Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 18:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35

Auteur Topic: problemen met roco stoomlok br 001  (gelezen 2406 keer)

Dirk

• Offline Offline
problemen met roco stoomlok br 001
« Gepost op: 25 September 2007, 22:04:26 »
Heren,

Ik heb me dit week-end laten verleiden en heb de roco 69121 gekocht. Een mooie lok voor zijn prijs,199€.
De lok rijdt prima, zels op mijn kleinste radius van de Marklin C-rails. Wisselstraten en kruisingen zonder problemen. Alleen....de lok wil absoluut geen gebogen wissel nemen. Ik heb al vanalles geprobeerd maar altijd gaat de voorste bougie uit de sporen als hij de binnenbocht neemt. Ik heb al de bougie verzwaard met lood, de kop van de lok verzwaard, andere wielen in de bougie, maar niks helpt. Uit ellende heb ik de bougie tegen het chassis geplaatst door de afstandhouder onder ipv boven de bougie te zetten zodat die de sporen niet meer raakt. Nu rijdt de lok wel, maar het is geen zicht natuurlijk. Ik heb die meegebogen wissels ingebouwd om wat plaats te winnen en kan die niet vervangen door rechte wissels. Heeft er iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Henk Kooiman

• Offline Offline
    • Draaischijf HK
Re: problemen met roco stoomlok br 001
« Reactie #1 Gepost op: 25 September 2007, 22:55:08 »
Dirk,

Om het probleem op te lossen moet eerst de oorzaak worden vast gesteld. En de oorzaak vaststellen kan het beste gebeuren door te kijken waar/wat er nu precies verkeerd gaat. Hopelijk kun je er met je neus goed bijkomen (ogen in dit geval :)). Probeer de lok eens langzaam handmatig door de bocht te duwen, probeer het eens met een rijdende lok. Probeer het ook van beide kanten.

Bij goed kijken zie je dan mi waar en /of hoe het fout gaat. Toch een te kleine boogstraal? , een braampje of raillas die iets uitsteekt? een wisseltong die niet goed aanligt? enz.

succes
Henk

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 25 September 2007, 23:23:46 »
Henk,

Dat heb ik al gedaan, en eerst dacht ik dat de wielen tedicht stonden omdat ht altijd gebeurd in de draai. Maar ik heb de wielen gemeten, en die zijn OK. Het probleem is dat de bougie wringt tov het chassis. Als ik de lok stop op de plaats waar de bougie omhoog gaat en met een klein schroevendraaiertje tegen de wieltjes druk, dan klikt de bougie op de plaats. Het lijkt of het scharnier systeempje net niet kan volgen, alhoewel een radius 3 korter is dan die wissel, en radius 3 gaat prima.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Henk Kooiman

• Offline Offline
    • Draaischijf HK
« Reactie #3 Gepost op: 26 September 2007, 01:03:47 »
Dat wordt lastig Dirk. Is het in beide richtingen? Of wel is het naar links en naar rechts?
Hebben de wielen van de bougie geen zwaar punt? Schuiven de assen van de lok zelf goed vrij heen en weer? Dus met de lengte van de as mee?

Wat je zelf aangaf, dat scharniersysteem, merk je daar wat aan als je de lok op z'n kop houdt en deze heen en weer beweegt?
Tja, ik ken de lok niet ('kbenNner) maar dit zijn van die dingen die ook in N voorkomen.

