Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
't Boemeltje door Montanbahn
Vandaag om 12:57:04
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:14:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
Met welke tang knip je verenstaal? door hervé
Vandaag om 11:56:55
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50

Auteur Topic: NS 5500 van DJH  (gelezen 4119 keer)

zuylen

• Offline Offline
NS 5500 van DJH
« Gepost op: 19 January 2015, 09:58:00 »
Beste mensen,
Ik heb al een paar jaar een HO model van DJH liggen van een NS 5500. Deze zou ik graag willen solderen. Aangezien het model van witmetaal is, heb ik hier een beetje huivering voor. Natuurlijk zal het solderen met low melt soldeer net zo werken als een gewone soldeerklus. Alleen mag ik dan de soldeerbout niet te hoog opstoken, wat ik wil regelen met een oude dimmer. Deze dimmer regel ik in op het smelten van het witmetaal. Maar ik heb hier totaal geen ervaring mee. Heeft iemand tips die mij kunnen helpen aan een uiteindelijk goed model?

Weet eigenlijk ook nog niet of het een rood HSM model gaat worden ala Gert Arkema of dat ik hem in NS kleuren spuit. Maar goed.....Het ding moet eerst gebouwd worden.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS 5500 van DJH
« Reactie #1 Gepost op: 19 January 2015, 10:11:12 »
Dag Zuylen,

Je moet even uitkijken met een dimmer op een soldeerbout, ik heb het ook gedaan en mijn soldeerbout overleed in no time. Dan dim je wat veel en wat permanent, dus dat werkt niet. Ik weet niet of er soldeerbouten zijn die er wel tegen knnen. Wat in elk geval wel werkt is een soldeerstation, daarmee kun je de temperatuur traploos regelen.

(Overigen is de rode loc niet van mij maar van Roadster. Rijdt wel op Rhenen :) )
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 19 January 2015, 10:22:24 »
Ok, dan ga ik daar naar op zoek. Alleen hebben de meeste soldeerstations niet de mogelijkheid witmetaal te solderen omdat deze net een te hoge temperatuur hebben. Piet Peetoom heeft er wel één, maar die is weer schreeuwend duur. Ik probeer een goedkoper alternatief te krijgen. Heeft u nog tips hiervoor? Waar heeft u uw soldeerbout vandaan? Misschien probeer ik wel iets te veel voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.... en moet ik gewoon toch bij Piet Peetoom langs?
vr gr André
« Laatst bewerkt op: 19 January 2015, 10:24:39 door zuylen »

station goes

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 19 January 2015, 10:28:32 »
Hoi,

Ik heb een soldeerstation welke terug te regelen is tot 150 graden Celsius. Daarmee heb ik nog geen smeltend witmetaal meegemaakt, behalve als je hem te hoog laat staan ::). Deze was ook niet zo extreem duur, dacht ongeveer 5 tientjes.

gr Rik

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 19 January 2015, 10:31:34 »
Ah, kijk dat klinkt al beter. Waar heb je die gekocht? Wordt dat soldeerstations soms op de modelspoorbeurs te Houten verkocht? Heb zoiets gezien.

station goes

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 19 January 2015, 10:43:13 »
Hoi,

Pff, wat een vragen ;D waar ik hem gekocht heb weet ik niet precies meer, ergens in IJsselstein, maar de naam van de zaak.... Is reeds enkele jaren geleden. Het zou best kunnen dat deze soldeerbouten ook in houten verkocht worden, ik moet bekennen dat ik daar nooit zo goed naar gekeken heb. Het merk is HQ, je zou ook eens kunnen kijken bij conrad. Ik zou wel gelijk even kijken of er ook reserve / kleinere/grotere soldeerpunten beschikbaar zijn.

gr Rik

Carel Ruysink

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 19 January 2015, 11:00:29 »
Ik gebruik een heel oude ERSA bout van 30W ervoor met zo'n dimmer die je in het stopkontakt stopt met een draaiknop en stekkerplug. Gaat uitstekend, doe het al jaren. Ik denk dat iedere bout van redelijke kwaliteit het kan.

Ik heb een stukje lowmelt soldeer, detailsoldeer en een stukje witmetaal gietboom genomen en dan HEEL langzaam de temperatuur steeds wat opgeschroefd tot lowmelt, dan detailsoldeer en dan witmetaal smolt en dit bij de schroefknop gemerkt.
In het begin was ik erg voorzichtig en ging net boven de smelttemperatuur zitten van het gewenste soldeer maar nu ga ik net onder de temperatuur zitten van het spul dat niet mag smelten.
En als het werkstuk erg groot is en dus een flinke "heatsink" is kan je beter een nog wat hogere temperatuur gebruiken, maar dat vraagt dan wat ervaring/durf.

Succes, Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Hans Gvz

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 19 January 2015, 12:12:38 »
Mecktronics, ze hebben ook verschillende soldeerstiften los verkrijgbaar. Ze staan meestal op de beurzen.

