Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:02:36
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 20:58:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 20:43:00
roco maus 2 door henk
Vandaag om 20:31:33
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 20:20:33
Welke winkel voert deze merken? door haes
Vandaag om 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
Vandaag om 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
Vandaag om 19:41:12
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 19:36:17
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
Vandaag om 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
Vandaag om 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
Vandaag om 16:14:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
  

Auteur Topic: Liliput 846 01 Badische AB, de kleine verbouwing (Vlissingse mailtrein)  (gelezen 10779 keer)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7286
Re: Liliput 846 01 Badische AB, de kleine verbouwing (Vlissingse mailtrein)
« Reactie #15 Gepost op: 22 January 2015, 17:04:46 »
dan laat ik het voor wat het is... (alhoewel ik het nog steeds wat steriel vind...)

Je kunt het natuurlijk ook in de kleur spuiten die Jan aangeeft.
Dan ben je in ieder geval de plastic look kwijt, en word de kleur toch wat warmer.
Mvh Steef

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Liliput 846 01 Badische AB, de kleine verbouwing (Vlissingse mailtrein)
« Reactie #16 Gepost op: 22 January 2015, 19:34:25 »
In het boek van Jens Freese zijn de meeste daken van Badische rijtuigen grijs soms zelfs vrij donker grijs.Ik zou zeker geen metallic grijs nemen.Overigens staan op blz. 34 en 114 foto's van dit soort D-treinrijtuigen op het fabrieksterrein in maagdelijke staat waarbij de loopplanken op het dak dezelfde lichte kleur hebben als het dak zelf.De schoorsteentjes van de gaslampen en de torpedoventilatoren zijn wel zwart.Op foto's op blz. 108, 109 en 113 en op de achterzijde van het boek zijn deze planken wel donkerder maar niet of nauwelijks donkerder dan de rest van het dak en in ieder geval lichter dan de torpedoventilatoren.Op blz 8 van het boek van Diener staat een foto waarop alles op het dak dezelfde grijze kleur lijkt te hebben.

Jan

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Liliput 846 01 Badische AB, de kleine verbouwing (Vlissingse mailtrein)
« Reactie #17 Gepost op: 12 August 2015, 03:38:31 »
Goed, ik heb er nu dus ook een en ik wil het gaan spuiten, want ik vind het ding nu niks. Binnenwanden worden wit, buitenwanden groen, ik denk dat ik de lijsten zwart afzet, kan me niet voorstellen dat Duitsers dat niet deden. Maar nou zat ik even te kijken of ik kon vinden tot welke serie deze rijtuigen behoorde (nummerserie dus, om het een ander nummertje te geven) en kwam ik op een wikipediapagina met de volgende mededeling.

Citaat
Die unterschiedlichen Länderbahnlackierungen wurden im Laufe der zwanziger Jahre durch einen einheitlichen Anstrich in Braungrün abgelöst (bei schwarzem Untergestell und Laufwerk sowie einem Dachanstrich in Graualuminium). Ende der 30er Jahre ging man schließlich zu einem Anstrich des Wagenkastens in Flaschengrün über.
Bron: https://de.wikipedia.org/wiki/Schnellzugwagen#Wagen_der_Zwischenkriegszeit

Grijs-alu dak dus. Of toch niet? Had ik maar een tijdmachine.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Liliput 846 01 Badische AB, de kleine verbouwing (Vlissingse mailtrein)
« Reactie #18 Gepost op: 12 August 2015, 19:55:24 »
Eens kijken of dat gaat werken... Afgedraaid met RP25 beitel van Fohrmann.

Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26777
    • Pagina van klaas
Re: Liliput 846 01 Badische AB, de kleine verbouwing (Vlissingse mailtrein)
« Reactie #19 Gepost op: 12 August 2015, 20:00:53 »
Interessant. Hoe span je zo'n wielstel in?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Liliput 846 01 Badische AB, de kleine verbouwing (Vlissingse mailtrein)
« Reactie #20 Gepost op: 12 August 2015, 20:12:54 »
Met de opspantool van Fohrmann.  ;D



Los wiel komt op plek van pijl. Zie conische deel, daarop centreer je het wiel, met de opvulring rechts pak je het wiel op de band, met de moer zet je het klem, maar pas nadat je de schroefhuls uiterst links aangedraaid hebt, anders zou je het gat van het wiel groter maken door het te ver op het conische deel te duwen. Een uitsparing voor een kruktap voor stoomloc wielen is voorzien.

