En hier reactie van de betreffende persoon: bij mij is inderdaad twee keer bij dezelfde loc een rookgenerator in de tender ontstaan. Na de eerste keer heb ik achter die loc een compleet ander tenderframe gehangen met nieuwe printplaat (want ik had nog een 3700 staan voor een verbouwing). Daarna is het nog een keer gebeurd met diezelfde loc. De oorzaak waren de ontspoorspoeltjes, vermoedelijk trekt de motor van die loc net wat meer stroom en dat in combinatie met het hele intensieve beursbedrijf heeft hem de das om gedaan. De verschijnselen die je hebt als dit voorkomt: alle functies van de loc doen het nog behalve de motor (want de voeding daarvan loopt via de spoeltjes), er is rook uit de tender gekomen en ten slotte een erg duidelijk aanwezige lucht van verbrande elektronica.Dit gebeurde allemaal tijdens 175 jaar spoor in Amersfoort. Daar kwam ik ook toevalligerwijs twee medewerkers van Artitec tegen en die konden mij melden dat deze bij digitaal gebruik gewoon overbrugd kunnen worden en dus niet noodzakelijk zijn. Ik heb inmiddels 1 printje gerepareerd door de ontstoorspoeltjes te overbruggen met wat draad en die loc heeft twee dagen op Rijswijk probleemloos gereden en beide dagen het merendeel van de uren constant rondjes gemaakt over de baan.
En hier reactie van de betreffende persoon: bij mij is inderdaad twee keer bij dezelfde loc een rookgenerator in de tender ontstaan. Na de eerste keer heb ik achter die loc een compleet ander tenderframe gehangen met nieuwe printplaat (want ik had nog een 3700 staan voor een verbouwing). Daarna is het nog een keer gebeurd met diezelfde loc. De oorzaak waren de ontstoorspoeltjes, vermoedelijk trekt de motor van die loc net wat meer stroom en dat in combinatie met het hele intensieve beursbedrijf heeft hem de das om gedaan. De verschijnselen die je hebt als dit voorkomt: alle functies van de loc doen het nog behalve de motor (want de voeding daarvan loopt via de spoeltjes), er is rook uit de tender gekomen en ten slotte een erg duidelijk aanwezige lucht van verbrande elektronica.Dit gebeurde allemaal tijdens 175 jaar spoor in Amersfoort. Daar kwam ik ook toevalligerwijs twee medewerkers van Artitec tegen en die konden mij melden dat deze bij digitaal gebruik gewoon overbrugd kunnen worden en dus niet noodzakelijk zijn. Ik heb inmiddels 1 printje gerepareerd door de ontstoorspoeltjes te overbruggen met wat draad en die loc heeft twee dagen op Rijswijk probleemloos gereden en beide dagen het merendeel van de uren constant rondjes gemaakt over de baan.
Huh, er is geveegd.