Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 05:06:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:59:48
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:36:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:30:06
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21

Auteur Topic: Desiro's op lijn 42, Ardennen. Foto's  (gelezen 6724 keer)

WWestley

• Offline Offline
Desiro's op lijn 42, Ardennen. Foto's
« Gepost op: 18 January 2015, 14:14:23 »
Ja met de ingang van het nieuwe dienstrooster is er ook op Gouvy (lijn 42) hier in de Ardennen wat veranderd. Normaal hadden we dan altijd over het weekend de bekende reeks 18/19 met zijn 10 rijtuigen en een stuurstandwagen en een tweetal AM96 of te wel Gummineuzen.

Dit alles is verdwenen en hebben we dus nu te maken met het nieuwere spul de AM08 Desiro. Tegenwoordig staan hier van maandag tot vrijdag altijd een tweetal stammen geparkeerd. In het weekend staan er dan maar liefst 5!   Het zijn allemaal van de reeks 085 welke door Siemens zijn afgeleverd. Afgelopen week heeft de 08529 een week rust hier kunnen houden. Kennelijk heeft men teveel materiaal op lijn 42.

Ik doe hierbij een aantal opnames welke ik vanochtend 18/01 rond 11 uur heb gemaakt : Uiteraard dank aan het personeel welke mij wederom de mogelijkheid gaf hiervoor:

In deze winterperiode met in de nacht onder het vriespunt laat men de panto's omhoog en als je langs de stammen loopt hoor je een zacht gezoem van de generatoren. Maar als iemand mij kan vertellen waarom dan bij alle stammen de sluit lichten branden ben ik ook weer een ervaring rijker.

Wim

« Laatst bewerkt op: 19 January 2015, 09:42:07 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt. »
CFL, NMBS HO Digitaal. Tijdperk IV + V.

treinenhobby

• Offline Offline
Re: Desiro's
« Reactie #1 Gepost op: 18 January 2015, 14:45:37 »
Hebben die sluitlichten er niet mee te maken dat het stel wel 'aan' staat, maar er geen stuurpost in bedrijf is?
De SLT's hebben ook zoiets dat deze automatisch 1 rangeerpit geven.

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #2 Gepost op: 18 January 2015, 14:48:12 »
Die gaan automatisch aan, wanneer we buiten/binnen de batterijschakelaar bedienen.
In normaal bedrijf, met alle stuurposten buiten dienst, blijven de uiterste eindseinen van de ganse samenstelling op rood.
Wanneer je een uiterste stuurpost in dienst neemt, gaan die automatisch over op wit. Bij het terug uit dienst zetten gaan die automatisch terug op rood. Met een keuzeschakelaar kan je die wel met de hand nog bedienen.

Je kan die Desiro's bezwaarlijk de nieuwe klassiekjes noemen. Deze laatsten gaan in een snel tempo er tussenuit.
En de Desiro's kan je nu zowat overal in alle windstreken in België tegenkomen. d'r Zijn al een heus aantal nieuwe stellen in bedrijf genomen.

Gr,
Jan
« Laatst bewerkt op: 18 January 2015, 14:52:12 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

WWestley

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 18 January 2015, 14:58:44 »
Dag Jan

We wonen dan ook in de Ardennen en is dit voor ons iets "nieuw" te noemen. Wie weet hoeveel jaren het zal duren voor hier nog iets nieuw zal komen. Of dat lijn 42 helemaal dicht gaat wie weet?  CFL heeft weinig zin meer om te rijden.

zal nog even duren voordat de serie 085 mag door rijden naar Lux. stad. Helaas van d andere 080 en 081 zien we hier niets en daar zou ik ook dolgraag foto's van willen hebben.

Wim

iarnrod

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 18 January 2015, 15:05:09 »
Jullie 'wasdraad' van 25KV~ zou die andere éénspanningsversie (3KV=) niet bevallen.
De 085** zijn voorzien om onder beide spanningen te rijden.
Dus je moet wellicht naar Rivage, Angleur of Luik om die dingen te gaan spotten (heb ik niet echt zicht op).

Gr,
Jan

iarnrod

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 18 January 2015, 15:11:49 »
En onder welke spanning staat de bovenleiding van het Luxemburgse deel van de lijn eigenlijk?