Het hele tooltje span je in de drieklauw of spanbus 8mm. Mooi tooltje hoor.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26777
    • Pagina van klaas
Re: Liliput 846 01 Badische AB, de kleine verbouwing (Vlissingse mailtrein)
« Reactie #21 Gepost op: 12 August 2015, 23:30:59 »
Inderdaad een handig tooltje. Heb inmiddels ook een foto op de site van Fohrmann gezien, in de drieklauw en met een wiel ertussen geklemd.
Ik ben alleen niet zo'n voorstander van het wiel van de as te halen, ik span liever het complete wielstel in, maar daar heb ik nog niet de perfecte methode voor gevonden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Liliput 846 01 Badische AB, de kleine verbouwing (Vlissingse mailtrein)
« Reactie #22 Gepost op: 13 August 2015, 00:01:10 »
Euh, Klaas, heb je ook een niet perfecte methode? Want ik kan geen fatsoenlijke bedenken. En niet de as in gaan klemmen, want dat werkt niet.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26777
    • Pagina van klaas
Re: Liliput 846 01 Badische AB, de kleine verbouwing (Vlissingse mailtrein)
« Reactie #23 Gepost op: 13 August 2015, 00:07:08 »
Ik heb inderdaad een niet perfecte methode. Die werkt niet op het inklemmen van de as, dat is inderdaad onhaalbaar.
Maar ik heb geen afbeelding van mijn methode. Kan ik wel maken in de loop van de dag.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Liliput 846 01 Badische AB, de kleine verbouwing (Vlissingse mailtrein)
« Reactie #24 Gepost op: 13 August 2015, 00:12:51 »
Take your time Klaas, ik vraag het puur uit nieuwsgierigheid.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Liliput 846 01 Badische AB, de kleine verbouwing (Vlissingse mailtrein)
« Reactie #25 Gepost op: 13 August 2015, 09:36:46 »
Een dak in Grau-aluminium zoals daar genoemd lijkt mij alleen van toepassing op stalen materieel (Ral 9006 en 9007 schijnen indertijd daadwerkelijk ontwikkeld te zijn als corrosie bescherming (voor bv daken) voor de DRG), houten materieel had ofwel afgeschilderd zeildoek ofwel bitumen als toplaag. Met daarin een glimmertje, zoals eerder al aangehaald.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26777
    • Pagina van klaas
Re: Liliput 846 01 Badische AB, de kleine verbouwing (Vlissingse mailtrein)
« Reactie #26 Gepost op: 13 August 2015, 16:58:34 »
Hier een foto van mijn methode om een wielstel in te spannen.

In de klauwplaat een stuk messingstaf waarin een kamer is uitgedraaid met de diameter van het wiel en een diepte van ongeveer 1 mm.
In het midden ook nog een gaatje van 2 mm waar de aspunt in verdwijnt.

Aan de andere kant een soortgelijk ding. Dat draait om een stalen pen die in de boorhouder van de losse kop is geklemd.
De losse kop wordt voorzichtig tegen het wielstel gespannen. Het is de bedoeling dat alles op wrijving wordt meegenomen, en daar zit het imperfecte van deze methode. De wrijving is niet altijd voldoende, zeker niet als je de beitel tegen de flens zet. Je kan de losse kop ook niet te stevig aandraaien, want dan verschuift het wiel op de as. Daarom smeer ik een beetje lijm in beide kamers, waardoor de zaak aan elkaar blijft plakken.

Met deze opstelling heb ik al de flenzen van tientallen wielstellen afgedraaid, maar ideeën voor verbetering zijn welkom.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Liliput 846 01 Badische AB, de kleine verbouwing (Vlissingse mailtrein)
« Reactie #27 Gepost op: 13 August 2015, 18:51:01 »
Ik sta ervan te kijken dat het werkt, want je klemt in op de wrijving van het wiel op de as. Als deze gemakkelijk verschuift, ben je de klos. Wat je wel zou kunnen doen is een ronde staf doorboren op 2mm. Dan doormidden zagen/frezen en die twee helften om de as klemmen tussen de wielen. De diameter dient dan zodanig te zijn dat de juiste wielafstand wordt behouden. Met een plakbandje fixeer je de twee helften tijdelijk. Maar dan kun je wel veel steviger inklemmen.

Zou dat iets zijn? Anders zeg ik, koop die opspantool van Fohrmann, want het is echt gemakkelijk hoor.  ;D
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26777
    • Pagina van klaas
Re: Liliput 846 01 Badische AB, de kleine verbouwing (Vlissingse mailtrein)
« Reactie #28 Gepost op: 13 August 2015, 19:35:31 »
Zo'n gedeelde bus tussen de wielen zou de oplossing kunnen zijn. Dan kan ik inderdaad wat steviger aandrukken. Maar voor het bij elkaar houden van de twee helften ga ik dan wel een meer gesofisticeerde methode bedenken dan een plakbandje.
Eens over broeden. Maar eerst wat klusjes rondom het huis nu het zo warm is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Liliput 846 01 Badische AB, de kleine verbouwing (Vlissingse mailtrein)
« Reactie #29 Gepost op: 13 August 2015, 19:40:38 »
Klaas,

Is het wellicht een idee om de geboorde messing staf in de lengte maar half door te zagen ? Dus als het ware over de lengte een 2mm brede gleuf frezen. Dan blijft de tool uit één stuk bestaan. Via de gleuf kun je de as in de tool leggen.

Sander