Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 18:08:08
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Duikeend
Vandaag om 18:08:04
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:51:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Jan Bennink
Vandaag om 17:23:26
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
  

Auteur Topic: Firmaschilden op een ketelwagen  (gelezen 14314 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Firmaschilden op een ketelwagen
« Gepost op: 24 January 2015, 14:06:56 »
Aral op een plaatje.

De modelspoorfirma's brengen heel wat ketelwagens uit in model. Soms natuurgetrouw meestal fantasie om maar zoveel mogelijk varianten te kunnen uitbrengen.
De vierassers met zwenkbare assen en ARAL-opschriften van Brawa in tijdperk 3 is zo'n discutabel model.


Zeker, de wagen klopt, maar lang niet alle wagens van Aral waren blauw. Storender dan de kleur zijn de opgedrukte Aral-logo's. Zeker in de jaren vijftig en zestig waren de ketelwagens die werden verhuurd aan de oliemaatschappijen voorzien van losstaande firmalogo's die in houders aan de ketel waren bevestigd.
Dat moet er in H0 dus ook op dese wagen, tijd voor een klein pimpklusje!

Na een weatherbeurtje, waarbij de wagen  al niet meer zo storend knalblauw was, werd besloten wapenschilden te bestellen van AW Lingen (www.awlingen.de). Deze kleinseriefabrikant levert schilden voor verschillende maatschappijen. Zo zijn er ovale van Esso en ook die vierkante van ARAL. Het bestelnummer is 311.
Gassner levert opschriften voor ketelwagens en in hun setje G349 zitten ook ARAL-opschriften.
Nadat de gedrukte opschriften op de ketel van de Brawa wagen voorzichtig zijn verwijderd worden de schilden in elkaar gezet volgens de beschrijving op de site van AW Lingen: http://www.awlingen.de/bauteile-des-aw-lingen/bauteilefuer-kesselwagen/311-kesseltafeln-aral/
In de ketel worden aan elke zijde uit de hand vier 0,8 mm. gaatjes geboord en nadat de schilden een kleurtje hebben gekregen (achterzijde en houders donkergrijs, voorzijde ARAL-blauw) en de watertransfers voorzichtig zijn opgebracht, kunnen de borden worden gemonteerd.
Tenslotte de transfer nog even met weekmaker bestrijken en de wagen lijkt een stuk echter!

















Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Firmaschilden op een ketelwagen
« Reactie #1 Gepost op: 24 January 2015, 15:14:00 »
Fraai! :)

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4542
Re: Firmaschilden op een ketelwagen
« Reactie #2 Gepost op: 24 January 2015, 15:19:40 »
Ik zeg hetzelfde zeer fraai gemaakt  (y)

Eric.
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Firmaschilden op een ketelwagen
« Reactie #3 Gepost op: 24 January 2015, 19:23:49 »
Netjes

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Firmaschilden op een ketelwagen
« Reactie #4 Gepost op: 31 January 2015, 19:48:54 »
Vervolgens is Esso aan de beurt  8)
Het ten onrechte door Brawa opgedrukte logo wordt met een wattenstaafje aceton weggepoetst.







Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Firmaschilden op een ketelwagen
« Reactie #5 Gepost op: 31 January 2015, 20:17:34 »
Prachtig Wim! Ziet er zeer fraai uit.

Zo wil ik graag uit een Fleischmann ketelwagen een lichtgrijze 'Chevron' variant maken uit tijdperk IV.
Zijn daar ook setjes van? Enig idee. Anders wordt het zelf fabrieken ben ik bang.

Doel op dit model:



Jeroen
« Laatst bewerkt op: 31 January 2015, 21:43:04 door Thowra »
We're all riders on this train.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1279
Re: Firmaschilden op een ketelwagen
« Reactie #6 Gepost op: 31 January 2015, 20:26:58 »
Schitterend!
Zo zien de ketelwagens er een stuk realistischer uit!  (y)
Goede link om in de gaten te houden.

Gerard

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Firmaschilden op een ketelwagen
« Reactie #7 Gepost op: 31 January 2015, 21:53:43 »
Jeroen,
Als ik de site bekijk zijn er (nog) geen Chevron-borden verkrijgbaar bij AW Lingen.
hier staan de verkrijgbare delen:
http://www.awlingen.de/bauteile-des-aw-lingen/bauteilefuer-kesselwagen/
Maar je kunt Jochen Leisner altijd even per mail tippen  ;) ketelwagens worden er een stuk realistischer van  (y).

Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Firmaschilden op een ketelwagen
« Reactie #8 Gepost op: 31 January 2015, 21:55:25 »
Zijn daar ook setjes van?
Jeroen,

Als jij de afmetingen hebt, kan ik met Jochen wel ff overleggen. En de decals natuurlijk :-)
Alleen... Welk model wil je hiervoor gebruiken?

dirkjan

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Firmaschilden op een ketelwagen
« Reactie #9 Gepost op: 02 February 2015, 00:08:39 »
Poeh heejh, moeilijk om een gangbare maatvoering te geven.
Ik heb werkelijk geen idee? Op het model heb ik het schild 15 mm( lengte) bij 12mm(breedte) gegeven. Zo te zien aanvaardbaar.

Het logo heb ik in Illustrator bewerkt als vector bestand. Deze is trouwens ook te vinden op het internet als AI (Illustrator) bestand.
Als 'slachtoffer' heb ik het model van de gangbare Fleischmann ketelwagen gekozen, uit de 5400 serie. Die nog volop verkrijgbaar zijn. Op beurzen voor nog geen 15 euro de stuk.

Uiteraard zal ik veel concessies moeten doen en klopt misschien de maten van de ketel ook niet helemaal met het voorbeeld.
Maar goed, in mijn ogen is het een acceptabel model . De laddertjes zouden eigenlijk geëtst moeten worden om op het model te monteren.
Op het Fleischmann model heb ik deze weggeknipt, want deze zit in het midden. En dat is onjuist. Weet iemand trouwens de nummering van deze Nederlandse ketelwagens?

testje: (kleur van de ketel is niet correct. Deze had ik nog liggen om tot 'Bonnetje' om te bouwen. Humbrol 196 satijn lijkt de goede kleur voor de Chevron ketelwagen)








Jeroen
« Laatst bewerkt op: 02 February 2015, 00:30:03 door Thowra »
We're all riders on this train.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Firmaschilden op een ketelwagen
« Reactie #10 Gepost op: 02 February 2015, 08:03:08 »
 (y) Jeroen. Geëtste laddertjes voor ketelwagens kun je o.a. hier vinden;
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62959.msg3221538348.html#msg3221538348


Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Firmaschilden op een ketelwagen
« Reactie #11 Gepost op: 02 February 2015, 20:52:53 »
Jeroen,

Chevron had in de jaren 70 in de basis twee typen wagens, aan de hand van de remmen lijkt het me een wagen op je foto die lijkt te komen van de serie 072 2 123 t/m 136. 36m3, lob 8,69m, rs 4,5m, rem: O-GP "S". Dus een flink grote ketel, maar het onderstel klopt op details na, redelijk.

Ik zou de plaat met de chevron opschriften meer in de vorm van 1:1 afmetingen inschatten op 1x1,2m (vierkant met een punt eronder). In het Utrechts archief vind je de tekening van de wagen (tekening nummer PM 3441). Misschien dat de afmetingen daar op staan.

dirkjan

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Firmaschilden op een ketelwagen
« Reactie #12 Gepost op: 05 February 2015, 22:59:18 »
@Sneek, dank. Je linkje had ik al eerder gevonden. Ik ga eens op mijn gemak even rondneuzen.

@Falkenberg.
Top! Deze info is zeer bruikbaar. Ik weet dat de SHM in de jaren 70 twee waterwagens van het type 'Uerdingen' (geschonken van diezelfde firma Chevron) in dienst had.
En dus deze bovengenoemde type ketelwagen met grote ketel. Ik zal het Utrechts archief eens raadplegen.  (y)

Hoorn 1976. (even geen idee wie de fotograaf is/was)



Jeroen
« Laatst bewerkt op: 06 February 2015, 00:36:30 door Thowra »
We're all riders on this train.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Firmaschilden op een ketelwagen
« Reactie #13 Gepost op: 06 February 2015, 08:57:39 »
Dat zijn geen Uerdinger (want te hoge frameplaten), maar 1948 in Polen gebouwde 24m3 wagens, afgeleid van de 'Einheitsbauart', met de nummers 21-84-070 2 125/126 oftewel de SHM 102/103. Misschien staan de Chevron platen nog wel ergens bij de SHM weg te roesten..

dirkjan

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: Firmaschilden op een ketelwagen
« Reactie #14 Gepost op: 14 February 2015, 13:32:59 »
hallo,

Zie toevallig dit item.
Ik heb ook deze week de bouw van de chevron ketelwagen afgerond.
Dit naar voorbeeld van de grote ketel (2-assig) van het utrechts archief.
Ik heb de opschriftenborden inclusief logo gemaakt in paint.
je mag er gerust een kopie van mij hebben.
dat hoor ik dan wel
groeten jandcargo