Gr,
Jan

WWestley

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 18 January 2015, 15:38:06 »
Jullie 'wasdraad' van 25KV~ zou die andere éénspanningsversie (3KV=) niet bevallen.
De 085** zijn voorzien om onder beide spanningen te rijden.
Dus je moet wellicht naar Rivage, Angleur of Luik om die dingen te gaan spotten (heb ik niet echt zicht op).

Gr,
Jan

Ik heb ook de mogelijkheid om naar Bertrix, Libramont, Athus te gaan. Zou een keer met de trein naar Luik kunnen en naar Lux.Stad. Naar het laatste kan ik beter dan vanaf Troisvierges in Lux aan de andere kant van Gouvy gaan want dat is heel wat goedkoper dan een ticket van deze kant.  Maar d gezondheid heeft het niet toegelaten afgelopen jaar om dergelijke trips te doen. Hopelijk dit jaar beter.

Maar dank voor je antwoord en de uitleg ik weet nu iets meer over de sluitseinen

Wim

iarnrod

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 18 January 2015, 23:44:46 »
Eh..., Wim,

De lijnen Dinant- Bertrix-Libramont en Libramont-Bertrix-Virton zitten ook met 25KV~
Dus daar rijden ook de 085** Desiro's

Ik wens je verder een goed herstel. Maar vooral treinplezier komende zomer!

Gr,
Jan(tje)

Miljoenenlijn

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 19 January 2015, 00:36:25 »
En onder welke spanning staat de bovenleiding van het Luxemburgse deel van de lijn eigenlijk?

Gr,
Jan

Hoi Jan,

Luxemburg heeft grotendeels 25Kv,vanaf Rivage België is dat ,de nog 3Kv lijnen worden nog omgebouwd,in Luxemburg stad is nog een spoor die schakelbaar is van die twee spanningen,

Gr,Jo

WWestley

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 19 January 2015, 11:53:40 »
Eh..., Wim,

De lijnen Dinant- Bertrix-Libramont en Libramont-Bertrix-Virton zitten ook met 25KV~
Dus daar rijden ook de 085** Desiro's

Ik wens je verder een goed herstel. Maar vooral treinplezier komende zomer!

Gr,
Jan(tje)

Dag Jan

Bedankt voor je reactie , het persoonlijke en de info. Ik heb dus altijd gedacht dat op die lijn welke volgens mij maar corrigeer mij a u b wanneer fout dat deze uit Namen kwam. Ik heb een keer een spotterslijst gezien van 1 dag dat waren er 30 stuks!!! waarvan ook diverse 080/081 maar ook uiteraard de 085. Gaan deze dan tot Namen?
Nooit te oud om te leren bedankt!

Wim

WWestley

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 19 January 2015, 11:56:06 »
Hoi Jan,

Luxemburg heeft grotendeels 25Kv,vanaf Rivage België is dat ,de nog 3Kv lijnen worden nog omgebouwd,in Luxemburg stad is nog een spoor die schakelbaar is van die twee spanningen,

Gr,Jo

Jo

als ik het allemaal goed begrepen heb maar mijn Frans is nog niet helemaal zoals mijn Nederlands dat t z t de Desiro's gaan doorrijden naar Lux. stad. Maar dan zullen de grijze haren bovenop wel verdwenen zijn denk ik?

Wim 

iarnrod

• Offline Offline
Re: Desiro's op lijn 42, Ardennen. Foto's
« Reactie #11 Gepost op: 19 January 2015, 16:35:18 »
Zoals eerder,
De Desiro motorrijtuigen zijn zowat in alle windstreken in België te vinden. In de zomer of ontreddering van het treinverkeer,  komen ze al eens als toeristentrein of noord oplossing op lijnen die ze normaal niet berijden.
De 085** zijn hoofdzakelijk voor de Athus-Meuse als jullie Ardennenlijn voorzien. Echter, er zijn meer dan voldoende 085**'en zodat je ze tijdens de gewone diensten ook, naast de stoptreinen rond en door Brussel, ook te Zeebrugge kan aantreffen (stoptreinverbinding Zeebrugge-Brugge-Gent St. Pieters-Mechelen) of in de IC Antwerpen-Gent-Oostende.
ook bv op de verbinding Leuven-Ottignies, en zo kunnen we nog eventjes door gaan.

