soms natuurgetrouw meestal fantasie om maar zoveel mogelijk varianten te kunnen uitbrengen.
De vierassers met zwenkbare assen en ARAL-opschriften van Brawa in tijdperk 3 is zo'n discutabel model.


Zeker, de wagen klopt, maar lang niet alle wagens van Aral waren blauw. Storender dan de kleur zijn de opgedrukte Aral-logo's. Zeker in de jaren vijftig en zestig waren de ketelwagens die werden verhuurd aan de oliemaatschappijen voorzien van losstaande firmalogo's die in houders aan de ketel waren bevestigd.
Dat moet er in H0 dus ook op dese wagen, tijd voor een klein pimpklusje!

Na een weatherbeurtje, waarbij de wagen  al niet meer zo storend knalblauw was, werd besloten wapenschilden te bestellen van AW Lingen (www.awlingen.de). Deze kleinseriefabrikant levert schilden voor verschillende maatschappijen. Zo zijn er ovale van Esso en ook die vierkante van ARAL. Het bestelnummer is 311.
Gassner levert opschriften voor ketelwagens en in hun setje G349 zitten ook ARAL-opschriften.
Nadat de gedrukte opschriften op de ketel van de Brawa wagen voorzichtig zijn verwijderd worden de schilden in elkaar gezet volgens de beschrijving op de site van AW Lingen: http://www.awlingen.de/bauteile-des-aw-lingen/bauteilefuer-kesselwagen/311-kesseltafeln-aral/
In de ketel worden aan elke zijde uit de hand vier 0,8 mm. gaatjes geboord en nadat de schilden een kleurtje hebben gekregen (achterzijde en houders donkergrijs, voorzijde ARAL-blauw) en de watertransfers voorzichtig zijn opgebracht, kunnen de borden worden gemonteerd.
Tenslotte de transfer nog even met weekmaker bestrijken en de wagen lijkt een stuk echter!

















Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Firmaschilden op een ketelwagen
« Reactie #1 Gepost op: 24 January 2015, 15:14:00 »
Fraai! :)

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4625
Re: Firmaschilden op een ketelwagen
« Reactie #2 Gepost op: 24 January 2015, 15:19:40 »
Ik zeg hetzelfde zeer fraai gemaakt  (y)

Eric.
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Firmaschilden op een ketelwagen
« Reactie #3 Gepost op: 24 January 2015, 19:23:49 »
Netjes

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Firmaschilden op een ketelwagen
« Reactie #4 Gepost op: 31 January 2015, 19:48:54 »
Vervolgens is Esso aan de beurt  8)
Het ten onrechte door Brawa opgedrukte logo wordt met een wattenstaafje aceton weggepoetst.







Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Firmaschilden op een ketelwagen
« Reactie #5 Gepost op: 31 January 2015, 20:17:34 »
Prachtig Wim! Ziet er zeer fraai uit.

Zo wil ik graag uit een Fleischmann ketelwagen een lichtgrijze 'Chevron' variant maken uit tijdperk IV.
Zijn daar ook setjes van? Enig idee. Anders wordt het zelf fabrieken ben ik bang.

Doel op dit model:



Jeroen
« Laatst bewerkt op: 31 January 2015, 21:43:04 door Thowra »
We're all riders on this train.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: Firmaschilden op een ketelwagen
« Reactie #6 Gepost op: 31 January 2015, 20:26:58 »
Schitterend!
Zo zien de ketelwagens er een stuk realistischer uit!  (y)
Goede link om in de gaten te houden.

Gerard

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Firmaschilden op een ketelwagen
« Reactie #7 Gepost op: 31 January 2015, 21:53:43 »
Jeroen,
Als ik de site bekijk zijn er (nog) geen Chevron-borden verkrijgbaar bij AW Lingen.
hier staan de verkrijgbare delen:
http://www.awlingen.de/bauteile-des-aw-lingen/bauteilefuer-kesselwagen/
Maar je kunt Jochen Leisner altijd even per mail tippen  ;) ketelwagens worden er een stuk realistischer van  (y).

Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Firmaschilden op een ketelwagen
« Reactie #8 Gepost op: 31 January 2015, 21:55:25 »
Zijn daar ook setjes van?
Jeroen,

Als jij de afmetingen hebt, kan ik met Jochen wel ff overleggen. En de decals natuurlijk :-)
Alleen... Welk model wil je hiervoor gebruiken?

dirkjan

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Firmaschilden op een ketelwagen
« Reactie #9 Gepost op: 02 February 2015, 00:08:39 »
Poeh heejh, moeilijk om een gangbare maatvoering te geven.
Ik heb werkelijk geen idee? Op het model heb ik het schild 15 mm( lengte) bij 12mm(breedte) gegeven. Zo te zien aanvaardbaar.

Het logo heb ik in Illustrator bewerkt als vector bestand. Deze is trouwens ook te vinden op het internet als AI (Illustrator) bestand.
Als 'slachtoffer' heb ik het model van de gangbare Fleischmann ketelwagen gekozen, uit de 5400 serie. Die nog volop verkrijgbaar zijn. Op beurzen voor nog geen 15 euro de stuk.

Uiteraard zal ik veel concessies moeten doen en klopt misschien de maten van de ketel ook niet helemaal met het voorbeeld.
Maar goed, in mijn ogen is het een acceptabel model . De laddertjes zouden eigenlijk geëtst moeten worden om op het model te monteren.
Op het Fleischmann model heb ik deze weggeknipt, want deze zit in het midden. En dat is onjuist. Weet iemand trouwens de nummering van deze Nederlandse ketelwagens?

testje: (kleur van de ketel is niet correct. Deze had ik nog liggen om tot 'Bonnetje' om te bouwen. Humbrol 196 satijn lijkt de goede kleur voor de Chevron ketelwagen)








Jeroen
« Laatst bewerkt op: 02 February 2015, 00:30:03 door Thowra »
We're all riders on this train.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Firmaschilden op een ketelwagen
« Reactie #10 Gepost op: 02 February 2015, 08:03:08 »
 (y) Jeroen. Geëtste laddertjes voor ketelwagens kun je o.a. hier vinden;
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62959.msg3221538348.html#msg3221538348


Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Firmaschilden op een ketelwagen
« Reactie #11 Gepost op: 02 February 2015, 20:52:53 »
Jeroen,

Chevron had in de jaren 70 in de basis twee typen wagens, aan de hand van de remmen lijkt het me een wagen op je foto die lijkt te komen van de serie 072 2 123 t/m 136. 36m3, lob 8,69m, rs 4,5m, rem: O-GP "S". Dus een flink grote ketel, maar het onderstel klopt op details na, redelijk.

Ik zou de plaat met de chevron opschriften meer in de vorm van 1:1 afmetingen inschatten op 1x1,2m (vierkant met een punt eronder). In het Utrechts archief vind je de tekening van de wagen (tekening nummer PM 3441). Misschien dat de afmetingen daar op staan.

dirkjan

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Firmaschilden op een ketelwagen
« Reactie #12 Gepost op: 05 February 2015, 22:59:18 »
@Sneek, dank. Je linkje had ik al eerder gevonden. Ik ga eens op mijn gemak even rondneuzen.

@Falkenberg.
Top! Deze info is zeer bruikbaar. Ik weet dat de SHM in de jaren 70 twee waterwagens van het type 'Uerdingen' (geschonken van diezelfde firma Chevron) in dienst had.
En dus deze bovengenoemde type ketelwagen met grote ketel. Ik zal het Utrechts archief eens raadplegen.  (y)

Hoorn 1976. (even geen idee wie de fotograaf is/was)



Jeroen
« Laatst bewerkt op: 06 February 2015, 00:36:30 door Thowra »
We're all riders on this train.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: Firmaschilden op een ketelwagen
« Reactie #13 Gepost op: 06 February 2015, 08:57:39 »
Dat zijn geen Uerdinger (want te hoge frameplaten), maar 1948 in Polen gebouwde 24m3 wagens, afgeleid van de 'Einheitsbauart', met de nummers 21-84-070 2 125/126 oftewel de SHM 102/103. Misschien staan de Chevron platen nog wel ergens bij de SHM weg te roesten..

dirkjan

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: Firmaschilden op een ketelwagen
« Reactie #14 Gepost op: 14 February 2015, 13:32:59 »
hallo,

Zie toevallig dit item.
Ik heb ook deze week de bouw van de chevron ketelwagen afgerond.
Dit naar voorbeeld van de grote ketel (2-assig) van het utrechts archief.
Ik heb de opschriftenborden inclusief logo gemaakt in paint.
je mag er gerust een kopie van mij hebben.
dat hoor ik dan wel
groeten jandcargo