Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rheinburg, TP V/VI
door
Dennis1984
Vandaag
om 21:16:49
Dat overkomt mij niet.
door
klusser
Vandaag
om 21:03:41
Spoorongeval Duitsland, de specialisten kunnen weer .........
door
US modeller
Vandaag
om 21:03:15
Ronald doet de Fork Challenge!
door
MaraNCS
Vandaag
om 20:49:54
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Ronald69
Vandaag
om 20:47:26
Raadplaatje
door
Cc72000
Vandaag
om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 19:54:30
US diorama in H0
door
jan47
Vandaag
om 19:45:53
Piko 1136 van AC naar DC
door
Remco vM
Vandaag
om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 18:16:48
Chinese prut kabel
door
BrightonBelle
Vandaag
om 17:48:10
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
BrightonBelle
Vandaag
om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
bask185
Vandaag
om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
Vandaag
om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 14:09:28
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
door
Jan Bennink
Vandaag
om 13:42:30
Lokpilot 4 defect
door
bellejt
Vandaag
om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 13:02:57
Overstap naar HTM
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Karben
Vandaag
om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Stefan88
Vandaag
om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
Vandaag
om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Albert de Heer
Vandaag
om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
schipcas
Vandaag
om 10:21:06
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Brawa DB Rongenwagen SSlma44 BRAWA (DB tijdperk 3)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Brawa DB Rongenwagen SSlma44 BRAWA (DB tijdperk 3) (gelezen 5307 keer)
sneek
Offline
Berichten: 3862
Modelleisenbahner mit Volldampf
Brawa DB Rongenwagen SSlma44 BRAWA (DB tijdperk 3)
«
Gepost op:
21 January 2015, 23:29:25 »
Rongenwagen SSlma44 BRAWA (DB tijdperk 3)
Deze week heeft Brawa de eerste batch van de vierassige railtransportwagens type SSlma44 uitgeleverd. Het betreft een vierassige wagen op 'pressblech-draaistellen' met los in te steken rongen. Er zijn varianten in verschillende uitvoeringen van tijdperken en maatschappijen. Hier stellen we de DB uitvoering in tijdperk 3 aan jullie voor, catalogus nummer 47201.
Het voorbeeld.
Toen in de jaren '20 de DRG werd opgericht, nam deze vele wagens vioor het transport van spoorstaven over die waren gebouwd naar de Pruisische specificaties. Door geldgebrek kon er geen grote serie worden nabesteld.
Er werden wel tekeningen voor een vierassige wagen ontworpen, maar slechts een serie van 95 wagens gebouwd. De lastechniek en de opkomende behoefte van het Derde Rijk gaf de doorslag om toch een grotere serie te gaan bouwen. Er ontstonden verschillende prototypen en series, de laatsten hadden geen remmershuisje maar een bordes waarvan het hekwerk kon worden omgelegd (zoals bij de Ssy45).
Ze kregen draaistellen van geperste staalplaten en werden niet alleen door de DR ingezet; de Wehrmacht gebruikte ze ook in treinen met mobiele lanceerinstallaties voor de V2-raketten.
De serie van 3500 stuks was na WO2 door geheel Europa aan te treffen. Bij de DR kwamen zo'n 500 terecht, de Westduitse DB had ongeveer 1400 wagens in het materieelpark. Ze werden niet alleen gebruikt voor het transport van railstaven, maar ook staal, voertuigen, ja eigenlijk alles wat op vierassige rongenwagens kon worden vervoerd kwam op deze als SSlma44 en later als R672 bekende wagens terecht. In dejaren '80 werden de laatste exemplaren afgevoerd.
Het model.
Brawa levert de H0-wagen in de bekende gele verpakking
Het model zit in een stevige blisterverpakking, maar o jee, de wagen lijkt krom te zijn
Daar was op Duitse fora al voor gewaarschuwd, bijna panische kritiek alom. Overtrokken reacties dat dit niet mag voorkomen, retourzendingen en massale kritiek. Oké, voor een wagen van zo'n vier tientjes verwacht je wat en Brawa heeft een goede naam hoog te houden. Maar een dunne bodem uit metaalgietwerk kan iets krom staan, dat moet te richten zijn. Ik zag inderdaad een katteruggetje en las gelijk daarna een oplossing op Drehscheibe.
Even voorzichtig de draaistellen lostrekken, dan zie je aan de onderzijde vier schroefjes. Die losdraaien, waardoor de wagenbodem los komt. Die bodemplaat kun je vervolgens voorzichtig en bedachtzaam rechtbuigen. Schroefjes weer vastdraaien, de kunststof onderzijde van de wagen richt zich naar de nu rechte plaat en je hebt geen 'banaan' maar een rechte wagen.
en recht zo die gaat
Dus een simpele oplossing, geen stress en we kunnen ons gaan verlekkeren aan alle details!
Eerst de rongen maar eens opzetten, er zijn er precies 2x8 zonder reserve bijgevoegd, wees dus voorzichtig. De fragiele rongen laten zich in de houders insteken, maar het risico op verlies tijdens een rit of ontsporing blijft aanwezig. Laat je ze permanent staan, dan maar fixeren met een druppeltje secondenlijm.
