Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:51:59
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
  

Auteur Topic: Pendelprobleem met ABC van Lenz  (gelezen 10823 keer)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Pendelprobleem met ABC van lenz
« Reactie #15 Gepost op: 13 februari 2015, 18:34:54 »
Maarten, het is een serieschakeling. In serieschakelingen maakt de volgorde niet uit. Dus of je eerst het diodeblok en dan de decoder hebt, of andersom, maakt niet uit. Maar als je het diodeblok in de "verkeerde" rail opneemt, moet je het blok ook andersom aansluiten. Dan klopt de serieketen weer.

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Pendelprobleem met ABC van Lenz
« Reactie #16 Gepost op: 16 februari 2015, 09:47:54 »
Voor verduidelijking en plaatjes (voor mij als niet ABC-er begrijpelijker ;) ), zie http://sabahn.de.tl/Pendelzug.htm

nico
DB tijdperk 3b, 2rail, DigiKeijs DR5000 en DR5033, S88 en LocoNet, Koploper
Voorheen Intellibox 6500

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Pendelprobleem met ABC van lenz
« Reactie #17 Gepost op: 16 februari 2015, 13:42:30 »
Maar als je het diodeblok in de "verkeerde" rail opneemt, moet je het blok ook andersom aansluiten.

Ik heb geen ervaring hiermee, maar vooralsnog geloof ik het niet.  Op de eerste plaats omdat de fabrikant het zegt, maar die zeggen wel meer. Op de tweede plaats omdat een andere fabrikant van decoders de mogelijkheid biedt om te kiezen voor links of rechts. Met dezelfde diodeschakeling.

Dat de volgorde van de diodes er niet toe doet geloof ik wel. Linksom of rechtsom, het signaal wordt asymmetrisch. Maar het effect op de isolatie in de linker rail zal zijn, ook volgens jouw idee, dat de loc dan in ieder geval niet meer teruguit  weg kan rijden.  Die ziet dan immers zijn asymmetrische signaal in de rechter rail.  En Lenz werkt nou eenmaal alleen met de rechter rail.

Nog veel leuker is, dat de vragensteller niet meer reageert.  En het probleem zat hem toch juist in de isolatie in de linker rail  ::)
Dus ik had graag voor iedereen zijn ervaring met het vinden van de oplossing.

Maarten.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Pendelprobleem met ABC van Lenz
« Reactie #18 Gepost op: 16 februari 2015, 14:09:07 »
Maarten, moet ik je toch teleur stellen  ;) Omdraaien in de andere rail heeft hetzelfde effect. Ik heb heb het even in LR Spice gezet (simulatie software).

Boven: Groen het booster signaal en blauw het signaal op de rail (links ten overstaan van rechts) met diodes in linker rail
Onder: Groen het booster signaal en rood het signaal op de rail (links ten overstaan van rechts) met diodes omgedraaid in de rechter rail.

Zoals je kunt zien is het effect hetzelfde.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Pendelprobleem met ABC van Lenz
« Reactie #19 Gepost op: 16 februari 2015, 18:30:53 »
Dat ziet er mooi uit.
Ga ik vanavond uitproberen om een antwoord te hebben uit de praktijk, want......eerst zien, dan geloven.

Niet omdat ik zo ongelovig ben, maar wanneer een Lenz decoder alleen Rechts kent gaat het verhaal niet op.
Als Lenz ZEGT alleen rechts, omdat ze anders 2 verschillende uitvoeringen van de BM1 hadden moeten maken, dan is het verhaal anders.

Ik hou de lezers op de hoogte.
Maarten.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: Pendelprobleem met ABC van Lenz
« Reactie #20 Gepost op: 16 februari 2015, 19:15:50 »
Als ik Lenz was zou ik ook zeggen "alleen rechts" omdat de niet elektrotechnisch onderbouwde gebruiker het meest gebaat is bij een handleiding die geen inzicht vraagt, maar slechts een braaf uitvoeren. De op zich eenvoudige keuze "rechts in de getekende volgorde, of links in omgekeerde volgorde" leidt gegarandeerd tot fouten en vragen, en dus ook tot negatief commentaar. Want het ligt nogal eens niet aan de gebruiker die niet goed leest...