Doorrijden naar Luxemburg; Rijsel of Maubeuge zit er (voorlopig?) niet in. Ze zijn hiervoor (nog?) niet geschikt.
Dit heeft te maken met de benodigde beveiligingssystemen/homoligatie voor de SNCF/CFL netten.

Dinant wordt, dacht ik, bediend door de IC verbinding Brussel - Namen - Dinant/Huy. Te namen worden de 2 treingedeelten gesplitst een deel richting Huy en het ander naar Dinant via de lijn 154. Vroeger moest je te Dinant overstappen. Maar blijkbaar is er een 2uur verbinding Namen-Dinant-Bertrix-Libramont zonder overstap.
Het rijpad is een groot kwartuur na de IC trein Brussel-Namen-Dinant

http://www.belgianrail.be/nl/klantendienst/infodiensten-reistools/~/media/E30CAE91034C41108CBF9862E194D1F2.ashx

De Athus-Meuse lijnen zijn de lijnen 166 Dinant-Bertrix en 165 Libramont-Bertrix-Virton(-en verder richting Rodange)

Gr,
Jan

« Laatst bewerkt op: 19 January 2015, 17:15:41 door iarnrod »

Ed van Mierlo

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 19 January 2015, 19:22:08 »
  CFL heeft weinig zin meer om te rijden.
Wat bedoel je hiermee Wim?
Doel je op het aantal CFL treinen dat nog naar Gouvy rijdt?
Sinds 14 december rijdt CFL een halfuursdienst op de noordlijn waardoor dat niet meer mogelijk is vermoed ik.

WWestley

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 20 January 2015, 16:46:12 »
CFL rijdt nu nog steeds om de twee uur een dienst Gouvy - Luik. Maar gelet op het zeer minimale aantal passagiers heeft CFL er eigenlijk geen zin meer in. Maar het wachten is dat alles op elkaar is afgestemd en dan zouden de Desiro's deze dienst moeten gaan overnemen.

Maar het personeel is heel bang dat deze lijn in zijn geheel opgeheven zal worden. Het aantal reizigers is minimaal om de kosten op te brengen. Alleen in de vroege ochtend en in de late namiddag is er veel aanbod van/naar Luik, maar wees eerlijk een treinstel te laten rijden die vrijwel leeg rijdt en amper 2 of 3 passagiers overdag in/uit stappen daar kan je geen Lijn 42 van onderhouden.

Het zou mij ook niet verbazen als deze lijn helemaal dicht gaat. Ook het personeel denkt hierover. Dan de grote investering in een spoor wat ook zinloos is. Men heeft een zijspoor aangelegd naar een hout verwerkings bedrijf. Maar dat bedrijf heeft nog geen splinter hout via het spoor afgevoerd. Het is dus een foute investering geweest wat heel veel geld heeft gekost. Het gaat een dode boel worden volgens mij maar laat ik het a u b fout hebben Dit gelet op het personeel wat hier werkt al zijn het er teveel.

Wim

Davy Beumer

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 20 January 2015, 18:59:53 »
Dinant wordt, dacht ik, bediend door de IC verbinding Brussel - Namen - Dinant/Huy. Te namen worden de 2 treingedeelten gesplitst een deel richting Huy en het ander naar Dinant via de lijn 154. Vroeger moest je te Dinant overstappen. Maar blijkbaar is er een 2uur verbinding Namen-Dinant-Bertrix-Libramont zonder overstap. Het rijpad is een groot kwartuur na de IC trein Brussel-Namen-Dinant

Inderdaad is de L-trein vanuit Libramont - Bertrix sinds afgelopen december doorgetrokken naar Namen.

De IC dienst is echter niet meer met een spitsing van de treindelen in Namen:
Sinds december is er een IC-17 die Brussel met Dinant verbindt en gereden wordt met Desiro's.
Daarnaast is er een IC-18 gekomen die Brussel met Liege Palais via Namen - Huy verbindt.
Op de IC-18 zullen 21/27+M4 of 18/19+M6 tot inzet komen.

Op die manier is op lijn 161 een derde IC trein gekomen ten voordele van de verbindingen van Namen en Gembloux met Brussel.

Groetjes Davy