De rongen staan op en we zien rechts op de stelbalk het RIV-teken en de revisieopschriften. De wagen heeft een beurt gehad in de werkplats van Saarbrücken in 1965, het remwerk in '66. Laat tijdperk 3 dus in een tijd dat de eerste computernummers al werden uitgedeeld. Maar het kan nog
De opschriften zijn haarscherp en in het juiste lettertype opgedrukt.
De remversteller (met beschermluifeltje), de opschriften van de Hildebrandt-Knorr rem en de noodtrekker van de rem zijn duidelijk te zien:
Onder de bak is de 'visbuikdrager'zichtbaar die voor een stevig verband zorgt. Het wagennummer moge duidelijk zijn, DB 918 713.
Sja, en dan die Preßblech-draaistellen. Niet alleen een mooi woord, maar ook mooi weergegeven met duidelijke verenpakketten waar Exact-train een puntje aan kan zuigen
De houder voor de vrachtbrief, mooi gegraveerd met gaas, is leeg.
Rembordes met handrem en tussenschot, prachtig en natuurgetrouw!
Op de wagenbodem zijn houten planken en balken aanwezig, mooi maar zonder duidelijke houtgravuur en natuurlijk veel te schoon, daar komt later de airbrush nog wel aan te pas!
Zelfs de kopse kanten zijn bedrukt met de mededeling dat bij het draaien van de wagen eerst de stelstangen van de rem naar de draaistellen moet worden losgekoppeld
Draaien? Jazeker op aansluitingen die haaks via een wagendraaischijfje konden worden bereikt werd eerst één draaistel op de schijf gedraaid en het aansluitspoor opgereden en dan het andere. Zo kon deze lange jongen toch in alle hoeken van het fabrieksterrein komen.
Brawa weet dat er kleine schijfjes zijn (Faller, Noch) en heeft de draaistellen volledig vrij draaiend gemaakt, een volle 360 graden kan het draaistel in de ronde:
Onder de buffers zijn de rangeerdershandgrepen weergegeven, ook fraai.
Kortom ik ben zeer tevreden over deze wagen, een aanwinst voor de tijdperk 3-rijder.
Minpuntje is dat de meeste modellen met een licht gebogen bodemplaat uit China zijn gekomen, maar dat valt eenvoudig te verhelpen.
Grtz,
Wim
«
Laatst bewerkt op: 16 February 2015, 10:50:56 door Bert van Gelder. Reden: Titel
»
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Jan-Peter
Offline
Berichten: 2355
Bnlx treinendokter.
Re: Rongenwagen SSlma44 BRAWA (DB tijdperk 3)
«
Reactie #1 Gepost op:
22 January 2015, 00:00:33 »
Hoi Wim,
Citaat
en recht zo die gaat
De belading gaat bestaan uit scheepsmotoren, azimuth of Voith-Schneider thrusters?
Jan-Peter
Gelogd
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.
sneek
Offline
Berichten: 3862
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Rongenwagen SSlma44 BRAWA (DB tijdperk 3)
«
Reactie #2 Gepost op:
22 January 2015, 14:33:28 »
Nee, mogelijk bundels rondstaal.
Maar wie nog leuke suggesties heeft, ik hou me aanbevolen
.
Grtz,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Ruud K
Offline
Berichten: 12176
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Rongenwagen SSlma44 BRAWA (DB tijdperk 3)
«
Reactie #3 Gepost op:
22 January 2015, 19:20:00 »
Duidelijk en helder verhaal, Wim, met mooie en instructieve foto's. Kortom, een fijne bespreking.
Groet,
Ruud
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
Falkenberg
Offline
Berichten: 4053
Re: Rongenwagen SSlma44 BRAWA (DB tijdperk 3)
«
Reactie #4 Gepost op:
22 January 2015, 21:21:29 »
Ik heb al teveel Rs wagens, maar er is altijd ruimte voor een toetje
Gelogd
sneek
Offline
Berichten: 3862
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Rongenwagen SSlma44 BRAWA (DB tijdperk 3)
«
Reactie #5 Gepost op:
23 January 2015, 00:15:46 »
Inmiddels is het de wagen aan te zien dat 'ie dagelijks onderweg is:
Zo'n metalen wagenbodem blijft moeilijk, weinig gravure en geen scherp onderscheid tussen de planken laat staan een houtnerf. Omwille van de constructie moet de plaat blijven, maar wie weet worden in de toekomst de laadbalken nog eens gladgeslepen en gaat er gestoeid worden met gelaserde wagenbodems van Moebo en houtjes van Norteastern. Het zou zo maar kunnen...
grtz,
wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
sneek
Offline
Berichten: 3862
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Brawa DB Rongenwagen SSlma44 BRAWA (DB tijdperk 3)
«
Reactie #6 Gepost op:
17 February 2015, 21:00:23 »
Oh ja, en zo ziet de Brawa Schienenwagen er een stuk realistischer uit met een wagenbodem uit gelaserd karton van
www.moebo.de
.
Even op maat snijden, op de metalen wagenbodem plakken en klaar!
Grtz,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
dh3201
Offline
Berichten: 2514
Re: Brawa DB Rongenwagen SSlma44 BRAWA (DB tijdperk 3)
«
Reactie #7 Gepost op:
18 February 2015, 08:42:59 »
Een wereld van verschil met die gelazerde bodem
Gelogd
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Brawa DB Rongenwagen SSlma44 BRAWA (DB tijdperk 3)