Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24

Auteur Topic: Eurospoor  (gelezen 52049 keer)

Gripen

• Offline Offline
Re: Eurospoor
« Reactie #255 Gepost op: 29 October 2007, 09:13:27 »
Citaat
Bij veel handelaren zie je elke beurs weer de zelfde dozen met dezelfde domme huisjes. kapotte wagonnetjes etc etc

Als je je als prestigieuze beurs wilt presenteren dan hoort dat inderdaad niet thuis op Eurospoor. De opzet van Eurospoor is echter anders dan Bremen en Dortmund. In zijn opzet is het wel de grootste handelsbeurs van Europa en dat vind ik prima.

Bremen en Dortmund hebben een andere opzet met afgebouwde banen, kwalitatief goede handel en aanwezigheid van fabrikanten. En niet te vergeten alle soorten van modelbouw (dus niet alleen treinen). Daar kun je Eurospoor in de huidige opzet niet mee vergelijken. Zo makkelijk zal het ook niet zijn om een grote beurs te organiseren in een periode dat de fabrikanten het al druk hebben om aanwezig te zijn op beurzen in hun eigen land. Dan blijven de importeurs over.

Ik vond Eurospoor dit jaar trouwens een stuk beter dan 2006. De DR banen vond ik prachtig en bij de Zevenbergen baan hebben mijn vrouw en ik uitstekend en enthousiast uitleg gehad van één van de bouwers. En ja, de kale banen vind ik ook niks maar waren wel leuk om naar schaal 0 modellen te kijken.
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V

jan_vm

• Offline Offline
    • MST de Maaslijn
« Reactie #256 Gepost op: 29 October 2007, 09:22:04 »
Beste forumleden,

Na 4 boeiende beursdagen (ja, het moet ook opgebouwd worden ;D) van 12 uur per dag en een totaal aantal van 500  :P gereden kilometers lees ik met belangstelling de reacties. Met een aantal zaken kan ik het eens zijn. Goede presentatie zoals achtergronden, friesen en verlichting maakt 50% van de eerste indruk uit. Daarnaast voorkom je zo dat je dwars door de immens grote  zaal heen kunt kijken en de bezoekers niet in een oogopslag kunnen overzien wat er staat. Veel fraaie bouwwerken bleven letterlijk onderbelicht. Het boek, Groeten uit Ferbach, zou voor veel bouwers nuttige informatie kunnen opleveren. Ook de beursorganisatie zou door het plaatsen van tussenwanden het wat spannender kunnen maken. Tenslotte onze ervaring met het publiek. We kregen veel complementen voor het gebodene. Omdat we voor de baan staan is het beantwoorden van vragen eenvoudig. We zijn echter geen standwerkers die hun waar moeten aanprijzen. De vragen moeten wel door het publiek gesteld worden.

Jan van Munster, MaasBuurtSpoor

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #257 Gepost op: 29 October 2007, 09:29:27 »
Ik heb afgelopen zaterdag op de Beneluxspoor stand meegeholpen.
Het was een leuk en gezellig dagje, veel mensen geholpen en gesproken.
Ook natuurlijk nog wat rondgekeken en wat onderdelen ingeslagen.

Ik vond het lekker ruim van opzet, héél veel tweedehands markt met héél diverse prijzen. Dat is echter wel leuk, lekker snuffelen voor de laagste prijs.

De handelaren hadden ook leuke en goed geprijsde zaken. Het viel me op dat er gigantisch veel Roco spul in de aanbieding was.

Qua banen heb ik niet goed genoeg gekeken om me daar een goed beeld van te vormen. Wel een prachtige Belgische baan (rechtsachterin) en hele indrukwekkende treinlengtes op de spoor-0 baan.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Gouda

• Offline Offline
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
« Reactie #258 Gepost op: 29 October 2007, 09:32:47 »
De grote ruimtes tussen de banen zijn vanwege brandweervoorschriften. Een baan blokkerde de een nooduitgang. Hiervoor is speciaal de brandweer komen kijken en heeft hiervoor toestemming gegeven.
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

POLDERMODEL

• Offline Offline
  • POLDERMODEL
« Reactie #259 Gepost op: 29 October 2007, 09:37:09 »
Je kunt Nederland niet vergelijken met Duitsland, het inwoners aantal daar ligt vele malen hoger dan bij ons, tevens is de Intermodellbau in Dortmund een beurs voor de gehele modelbouw hobby, niet alleen treinen, maar ook auto's, boten en vliegtuigen. Ook daar is de kwaliteit in aanbod van modelbanen de afgelopen jaren er niet beter op geworden.
In Stuttgart en Hamburg bijvoorbeeld, heeft men de formulie - familiebeurzen - een combinatie van recratie - vakantie aanbod, crea beurs en zoals in Keulen een kerstmarkkt. Dat trekt ook veel bezoekers, die niet speciaal voor de modelbouw komen, maar met hetzelfde kaartje over alle verschillende tentoonstellingen kunnen lopen en kijken. Een nieuwe markt misschien voor ons land?

Eurospoor en Rail vervullen een taak voor een speciale doelgroep en is voor 80% op de Nederlandse markt gericht, er komen wel bezoekers uit de omringende landen, maar het speerpunt is de treinenliefhebber uit ons land, ook de jeugd wordt hier zeker niet vergeten, daar ligt de toekomst voor onze hobby.

Alleen al het aanwezig zijn in Duitsland van de grote fabrikanten en de kleinere producenten van allerlei materiaal en gereedschappen. Hiervoor is voor is Nederland waarschijnlijk te klein en zijn de kosten misschien te hoog in verhouden met de afzet.

Laten we blij zijn met het gebodene en er maar volop van genieten en misschien hopen op een wat hogere kwaliteit modelbanen, maar die zijn ook niet dik gezaaid.

Filip

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #260 Gepost op: 29 October 2007, 09:48:52 »
Papagaai gekocht flip ??  ;D ;D
Mvg Marty,

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #261 Gepost op: 29 October 2007, 09:50:18 »

Waar heb ik dat eerder gelezen??  :o
« Laatst bewerkt op: 29 October 2007, 12:41:31 door Geoffrey Korstanje. Reden: complete quote van een bovenstaand bericht verwijderd. Quote is overbodig »
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Reggy

• Offline Offline
« Reactie #262 Gepost op: 29 October 2007, 09:54:06 »
Aan sommige reacties hier erger ik me omdat ze het volgens eigen inzicht zien en verder niet nadenken, maar goed.
Voor ons was het een zeer geslaagd weekend,goed kunnen kopen, heel veel belangstelling (soms vijf rijen dik) en vier uitnodigingen mogen ontvangen. Kortom,  ZEER GESLAAGD.

Mvrgr.  Hans

POLDERMODEL

• Offline Offline
  • POLDERMODEL
« Reactie #263 Gepost op: 29 October 2007, 10:03:14 »
Ik had mijn reactie al op een ander draadje gezet, maar ik vond dit hier ook goed inpassen. Sorry Marty, ik ben geen papagaai, maar het is mijn eigen artikel, overgezet in een andere dicussie. Die overigens eindeloos is en we het wel nooit met elkaar eens zullen worden. Zoveel mensen, zoveel wensen, zoveel verschillende belangen.
Filip

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #264 Gepost op: 29 October 2007, 10:18:49 »
Hierbij nog een foto van de stand, lekker druk!

http://www.nederlof.net/dump/eurospoor/stand.jpg

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Gouda

• Offline Offline
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
« Reactie #265 Gepost op: 29 October 2007, 10:24:11 »
@ rotsgieter

volledig met je eens. Heb als gelijkstromer 2 van 3 dagen achter de wisselstroom gestaan. Veel jeugd en veel vragen. Voor speciefieke vragen door verwezen naar een van de wisselstromers, deze hadden nu tijdgenoeg voor een praatje.
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Delftinhetklein

• Offline Offline
    • bouweninhetklein
« Reactie #266 Gepost op: 29 October 2007, 10:42:14 »
Absoluut gezien heeft Duitsland meer inwoners dan Nederland maar geldt dit ook voor de bevolkingsdichtheid? Over aantrekkingskracht gesproken, ik kwam meer Nederlanders in Dortmund tegen dan Duitsers in Utrecht. Modelbouw is heel divers maar kent wel vele raakvlakken. Want is bv het spuiten van een treinmodel anders dan een vliegtuigmodel? Zijn de lichtjes in een boot anders dan van een wagon? Ook de vakhandel moet zijn potentiële afzetmarkt zien.

Geen standwerkers? Waarom komen banen naar dit soort beursen? Om te laten zien wat ze gemaakt hebben en dan lekker een paar dagen met koffie en koek achter coulissen met treinen te spelen? Of om onze hobby te promoten en dan vooral in woord en daad? Wat van een Schot (met kilt) die twee meter verwijderd met zijn rug naar het publiek, zijn treinen van links naar rechts zit te dirigeren? Is dit promotie? Gelukkig Jan kan jij me tegenspreken maar toch was dit wel de gemiddelde indruk die ik, van de overigens mooie showbanen, heb overgehouden.

Maar zoals gezegd het is mijn eigen verwachtingsfout.

henk

• Offline Offline
« Reactie #267 Gepost op: 29 October 2007, 10:42:45 »
En wie denkt dat eurospoor niet leuk is of onder de maat is; blijf dan lekker weg en ga je eigen baan bewonderen! (Ik vind het onredelijk, zelfs achterbaks om het werk van anderen af te kraken. Die mensen, zoals ik, doen hun uiterste best om een baan neer te zetten waar mensen naar komen kijken. Steken er veel geld en tijd in, en dan komt er een of ander iemand die zich beter vindt, en die kraakt alles maar weer af. DOE HET DAN ZELF!)

Emiel

Krijgen we dat weer.  ???
De bijdrage van de meeste beursbezoekers bestaat uit 13,50 euro per persoon en meestal nog een veelvoud aan transportkosten. In ruil voor die zuurverdiende centen heeft iedere bezoeker het recht om een mening te hebben en die hier te plaatsen. Simpel toch?

Wat mij persoonlijk betreft. Er zijn clubs die al jaren hetzelfde laten zien. Dat hoeft van mij niet. Maar zo'n schaal 0 modulebaan in ontwikkeling volg ik graag een paar jaar. De stukken die al wel af waren beloven veel moois voor de komende jaren. En de pareltjes kwamen deze keer vooral uit België. Ik vond het genoeg voor 13,50 euro entree en 10 minuten fietsen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #268 Gepost op: 29 October 2007, 10:45:48 »
@Flip, was ook maar een geintje, hou het mar op eem Utregse uitdrukking  ;D

@Hans,  dan moet je ook wel zeggen waar je je aan ergert zodat de mensen die jouw ergeren een onderbouwde mening kunnen geven waarom ze tot een bepaalde mening komen.
Mvg Marty,

henk

• Offline Offline
« Reactie #269 Gepost op: 29 October 2007, 10:49:09 »
Aan sommige reacties hier erger ik me omdat ze het volgens eigen inzicht zien en verder niet nadenken, maar goed.

Ik zou precies hetzelfde kunnen schrijven, maar volgens mij bedoelen we dan niet dezelfde reacties.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.