Gr Hans

Tomasso

• Offline Offline
NS 5500 van DJH
« Reactie #8 Gepost op: 19 January 2015, 12:28:29 »
Hallo Zuylen,

Ik heb deze:

Als je soldeerstation opzoekt in Google, dan zie je allemaal afbeeldingen van dit ding onder verschillende merknamen. Lekker goedkoop en ik soldeer er mijn witmetalen kitjes net zo goed mee als messing. Losse soldeerstiftjes zijn op de beurs (zoals houten) zo te krijgen, net als sponsjes en ook de bout kan je eventueel nog los krijgen. Werkt prima!
Spoor 0 adept

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 19 January 2015, 12:32:24 »
Ik gebruik al jaren wél een soldeerbout met dimmer en dat bevalt me prima. Ik heb gewoon een rode Weller (ik dacht 60Watt) soldeerbout uit de bouwmarkt en die zit aan een zelfgebouwde dimmer. Daar zit misschien het probleem. Ik heb een dimmer gebouwd uit een Elektuur schema met een thyristor of triac. Ding werkt bij mij al 20 jaar of zoiets. Met de dimmer kan ik de temperatuur prima regelen en ik gebruik ook liever een aparte bout voor witmetaal naast een bout voor messing. Bij een bouwklus heb je vaak dat je afwisselend messing of nieuwzilver soldeert en witmetaal. Bijvoorbeeld bij het chassis en de trapjes onder de voetplaat.
Ik heb al aardig wat witmetalen kits gesoldeerd....

Ik kan zo snel het schema voor de dimmer niet vinden, maar ik zal eens zoeken. Hij is in elk geval handig ingebouwd in een behuizing die je zo in het stopcontact steekt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 19 January 2015, 12:33:22 »
Ah juist, ik zag dat Conrad deze ook verkocht. Maar uiteraard ga ik voor het apparaat wat in Houten verkrijgbaar is. Dan hoef je geen dure verzendkosten te betalen. Bedankt voor de tip! (y)

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 19 January 2015, 12:36:43 »
Zo'n zelfgebouwde dimmer heb ik ook nog liggen. Ik heb dat ding tijdens mijn MTS tijd gebouwd. Ga ik maar es proberen. Zou kunnen dat halfgeleider soldeerbouten hier minder goed mee om kunnen gaan ipv soldeerbout met hittedraad. Maar dat weet ik niet precies. Als ik mijn huidige soldeerbout opblaas, is dat tevens geen probleem. Komt van de Aldi vandaan. Maar ja, als ik geld uit kan sparen, doe ik dat graag. Het leven is al duur genoeg. En ik geef mijn geld liever uit aan treintjes dan aan soldeerbouten. ;D
Overigens die soldeerbout die IVO_ tb mij aanbeveelt, daar voel ik wel wat voor om die aan te schaffen. Jammer genoeg is de beurs net weer geweest.
« Laatst bewerkt op: 19 January 2015, 12:38:30 door zuylen »

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #12 Gepost op: 19 January 2015, 12:38:18 »
Ah juist, ik zag dat Conrad deze ook verkocht. Maar uiteraard ga ik voor het apparaat wat in Houten verkrijgbaar is. Dan hoef je geen dure verzendkosten te betalen. Bedankt voor de tip! (y)
Als je genoeg besteld bij Conrad betaal je ook geen verzendkosten ;)
RETROBAHN A.G.

HaHoHo

• Offline Offline
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
« Reactie #13 Gepost op: 19 January 2015, 12:50:02 »
Leuk te lezen dat je ook aan de bouw van de 5500 gaat beginnen!  (y)

Ikzelf soldeer met een Weller-soldeerstation (WS80 geloof ik; kan ik nu niet nakijken). Een uitstekend apparaat waarmee ook witmetaal goed is te solderen. Een aardige investering, maar ik vond dat het wel waard aangezien ik een hele rits bouwsets nog te gaan had/heb (ook al betwijfel ik of ik het in dit leven red allemaal... ;D). Ik kan me voorstellen dat je voor een goedkopere oplossing wilt gaan!

En mocht je advies nodig hebben bij het bouwen van de loc dan kun je ook aan mij denken; ik heb immers ook zo'n rooie rakker gebouwd en heb daarnaast ook een tweetal NS-versies van deze loc gebouwd. Ik weet niet in hoeverre je al ervaring hebt in het bouwen van (ModelLoco-)kits, maar een tweetal adviezen wil ik je vooraf al geven:
  • Vertrouw niet blindelings op de bouwbeschrijving want dan bouw je geheid fouten in. Bekijk goed welke versie je wilt bouwen en zoek de nodige foto's op.
  • Als de loc ook moet gaan rijden: besteed hier veel aandacht aan. Zorg ervoor dat alles wat bij de beweging 'geraakt wordt' vlekkeloos loopt en bedenk hoe de stroompjes moeten gaan lopen (toe- en afvoer van de stroom). Ik heb de nodige aanpassingen moeten doorvoeren om ervoor te zorgen dat de stroompjes ook blijven lopen ná het schilderwerk (lees: verf isoleert...) en de loc door krappe bogen te krijgen zonder kortsluiting te veroorzaken en zonder te ontsporen.
Hans.

PS: niet af laten schrikken door bovenstaande punten, hoor. Gewoon lekker gaan bouwen en proberen met bovenstaande rekening te houden. Wordt het locje alleen maar beter van! (y)
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #14 Gepost op: 19 January 2015, 13:02:18 »
Grappig, die WS80 heb ik al jaren, maar ik dacht altijd dat die 150gr. wel eens te hoog zou kunnen zijn. Dus voor witmetaal heb ik rode 25W weller gekocht (da's de goedkope serie van weller) en dat hangt aan een dimmer van Elro (bouwmarkt). Witmetaal smelttemperatuur is met een streepje op de dimmer door mij aangegeven.

Gebruik als vloeimiddel overigens Carrs Yellow Flux.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...