Dat laat onverlet dat dit een serieschakeling is, en het is gelukkig nog steeds zo in de leer der elektrotechniek dat je de volgorde van de componenten in een serieschakeling altijd kunt wijzigen met behoud van de werking van de schakeling.
Kijk je naar het diodeblok en schuif je die (in je gedachten) door de lok heen naar de andere railstaaf dan zie je dat het diodeblok daar in tegengestelde richting aankomt. Dat dat niets uitmaakt klopt in theorie, en de testresultaten van Timo stemmen daar (gelukkig) mee overeen.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Pendelprobleem met ABC van Lenz
« Reactie #21 Gepost op: 16 februari 2015, 19:18:06 »
Ik denk inderdaad het laatste. Als je een makkelijk toepasbaar systeem maakt en zegt: "Hij moet rechts.", is het altijd duidelijk. Zeg je: "Hij mag rechts of links, maar als je links doet moet je hem omdraaien", is dat al een stuk foutgevoeliger. Want ja, een decoder kent geen links of recht, die kent alleen hogere positieve of hogere negatieve pulsen op een draad. Maar het in de praktijk testen kan nooit kwaad  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

brutus

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Pendelprobleem met ABC van Lenz
« Reactie #22 Gepost op: 16 februari 2015, 20:26:40 »
Hallo Forum leden. Het draadje opende zichzelf weer. Het was de laatste weken een beetje te koud op de vloer onder de treinbaan. Maar de foto die bij Saban.de erbij staat maakt zeer veel duidelijk. Dit was waar ik naar op zoek was. Ik had al wel  de railstaaf veranderd zodat in RIJRICHTING gezien nu aan beide kanten rechts onderbroken word. nu kwam dus weer het probleem moet dan de diodeschakeling ook mee veranderen of niet ?  De foto zegt dus van wel. Je moet alles spiegelen. Ik weet niet helemaal zeker of ik dit ook gedaan heb. Het functioneerde in ieder geval nog niet. Ook was het zetten van CV 51 lastig. Want ik gebruik ulenbrock, begin je dan met Bit 0 of 1 ?  In deze foto word verteld dat je ook CV 51 Byte 10 kunt gebruiken.  Dat is tenminste weer eenduidig.
Het probleem was wel dat de kant wie wel werkte lang niet altijd goed werkte. het gebeurd nogal eens dat een lok gewoon doorrijd. En dat kunnen we eigenlijk niet hebben . Want dan schiet hij van het spoor af en in de andere richting krijgen we een frontale botsing.  Nu ik deze  foto heb wil ik het nog 1 x gaan nalopen en testen. En mocht het niet betrouwbaar zijn dan toch maar een analoog module erin.  Liefst zou ik via PC gaan sturen. Maar ook leken als gastheer moeten de baan kunnen bedienen. Want er zijn nooit genoeg techneuten aanwezig op de openstellings dagen.
Ik hou jullie op de hoogte wat het word.

Bedankt voor de input tot zover,

Brutus

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Pendelprobleem met ABC van Lenz
« Reactie #23 Gepost op: 16 februari 2015, 21:11:16 »
Hoi Bertus,

Nu je de schakeling in de rijrichting nu ook rechts zit moet je natuurlijk de schakeling nu niet ook omdraaien. Dan werkt eht nog niet. Gezien vanaf de booster moeten de diodes aan beide zijden gelijk zitten. Gezien vanaf de enkele diode in de schakeling moet steeds de kathode aan de vrije baan zitten en de anode aan het stopstuk (volgens het plaatje op de genoemde site). Voor het storingsvrij werken, hoeveel diodes heb je in serie? 3 in serie (dus totaal van 4)? Anders nog eens proberen of een extra serie diode uitkomst biedt.

Uhlenbrock begint met tellen bij 0 (zoals iedereen behalve Lenz) Lenz begint bij 1. Dus als het goed is kan jij kiezen uit bit 0 t/m 7 en bij Lenz (en zo staat het dus ook groot in de handleiding) van 1 t/m 8.

