Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 23:16:06
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 23:01:07
Schrootplaats door ruudns
Vandaag om 22:46:35
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
Vandaag om 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
  

Auteur Topic: Proefballonnetje Digitale Pendelautomaat  (gelezen 14742 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Proefballonnetje Digitale Pendelautomaat
« Gepost op: 24 september 2007, 22:19:37 »
Hoi,

Ik zit zo nog eens even deze vraagbaak door te lezen.
Wat me opvalt, is dat er kennelijk vraag is naar, behoefte is aan een manier om met een digitaal systeem, zonder computer besturing, pendel-functionaliteit te hebben.

Ik heb m'n gedachten daar eens even over laten gaan. Volgens mij moet het voor de systemen die dit niet standaard in zich hebben, zoals de IB en de ROCO/Lenz familie, het niet zo heel erg moeilijk zijn.

Voorwaarden:

  • Geen extra voorzieningen in loc of treinstel
  • De trein moet aan het einde van de betreffende trajecten stoppen
  • Er moet even (instelbaar) gewacht worden
  • Rijrichting omgekeerd en weer vertrokken worden
  • ...aan het andere eind idem dito...
  • De schakeling moet in een apart, makkelijk aan te sluiten kastje komen
  • Geen externe bezetmelders of anderszins dure componenten
  • Geen computer nodig voor de programmering

Nice to have:

  • De trein kan voor het einde van de betreffende trajecten langzaam afremmen en stoppen op een te programmeren punt
  • Lokfuncties kunnen aan of uitgeschakeld worden. b.v. een lokfluit
  • Er moet gewacht kunnen worden op een extern event, b.v. het vrijgeven van een wisselstraat, of het binnenlopen van een andere (pendel)trein
  • Een wisselstraat kan ingelegd worden
  • Een vertreksein kan op groen geschakeld worden


Uitgaande van mijn ervaring met de LocoNetIRIS remote controller, is het besturen van een dergelijk pendel baanvak een vrij koud kunstje.
De pendelcontroller moet extra t.o.v. van de LocoNetIRIS voorzien worden van twee of vier bezetmeld ingangen (al naar gelang het lanzaam rijden wordt toegepast).
Deze ingangen signaleren de controller dan het bereiken van 1 der eindpunten.

De rest kan in software uitgevoerd worden:

  • Het locadres kan middels het LocoNet dispatch mechanisme verkregen worden
  • Wachttijd te constateren door naar de info voor de betreffende loc te luisteren en met de hand de opdracht te geven om weg te rijden
  • Evenzo de functies van de locdecoder
  • Eventuele events door op een aangegeven moment naar LocoNet terugmeld info te luisteren
  • Wissel- en seinschakel opdrachten door naar het LocoNet te luisteren op het moment dat deze door de centrale bediend worden
  • ... etc...


Ik kan nog even doorgaan met opsommen, maar nu de vraag (het is een vraagbaak hier ;) )

Is hier interesse voor ?  Het lijkt mij wel leuk om voor de afwisseling tussen de Plan U bouw door wat andere invulling aan de hobby te geven  :P


Grtzz,

Karst

P.S. Voor het X-press bus systeem moet ik nog even nader kijken. Ga daar toch mee al mee aan de slag voor iemand die MulitMuizen aan Digitrax wil koppelen :)

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Proefballonnetje Digitale Pendelautomaat
« Reactie #1 Gepost op: 24 september 2007, 22:45:52 »
Multimuizen aan digitrax koppelen, daar heeft uhlenbrock al een kant en klare oplossing voor, dat hoef je niet meer te maken.  ;)

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Proefballonnetje Digitale Pendelautomaat
« Reactie #2 Gepost op: 24 september 2007, 22:49:21 »
Via het LocoNet is er al een voorziening voor.

Was leistet LISSY auf einer Digitalanlage:
Zugerkennung
Pendelzugsteuerung
Lokabhängige Schattenbahnhofsteuerung
Digitale Blocksteuerung
Geschwindigkeitsmessung
Anfahr- und Bremsverzögerung an Signalen
Automatische Steuerung von Sonderfunktionen
Arbeitet ohne jede Gleisunterbrechung


Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Proefballonnetje Digitale Pendelautomaat
« Reactie #3 Gepost op: 24 september 2007, 22:53:24 »
En hoe uitgebreid is dat? Die pendelsturing van Lissy.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Proefballonnetje Digitale Pendelautomaat
« Reactie #4 Gepost op: 24 september 2007, 22:55:40 »
Hoi Wim,

Idd een heeeeel mooie oplossing, maar ik had iets simpelers, maar vooral iets goedkopers dan Lissy in de gedachten ;)

By the way, in de handleiding van de MausAdapter lees ik het niet, werkt dat ook met adressen > 99 ?? (Aangezien het voor de LM-2 bedacht is, en de MM daarna is gekomen met meer mogelijkheden)

Daar is het namelijk om begonnen ...

@Stig,  heeeel erg uitgebreid. Je kunt er de duvel en z'n mallemoer mee programmeren. Je moet echter wel een Lissy zendertje in je loc stoppen...
Ik denk niet dat jij MIBA leest ;) , maar in een aantal nummers in het begin van het jaar heeft er een uitgebreide serie van voorbeelden in gestaan.


Grtzz,

Karst

wisselstromer

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
Re: Proefballonnetje Digitale Pendelautomaat
« Reactie #5 Gepost op: 24 september 2007, 23:22:53 »
Karst , heb je all bij Viessmann Gekeken.

Art.nr 5214 kost nog geen € 57,- bij MTE.

De pendeltreinbesturing maakt een automatisch verkeer van een trein tussen twee eindstations mogelijk.
 De pendeltreinbesturing heeft vele technisch interessante eigenschappen eenvoudige aansluiting met vier draden geen schakelcontacten nodig – de plaats van de trein wordt met behulp van een ingebouwde railbezetmelder herkent actuele bedrijfstoestanden worden via vier LEDs aangegeven langzaam optrekken en afremmen geïntegreerde lichtseinbesturing met langzaam wisselende seinbeelden zoals bij het voorbeeld omschakelbaar tussen half- en volautomatisch, bij halfautomatisch worden de treinen d.m.v. een drukknop handmatig geschakeld geen regeltrafo nodig – wordt direct op 10 – 16 V gelijk- of wisselspanning aangesloten.
 Daar de treinbesturing via gelijkstroom wordt verzorgd is het niet mogelijk om met wisselstroom- (Märklin) of digitale locomotieven te rijden.

Gr.Patrick

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Proefballonnetje Digitale Pendelautomaat
« Reactie #6 Gepost op: 24 september 2007, 23:25:48 »
Hoi Patrick,

Citaat
...Daar de treinbesturing via gelijkstroom wordt verzorgd is het niet mogelijk om met wisselstroom- (Märklin) of digitale locomotieven te rijden...

Van dit soort pendelautomaten zijn er legio ;)

Het gaat juist om een digitale pendelautomaat  :D da's de truuk !

Anyway bedankt,

Grtzz,

Karst

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4300
    • Gouda in H0
Re: Proefballonnetje Digitale Pendelautomaat
« Reactie #7 Gepost op: 25 september 2007, 18:17:04 »
Hallo Karst,

ich denke dieses System wird nicht wirklich Sinn machen. Dabei denke ich an folgendes: 

  • Programierung, aber wie?
  • Wie willst du sicher gehen, dass Weichen bzw. Gleise frei sind?
  • Wie können neue Loks auf der Pendelstrecke eingesetztwerden?
  • Was ist, wenn die Lok unterwegs stecken bleibt, verzögert wird, durch gewicht der Wagen, Steigung. Dann sind die Konfigurationen ungültig.
  • Wenn das Modul nur für Seperate Abschnitte eingesetzt werden soll, dann ist ein ready-to-run Baustein wohl für 99,9% der Nutzer einfacher.
  • Steuerungs Befehle kann man auch sehr schön mit Lissy machen (habe ein paar Module hier rumliegen, echt klasse, nur Optisch empfindlich bei Staub)
  • Ich glaube das Problem wird auch der Bausatz sein, den muss man erst einmal bauen. dann kann man sich auch an einen PC heran trauen.

Meiner Meinung nach kommt eine Automatik im offenen System nicht ohne Besetzmeldung aus!

Gruß

Bernd


Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
    • modulebaan.nl
Re: Proefballonnetje Digitale Pendelautomaat
« Reactie #8 Gepost op: 25 september 2007, 19:43:05 »
Hoi Karst en Fissy,

Een dergelijke automaat lijkt mij wel wat. In onderstaand lijstje mijn reactie op Fissy:
  • Programmeren zoals bij de lokmous (met pijltjestoetsen en een klein display)
  • Als je alleen een pendelautomaat gebruikt heb je maar 3 bezetmelders nodig
  • Als een lok blijft steken blijft die sectie bezet staan, geen probleem lijkt mij (evt time-out)Als door een verkeerd wissel de trein het verkeerde spoor op gaat moet die lok een stop-commando krijgen.
  • Ready to run werkt alleen bij analoge banen
  • Bij Lissy moet je de loks aanpassen
  • Een PC lijkt me uiteindelijk overkill als je alleen deze functie wilt gebruiken

Ik ben al een paar jaar aan het kijken naar verschillende systemen, waarbij ik altijd tegen de investering in tijd en/of geld aan zit te hikken voor echte centrales. Voor het rijden vind ik een simpele lokmaus prima, op mijn baan kan ik misschien net een pendeltreintkje laten lopen. Voor de rest wil ik vooral zelf rijden en dan is zo'n "echte" centrale overdreven.

Hopelijk heb je er wat aan.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Proefballonnetje Digitale Pendelautomaat
« Reactie #9 Gepost op: 25 september 2007, 20:09:54 »
Vergeef me als ik wellicht over iets heen heb gelezen......maar bij de ECoS kan 8 pendeltreinbewegingen besturen, je hebt alleen per stopplaats een bezetmelder nodig.....dus hij past niet helemaal in het rijtje, maar verder kan hij wel meedoen denk ik zo.

Andy_P

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Proefballonnetje Digitale Pendelautomaat
« Reactie #10 Gepost op: 25 september 2007, 23:40:09 »
Ik ben eveneens op zoek naar een dergelijk systeem. Omdat ik het niet vind ga ik het zelf bouwen. De eerste versie moet voor het MM protocol zijn. Ik voorzie mogelijkheid voor 4 bezetmelders, als er traag gereden wordt zijn 2 melders voldoende. Het adres kan ingesteld worden van 1 tot 79.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Proefballonnetje Digitale Pendelautomaat
« Reactie #11 Gepost op: 25 september 2007, 23:58:19 »
Hoi,

Lekker wat reacties  ;D

@bernd ( maar even in het nederlands ;) is goed voor je taalgevoel  :P )
Programmeren zou 'zelf-lerend' moeten zijn: Zet de module in programmeer-mode, kies vervolgens het adres op de centrale, en rij er mee van eindpunt tot eindpunt. Effecten exact hetzelfde. Ook externe acties (wissels, seinen)

Om er zeker van te zijn dat er gereden mag worden, zou je een extern kontakt/LocoNet event kunnen gebruiken. Is in eerste instantie niet voorzien, omdat het een simpel systeempje moet worden zoals Tjalling beschrijft.

Er wordt wel uitgegaan van bezetmelding, 2, 4 of 3/5 ( de laatste voor het detecteren van een achtergebleven wagen, goed idee ;)

Het zou idd een zo goed als 'Ready to run' systeem moeten worden.

@tjalling
Idd voor 'mensen met wensen zoals jij' had ik dit moduletje in gedachten. De 'grote' centrales of computer besturingen kunnen dit allemaal.

@jeroen
De EcOS mag niet mee doen ;) Die kan zelf al 'pendelen'  :P

@andre
Dan moet je of de i2c bus hacken, of de computer interface aanspreken om loccommando's te geven...

Voor de rest komt het idee op hetzelfde neer ;)


Grtzz,

Karst

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Proefballonnetje Digitale Pendelautomaat
« Reactie #12 Gepost op: 26 september 2007, 00:03:28 »
Nou heb ik niet zoveel verstand van digitaal, maar wel van programmeren. Mijn eerste vraag is: waarom wil je het digitaal hebben? "Ik heb een digitale baan" is daarbij niet het juiste antwoord.

Je moet namelijk kijken welke meerwaarde een digitale pendelbesturing boven een analoge. Wat je als voorwaarden stelt, is al beschikbaar, maar dan voor analoog bedrijf. Wat je als 'leuk om te hebben' opschrijft, is veel moeilijker te implementeren dan om het te omschrijven.

Dus waarom niet een pendeltreintje op een elektrisch gescheiden baanvak? Want om het digitaal te doen en het zo te doen dat je in kunt grijpen of allerlei algoritmes kunt volgen zal vies tegenvallen - tenminste, zonder computer. Of je maakt een 'doosje' met zoveel capaciteit dat het in feite een computer is geworden, echter zonder de toegevoegde waarde van weten wat er zich op elk moment afspeelt.

Wat dat betreft schaar ik mij achter Bernd; er zijn nog teveel vragen open.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Proefballonnetje Digitale Pendelautomaat
« Reactie #13 Gepost op: 26 september 2007, 00:20:05 »
Hoi Peter,

Citaat
Nou heb ik niet zoveel verstand van digitaal,

Ahum, moet ik het zelf zeggen... ;) ik denk er wel iets vanaf te weten  ::)

Citaat
...maar wel van programmeren...

Nogmaals ahum... 15 jaar industrieeele automatisering en nu ontwerper en implementator van systemen met op het moment 20.000 eindgebruikers...  :P


Goed, dat was de lange p****n show  ;D ;D ;D ;D (voor de niet ingewijden, doen it-ers wel vaker ;) )

Waar het mij om begonnen was Peter, was dat er kennelijk mensen zijn die, recent, (her)begonnen zijn met de hobby en veelal een startset(je) hebben gekocht met digitale besturing, b.v. de MultiMuizen Hausse.

Deze mensen rijden sowieso digitaal dus. Een gegeven, geen eis ;) Als je de simpele 'automatisering' van de analoge techniek, zoals die bij de vleet aangeboden wordt, loslaat op deze digitale systeempjes, haal je je een boel problemen op de hals.

Vandaar dus het proefballonnetje: Zijn er mensen die er behoefte aan hebben ?

Verder hebben de huidige microcontrollers ongeveer de kracht van een vroege PC... dus je kunt er lustig op los programmeren. Je zult verbaasd staan wat er mee kan, wat dacht je b.v. van een volledig multitasking RTOS in 244 bytes ?

En zeker, er staan nog veel vragen open. Nog een reden om er hier lekker met elkaar over te brainstormen  8)

De 'digital' Grtzz,

Karst

 



RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Proefballonnetje Digitale Pendelautomaat
« Reactie #14 Gepost op: 26 september 2007, 00:58:58 »
Karst,
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3844.0

hier staat het antwoord op de vraag over de Maus Adapter ook met de MultiMaus werkt , met de hogere functies en adressen, het antwoord is dus Ja

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.