Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 11:43:26
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 11:33:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
  

Auteur Topic: Boekplankbaan in TT  (gelezen 11363 keer)

Michel Zethof

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • TT
    • Michel Zethof
Re: Boekplankbaan in TT
« Reactie #15 Gepost op: 03 maart 2015, 14:35:01 »
Dank je Simon, ik weet het, veel mensen bedenken mooie oplossingen voor kleine ruimtes. En die van Gert-Jan ben ik ook tegengekomen op het forum.

Rene, de opzet van mijn baan is twee kopstations aan een enkelsporige lijn, met lokaal verkeer. Om dubbelsporig het station binnen te komen vind ik zelf te veel spoor worden voor het oppervlak. De spiraal heb ik dubbel gemaakt om uit zicht twee treinen te laten kruisen. Maar nu begin ik te twijfelen over de passeer-mogelijkheid met een binnenbaan van 310 mm en een buitenbaan van 353 mm. Volgens NEM 102/103 is de h.o.h. van 43 in de bocht wel problematisch. Dus zal ik moeten kijken naar een mogelijkheid tot een ruimere bocht of toch een enkelsporig spiraal.

rietdijk tt

  • Offline Offline
  • Berichten: 292
Re: Boekplankbaan in TT
« Reactie #16 Gepost op: 05 maart 2015, 00:22:31 »
hoi michel

Tja dan zou ik ook een enkel spoor in de spiraal doen zeker met langere wagons .
Zelf moet ik ook uitzoeken welk materiaal door welke bocht past , zeker met stijgen . Je heb gelijk als je niet zoveel ruimte heeft ,moet je het niet vol proppen.
Hoop voor je dat je genoeg ruimte heb voor een grotere radius  het geeft meer mogelijkheden met kruisen in de spiraal.
Kom je dan ook uit met de hoogte ?tussen de baan vlakken in de spiraal , word dan + /- 07 cm?
Zou eigenlijk als ik meer tijd krijg ook wel eens een proefje willen maken .
Ik heb wel genoeg ruimte ,maar  toch wel een uitdaging .

grt rene
groet rene

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Boekplankbaan in TT
« Reactie #17 Gepost op: 05 maart 2015, 09:24:11 »
Maar nu begin ik te twijfelen over de passeer-mogelijkheid met een binnenbaan van 310 mm en een buitenbaan van 353 mm.

Dat zijn wel de R2 en R3 bij Tillig (en anderen), met daarboven alleen nog de R4.  Allen met een h.o.h van 43 mm.
Maarten

Michel Zethof

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • TT
    • Michel Zethof
Re: Boekplankbaan in TT
« Reactie #18 Gepost op: 05 maart 2015, 12:31:08 »
Hoi Maarten,
De binnenbocht is inderdaad een R2. Deze wil ik zo houden, minimale straal voor bijna al het materieel, en het is toch de dalende spiraal. Daarbij zit ik te denken om de buitenbocht zelf te construeren zodat er meer ruimte tussen zit, 53 mm. Volgens de NEM zit ik dan wel goed, ik weet alleen niet of ik hier blind van uit kan gaan. Mijn wagenpark is nog niet zo uitgebreid om het even te testen. Maar ja, we zitten nog steeds in de ontwerpfase en kan er nog van alles aangepast worden.
@ Rene de hoogte onderling is 6 cm. Ik ben bezig een ingenieus systeem te bedenken waar dit mee kan.

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Boekplankbaan in TT
« Reactie #19 Gepost op: 05 maart 2015, 14:53:34 »
Hoi Michel ik zie je draadje nu pas !!! Leuk dat je ook begonnen bent met TT. Het is gewoon de allergaafste schaal! Ik blijf je graag volgen. Succes met de voorbereidingen en de bouw. Groeten, Jake

Michel Zethof

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • TT
    • Michel Zethof
Re: Boekplankbaan in TT
« Reactie #20 Gepost op: 05 maart 2015, 15:24:57 »
Dank je Jake,

Ik vind het ook een geweldige schaal, en dat dankzij dit forum en o.a. jouw draadje.
Mijn voortgang zal niet zo snel zijn als bij jou.

Michel Zethof

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • TT
    • Michel Zethof
Re: Boekplankbaan in TT
« Reactie #21 Gepost op: 05 maart 2015, 22:38:44 »
Hier een update van mijn "digitale" spiraal:
Ik heb voor de duidelijkheid even een snede erdoor gemaakt.





