Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 08:35:29
Modeltreinenbeurzen
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 08:29:49
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse
door
Besselspoor
Vandaag
om 08:23:52
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
VAM65
Vandaag
om 08:13:08
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
marco
Vandaag
om 08:10:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Eric B
Vandaag
om 07:59:36
West-Brabantse modelspoordagen
door
Lucien
Vandaag
om 07:42:17
Märklin 2025
door
Eric B
Vandaag
om 07:41:03
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Lucien
Vandaag
om 07:23:11
NL-baan in Canada
door
ArjanB
Vandaag
om 02:17:48
Verwisselen koppelingen Hamo 1205
door
hmmglaser
Vandaag
om 00:33:52
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
20 October 2025, 23:26:48
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Huup
20 October 2025, 23:22:53
Schroefkoppeling voor H0.
door
Edwin2121992
20 October 2025, 23:09:16
Modelspoor Vereniging Nijkerk MVN Nijkerk
door
Train Charter Services
20 October 2025, 23:03:33
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Ronald Halma
20 October 2025, 22:52:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
T.Spat
20 October 2025, 22:19:35
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
20 October 2025, 21:16:39
NL cameo layout (0,26m2)
door
Joran
20 October 2025, 20:38:07
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
NS264
20 October 2025, 20:36:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
20 October 2025, 20:23:16
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
20 October 2025, 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
wob
20 October 2025, 19:43:39
Aachenau West
door
wob
20 October 2025, 19:17:34
Rheinburg, TP V/VI
door
gdh
20 October 2025, 19:07:07
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B
door
Kees-Jan
20 October 2025, 18:46:48
Pendel module Viessmann 5214
door
Te 2/2
20 October 2025, 17:57:31
PB Models, ICR-rijtuigen
door
Huup
20 October 2025, 17:55:12
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
AP3737
20 October 2025, 17:51:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
gtw6016
20 October 2025, 17:25:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
WiFi-decoders, i.p.v. digital decoders, toekomst?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: WiFi-decoders, i.p.v. digital decoders, toekomst? (gelezen 4799 keer)
Dennis1984
Offline
Berichten: 912
Gotthardbahn
Re: WiFi-decoders, i.p.v. digital decoders, toekomst?
«
Reactie #15 Gepost op:
12 January 2015, 12:10:50 »
Geinig Cor. Pas na het lezen van jouw reactie bedenk ik mij dat de RFID andersom werkt. Ik dacht dat de antenne in de rails zat en de tag in de locomotief, maar ik begrijp nu dat het andersom is. Dat is ook eigenlijk veel slimmer: in de locomotief zit toch al elektronica en op deze manier beperk je de hoeveelheid dus nóg meer.
Het lijkt mij wel lastig om een antenne in de locomotief te zetten (qua ruimte): een tag is veel kleiner en kan dus eenvoudiger worden aangebracht. Daarnaast is het vrijwel niet te doen om in elke wagon een antenne aan te brengen, terwijl als het andersom gebeurt, in elke wagon een RFID-tag, de mogelijkheden nog verder toenemen.
Gelogd
Al mijn ideeën en modelbouwactiviteiten nu op mijn nieuwe weblog:
Dennis Model Trains
Ronaldk
Offline
Berichten: 8821
Re: WiFi-decoders, i.p.v. digital decoders, toekomst?
«
Reactie #16 Gepost op:
12 January 2015, 12:26:45 »
@Dennis: Het lissy-systeem van Uhlenbrock werkt op die manier. Volgens mij niet via RFID maar met een zender die het adres uitzend en een ontvanger tussen de rails.
Groet Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Cor Stoom
Offline
Berichten: 40
Re: WiFi-decoders, i.p.v. digital decoders, toekomst?
«
Reactie #17 Gepost op:
12 January 2015, 15:13:22 »
@Dennis,
je kunt het op alle twee de manieren gebruiken. De meeste mensen op dit forum zijn Hø rijders of kleiner en deze mensen gebruiken voor zeg maar 100% de Rfids onder of in de wagons/loks.
Onder de bielzen ligt dan de Rfid opnemer en die herkent dus de Rfid in de wagon. Op deze manier kun je dus de gekste dingen uithalen. Ik was op een USA forum en daar had iemand een programma in Excel gemaakt met zgn. Way-bills. Hij kon elke wagon thuisbrengen op zijn baan en wist waar die stond. Op deze manier krijg je dus ook weer een spel van wagons ophalen en wegbrengen naar fabrieken etc. Ook wordt de opnemer wel langs de baan gezet en als er een trein passeert, dan wordt de wagen herkent.
Nu mijn schaal, lees G of LGB 45mm spoorbreedte, daar zit in een lok een RasPi computer en een Rfid lezer, tussen of op de biels liggen dan de Rfid-tags en als de lok eroverheen rijdt, dan wordt dit doorgegeven aan het RocRail programma, want dat draait op die RasPI. Via die grote antenne wordt het geheel doorgezonden naar je laptop of computer. Het voordeel hiervan is geen dradentroep meer in de tuin, met alle voordelen van dien.
Het enigste probleem wat nog getackeld moet worden is de wisselstand en die doorgeven naar de computer en dat is dus het onderwerp van dit topic.
Uit mijn Märklin Hø tijd weet ik nog van het 3 rail systeem en dit gebruik ik nu andersom om mbv de lok een wissel om te gooien.
Hoe?
een bepaalde afstand voor de wissel hebben de bielzen een 3e rail, onzichtbaar. Op het moment dat de lok nadert, laat hij zijn pantograaf zakken, deze zit nml onder de lok. Via een servotester van Conrad, wordt via de panto de puls gestuurd. Bij de wissel wordt de stroom voor de servo afgenomen van de linker en rechter rails, polariteit is er niet want er zit een mini gelijkrichter tussen. De potmeter van de tester is vervangen door een vaste weerstand, die zorgt er nml voor dat er een bepaalde vastgestelde uitslag wordt gemaakt, rekening houdend met het treksysteem van de wissel.
Nog iets over de antenne, deze moet zo groot zijn omdat de motor de grootste bron van ellende is bij de frequentie die Wlan gebruikt. Normaal zou je zeggen ontstoor dit even met 2 tantaaltjes en een c-tje, maar dit is onvoldoende.
Tot zover Dennis.
Ik ga nu even kijken wie met WiFi de wisselstand door gaat seinen.
mvg,
Cor.
«
Laatst bewerkt op: 12 January 2015, 15:17:14 door Cor Stoom
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
WiFi-decoders, i.p.v. digital decoders, toekomst?