Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS Upcycleshop door Reinout van Rees
Vandaag om 23:53:49
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 23:50:36
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door prutser
Vandaag om 23:40:29
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
Vandaag om 22:56:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DJV
Vandaag om 22:46:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door bask185
Vandaag om 22:39:31
Modelbaan Beltheim. door DJV
Vandaag om 22:34:15
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
Vandaag om 22:19:06
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 21:49:04
Raadplaatje door henk
Vandaag om 21:35:26
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 21:32:42
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:18:10
13 december - NVM Modelbouwbeurs Houten door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:57:01
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door henk
Vandaag om 20:53:49
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 20:29:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Seinhuis
Vandaag om 20:07:16
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 19:41:48
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:28:20
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:14:06
Stottering Piko 98551BD door Herb73
Vandaag om 19:07:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door defender
Vandaag om 19:06:52
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 17:33:48
Frie ?? door VAM65
Vandaag om 17:32:57
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 17:30:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:24:56
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 17:21:56
Märklin M tapijtbaan door seinhuiswachter
Vandaag om 16:46:19
schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:14:46
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
Vandaag om 15:55:00
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Montanbahn
Vandaag om 15:33:59
  

Auteur Topic: [h0] Alt-Holthausen; baanplan  (gelezen 3092 keer)

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
[h0] Alt-Holthausen; baanplan
« Gepost op: 10 January 2015, 13:27:41 »
Onlangs ben ik weer gestart met het fröbelen in1:87.
Van de kinderen heb ik de Goethestrasse van Faller gekregen. Tja, eenmaal daaraan begonnen moet je natuurlijk doorgaan... (y)

Het begin is dus niet een sporenplan maar een stadsplan. Een keer wat anders.
Voor het bouwen zelf heb ik inmiddels een draadje gestart. http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,62483.0.htmlAt-Holthausen
Het is een langzaamaan low budgetproject. En de bedoeling is het modulair op te bouwen. Ik heb niet de mogelijkheid om me een slag in de rondte te kopen.
Ook is het de bedoeling analoog te beginnen en later in het digitale gebeuren te duiken. Het gaat mij om het bouwen en niet zozeer om tig treintypes rond te laten rijden. Hoewel ik in het grote plan wel een dubbelspoor heb bedacht waar dan van alles zou kunnen rijden.

Alt-Holthausen zal een stadje zijn dat aan het eind, of begin, van nevenlijn ligt.

Al denkende over een idee hoe zo'n stad gestalte te geven kwam ik op een kopstation dat eindigt bij een voormalig raccordement van een verlaten textielfabriek. Met een paar oude, verroeste sporen in de scenery, stelconplaten en dergelijke. Op de tekening zijn die roze gemaakt.
In het blauw heb ik dan het gedeelte bij het station en dat leidt naar het hoofdspoor in het groen. Zoals gezegd het hoofdspoor zal pas in de (verre) toekomst komen. Een schaduwstation is dan wel een must maar daar heb ik nu nog helemaal niet naar gekeken.

Plaatje;


De lange zijde beslaat 3m90 en het stuk waar Alt-H gebouwd wordt is 2m bij 1.10. Het plan is gemaakt met Scarm en met FLM Profirails. Dat leek mij een prima spoor dat 2e hands nog volop te verkrijgen is. Bij het struinen op het internet stuitte ik echter op Tillig. En met name de prijzen. Die kom ik tegen voor bedragen die niet eens zoveel hoger zijn als die van veel tweedehands spul. En naar ik lees ook nog eens een prima spoor. Ik heb het over het type Elite.

Het plan met Tillig;

Het plan moet je zien als een basisidee. Ik zet me er niet echt aan vast en misschien verandert het wel in de loop der tijd.

Graag jullie advies en inzicht. Doe ik er verstandig aan met Tillig Elite rails te beginnen?


Michaël is op 9 september 2016 overleden.

Daafs128

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
Re: [h0] Alt-Holthausen; baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 10 January 2015, 19:04:56 »
Mooi plan! Tillig elite rails is een goeie rails!


David

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1493
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: [h0] Alt-Holthausen; baanplan
« Reactie #2 Gepost op: 12 January 2015, 11:26:42 »
En heeft mooie wissels.
Een bijkomend voordeel van Tillig Elite is dat je zelfs "flexibele" wissels als bouwpakket hebt, waardoor je een enorme vrijhied krijgt in het leggen van je sporen.

Een kleine opmerking op je plan: stap af van de "standaard" rails en ga flexen gebruiken, je baan wordt veel organischer met mooie overgangsbogen en een natuurlijkere vloei in de uitlijning van je spoor. Het leggen is echt niet moeilijker dan een standaard rail, alleen een beetje meer aandacht geven aan de aansluitingen en de verdeling van de dwarsliggers.

succes mes de bouw van je baan
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3998
  • de hondsrug baan
Re: [h0] Alt-Holthausen; baanplan
« Reactie #3 Gepost op: 12 January 2015, 11:59:57 »
Een kleine opmerking op je plan: stap af van de "standaard" rails en ga flexen gebruiken

Het gebruik maken van flex rail kan ik ook zeker aanbevelen, heb net de laatste storing rail vervangen door flex( kijk maar eens bij mijn draadje)
En met tweede hands profi rail en wissels van fleischmann  moet je goed kijken er zitten wel eens onzichtbare slechte tussen en je merkt het pas als je de rail hebt liggen.

En ik gebruik peko  raillassen die zitten erg goed om de profirails.


mvgr Evert en Bas

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: [h0] Alt-Holthausen; baanplan
« Reactie #4 Gepost op: 12 January 2015, 21:16:12 »
Het is ook de bedoeling om zoveel mogelijk flexrails te gebruiken. Ik wil ook zo flauw mogelijke bogen hebben voor de sporen die in het zicht liggen. Het ontwerp is ook meer een leidraad.
Voor het plannen in Scarm gebruik ik de standaard lengtes en bogen om een beter idee van de verhoudingen te krijgen.

Voor het oude raccordement zal het wel Lima of Jouef worden; van de rommelmarkt. ;D
« Laatst bewerkt op: 12 January 2015, 21:19:44 door MAGG »
Michaël is op 9 september 2016 overleden.