Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
Vandaag om 20:58:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 20:58:12
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door MOVisser
Vandaag om 20:55:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 20:51:40
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:48:26
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 20:41:21
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 20:36:46
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 20:32:50
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Stefan88
Vandaag om 20:06:48
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Show je werkplek door Silvolde
Vandaag om 18:33:37
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 17:47:06
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 16:23:16
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52
  

Auteur Topic: Jouef NS 1306, vraag over draaistel  (gelezen 9387 keer)

hendrikstuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Jouef NS 1306, vraag over draaistel
« Gepost op: 17 January 2015, 14:25:27 »
hallo ik heb een rare vraag  ik heb een jouef 1306 helemaal schoongemaakt
wat een haren en draadjes vloerbekking om de assen heen
maar er is iets waar ik een dikke?????? achter zet


waarom zitten de wielen in het midden van de treinstel vast met wel een aandrijving er aan
of zie ik dat verkeerd
mvg hendrik
« Laatst bewerkt op: 21 January 2015, 18:02:49 door Bert van Gelder. Reden: Titel nu met hoofdletters... »

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1943
Re: jouef ns 1306
« Reactie #1 Gepost op: 17 January 2015, 17:33:33 »
Hallo Hendrik,

De Jouef NS1306 heeft draaistellen, die zeer sterk vereenvoudigd zijn. De middelste wielen in beide draaistellen zijn dummy wielen, die vast in het draaistel zitten, zowel bij het stroomafnemende draaistel als bij het aangedreven draaistel. Het zijn ook geen volledige wielen, maar zijn circa driekwart wielen. Ze worden dus niet aangedreven en nemen ook geen stroom af.
Alleen de buitenste wielen in elk draaistel zijn functioneel. Dat is kennelijk gedaan om minder problemen in de bogen en op wissels te hebben.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1041
Re: jouef ns 1306
« Reactie #2 Gepost op: 17 January 2015, 18:34:03 »
Dat is kennelijk gedaan om minder problemen in de bogen en op wissels te hebben.

Ik heb eerder het idee dat het met kostprijs te maken heeft.
Groet, Ronald.

hendrikstuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: jouef ns 1306
« Reactie #3 Gepost op: 17 January 2015, 19:03:19 »
maar misschien raar gezegt he als ik die tandwielen aan de as vast maak met twee volle wielen er in creeer ik meer tractie (mijn idee)
« Laatst bewerkt op: 17 January 2015, 19:06:06 door hendrikstuurman »

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1943
Re: jouef ns 1306
« Reactie #4 Gepost op: 18 January 2015, 15:33:33 »
Hallo Hendrik,

De trekkracht van de Jouef NS 1306 was volgens mij sowieso niet heel erg groot. Bovendien zaten, als ik me goed herinner alleen op de buitenste assen tandwielen en was de middenas loos. Je kunt dat natuurlijk om gaan bouwen, maar dat wordt een stevige klus. Ik denk dan dat je met gewichtsverzwaring, eventueel gecombineerd met het aanmeten van antislipbandjes, op een eenvoudigere manier meer trekkracht krijgt.

@Calimero: Productiekosten zullen ongetwijfeld een rol hebben gespeeld, maar als dat het hoofdmotief was, zouden er loze, volle wielen in gezeten hebben en geen wielen die gedeeltelijk waren afgeslepen. Dat is extra werk en dus extra kosten.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

hendrikstuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: jouef ns 1306
« Reactie #5 Gepost op: 18 January 2015, 17:29:44 »


en dat is bij deze niet de middelste is een vaste wiel met tandwielen
maar ga het proberen draaiende te maken en waarom
kost volgens mij alleen maar kracht als het wiel over het spoor sleept inplaats van rollen
mvg hendrik

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: jouef ns 1306
« Reactie #6 Gepost op: 18 January 2015, 19:24:10 »
Op 6 assen gaan enkele assen die niet meewerken niet veel invloed uitoefenen hoor ;) Zeker niet in een Jouef loc, waar modellen van zijn die erom bekend staan extreem simpel in elkaar te zitten en ook een slechte gewichtsverdeling te hebben.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: jouef ns 1306
« Reactie #7 Gepost op: 18 January 2015, 21:10:23 »
Middelste as heeft meer een tandwiel functie, ik denk dat ze in die tijd nog niet wisten hoe ze alle wielen gelijk konden laten draaien (gelijke snelheid)
Heb zelf deze lok ook gehad in mijn jeugd, lokkie was toen al dikke 20 jaar oud, en slechts 1 as aandrijving wel via soort van cardan achtig idee.

Deze zaten ooit in sets van de V&D met 3 wagonnetjes in de jaren 70, Jouef was een concurrent van Lima (Hema)
Afwerking en kwaliteit, was Lima wel duidelijk beter.

Piko heeft ook ooit zon 1300 lok gemaakt, een Franse kap op een Duits onderstel met een NS jasje eroverheen  ;D
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

hendrikstuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: jouef ns 1306
« Reactie #8 Gepost op: 18 January 2015, 22:24:34 »
maar is wel leuk voor de kinderen het oude spul weer te laten draaien

heb de motor weer aan de draai zat vast met heel veel vloerbedekking resten er in

en ach simpel of niet dit is een low budged baan

hendrikstuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: jouef ns 1306
« Reactie #9 Gepost op: 19 January 2015, 09:45:12 »
hallo beste mensen ik heb hem getest zonder kap
rijd als een speer
met kap ook maar zodra er waggons achter hangen man o man wat een slippartij
heel klein beetje druk op het gewichtje gezet gaat hij wel laat ik los alleen maar slippen

denk dat ik er een beetje gewicht erbij doe op de voorste as
maar dat word nog een gepriegel (weinig ruimte)

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1943
Re: jouef ns 1306
« Reactie #10 Gepost op: 19 January 2015, 21:39:11 »
Hallo Hendrik,

Als ik me goed herinner zag mijn draaistel er anders uit, maar dan zou ik hem eens moeten opzoeken om te kijken. Het lijkt me sowieso goed om op het aangedreven draaistel wat extra gewicht te zetten. Dat kun je ook op het frame vastzetten, als het niet lukt om het op het draaistel vast te krijgen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

hendrikstuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: jouef ns 1306
« Reactie #11 Gepost op: 20 January 2015, 22:24:06 »
na een hoop gepruts en gepiel op het draaistel 30 gram lood eropgeplakt
en 30 gram in de behuizing
 ;Dhet rijd iets langzaamer
maar trekt nu met gemak 6 passagiers rijtuigen zonder exstreem te slippen

mvg hendrik

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1943
Re: jouef ns 1306
« Reactie #12 Gepost op: 21 January 2015, 16:32:11 »
Hallo Hendrik,

Bedankt voor je bericht. Mooi te horen dat het verzwaren heeft gewerkt.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

hendrikstuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Jouef NS 1306, vraag over draaistel
« Reactie #13 Gepost op: 21 January 2015, 18:17:00 »
natuurlijk doe ik een bericht terug als het gelukt is

maar foei toch jouef was het dan zo duur om wat lood extra toe te voegen in de behuizing en op het aandrijfstel


en zoals ik verneem (persoonlijk) alle oudere jouef treinen hebben er last van

mvg hendrik
« Laatst bewerkt op: 21 January 2015, 18:18:38 door hendrikstuurman »

Juust

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Jouef NS 1306, vraag over draaistel
« Reactie #14 Gepost op: 21 January 2015, 22:08:52 »
Ik heb die lok , als overblijfsel uit mijn jongere jaren in de vitrine staan. De  ver _ NS te , Franse rijtuigen heb ik niet meer.