En voor de veiligheid, is het geen idee na de remsectie nog een noodstop sectie te maken? Of een detectie (stroomdetectie, lichtsluis etc) die de spanning afschakelt als de trein toch eens door dreigt te rijden.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Pendelprobleem met ABC van Lenz
« Reactie #24 Gepost op: 17 februari 2015, 12:35:21 »
Mijn test-antwoord:  JA,  in de linker railstaaf met omgekeerde diodes gaat ook. Gewoon de BM1 andersom aansluiten.
Weer wat bijgeleerd dus.

MAAR  MAAR  MAAR.
Waarom zegt Lenz dan toch uitsluitend rechts ?
Omdat de BM2 en BM3 van Lenz wel alleen op de rechter railstaaf werken.
Dus bij mogelijke vervanging van de diodes in de linker rail door de BM2/BM3 heb je wel een probleem, want dan moet je de isolaties ook weer veranderen.

Kortom, voor de eenvoud en de eenduidigheid :  altijd  rechts doen.

En dan het gestelde praktijkprobleem door Brutus.
Zijn alle loc's wel ingesteld op ABC ?  Heb je wel voldoende diodes gebruikt ? (Lenz BM1 = 5 diodes)  Welke locs doen het slecht met welke decoders ?  Remmen ze wel snel genoeg af (decoderinstelling)? (let op: meestal begint het afremmen pas na het passeren van de laatste as)
En veel erger nog:  is je signaal wel stabiel ?  Uhlenbrock (de oudere spullen) staan bekend om hun instabiliteit.  Dat gaat slecht samen met ABC,  want dan wordt het voor de decoder in de loc een welles/nietes spelletje. Bovendien zou een Motorola-signaal de boel mogelijk ook nog kunnen verstoren.
Test het eens uit met een andere centrale, bij voorkeur Lenz of een andere stabiele zuivere DCC centrale.  Dan kun je mogelijk oorzaken vinden of uitsluiten.

En bedenk wel wat een analoge oplossing vergt en voor gevolgen heeft.

Succes, en laat nog eens van je horen.
Maarten
(PS ik werk met een Lenz centrale, Lenz BM1 BM2 BM3 en Lenz locdecoders:   0,0% problemen.  Maar een Zimo locdecoder met ABC reageert toch al wat anders)
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2015, 12:37:11 door maarten van der burgt »

brutus

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Pendelprobleem met ABC van Lenz
« Reactie #25 Gepost op: 17 februari 2015, 15:33:12 »
Hallo Maarten,

Wij hebben een lenz centrale maar doen er roco handregelaars aan. Dat lijkt mij geen probleem. Het programmeren van de decoders doe ik met mijn eigen Uhlenbrock omdat ik die beter ken. Verder heb ik maar 2 loks ter beschikking die ABC ondersteunen. Ik gebruik 5 diodes totaal , dus 4 in serie.
Ik ga nu nog eens met behulp van de foto ( beter dan 1000 woorden )die in dit draadje staat alles nalopen en zo uit proberen . o.a ook de remvertraging nakijken etc.  En dan nog eens kijken wat er gebeurd.  Het kan even duren want het weer werkt niet mee de laatste tijd. In die hal word niet gestookt en zoals vandaag met de mist etc.  is het erg klam daar.

IK laat het weten hoe het afloopt. Allemaal al bedankt voor  info en meedenken.

Brutus

brutus

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Pendelprobleem met ABC van Lenz
« Reactie #26 Gepost op: 26 april 2015, 20:48:31 »
Hallo Maarten en anderen,

Inmiddels zijn we weer wat verder gekomen.   IK heb een nieuw traject gemaakt om te pendelen. Aan beide kanten in rijrichting gezien de diode brug met 4 diodes in serie en 1 tegen gesteld. De enkele diode in sperrichting ertussen . Alles zoals op de foto in de link . http://sabahn.de.tl/Pendelzug.htm 

Nu blijkt het perfect te werken. De DE2 al 2 avonden laten pendelen zonder problemen.

Het oude traject wat niet wilde werken hebben we voorzien van een eenvoudige analoge pendelsturing. Een tijd relais met aan beide uiteinden een diode .  Nu werkt dit traject prima met bijna elke lok zowel analoog als digitaal.

BEHALVE  met de DE1 of DE2 van Artitec. We hebben diverse modellen erop gezet , alle zijn  voorzien van een decoder, de meeste met de originele decoder van Artitec ( ESU) en 1 met een lenz silver decoder die in de DE@ zit die digitaal pendelt. Al deze treinen willen niet stoppen op het stopgedeelte en rijden gewoon door. Ook als de elektronica omschakelt en dus de polariteit omschakelt veranderd de rijrichting van de trein niet . Het lijkt wel of er accu's ingebouwd zijn. Onze hoop is gevestigd op een volledig analoge DE1. Maar het wel een raadsel hoe dit kan.

Groeten Brutus.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Pendelprobleem met ABC van Lenz
« Reactie #27 Gepost op: 27 april 2015, 11:28:11 »
Zijn de stopstukken dan wel lang genoeg?
Want zolang er uit het normale rijstuk spanning (en signaal) toegevoerd wordt door stroomopname van het achterste rijtuig zal er geen reactie komen.  Er is immers "normaal"  signaal aanwezig. Pas als het hele stel in het stopstuk komt zal het beginnen te reageren, dus misschien te laat.
Test:  voldoende lang stopstuk en maximale vertraging  CV.... = 1
Maarten.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Pendelprobleem met ABC van Lenz
« Reactie #28 Gepost op: 27 april 2015, 11:44:51 »
Ook als de elektronica omschakelt en dus de polariteit omschakelt veranderd de rijrichting van de trein niet .

Misschien staan ze op alleen digitaal ??
Normaal zal een decoder niet reageren op een polariteitswisseling, althans niet direct, dus doorrijden.
Verder lijkt het mij, dat je van teveel walletjes tegelijk wil eten.
Stoppen / pendelen digitale treinen op de met ABC ingerichte baan ?  Prima, klaar.
Doen deze op een analoge pendelbaan niet wat de verwachting is?  Decoder eruit.
Ik snap overigens ook niet wat een analoge pendelautomaat weer met een diode moet. Of je bedoelt daar iets anders mee.  De digitale trein weet er blijkbaar ook geen raad mee.  En in de Artitecs zit volgens mij geen "accuschakeling", bij de Lenz Silver zeker niet, want daar kan het niet bij.

Kortom, jouw verhaal is niet erg duidelijk zodat ook geen mogelijke oorzaak aangegeven kan worden.
Schema's en exacte informatie helpen (welke decoders, welke instellingen, nemen de treinstellen voor- en achter stroom af, hoe lang stopstuk, wat gebeurt er op een teststuk als je een digitale lok in een stuk met een diode laat rijden ?  etc)

Maarten

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Pendelprobleem met ABC van Lenz
« Reactie #29 Gepost op: 28 april 2015, 00:01:16 »
@Maarten, diode in analoge pendelautomaat is simpel. Het enige wat de automaat doet is op tijd de polariteit van de railspanning wisselen. Maak je nu een stopsectie met een diode naar de vrije baan dan kan de trein in één richting in de stopsectie wel rijden, de terugreis nadat de boel is omgepoold.

@Brutus, voor de duidelijkheid. Het probleem wat je hebt is dus met de DE1 en DE2 op de pendelbaan met analoge sturing?

Zo ja, weet je zeker dat het hele treinstel in de stopsectie staat/past? Dan moet deze gewoon stoppen, er is dan namelijk echt geen spanning meer daar. Maar staat er nog een as (met waarschijnlijk stroomafname) in de vrije baan dan zal hij door blijven rijden.

Ook kan het zijn dat als de baan al omgepoold wordt als de trein nog niet stil staat (in de stopsectie) en de automaat te vroeg de spanning al omdraait dat de decoder dit misschien ziet als digitaal en de ompoling negeert. Maar ook hier, zolang het hele treinstel in de stopsectie staat is er geen spanning meer en zal hij moeten stoppen en toch wel duidelijk door moeten hebben dat het analoog is.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox