Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:35:26
Minder wissels door René 4312
Vandaag om 20:34:24
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 19:45:29
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
Vandaag om 19:21:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martijn193
Vandaag om 19:12:04
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 19:04:39
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
Vandaag om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
Vandaag om 17:50:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:20:26
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Gert Arkema
Vandaag om 16:44:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:30:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 11:54:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:00:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20

Auteur Topic: Ballast, lijm problemen  (gelezen 6263 keer)

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
Ballast, lijm problemen
« Gepost op: 09 January 2015, 16:14:14 »
Ik ben deze week twee avonden bezig geweest met het ballasten van mijn spoordijk/fotodijk en ik loop tegen een paar probleempjes aan die ik niet helemaal kan duiden. Ik gebruik ballast van koemo.de. Toen ik dit bestelde kreeg hier een proef potje "lijm" bij en dit heb ik gebruik voor wat proefstukken. Het lijmen hiervan ging eigenlijk zonder problemen. Beetje nat spuiten met een planten spuit (klein beetje water erin met een druppeltje afwasmiddel et voila).

Nu wilde ik voor mijn dijk gewoon verdunde houtlijm gebruiken (potje van Koemo was een proefpotje, dus bijna leeg). En liep tegen het volgende aan.

Avond 1
De eerste avond kreeg ik bij het indruppel druppels lijm op mijn dijk die vervolgens vrolijk de steentjes en zand (zandpad) "mee" namen. Ik verwijt dit aan te weinig afwasmiddel bij het nevelen en in het lijm mengsel. Klopt dit? Het lijmmengsel leek me ook te dik. In plaats van een 1:1 verhouding heb ik een 1:2 (lijm:water) verhouding toegepast met een paar I.p.v 1 druppel afwasmiddel.

Avond  2
Gisterenavond het nevelen gedaan met iets meer afwasmiddel en vervolgens lijmen zoals ik op avond 1 aan het einde ook had gedaan. Echter na tijdje kwam er luchtbellen door de ballast omhoog. Deze duwde de steentjes weg waardoor ik op een aantal plekken kratertjes kreeg. Dit heb ik met een saté prikker weer wat recht proberen krijgen. Wat is de oorzaak van deze kratertjes?

De lijm is nu 18 uur aan het drogen en ik heb even gevoeld maar op sommige plekken ligt het nog steeds vrij los. Nogmaals met de lijm van Koemo (zag er uit als verdunde houtlijm) ging het eigenlijk volgens het boekje. Ik wil graag begrijpen wat ik hier verkeerd doe, zodat ik het in de toekomst kan voorkomen (ik moet nog een flink stuk).

Ik gebruik de houtlijm van Pattex en water van PWN :) en afwasmiddel van de Lidl. Bevochtigen doe ik tot het "nat" ziet (geen idee hoe lang je hier mee door moet gaan).

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Ballast, lijm problemen
« Reactie #1 Gepost op: 09 January 2015, 16:35:03 »
Mijn eerste indruk is dat je bij het voorbevochtigen te ver gaat. Het moet overal vochtig worden, maar niet meer dan dat.
Het kan ook zijn dat je de lijmdruppels van te grote hoogte laat vallen. Je moet de druppelaar er vlak boven houden.
En tenslotte kan het ook zijn dat de ballast te licht is. Sommige ballastsoorten zijn plastickorrels en die drijven makkelijker weg dan echt steen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #2 Gepost op: 09 January 2015, 17:07:01 »
Klaas,

Dank voor je antwoord. De ballast van Koemo is echt steen. De proefstukken eerder waren ook met deze ballast. Kortom de enige 'variabele' is de lijm. Ik denk wel dat ik bij de eerste keer bevochtigen te weinig afwasmiddel in de plantenspuien heb gedaan. Ik spuit niet zo heel erg veel (al zeg ik het zelf, en nogmaals de methode is niet anders vergeleken met de eerste keer). Misschien nog wel een puntje is dat is de plantenspuit en het lijm mengsel schud. Zeker bij die laatste kom er dan wel zeepbellen op de vloeistof te staan.

Ik maak van het lijm mengsel niet teveel aan, omdat ik niet weet hoe lang je het kan bewaren.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #3 Gepost op: 09 January 2015, 19:39:56 »
Ik denk wel dat ik bij de eerste keer bevochtigen te weinig afwasmiddel in de plantenspuien heb gedaan.
Dat lijkt mij niet. Eén druppel afwasmiddel op een hele spuitfles moet voldoende zijn.
Wat ik wel doe is aan de verdunde lijm ook een druppel afwasmiddel toevoegen.

Over de houdbaarheid van de verdunde houtlijm moet je je geen zorgen maken. Als je de fles of pot waar het in zit goed afsluit is het minstens zo lang houdbaar als onverdunde lijm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #4 Gepost op: 09 January 2015, 19:48:01 »
Okay, maar toch gek dat de lijk in eerste instantie te dik leek. Het bleef in druppels op de ballast liggen en vloeiende niet tussen de ballast.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #5 Gepost op: 09 January 2015, 19:53:16 »
Knikker wat alcohol bij in je spuitfles, of neem glasex ofzo iets..

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 09 January 2015, 19:53:25 »
Bubbels in de lijm zijn niet handig in ieder geval. Je kunt het beter even rustig roeren. En niet overdrijven met het afwasmiddel. Een drupje (of hooguit een paar drupjes als je een volle plantenspuit hebt) moet voldoende zijn.

Verder zie ik niet 1-2-3 wat je fout doet. Het bevochtigen met een plantenspuit doe ik ook. Van belang is dat de hele oppervlakte van de ballast vochtig is (en dat zie je snel genoeg, want de ballast wordt donkerder als het vochtig is), maar meer moet het ook niet zijn. De lijm  wordt dan als vanzelf de ballast ingezogen, je ziet de witte vloeistof zo tussen de steentjes vloeien. Ik ga door tot alles een duidelijke witte waas heeft. Het ballastbed is dan echt zeiknat en dat is prima, maar het moet niet wegdrijven. Als de lijm er aan de zijkant uit loopt, is het net te veel.

Lijm:water meng ik in een ongeveer 1:1 tot 1:2 verhouding. Er zijn ook mensen die tot 1:10 gaan, maar die dikke lijm die ik gebruik levert geen problemen op.

Het enige wat je nog zou kunnen proberen: gebruik eens andere houtlijm. Ik gebruik altijd de niet-watervaste variant van Bison of Pattex.
Reinier

joop100

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 09 January 2015, 20:03:21 »
Je kan er ook voorstrijk bij mengen, en dan iets minder water gebruiken.

mvg Joop

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #8 Gepost op: 09 January 2015, 20:05:54 »
Gebruik gewoon pure voorstrijk, deze http://www.onlineverf.nl/winkel/sigmafix-fixeer/?gclid=CNHyqJbNh8MCFW7MtAodBXYAIA plakt als de neten en kan 1:4 gemengd worden, super dun is ie dan, ook in liter verpakkingen..en neem nu een spuitfles met een alcohol gebaseerd schoonmaakmiddel..

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #10 Gepost op: 28 June 2015, 21:26:28 »
Het is alweer een tijdje geleden dat ik geballast heb. Vandaar bezig geweest om de steentjes van rails en bielzen netjes af te krijgen. Toch ben ik niet tevreden. Ik heb een aantal van bovengenoemde dingen geprobeerd (glassex, voorstrijk, sterker verdunnen), maar ik bleef ermee zitten dat het lijkt alsof de ballast gaat vloeien. Waardoor de steentjes minder opeengepakt komen te liggen, maar het meer een grillig geheel wordt. Hopelijk kunnen jullie het goed zien op onderstaande foto:

Het blauwe toont het grillige aan, het rode wat normaal zou moeten zijn. Op de foto is het minder goed te zien dan in het echt.

Ik snap er geen hout van waarom het soms wel goed gaat (en dan vooral de allereerste keer) en soms totaal niet.

Wat is wijsheid? Alles eraf en opnieuw beginnen? Ook ben ik niet echt tevreden over de schuinekanten van de ballast. De kurken onderkant heb ik niet schuin afgesneden. Ik heb wel een beddingsnijder van Rail Kees, maar vond die toch niet zo heel handig werken, maar misschien heb ik nog niet goed ontdekt hoe.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #11 Gepost op: 29 June 2015, 09:48:35 »
Ballast die gaat drijven betekent dat je water niet genoeg ontspannen is..... capillaire werking noemen ze dat, zorgt ervoor dat je mengsel goed in je ballast zakt. Dat lukt bij jou niet dus doe je wss iets niet goed. Hierboven heeft men jou diverse oplossingen gegeven en daar kun je uit kiezen.

Bij de houtlijm methode doe ik:

- 1 deel lijm op 3 of 4 delen water.
- geen drup maar een scheutje afwasmiddel er bij.
- Goed roeren, er ontstaan idd bellen maar dat is niet erg.

Voor het lijmen spuit ik even over de ballast met water en een scheutje afwasmiddel. Dan penetreert het goed in je ballast en gaat er gewoon niks drijven.

Ik druppel de lijm met de plastic pipetten, daar zit weinig druk achter en zijn goed beheersbaar.
Proberen, gaat lukken. Je plekken die niet goed gegaan zijn kun je gewoon nabehandelen.

Ook ben ik niet echt tevreden over de schuinekanten van de ballast. De kurken onderkant heb ik niet schuin afgesneden. Ik heb wel een beddingsnijder van Rail Kees, maar vond die toch niet zo heel handig werken, maar misschien heb ik nog niet goed ontdekt hoe.

Heb ik nog nooit gebruikt.... gewoon leggen en ballasten. Die schuine rand krijg je met je ballast ook wel.

Succes! ;) Kijk bij mijn banen die ik gebouwd heb, zowel ballast van steen als kunstmatig, en zelfs zand... alles met dezelfde methode en zonder problemen ;)
« Laatst bewerkt op: 29 June 2015, 09:51:25 door Ronald Halma »
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Joran

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1981)
« Reactie #12 Gepost op: 29 June 2015, 10:41:10 »
Ronald, dank voor je antwoord!

Ik snap nog steeds weinig van waar het misgaat. Ik volg (volgens mij) namelijk wel precies dezelfde methode als de meesten, en ook zoals jij omschrijft.

Ik heb inderdaad geprobeerd met meer water en meer afwasmiddel. Op zich leek dat wel te werken. Alleen bij meer afwasmiddel kreeg ik op sommige plaatsen dat de ballast van onderuit werd weggedrukt door belletje.

Jij noemt de plasticpipetten. Waar kan je die kopen? Misschien is dat wel het euvel. Ik gebruik namelijk een injectiespuit. Misschien dat daar de lijm wel te snel uit komt. Misschien doe ik ook wel teveel in 1x. Misschien beter wachten tot de lijm is weggezakt voor je er weer wat op doet?

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #13 Gepost op: 29 June 2015, 10:55:31 »
Inderdaad moet je oppassen voor de bellen.... maar met die injectiespuit heb je eigenlijk teveel power. Ik gebruikte die eerder ook maar ben later overgstapt op de pipetten. Eerst een setje van 5 van Revell (bij elke goede modelbouwwinkel te koop)

- https://www.degrotespeelgoedwinkel.nl/revell/airbrush/38370-revell-6-pipetten-set/

Maar later een halve doos via bevriende forumleden. Zo af en toe worden ze hier aangeboden. Wil je niet zolang wachten zou je online kunnen kijken, hier 20 stuks voor nog geen 4 euro:

- http://www.drankgigant.nl/whisky-pipetten-box-20-stuks.html

Wees gerust, je kunt er lang mee doen als je ze netjes naspoelt. Soms scheuren ze en dan is het handig er wat op voorraad te hebben. Ikzelf doe er erg lang mee :)
Je zult zien dat het met deze dingen veel beter gaat! :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 29 June 2015, 11:02:34 »
Kan het zijn dat het ballastmateriaal tijdens het productieproces met een substantie bewerkt is die voorkomt dat deze zich op de ondergrond hecht?

Rob