De opzet is een een koker met dicht buitenwand waar de baanvlakken van de spiraal aan bevestigd zitten. Gekozen materiaal is het buigbare hardboard van 3,2 mm dik. Op de baanvlakken worden tussen en naast de rails stroken die in overlap met de baanvlakken verlijmd worden.
Aangezien het mm-werk wordt ben ik van plan het allemaal goed uit te tekenen en het  met CNC te laten frezen.
Uiteraard zal de binnenkant ook nog wat verstevigd moeten worden, maar de eerste opzet is er.

rietdijk tt

  • Offline Offline
  • Berichten: 292
Re: Boekplankbaan in TT
« Reactie #22 Gepost op: 06 maart 2015, 12:56:02 »
hoi michel

Ik denk dat het heel mooi word , je kan er ook wel bij komen als er toch eens wat mis gaat lijkt me.
Je houd een opening  van 600 mm over ongeveer ,dus hoofd en een hand past wel met wat moeite.
Maar zo strak en netjes zal het weinig problemen op leveren .
Mooi man

grt rene
groet rene

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Boekplankbaan in TT
« Reactie #23 Gepost op: 06 maart 2015, 13:37:24 »
Waarom draai je de bekleding van de spiraal niet om?
Volle wand aan de binnenkant en aan de buitenzijde een plaat in plexi die je kan afnemen?
Zie je de treinen in de spiraal ook mooi naar boven klimmen of naar beneden suizen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Michel Zethof

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • TT
    • Michel Zethof
Re: Boekplankbaan in TT
« Reactie #24 Gepost op: 06 maart 2015, 15:24:13 »
Dat is ook een optie.
Maar aangezien de baan met een gedoogbeleid in de slaapkamer terecht komt, speelt de afwerking van buiten ook een belangrijke rol. Nu kan ik de spiraal een neutrale kleur meegeven en confronteer ik mijn vriendin niet al te veel met de voorbijrazende treinen.
Ook zal de spiraal afneembaar zijn als de baan niet in gebruik is. Een vaste definitieve buitenwand levert dan meer constructieve stijfheid. Wel wil ik de binnenkant zo open mogelijk houden, zodat je daar toch het treinverkeer kan bewonderen.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Boekplankbaan in TT
« Reactie #25 Gepost op: 08 maart 2015, 10:04:59 »
Leuke baan! De functie van de spiraal: kan het ook als schaduwstation dienen? Dan zou ik hem tweesporig houden.

En vanwege de gedoogsteun zou ik de onderkant als kast plannen. Los-vast dit idee, maar dan met wieltjes.

Ik snap natuurlijk dat verplaatsbaar een goed argument is voor de wederhelft, maar waar ga je hem straks daadwerkelijk heen bewegen?

Groet, Sicco JN

Michel Zethof

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • TT
    • Michel Zethof
Re: Boekplankbaan in TT
« Reactie #26 Gepost op: 08 maart 2015, 17:30:46 »
Dank je Sicco Jan,

De spiraal zou zeker wel een "schaduwstation"functie kunnen hebben. Voor het dalende deel zie ik dit wel voor me, voor het stijgende deel zou ik eerst moeten checken of mijn toekomstige locs dit wel zo prettig vinden.
Het afneembare deel zal op de kant onder de onderste "boekenplank" geplaatst worden. Als ik dit allemaal in 3D heb staan zal ik het wel duidelijk maken. Daarom is degelijkheid wel van belang.
Dus een permanent schaduwstation als de baan niet in bedrijf is zal het niet worden  ;D.
Ons interieur is alleen iets moderner dan jouw link van de kasten, maar het gaat natuurlijk om het idee en niet om de uitvoering. Dan toch bedankt voor het meedenken.


Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Boekplankbaan in TT
« Reactie #27 Gepost op: 28 oktober 2016, 20:00:52 »
Hoi hoi Michel ik zie je draadje nu pas;

Wat leuk weer een TT -er erbij!
Benieuwd hoe het verder gaat. Ik bouw zelf inmiddels m'n tweede TT baan en maak tot nu toe gebruik van Kuehn rails (mooier profiel dan Tillig) en voor m'n nieuwste baan in het zichtbare deel TT-filigran rails.
Ik heb veel getest met TT materiaal en rails. Mocht je eens hulp nodig hebben stuur me een pb!

Groeten Jake

Michel Zethof

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 122
  • TT
    • Michel Zethof
Re: Boekplankbaan in TT
« Reactie #28 Gepost op: 31 oktober 2016, 22:45:07 »
Dank je Jake. Je reageert ook net op het juiste moment, na een periode is de ruimte beschikbaar en gaat de uitvoering van start. Mijn voornemen is om dit dan ook met jullie te delen. Want de laatste tijd ben ik meer een stille lezer dan een actieve deelnemer.
En ik zal je aanbod onthouden, je weet maar nooit.
Updates volgen sneller dan mijn laatste post! PS ik zie nu dat je mijn draadje ook al eerder had gevonden:
Hoi Michel ik zie je draadje nu pas !!! Leuk dat je ook begonnen bent met TT. Het is gewoon de allergaafste schaal! Ik blijf je graag volgen. Succes met de voorbereidingen en de bouw. Groeten, Jake
  ;)