Henk

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #4 Gepost op: 26 September 2007, 08:10:10 »
Dit volgende zal de oorzaak wel niet zijn maar je weet het nooit:

Zitten alle (extra) onderdelen erop ?
Ik weet niet hoe die officieel genoemd worden maar bij de cilinders kun je  buis achteraf monteren (in model een plastic stokkie)
Het nadeel is dat die nogal eens de voorloopas uit het spoor drukt.
Mocht je die gemonteerd hebben, probeer dan eens te rijden zonder dat onderdeel.

dit onderdeel bedoel ik
Vr. groeten,
Bob

vt175

• Offline Offline
  • Diespe
    • Model4rail
« Reactie #5 Gepost op: 26 September 2007, 08:33:17 »
Dit probleem komt me bekend voor.
De 'binnenbocht' van een gebogenwissel heeft een veel kleinere straal dan de buitenbocht.  Afhankelijk van het type meegebogenwissel is de straal te klein. De lok gaat bij het nemen van de 'binnenbocht' wringen, en ontspoort. Ik heb het probleem verholpen door de Meegbogenwissels te vervangen door gewone wissels.

Diederik

rjr

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 26 September 2007, 09:56:43 »
Ik weet niet welke straal de wissels hebben, maar de grote roco loks hebben een minimale boogstraal. Daar onder bestaat er de kans op ontsporen, en dat gaat op een wissel dan wat makkelijker dan op een gewone bocht. Bij een wissel zitten er wat meer onderdelen die een soepele doorgang kunnen belemmeren.

De optie die Bob aangeeft wil wel eens helpen, heb zelf ook enkele loks zonder rijden, al gebruik ik op dit moment geen kleine bogen meer ( eigenlijk gebruik ik helemaal niets meer aangezien de baan opgebroken is )

De enige echte oplossing, een baan met bogen groter dan de minimale boogstraal van de roco loks, en die is als ik het goed heb 415.

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 26 September 2007, 10:09:59 »
rjr,

dat van die 415 heb ik in het boekje gelezen, maar is dat de straal of de diameter van de bocht?
En wat betreft de extra onderdelen, die heb ik niet gemonteerd.
Wat betreft de richting, ik heb het geprobeerd op een rechtse wissel, de binnenbocht. De buitenbocht lukt wel . Ik ga vandaag eens proberen op een linkse wissel.

bedankt voor het meedenken.

Dirk

rjr

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 26 September 2007, 11:40:17 »
die 415 is de straal in mm. Bij Roco komt dat overeen met R3, hoe dat bij Marklin zit weet ik niet.
De kleinste roco gebogen wissels zijn R2 binnenbocht en R3 buitenbocht, deze wissels gebruik ik dus alleen op een industrie terein waar kleine loks komen die er geen probleem mee hebben. Op de hoofdbaan probeer ik R4 als minimaal aan te houden, en gebruik ik voor gebogen wissels uitsluitend de R5/R6 variant.

Groet,
Roelco

Wim Rosbender

• Wullem NS
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 13 April 2008, 14:55:32 »
Beste medespoorders,

Ik had dit probleem ook met al mijn grote stomers in de kleinere bochten en ook op sommige wissels.

Wat je kan doen is door middel van een stukje fosforbrons een lipje te fabriseren dit tussen het frame en de bogie te plaatsen (lijmen of vastsolderen) waardoor er wat meer druk komt op de rails van het voorloopstel. Het kan ook met een kort veertje of met een lipje gemaakt van verenstaal.

Ook een klein stukje schuimrubber wil al eens helpen

Kwestie van uitproberen,,,,

Succes en met groetjes, Wim Rosbender

GerritM

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 13 April 2008, 18:08:46 »
De kleinste roco gebogen wissels zijn R2 binnenbocht en R3 buitenbocht, deze wissels gebruik ik dus alleen op een industrie terein waar kleine loks komen die er geen probleem mee hebben. Op de hoofdbaan probeer ik R4 als minimaal aan te houden, en gebruik ik voor gebogen wissels uitsluitend de R5/R6 variant.

Groet,
Roelco

Bij de gebogen wissels van Roco zijn beide bogen gelijk aan de kleinste radius die ze opgeven.
Bij de R2/R3 is dit dus 2xR2. Met R2/R3 geeft men aan dat je met een paar van deze wissels in een dubbelsporigeboog, gevormd door R2 en R3, een wisselverbinding kan maken.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz